‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:12

ben ik blij dat ik in utrecht woon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:12

juval schreef:
hier ook twiggy.. we zitten ongeveer in hetzelfde schuitje geloof ik.
ik red me ook met zo'n soort inkomen. mijn kinders komen niets te kort. tuurlijk, er is veeel ellende in de wereld, maar dat heeft me niet ervan weerhouden om aan kinderen te beginnen. Ze gaan zich heus wel redden in deze wereld en het komt allemaal wel goed. daar heb ik vertrouwen in. Ik ben dan ook wel een rasoptimist hoor haha..
jammer dat jij dat niet zo ziet bello.

Ja, geloof ook dat we zo ongeveer in hetzelfde schuitje zitten. :)
Mijn kind komt niets te kort. En ik heb ook alle vertrouwen in haar. Ze is assertief en weet wat wel en niet goed is. Ze zal haar dingen in het leven meemaken, zoals ik, haar moeder, ook heb meegemaakt (en ik heb aardig wat meegemaakt ;) ). Heb het ook gered, ben er juist sterker door geworden. Ik vind het geweldig om een dochter te hebben, hou zielsveel van haar en had dit nooit willen missen. Trusten!

Oh, en Bello, jaahaa, ik weet dat Limburg behoorlijk crimineel is. Helaas. Want het is een prachtige provincie. PS: Ik kom uit een politiegezin, dus ik weet best wat er speelt in NL. :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:17

Utrecht is heel netjes inderdaad :j

Nee je kind kan inderdaad wat ergs overkomen. Maar net zo goed kan je kind opgroeien tot, wie weet? Iemand die het medicijn tegen Duchenne vindt? Iemand die moorden op gaat lossen en mensen waar jij zo bang voor bent in de kraag gaat grijpen voor ze nog meer kunnen aanrichten? Iemand die een wereld zonder dierenleed een grote stap dichterbij kan brengen? Iemand die andere mensen dolgelukkig gaat maken?
En zo kan ik nog wel even doorgaan :)

Dit alles is voor mij een goede reden om voor kinderen te gaan.. :) 'Gelukkig' heeft mijn vriend een uitkering dus een inkomen is er altijd wel. Ik ben er voor de hoofdmoot :=

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:24

och jeh,, ieder zijn eige ding..
ik heb zo mijn mening en jullie hebben allemaal jullie eige mening..
als mensen mijn mening niet accepteren dan niet.. ik moet er mee leven ..;)

ik snap ook niet dat iemand zich zo druk over iets kan maken,
het is tenslotte een vrij land en iedereen mag zeggen wat ze wilt.
dat mensen niet eens zijn met een ander, dat is logisch
maar om daar nou 'kwaad' of 'beledig' door te worden, vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:26

volgens mij is er niemand kwaad of beledigd hoor.. ik in ieder geval niet.
weltrusten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:33

bello2005 schreef:
limburg is crimineler dan dat je denkt;)

Limburg heeft drugsoverlast omdat het een grensprovincie is.

De criminaliteit is dalende, in Utrecht ook. Celcapaciteit wordt gesloten omdat de prognoses steeds naar beneden bijgesteld moeten worden.
Dat Nederland zo 'gevaarlijk' zou zijn is vooral een politieke boodschap, een 'stemmentrekker'. Laat je daar niet door misleiden. Het is niet veiliger of onveiliger op straat dan 'vroeger' (toen voelde ik mij al veilig rond de West-Kruiskade 's-avonds in Rotterdam, er waren altijd mensen op straat). Alleen door de media weten we nu alles wat er is gebeurt.

Het lijkt er soms op dat juist mensen die betrekkelijk rustig buiten de Randstad wonen, zich 'bang' laten maken door de politieke boodschap van sommige politieke partijen. Als 'grootstedeling' ben ik geschrokken van de discriminatie toen ik in een klein dorpje kwam wonen.

Maar goed, aardig off-topic.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:36

Sammyoo schreef:
Misschien sla ik door, maar ik vind een nare bijklank zitten aan de opmerking 'een moeder kan niet ziek zijn'. Alsof je jezelf beklaagt. En laat ik daar nou een beetje allergisch voor zijn!
En waarom zou je niet ziek kunnen zijn? Kind kan toch ook naar opvang, buren, opa en oma, vader, broer, zus etc. Je bent als moeder heus niet de enige die goed voor je kind kan zorgen.

