Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:53

Langcara schreef:
Wreedheid met het doel tot wreedheid is nooit goed te praten, in geen een cultuur of godsdienst dan ook. En amerikanen hebben zich vaker gruwelijk misdragen. In Vietnam bijvoorbeeld met hun verkrachtingen, en toen ze die jack russel pup doodgooiden, en nu weer dit schaap.

Horen we ooit iets dergelijks van nederlandse soldaten?

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Een niet heel onwaarschijnlijke is dat datgene in het nieuws wordt gebracht wat aansluit bij wat media willen laten zien. Dat Amerikanen voor je gevoel vaker, of alleen maar in het nieuws komen door dit soort gedragingen, hoeft niet te betekenen dat het alleen maar of vaker onder Amerikanen voorkomt. Te vergelijken met het gevoel dat er steeds meer pedofielen zijn met steeds uitgebreidere netwerken doordat dat steeds maar in het nieuws komt, terwijl er wellicht voorheen exact evenveel waren maar dat de focus daar niet op lag. Als iets de aandacht krijgt, zal het meer gevonden en getoond worden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:54

Sleeper schreef:
Langcara schreef:
Horen we ooit iets dergelijks van nederlandse soldaten?

Euh... ja! Jammer dat de geschiedenisboekjes op school hier geen aandacht aan geven.....
En waar ze dat niet doen, staan ze met de armen over elkaar omdat ze niks mogen doen om mensen te helpen die vermoord worden.

Dat is niet helemaal eerlijk van je. WAnt heel veel van die soldaten hebben daar nog altijd de grootste problemen en trauma's door. Ze wilden héél graag ingrijpen maar mochten niet. Ik weet niet wat ik in hun plaats zou hebben gedaan. Muiten en tegen de wetten van de hogere hand ingaan en tóch ingrijpen? Ik weet niet wat de sancties daarop zouden zijn.
Ik heb er veel gelezen over in de krant en ik denk dat dit ook wel ooit de geschiedenisboeken in zal gaan.

Maar dit is toch iets van een andere orde. Want ik heb het specifiek over één ding: het doel wreedheid. Dus wreedheid als doel.
Ik heb van Nederlandse soldaten daarover nooit iets in het nieuws gezien.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:58

Langcara schreef:
Sleeper schreef:

Euh... ja! Jammer dat de geschiedenisboekjes op school hier geen aandacht aan geven.....
En waar ze dat niet doen, staan ze met de armen over elkaar omdat ze niks mogen doen om mensen te helpen die vermoord worden.

Dat is niet helemaal eerlijk van je. WAnt heel veel van die soldaten hebben daar nog altijd de grootste problemen en trauma's door. Ze wilden héél graag ingrijpen maar mochten niet. Ik weet niet wat ik in hun plaats zou hebben gedaan. Muiten en tegen de wetten van de hogere hand ingaan en tóch ingrijpen? Ik weet niet wat de sancties daarop zouden zijn.
Ik heb er veel gelezen over in de krant en ik denk dat dit ook wel ooit de geschiedenisboeken in zal gaan.

Maar dit is toch iets van een andere orde. Want ik heb het specifiek over één ding: het doel wreedheid. Dus wreedheid als doel.
Ik heb van Nederlandse soldaten daarover nooit iets in het nieuws gezien.

Volgens mij is dat precies wat ik ook zeg ;)

Natuurlijk hoor je niet wat de Nederlanders in bijvoorbeeld Nederlandsch-Indië gedaan hebben, dat wordt bewust verzwegen. Net als dat in alle landen over eigen soldaten verzwegen wordt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:06

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:10

Wat mij betreft gaat het niet er niet om wat militairen doen, maar wat mensen doen. Wreedheden begaan zit in de menselijke aard. Dat kan je tegen de borst stuiten maar dit gedrag is al zo oud als de weg naar Rome.

