Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:02

zelfs in de gevannis hebben ze meer ruimte en die betalen niks das pas luxe :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:04

Maar ik kan naar buiten, zij niet...
De minimumoppervlakte voor een paardenbox is groter :')

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:30

Ik snap het vanaf een oogpunt van de overheid heel goed
Ik kijk om mij heen op de HBO
Studeer technische Bedrijfskunde en zie mensen niet geinteresseerd, niet lerend zuipend de hele week in hun neus peuteren de hele dag

Daarnaast heb je mensen die hard werken en leren voor hun studie

Je snijdt het kaf van de koren als je dit inzet.

En ja ik wordt gefinanceerd door mijn ouders maar dat komt omdat zij vanaf mijn geboorte gespaard hebben voor mijn studie en ik nu een studie fonds heb. Dit is iets wat in andere landen (ook bij lage inkomens) heel normaal is om te doen. dat je maandelijks geld weglegd zodat je kinderen kunnen gaan studeren

Mijn vader heeft dit gedaan omdat hij dit al heel lang heeft zien aankomen, in het buitenland opgegroeid is en daar het grootste gedeelte van zijn studie heeft gedaan.
ook moet hij volledig de aanvullende beurs betalen van de overheid omdat hij een `tehoog`inkomen heeft volgens hen terwijl deze de afgelope jaar gehalveerd is.

Begrijp me goed, ik ben lid van een studentenverenigingm woon op mezelf, heb 2xperweek een borrel
Maar ik zorg daarnaast ook dat ik al mijn tentamens haal.

Het lenen van stufie is in nedrland een soort taboe geworden, terwijl ik het heel normaal vind dat je bijleend zodat je ook zelf betaald voor je studie. gezien ik meerdere studies doe heb ik mijn fonds moeten opsplitsen en betaal ik eralleen mijn schoolgeld en boeken van

Hierdoor wordt ik gedwongen iedere maand bij te lenen omdat mijn huur al meer dan stufie is.

Ik begrijp dat het moeilijker wordt voor andere studenten maar je moet wat voor een studie over hebben. en op deze manier denken mensen wel 5 keer na voor ze zomaar aan een studie beginnen

Ik ben wel tegen het afschaffen van de ov

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:22

F_Orumster schreef:
Volgens mij is 300 voor groningen ook een koopje hoor?

Dat wist ik niet zeker, vandaar dat ik het vroeg. :D Maar A'dam bijv is wel duurder naar mijn weten.

Sheran... dat is echt klein inderdaad! Maar de Rivierenbuurt is wel een fijne buurt. En Oud-Zuid is nu eenmaal een (dure) kakbuurt (heb er op school gezeten :)) )

Je moet maar net geluk hebben, zoals JENNx.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:28

Jeeeetje wat een huurprijzen. Wist wel dat het erg was, maar jemig.

Ik zit in Wageningen, betaal 316 (krijg daar via huurtoeslag 41 euro van terug) en ik heb een kamer van 17m2, + een halletje met eigen keuken van zo'n 8/9 m2 en een eigen badkamertje.

Maar de prijzen stijgen hier ook hard. Ik zie nu op de aanbod site dat ze voor een kamer zonder iets van voorzieningen al meer vragen dan wat ik voor de mijne betaal.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:36

Nouja, ik moet eerlijk zeggen .. ik ben heel gelukkig op mijn postzegel hoor. Het is niet groot, maar ik ben ook geen kamer van 20 gewend voor ik hier kwam. (Ja, mijn slaapkamer bij mijn ouders thuis is de hele zolder en gigantisch, maar dat telt niet want daar "woonde" ik niet).

Dit zijn foto's van het begin, ergens .. september?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na mijn verjaardag had ik eindelijk iets leuks voor op de vensterbank. En eigenlijk word ik daar ook heel blij van. Het is ook maar net een beetje hoe je het inricht en decoreert. Met een hoog plafond bijvoorbeeld kun je heel veel.
Afbeelding

Het is ook niet zozeer dat het duur is in Groningen. Zeker goedkoper dan Amsterdam. Maar als je eisen gaat stellen aan je kamer (minstens 16m², nieuwe badkamer, mogelijk eigen keuken), dan betaal je daar ook zéker voor! Daarom raad ik eigenlijk ook iedereen aan die op kamers kijkt niet naar de grootte te kijken, maar vooral ook iets te zoeken onder de stufi (mocht die er straks nog zijn) en vooral te kijken of de klik met de huisgenoten er is. Als dat er is maakt het aantal m² echt niet meer uit, kun je heel goedkoop wonen en maak je het studeren ook niet heel duur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:42

Iets onder de stufi is hier praktisch onmogelijk, bij iets onder de 400 zou ik al blij zijn. :j Je moet gewoon echt geluk hebben. Als ik zie wat iedereen uit mijn klas betaald en vrienden van me van andere opleidingen zit niemand onder zijn stufi, en ze hebben echt niet allemaal grote kamers. Het is gewoon duur, helaas!

