PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:20

Tiggs schreef:
kanniet schreef:
Ik zal het doorgeven aan die non die ik laatst tegenkwam. Behalve een hoofddoek had ze ook nog een allesbedekende grijze jurk aan, pure vrouwenonderdrukking!

Deze non heeft hiervoor gekozen en conformeert zich hierdoor aan deze kleding. Een moslima kiest er zelden voor een moslima te zijn. De meeste moslims zijn het door geboorte, of ze willen of niet. Ik ken niemand die non is door geboorte en daardoor deze kleding moet dragen/draagt. Bovendien kan de non op elk moment van haar leven ervoor kiezen haar habijt en non-zijn aan de wilgen te hangen. Voor een moslim is dat onmogelijk, dan wel zeer gevaarlijk. Zeer onjuiste vergelijking dus, gaat op alle punten mank.

Citaat:
Tiggs:
Tsja, dus dan mag het ene geloof wel een hoofddoek op en het andere niet? Omdat even bepaald wordt dat het ene geloof ze wel uit vrije wil draagt en het andere niet?

Vind ik nogal wat...En hoe doen we het dan met die vrouwen op de bible-belt die zo'n vormeloze lange rok aan moeten en niet mogen werken? Of is dat dan weer wel vrije wil?
[/quote]

Vrouwen uit de bible belt kunnen hun geloof afzweren. Dus je kan het vrije wil noemen.

Het gaat zich erom dat je het ene geloof uit vrije wil aanhangt, en je dus conformeert aan de gebruiken daarin, en het andere móet aanhangen, vaak mét de kleding die voorgeschreven wordt. Het ene geloof mag je afzweren, het andere niet. De dwang, dát is het verschil. En dat enkele moslima's er bewust voor kiezen om deze tekenen van het geloof te dragen kan, maar het gros doet het omdat alle andere opties zeer vervelende gevolgen kunnen hebben. Dat noemt men dus dwang.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:26

Electra63 schreef:
HC, net zoals vrouwen de vrijheid moeten hebben om een hoofddoekje te dragen, moeten vrouwen ook de vrijheid hebben om zich te laten opereren.

Je mist het punt.

Je hebt uiteraard gelijk, maar het punt is hoe vrij die beslissingen zijn.
Neem anders anorexia als voorbeeld. Vrije keuze of een symptoom van ervaren maatschappelijke ´druk´?

Maar goed, laten we het eenvoudiger houden:
Verplichte bedekking bij enduro in NL door de bijbelbelt en het protest tegen een hoofddoekje.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:27

De 'vrouwenonderdrukking' hier stelt echt niets voor. Vrouwen in Nederland kunnen er zelf voor kiezen om ergens uit te stappen of niet. Hier worden ze niet van de straat geplukt en in gevangenissen gezet. Dat gebeurt wel in landen als Iran, waar de zedenpolitie op straat rond loopt om eens in de zoveel tijd weer een vrouw op te pakken die haar hoofddoekje wat te ver naar achteren heeft. Dat is onderdrukking, in Nederland is het vrije keuze en zal de politie je niet oppakken. Dat verschil is echt heel groot.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:34

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
HC, net zoals vrouwen de vrijheid moeten hebben om een hoofddoekje te dragen, moeten vrouwen ook de vrijheid hebben om zich te laten opereren.

Je mist het punt.

Neem anders anorexia als voorbeeld. Vrije keuze of een symptoom van ervaren maatschappelijke ´druk´?

Verplichte bedekking bij enduro in NL door de bijbelbelt en het protest tegen een hoofddoekje.

Je hoeft niet mee te doen met die enduro. Dát is het verschil. En als je dan toch meedoet, zul je je in dit geval moeten houden aan de kledingvoorschriften, anders loop je het risico gediskwalificeerd te worden. Dat zie je trouwens in alle facetten van de paardensport. Ik heb tenminste nog nooit een springruiter in bikini de baan zien betreden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:38

kanniet schreef:
Deze non heeft hiervoor gekozen en conformeert zich hierdoor aan deze kleding. Een moslima kiest er zelden voor een moslima te zijn. De meeste moslims zijn het door geboorte, of ze willen of niet. Ik ken niemand die non is door geboorte en daardoor deze kleding moet dragen/draagt. Bovendien kan de non op elk moment van haar leven ervoor kiezen haar habijt en non-zijn aan de wilgen te hangen. Voor een moslim is dat onmogelijk, dan wel zeer gevaarlijk. Zeer onjuiste vergelijking dus, gaat op alle punten mank.

Deze non heeft er net zomin voor gekozen katholiek te zijn als die moslima om moslima te zijn. De gradatie van het in een klooster gaan wonen, is hetzelfde als de gradatie van het dragen van een hoofddoek; er zijn genoeg katholieken die niet in een klooster gaan wonen en er zijn genoeg moslima's die geen hoofddoek dragen.

Tessa_1 schreef:
Ah gevonden:
Klik
Vind ik wel een typisch plaatje van hoe het kan verschillen hoe mensen ergens over denken..