Ik denk dat jij het juist van een heel andere kant ziet. Ik ben geen persoon die om een wissewasje iemand op gaat trommelen omdat ik ziek ben. Toen ik werkte was ik ook wel eens ziek, maar ging wel werken, was ik zwanger, dan bleef ik ook door werken, tot dat het ZH mij vertelde dat het beter was om thuis te blijven. Dus waar jouw nare bijklank vandaan komt, geen idee... Ik beklaag mijzelf absoluut niet maar ik kan echt niet ziek zijn, niet in de zin dat ik de hele dag op de bank kan lammen. Wat is daar zo erg aan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:43

bello2005 schreef:
pauline,

de opvang kost ook geld, ga dan thuis werken ??
je krijgt kindergeld, en nee dat is niet veel, maar als je alleen staand bent, krijg je ook geld van de vader.
dat is die verplicht.

ik vind dat altijd zo leuk gezegd, ja maar er moet toch geld binnen komen.
maar de opvang kost ook geld, dus als je nu gewoon thuis gaat werken ofzo kun je en je kind opvoeden
en je verdient meer .

:') Sommige mensen weten écht niet hoe het werkt in de echte wereld. De praktijk is vaak toch net iets weerbarstiger dan de theorie...

Als ik dan je hieropvolgende posts lees, bevestigt dat slechts mijn mening over jouw mening.

En tot slot:
bello2005 schreef:
wie wilt er in DEZE maatschappij nou kinderen ?

Die zijn er zat, hoor :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:45

juval schreef:
Pauline schreef:
Wahaha sorry hoor, maar jij bent echt wereldvreemd, meer zeg ik er niet over. :')

nou ja, wereldvreemd? dat weet ik niet.. een product van de opvoeding. iedereen heeft een andere achtergrond toch. ik ben opgegroeid met werkende ouders, dus ik vind het vrij normaal om zelf ook een werkende ouder te zijn.
bello is dat niet.. dus die heeft daar andere ideeën over.
er is denk ik geen goed of slecht.
wel iets ouderwets misschien

Ik begrijp wel waar ze op doelt. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:46

Zoals gezegd: je kunt vinden dat iets in theorie zo zou moeten werken, soit, mee eens dat het zou moeten. De praktijk echter... :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:49

Sammyoo schreef:
Haha Diablo, zo was mijn oudste ook, vanaf de geboorte niet willen slapen overdag ('s-nachts gelukkig wel)! Maar nu ze negentien is gaat dat slapen heel veel beter!

Mijn meiden zijn nu 9, (bijna) 13 en 15 en ik moet ze nu ook iedere dag uit bed schoppen (en 's avonds er ín).

bello2005 schreef:
dat je daarna wanneer je kind fulltime na school gaat weer gaat werken , is ook voor je eigen beter.
wat moet je anders nog de hele dag thuis ?

dat is mijn mening

Wat moet ik de hele dag thuis? Ehm....4 paarden, 6 honden, en verder deel ik mijn tijd lekker helemaal zelf in, heerlijk!

juval schreef:
ben ik blij dat ik in utrecht woon.

Je kunt beter naar Duitsland gaan. Krijg je nog meer kindergeld ook.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:52

Nou, :D laat ik het zo zeggen, dat ik sommige dingen begrijp, qua kleding kopen enz. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Andere dingen waar ze op doelt begrijp ik niet helemaal. :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:05

Oh jaaa, er zijn ook wel dingen die kloppen. Maar ook héél veel die niet altijd kloppen. Was het maar waar. In de perfecte wereld, misschien, maar helaas. :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:29

bello2005 schreef:
precies !!!