Kamertje ziet er leuk uit!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:09

Leuke kamer!

van bijna elke kamer kun je wel iets 'eigens' maken. Het is me tot nu toe aldoor gelukt. In Groningen (23m2), In Frankrijk (10m2), een andere kamer in Groningen (20m2) en nu weer in Amsterdam (8m2).
Dat het in Amsterdam gelukt is vind ik heel fijn, want die kamer werd gemeubileerd verhuurd en ik mocht dus mijn eigen spulletjes niet meenemen...
Leuke dingen in de vensterbank, kleedje, foto's...

Ik had ooit eens iets moois gelezen over dat je thuis bent waar je zelf bent. je bent thuis in jezelf, en dat vind ik een mooie eigenschap. Zo kun je overal zijn :)

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:13

Belachelijk idee, zou ik elke dag met "korting" van Geldermalsen naar Breda moeten reizen... Zou niet te doen zijn... En zonder stufi kunnen inderdaad heel veel mensen niet meer studeren.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:09

Ok. Ik denk dat ik mijn mening over die IB lening wel een beetje bij mag stellen als ik dit zo lees. http://nos.nl/op3/artikel/328388-studie ... theek.html

Als ik mijn hele studie moet lenen, ben ik nog wel even bezig met afbetalen en wordt het moeilijker om een hypotheek te krijgen. En eigenlijk ben ik straks na mijn studie voor kopen i.p.v. huren.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:30

jennX
Hier was ik dus al bang voor! ze spiegelen het erg leuk voor, maar in werkelijkheid heb je gewoon z,n enorme schuld.....

Bovendien denk ik dat als ze het wel doorzetten, dat studenten het nog ´ normaler´ vinden om te lenen!

wat moet dat dan als ze een jaar of 30 zijn??? lenen is toch normaal dat doen we immers al vanaf onze studie tijd...

ZO VERNAGGELEN WIJ ONZE MAATSCHAPPIJ DUS!

xzou blij zijn als ik in juni mijn diploma binnen kan halen! en anders eind dit jaar.. maar voor komende studenten die net gaan beginnen met hun opleiding, is het echt een ramp!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:11

Ik vind het voornamelijk vervelend dat lenen, normaal wordt gemaakt :n Dat kan toch niet, dan krijg je uiteindelijk toch dat iedereen van iedereen of zie ik dat verkeerd? Wanneer ik klaar ben met studeren hoop ik eigenlijk wel een huis te kunnen kopen i.p.v. huren!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:07

Renee schreef:
Ik vind het voornamelijk vervelend dat lenen, normaal wordt gemaakt :n Dat kan toch niet, dan krijg je uiteindelijk toch dat iedereen van iedereen of zie ik dat verkeerd? Wanneer ik klaar ben met studeren hoop ik eigenlijk wel een huis te kunnen kopen i.p.v. huren!

dat is ook mijn motto

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:57

Je (of je ouders) zouden er ook voor kunnen sparen...

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:05

Mjah, maar het is wel handig dat ze dat bij de geboorte weten en niet 2 jaar voordat je gaat studeren of tijdens je studie..

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:56

Tessa_1 schreef:
Mjah, maar het is wel handig dat ze dat bij de geboorte weten en niet 2 jaar voordat je gaat studeren of tijdens je studie..

:))

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:12

Tessa_1 schreef:

Behalve dat niet elke ouder (ouders) wilt/kan voor zijn kind sparen :=

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:15

Sommigen zetten ook hun geld vast in van die fondsen maar met de huidige economie is dat ook geen vetpot :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:21

Tessa_1 schreef:

Bij mij een half jaar vantevoren *\o/* :=

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:37

Nouja, mijn ouders hebben ook wel voor mij gespaard, evenals voor mijn zusjes, maar daarvan kan ik echt geen hele universitaire studie volgen, laat staan mezelf onderhouden en een kamer betalen.