Mooi plaatje :j

russel schreef:
Hoofddoek is uit respect naar Allah heb ik begrepen, dat je je hoofd niet onbedekt laat zien, dat is onbeleefd. Sluier is om je gezicht niet aan een andere man te tonen...maar dat doen ze als ze met mannen in kontakt komen, anders is het alleen de hoofddoek en gezicht bloot.

Daar kan ik me iets bij voorstellen, dat is namelijk ook bijbels en veel joden doen het ook zo.

kanniet schreef:
Vrouwen uit de bible belt kunnen hun geloof afzweren. Dus je kan het vrije wil noemen.

De groepsdruk is dan vaak niet minder groot dan bij een moslima die hetzelfde doet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:40

Blue_Eyes schreef:
kanniet schreef:

De groepsdruk is dan vaak niet minder groot dan bij een moslima die hetzelfde doet.

Maar een moslima die het geloof vaarwel zegt, kan in een aantal landen de hoofddoek niet vaarwel zeggen!

Blue_Eyes

Re: PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:41

We hebben het hier dacht ik toch over moslima's in Nederland.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:48

Ik ben geloofloos. Ik ben niet als katholiek geboren, ik ben gedoopt. Ik heb me officieel uit laten schrijven, zonder enig probleem. Kan een moslim dat ook?

Nee, we hebben het over onze koningin die het nodig vond de voorgeschreven dracht van moslima's in de VAE aan te nemen. Op zich geen probleem, als je een moskee bezoekt moet je je ook aan de "gebruiken" houden. Het probleem is dat de VAE kledingvoorschriften voor vrouwen hanteert, niet alleen in de moskee uit respect voor allah. Vrouwen hebben geen enkele keuze hierin, dus is onderdrukking hier het juiste woord. Het zou haar gesierd hebben als ze, naast een moskee, ook een christelijk of een anders-dan-islamitisch gebedshuis bezocht zou hebben. Maar op een of ander manier is dat daar erg moeilijk. Onze koningin heeft hiermee de vrouwenonderdrukking (en alle andere soorten van onderdrukking daar) daar gesteund.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:50

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Je mist het punt.

Anorexia Nervosa is een (eet)stoornis, valt in feite onder de geestelijke gezondheidszorg, dus laten wij inderdaad maar ontopic blijven.

Sommigen halen hier in dit topic, moslima's in Iran erbij. Dat doet niet ter zake.
Het gaat hier om het feit dat onze Nederlandse Koningin en Prinses een hoofddoek omdoen tijdens een bezoek aan een Moskee t.b.v een handelsmissie. Behalve beleefd, vind ik het buitengewoon slim van Bea. En tenslotte, Geert is weleens gesignaleerd met een keppel in een Synagoge in Israël. Kan iemand mij het verschil uitleggen? Hero Brinkman (PVV) wist het antwoord gisteren bij P&W ook niet. :D

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:51

LuvdaTossa schreef:
Maar een moslima die het geloof vaarwel zegt, kan in een aantal landen de hoofddoek niet vaarwel zeggen!

Sterker nog, ze kan het geloof zelfs niet vaarwel zeggen. In hoeverre het dan nog "geloof" genoemd kan worden weet ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:51

kanniet schreef:
Ik ben geloofloos. Ik ben niet als katholiek geboren, ik ben gedoopt. Ik heb me officieel uit laten schrijven, zonder enig probleem. Kan een moslim dat ook?

Nee, we hebben het over onze koningin die het nodig vond de voorgeschreven dracht van moslima's in de VAE aan te nemen. Op zich geen probleem, als je een moskee bezoekt moet je je ook aan de "gebruiken" houden. Het probleem is dat de VAE kledingvoorschriften voor vrouwen hanteert, niet alleen in de moskee uit respect voor allah. Vrouwen hebben geen enkele keuze hierin, dus is onderdrukking hier het juiste woord. Het zou haar gesierd hebben als ze, naast een moskee, ook een christelijk of een anders-dan-islamitisch gebedshuis bezocht zou hebben. Maar op een of ander manier is dat daar erg moeilijk. Onze koningin heeft hiermee de vrouwenonderdrukking (en alle andere soorten van onderdrukking daar) daar gesteund.

Volgens mij komt Bea regelmatig in andere gebedshuizen, alleen deze week niet. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:56

kanniet schreef:
LuvdaTossa schreef:

Sterker nog, ze kan het geloof zelfs niet vaarwel zeggen. In hoeverre het dan nog "geloof" genoemd kan worden weet ik niet.

Kunnen mannen in dergelijke landen wel hun geloof de rug toekeren?

En dan daarbij, in Nederland hebben de meeste moslimas kennelijk wel de mogelijkheid om zelf te kiezen voor die hoofddoek (en ook voor hun godsdienst). In ieder geval per wet, in in de meeste moslimfamilies worden de meiden niet gedwongen.
Dus zou het probleem eruit bestaan, de overige 10% ouders ervan op de hoogte te stellen dat meisjes daar als ze volwassen worden, zelf mogen kiezen.