vrouwen die kinderen krijgen moeten voor hun kinderen zorgen
en niet meteen in de opvang duwen, voor wat begin je dan aan kinderen als je er toch niet voor kunt zorgen ??
wie wilt het nou missen dat haar kind de eerste stapjes zet, of de eerste woordjes, voor het eerst zichzelf optrekken..
ik zou dat echt niet willen missen,,
en mensen die zeggen dat dat tegenwoordig niet gaat.. BULLSHIT..
wanneer je thuis blijft als moeder zijnde, moet je natuurlijk op het geld letten. maar je kunt echt wel thuis bij je kinderen zijn !!
om ze op te voeden ..

dus kort gezegd, moeders moeten thuis blijven , en zorgen voor hun kind !!
anders moet je niet aan kinderen beginnen

Dit kun je niet menen.
Ik begrijp het als moeders bij hun kinderen willen blijven. Maar ik begrijp het ook als ze hun wereld toch iets groter willen hebben dan alleen hun kinderen.
Ik vind jouw reactie tamelijk veroordeeld. Typisch zo'n moedermaffiareactie.

Het leven is duur. Rondkomen van 1 salaris is vaak niet mogelijk. Zeker niet als je méér wilt dan alleen maar je rekening betalen, met je kinderen eens op vakantie wilt om samen wat qualitytime door te brengen, ze op voetbal wil of op paardrijles. Kinderen kosten veel geld, en het is niet leuk om ze alles te ontzeggen omdat je niets kunt betalen.

Verder is het voor veel vrouwen risky om financieel totaal afhankelijk te zijn van hun man. Als hij vreemdgaat of andere vervelende dingen gaat doen, dan kunnen ze geen kant op.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:36

Langcara schreef:
Typisch zo'n moedermaffiareactie.

En ze is niet eens moeder... :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:37

Blue_Eyes schreef:
Langcara schreef:
Typisch zo'n moedermaffiareactie.

En ze is niet eens moeder... :')

O jee, wat zal dat worden als ze moeder wordt.....

Ik vind dat we de leefwijze en keuzes van andere mensen niet moeten veroordelen, zolang er niemand door gedupeerd wordt.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:44

Kanniet want ik woon met een vrouw :D

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:48

Leuke discussie! Ik denk dat de keuze tussen thuis blijven of wel werken niet beter of slechter is. Het is aan zoveel omstandigheden afhankelijk wat voor jou als moeder en voor je kinderen beter uitpakt.
Ik zelf ben na de geboorte van mijn eerste kind door blijven werken, ik werkte toen 3 dagen van 9:30 tot 20:00. Dit bleek al snel veel teveel, ik was vaak overspannen en doodmoe. Mijn man had een goed inkomen, maar ik moest er wel bij verdienen. Ik ben toen 2 dagen gaan werken en daar voelde ik mij prima bij. Mijn zoon en dochter gingen beide voor 2 dagen naar de creche, ze zijn daar super goed verzorgd. Op de creche hadden ze vriendjes, structuur en regelmaat. Leuke activiteiten werden er gedaan. Ik vond het op de creche zo leuk dat me het werken in de kinderopvang geweldig leek.
Inmiddels werk ik 3 dagen in de kinderopvang, mijn eigen kids zijn nu 10 en 12. Mijn man doet ook erg veel in het huishouden, we verdienen samen en dus vind ik het niet meer dan normaal dat ook hij in het huishouden meehelpt. Hij kookt de meeste dagen, en doet ook vaak genoeg de was of gaat op dinsdag met de kinderen naar de logopedie. Ik vind het heerlijk zo! Ik heb hele leuke collega's, de bso waar ik werk ligt pal naast de school van mijn kinderen. Ik wip vaak tussendoor even de klas in of help in mijn pauze mee op school. Soms is het wel raar, mijn eigen kinderen mogen op maandag alleen naar huis. Terwijl ik op hun klasgenootjes en voor andermans kinderen een maaltijd aan het maken ben. Maar aan de andere kant vinden mijn eigen kinderen het wel stoer en leuk om een dag alleen naar huis te gaan. Ze worden zo al wat zelfstandiger, als ze naar het voortgezet onderwijs gaan moet ik ze ook meer los kunnen laten.