Dus dat gat vul ik zelf op met mijn stufi, loon uit mijn bijbaantje en soms wat spaargeld (onverwachte aankopen als klappers / extra boeken). Als mijn stufi wegvalt zal ik sowieso moeten gaan lenen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:10

Voor mij is er gespaard vanaf mijn geboorte. Alleen na de crises bleek dat ik nog maar 2400 kreeg. Met 1700 college geld, 350 boeken, 100 verplichte intro dag en dan weer bij het tweede en derde blok rond de 100 aan boeken en een kamer die meer is dan mijn dtufie is dit geld zo op. En volgend jaar mag ik weer 1700 college geld betalen.
Ik krijg niks van mijn ouders. Doordat mijn moeder heel weinig verdiend heb ik recht op de hele aanvullende beurs. maar mijn vader verdiend weer te veel daarvoor en nu krijg ik dus niks van de aanvullende beurs. Ik heb alleen bijna geen contact met mijn vader+ dat mijn vader zelf nog een schuld van 20 000 heeft en vier kinderen waarvoor hij elke maand allementatie moet betalen.... Ik heb ook een baan nodig maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:30

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:01

Heb beide artikelen gelezen maar snap het niet helemaal. wat betekend dit nu voor mij??

situatie:
2 jaar spw, ze zeiden dat ik niet geschikt was, ik MOEST stoppen
nu zit ik in het derde jaar MMZ. Deze zou rond juni klaar moeten zijn, maar door een medische operatie die ik heb gehad, heb ik waarschijnlijk een half jaartje vertraging. dit zou betekenen dat ik dus een half jaar extra moet doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:20

Tessa_1 schreef:
Mogelijk interessant, een artikel over wat er gaat precies gaat veranderen: http://www.vssd.nl/kabinetsplannen-2012 ... anciering/
En nog een pagina over specifiek de aanvullende beurs: http://www.vssd.nl/kabinetsplannen-2012 ... nde-beurs/

Er staat dat het ook geld voor studenten die dan al aan hun master bezig zijn. Ik ontvang in augustus 2012 mijn laatste studiefinanciering. Ik mag toch aannemen dat dit alleen geld voor vanaf 1 september te ontvangen studiefinanciering en niet wat je tot die tijd al gehad hebt toch?

EDIT: Gevonden, tot dan toe ontvangen basisbeurs blijft een prestatiebeurs:

De
voorwaarden waaronder de basisbeurs is toegekend, worden niet met terugwerkende kracht
aangepast. Dit betekent dat wie op het moment van invoering van de wetswijziging al meer dan drie
jaar basisbeurs heeft opgenomen, maar nog geen masteropleiding heeft afgerond, de beurs alsnog in
een gift krijgt omgezet bij het voldoen aan het prestatiebeursvereiste.

Van hier: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... teren.html

Waar het voorstel helemaal staat uitgelegd.

Nu alleen nog achterhalen hoe dat zit met OV. Het idee is dat je nog maximaal 1 jaar bovenop je studie OV krijgt. Mijn studie duurt 5 jaar, MAAR ik heb officieel een jaar extra financiering toegekend gekregen (medische redenen), dit werkt ook door in de langstudeerboete. Ik vraag me dus af hoe dat zit met de OV dan.

2de EDIT:
Studenten die op basis van
individuele omstandigheden recht hebben op een extra jaar basisbeurs, hebben ook recht op een
extra jaar reisvoorziening. Dit geldt met name voor studenten met een functiebeperking.

Fijn om te weten, ik hoef me nergens druk om te maken.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:56

ik wil eigenlijk nog een keer reageren hier ik heb hier goed over nagedacht

Wij hier in nederland zijn zeer verwend. Wij denken maar dat de overheid alles betaald etc. Als je je studie zelf moet betalen zul je er ook een stuk harder voor werken. De bedragen zijn niet dusdanig hoog dat je nooit meer van de schuld afkomt en ja je kan later nog een huis kopen. Wij moeten gewoon leren dat niet alles meer door de overheid betaald zal worden. wees blij dat het schoolgeld niet nog meer omhoog gaat (bijv kijk naar engeland of USA) en dat je uberhaupt nu de kans krijgt van de overheid om op hun kosten te studeren

We hebben in onze handjes mogen knijpen de afgelopen jaren (hierbij wil ik ook zeggen dat de WW ook een stuk omlaag mag) (tenzij je ziek bent das een ander verhaal)

MAAR MET DE HUIDIGE CRISIS GAAT DIT NIET ZO LANGER MEER EN ZULLEN WE ALLEMAAL (DUS NIET ALLEEN DE MEER BEDEELDE MEER BELASTING LATEN BETALEN) DINGEN MOET INLEVEREN ANDERS ZAL HET NOG VEEL SLECHTER IN NEDERLAND WORDEN DE KOMENDE JAREN!!

het is idd niet goed dat wij als student op vakantie kunnen. de baantjes die wij hebben zouden wij moeten gebruiken om onze studie te kunnen betalen en niet onze extraatjes want als student heb je het nu eenmaal slechter.