Jezus is aan het kruis genageld, is dat geen wreedheid? Heksen op de brandstapel, is dat geen wreedheid? Mensen werden en worden gemarteld al dan niet in naam van geloof of overheid, is dat geen wreedheid? Kinderen worden misbruikt door de kerk, is dat geen wreedheid? Etc, etc, etc.

Natuurlijk hoef je dat niet te accepteren, liever niet zelfs, maar ontkennen dat wreedheid niet menselijk is is net zoiets als ontkennen dat morgen de zon opkomt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:24

Sleeper schreef:
Natuurlijk hoor je niet wat de Nederlanders in bijvoorbeeld Nederlandsch-Indië gedaan hebben, dat wordt bewust verzwegen. Net als dat in alle landen over eigen soldaten verzwegen wordt.

Zou er nergens een nederlandse of juist amerikaanse journalist rondlopen die wreedheden begaan door nederlandse soldaten signaleert en dit niet aan de orde brengt, of zelfs uit zou laten lekken? Ik dacht dat journalisten daarop juist gebrand zijn. En waarom wel dergelijke berichtgevingen van amerikanen en niet van nederlanders? Zit Nederland zo in elkaar? Ik dacht toch van niet.

Vroeger wel. Nederlanders hebben heel erg vies huisgehouden in Nederlands Indie en het is kort geleden nog op tv geweest en in de kranten dat de Nederlandse regering daarvoor excuus heeft aangeboden.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:24

Sleeper schreef:
Wat mij betreft gaat het niet er niet om wat militairen doen, maar wat mensen doen. Wreedheden begaan zit in de menselijke aard. Dat kan je tegen de borst stuiten maar dit gedrag is al zo oud als de weg naar Rome.

Jezus is aan het kruis genageld, is dat geen wreedheid? Heksen op de brandstapel, is dat geen wreedheid? Mensen werden en worden gemarteld al dan niet in naam van geloof of overheid, is dat geen wreedheid? Kinderen worden misbruikt door de kerk, is dat geen wreedheid? Etc, etc, etc.

Natuurlijk hoef je dat niet te accepteren, liever niet zelfs, maar ontkennen dat wreedheid niet menselijk is is net zoiets als ontkennen dat morgen de zon opkomt.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Maar daarmee geef je mij ook reden om de mensheid te verachten. En dat doe ik ook. Hierom.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:26

Langcara schreef:
Sleeper schreef:

Zou er nergens een nederlandse of juist amerikaanse journalist rondlopen die wreedheden begaan door nederlandse soldaten signaleert en dit niet aan de orde brengt, of zelfs uit zou laten lekken? Ik dacht dat journalisten daarop juist gebrand zijn. En waarom wel dergelijke berichtgevingen van amerikanen en niet van nederlanders? Zit Nederland zo in elkaar? Ik dacht toch van niet.

Vroeger wel. Nederlanders hebben heel erg vies huisgehouden in Nederlands Indie en het is kort geleden nog op tv geweest en in de kranten dat de Nederlandse regering daarvoor excuus heeft aangeboden.

Er is zoveel wat we liever niet weten over onszelf.

Wat betreft journalisten, die waren echt niet zo heel erg welkom tijdens de acties in Irak en Afghanistan.... Door journalistiek die de publieke opinie beinvloedde, zijn de protesten tegen de vietnamoorlog ontstaan. Dat heeft zoveel druk opgeleverd, dat VS machthebbers sindsdien altijd zoveel mogelijk de regie over de pers gehouden hebben.

Denk je eens in wat beelden van kapotgeschoten kinderen, en vluchtende moeders betekent hadden voor het draagvlak.

We weten dat er met phosporbommen is gewerkt in Irak, dat is tegen de menselijkheid, Nederland heeft dit ook toegegeven. Beelden daarvan, denk ik niet dat iemand van ons wil zien.

We hebben misdaden tegen de menselijkheid begaan in Irak en Afghanistan.

Nog even afgezien van het feit dat 100.000 burgerslachtoffer 100.000 misdaden tegen de menselijkheid zijn, natuurlijk.