Overigens hebben meisjes in de bible belt ook echt geen keuze om met korte mouwen en rokken te lopen, er zijn ook scholen waar dat als kledingvoorschrift geldt en de ouders thuis kunnen deze meiden natuurlijk ook dwingen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:01

Nee, geen enkele moslim mag het geloof afzweren. Je bent moslim door geboorte of omdat je je vrijwillig moslim laat noemen. In beide gevallen zit je er levenslang aan vast. En daarna ook je kinderen, kleinkinderen enz.

Als kind heb je jammer genoeg niet veel te kiezen, domweg omdat je kind bent. Maar als volwassene kun je gewoon zeggen dat de gewoonten uit de bible belt je aan de broek kunnen roesten en vertrekken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:06

Alleen loop je dan nog steeds de kans dat je door je familie wordt verstoten...

Blue_Eyes

Re: PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:08

Neen. Ik ken veel moslims die nu geen moslim meer zijn, maar christen. Alleen moeten hun familieleden daar niet achter komen, want in het ergste geval loopt je leven dan gevaar. In andere gevallen worden ze verstoten door hun familie, maar zoals gezegd: dat gebeurt hier ook soms.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:11

kanniet schreef:
Nee, geen enkele moslim mag het geloof afzweren. Je bent moslim door geboorte of omdat je je vrijwillig moslim laat noemen. In beide gevallen zit je er levenslang aan vast. En daarna ook je kinderen, kleinkinderen enz.

Als kind heb je jammer genoeg niet veel te kiezen, domweg omdat je kind bent. Maar als volwassene kun je gewoon zeggen dat de gewoonten uit de bible belt je aan de broek kunnen roesten en vertrekken.

Wat is hierbij verder je punt? Daar gaat dit topic toch niet over?
Het gaat om een bezoek door het koningshuis aan een Moskee in een (bevriend) land waar wij zaken mee doen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:12

randalinpony schreef:

Klopt, je familie heeft de vrijheid jouw keuze niet te accepteren. Maar je hoeft niet naar een schuilhuis, en je kinderen worden niet als gelovige geboren. Je hebt de keuze, dat is niet perse gemakkelijk, het moet wel veilig zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:15

LuvdaTossa

kanniet schreef:
randalinpony schreef:

Klopt, je familie heeft de vrijheid jouw keuze niet te accepteren. Maar je hoeft niet naar een schuilhuis, en je kinderen worden niet als gelovige geboren. Je hebt de keuze, dat is niet perse gemakkelijk, het moet wel veilig zijn.

Daarnaast wordt je ook niet opgepakt door de politie als je uit een kerk van de bible belt stap. Dat krijg je wel in sommige landen als je de hoofddoek of nog meer verhullende kleding laat liggen.

Dat laatste vind ik toch wel een groot verschil, met geluk kom je er met een berisping vanaf, maar veelal volgt marteling en opsluiting.

Blue_Eyes

Electra63 schreef:
kanniet schreef:

Het gaat om een bezoek door het koningshuis aan een Moskee in een (bevriend) land waar wij zaken mee doen.

Ja, ik ben het punt van dit staaltje moslimbashen ook ergens kwijtgeraakt geloof ik :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:16

Omdat ik het al eerder gevraagd heb, maar geen antwoord heb gekregen nogmaals:
Als Wilders een Synagoge (of Klaagmuur) bezoekt draagt hij een Keppel, maar Bea/Maxima mogen geen hoofddoek dragen bij het bezoek aan een Moskee? Wat is het verschil?

http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... met-keppel

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:19

Electra63 schreef:
kanniet schreef:

Waarom reageer je nu zo? Het hele topic heeft zijwegen. Ik heb allen maar antwoord gegeven op een vraag in dit topic.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:20

Electra63 schreef:
Als Wilders een Synagoge (of Klaagmuur) bezoekt draagt hij een Keppel, maar Bea/Maxima mogen geen hoofddoek dragen bij het bezoek aan een Moskee? Wat is het verschil?

In mijn ogen helemaal niets. Het is puur respect naar andere mensen toe. Je kunt zelf de afweging maken, wil je geen hoofddoek op? Ga dan niet naar dit soort gelegenheden toe.

Het was gewoon niet zo handig van Wilders om direct wat te gaan roepen wat hij zelf ook doet :+

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:23

Electra63 schreef:

De mannen die een keppel dragen doen dat vrijwillig. Alleen in het gebedshuis wordt van je verwacht dat je een keppel draagt. In VAE hebben vrouwen geen keuze, ook niet buiten het gebedshuis.

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian.htm

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:32

kanniet schreef:
Electra63 schreef:

De mannen die een keppel dragen doen dat vrijwillig. Alleen in het gebedshuis wordt van je verwacht dat je een keppel draagt. In VAE hebben vrouwen geen keuze, ook niet buiten het gebedshuis.

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian.htm

Dus als ik het goed begrijp: vind jij het wel normaal dat Wilders (of mannen) een keppel opzetten bij een bezoek aan een gebedshuis, maar vind jij het abnormaal dat Bea/Maxima (vrouwen) een hoofddoek dragen bij een bezoek aan een Moskee?

Ik geloof ook niet, maar als ik een gebedshuis/kerk/moskee bezoek, pas ik mij aan, dat is IMO normaal.