Wat ik wel erg jammer vind is dat vanwege de veranderingen in de belastingteruggave de kinderopvang nu erg duur is geworden. Veel kinderen worden van de bso gehaald omdat het voor mensen niet meer te betalen is. Deze ouders laten hun kinderen nu alleen naar huis gaan terwijl ze daar vaak toch nog niet aan toe zijn. Of ouders zeggen hun part time baan op, lijkt me ook niet zo gezond voor de economie en ontwikkeling. Wel jammer want voor vel kinderen heeft de naschoolse opvang echt wel meer waarde. Ze spelen meer buiten, samen en leren veel over normen en waarden in een groep. De kinderen worden bij ons erg positief gestimuleerd en er is echt wel tijd voor persoonlijke aandacht. We organiseren dagelijks leuke activiteiten waardoor kinderen niet blij zijn als mams of paps ze een keertje wat eerder komt ophalen. Gisteren kwam een moeder van een meisje haar al voor 16:30 ophalen, toen vroeg het meisje of haar moeder niet nog ff een boodschapje kon gaan halen want ze zat bij de manicure, hahaha! We hadden een beauty-dagje en de groep omgetoverd tot beauty-salon. Morgen zijn de jongens aan de beurt, dan hebben we een techniek project klaar staan.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:52

bello2005 schreef:
pauline,

de opvang kost ook geld, ga dan thuis werken ??
je krijgt kindergeld, en nee dat is niet veel, maar als je alleen staand bent, krijg je ook geld van de vader.
dat is die verplicht.

ik vind dat altijd zo leuk gezegd, ja maar er moet toch geld binnen komen.
maar de opvang kost ook geld, dus als je nu gewoon thuis gaat werken ofzo kun je en je kind opvoeden
en je verdient meer .

Paintlinger:

perfect gezegd

Je moet als moeder wel in de positie zijn om thuis te kunnen werken, ik werk namelijk gewoon op locatie en deels thuis maar mijn werk is niet geschikt om volledig thuis uit te voeren. Een andere baan zoeken en mijn huidige vaste contract opzeggen lijkt mij in de huidige crisistijd niet echt slim.

Je krijgt idd kinderbijslag en ook ontvang ik maandelijks kinderalimentatie van mijn ex maar geloof mij.....daar kun je als vrouw zonder kind niet eens van rondkomen laat staan met kind.

Vroeger werkte ik idd een stuk minder toen mijn dochter werd geboren, helaas kun je wat relatie betreft niet in de toekomst kijken en nu ben ik dus alleenstaande moeder die gewoon 4 dagen in de week MOET werken en echt niet rond kan komen van dat beetje geld dat ik per maand krijg van mijn ex.....bij alimentatie word namelijk ook gekeken naar de bestedingsruimte van je ex partner.

Tussen WILLEN en MOETEN zit een groot verschil

Moderatoropmerking:
quote gemaakt en het grote lettertype gewijzigd

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:01

De economie is afgestemd op tweeverdieners, niet op alleenstaanden, al dan niet met kind.

Kyara27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:05

bello2005 schreef:
precies !!!

en niet meteen in de opvang duwen, voor wat begin je dan aan kinderen als je er toch niet voor kunt zorgen ??
wie wilt het nou missen dat haar kind de eerste stapjes zet, of de eerste woordjes, voor het eerst zichzelf optrekken..
wanneer je thuis blijft als moeder zijnde, moet je natuurlijk op het geld letten. maar je kunt echt wel thuis bij je kinderen zijn !!
om ze op te voeden ..

Ik vind het prima als dit jouw mening is, maar hoe jij je mening overbrengt klinkt nogal dwingend met al je "moeten". Ik "moet" niks, het zijn mijn kinderen en hoe ik hun leven indeel is mijn goed recht. Je kunt als werkende moeder ook goed voor je kind zorgen, ook als je het uitbesteed aan een opvang. Je ZORGT er dan toch voor dat je kind op een veilige en prettige omgeving word opgevangen? Hoe denk je dan over alleen staande ouders die wel moeten werken om de rekeningen zelf te kunnen betalen? Ik heb veel respect voor alleen staande ouders die zelfstandig hun gezin weten te onderhouden zonder overal een handje op te houden.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:47

Ik lees hier vooral als je kinderen neemt, kinderen neem je niet maar krijg je.. Dat is een groot verschil. Wat dacht je als iemand ongepland zwanger wordt.. Moet je dan het kindje laten weghalen omdat je beide moet blijven werken om alles te kunnen betalen?
Is een beetje van de zotte ofniet..

Ik ben ook zwanger geraakt (door de pil heen) maar wij moeten straks als het kindje er is wel beide blijven werken. Ik 4 dagen in de week en mijn vriend 5 dagen in de week (hij zit nog op school om verder te leren) dus heeft nog geen volledig loon.
Betekend dat dat ik zodra ik er achter kwam dat ik zwanger was, het kindje maar weg had moeten laten halen? Wij moeten straks immers beide werken..

Nu heb ik gelukkig hele lieve ouders en schoonouders die op de kleine willen passen. maar wat ik bedoel te zeggen is dat heel veel moeders als ze niet echt het geld nodig zouden hebben het liefst thuis blijven voor hun kinderen.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:23

bello2005 schreef:
precies !!!

om ze op te voeden ..

Mijn kind zat in de opvang, ik heb alles gezien. De eerste stapjes, de eerste woordjes, alles.
Deze moeder moet helemaal niks, het enige wat ik moet is me niks aantrekken van wereldvreemde snotneuzen zoals jij. Ik ga lekker werken, heb mijn kind de eerste vier jaar van zijn leven naar de creche gebracht waar hij met veel plezier heen ging.

Werken met je kind erbij.....echt niet van deze wereld..... :')

@Yvette, ons zoontje was niet gepland en heel gewenst. Maar als vrouw niet werken is voor ons, met het net gekochte huis, geen optie geweest. Echt, het is te doen. In de weekenden lekker veel family-time inplannen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:31

Urielle schreef:
Sammyoo schreef:
Wat bedoel je met deze opmerking? Zou ik een schuldgevoel moeten hebben omdat ik ook financieel voor het grootbrengen van mijn kinderen heb gezorgd? :?
....Ik heb nooit een schuldgevoel gehad, is ook absoluut niet nodig. Of vind jij van wel?

Dan ben ik jaloers op je en ik denk vele moeders met mij.
Ik weet dat ik niet voldoe en niet kan voldoen aan het plaatje van de zelfstandige vrouw die zichzelf onderhoudt PLUS goede betrokken moeder die veel (wanneer is het genoeg?) qualitytime met haar kinderen doorbrengt, PLUS een interessante partner zijn, PLUS mezelf verder ontwikkelen, PLUS mijn eigen wensen mbt tijd met de kinderen en tijd met de paarden. Daar voel ik me schuldig over, want hoe je het ook invult, je voldoet niet. Daar worstelen veel vrouwen mee, daar sloeg dat anti-schuldgevoel verhaal op. Ik zeg ook vaak graag van alles tegen mezelf waaruit zou moeten blijken dat ik het goed doe maar zo simpel werkt het niet :+

Urielle, ik heb even over deze opmerking nagedacht, en ik vind het echt ongelooflijk!
Misschien ben ik een narcist, maar ik ben juist trots op mezelf hoe ik het gerooid heb. Ik heb niet altijd voor de makkelijkste weg gekozen, maar ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik heb twee leuke kinderen waarvoor ik grotendeels alle verantwoordelijkheid heb gehad, m'n kinderen vinden dat ze een lieve moeder hebben, ik heb plezier in mijn werk, ben gek op mijn kinderen en beesten en financieel mag ik niet klagen.
Ik heb nooit gevonden dat ik alles perfect moest doen, gewoon mijn best is meer dan genoeg. En we zijn allemaal maar mensen. Iedereen is wel eens moe of humeurig. Interessant hoef ik niet te zijn, mezelf ontwikkelen gaat vanzelf zolang ik maar mijn ogen en oren openhoud. Ik voldoe prima!!!

Dus vrouwen, laat je niet aanpraten dat je perfect moet zijn, wees juist trots op jezelf!! Het is je eigen keuze, is het glas half vol of half leeg?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:43

Amen!

Ook al ben ik dan geen moeder, geen perfectionist en heb ik geen schuldgevoel.