130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:40

HC: ik vind dat die bewijslast inderdaad ligt bij de verhogers :) Maar als die aan zouden tonen dat het niet meer risico oplevert, geloof je dat dan? Neem je daar dan genoegen mee?

Kinke

Berichten: 21265
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:40

Ik vind het complete onzin, die 10km harder. Als men hier weer aan gewend is dan begint men te zeiken dat 130 te langzaam is en moet het 140 worden. Ik hoorde dat om die 130 km in te kunnen voeren, de invoegstroken verlengd moeten worden, kosten....meer dan 100 miljoen!!!

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:43

Heb je ook cijfers van wat het oplevert als de doorstroming verbetert? Als we het dan toch over geld gaan hebben... :)

En heeft iedereen wel door dat die 130 km/h niet op alle snelwegen wordt ingevoerd, en ook niet overal 24 uur per dag? En dat er het hele jaar door getest is op welke wegen en via welke methode dit kan worden ingevoerd?

NatasjavE

Berichten: 30866
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:45

Kinke schreef:
Ik vind het complete onzin, die 10km harder. Als men hier weer aan gewend is dan begint men te zeiken dat 130 te langzaam is en moet het 140 worden. Ik hoorde dat om die 130 km in te kunnen voeren, de invoegstroken verlengd moeten worden, kosten....meer dan 100 miljoen!!!



Nou op een aantal trajecten rijden ze al 130 en de invoerstroken zijn niet aangepast. Bovendien, ....heb je wel eens in Duitsland gereden? :=

Vindt 130 ook onzin hoor..maar die invoegstroken lukt wel.

Kinke

Berichten: 21265
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:46

Geen idee. Kan me voorstellen dat er daarna dan wel weer een onderzoek komt wat het gaat opleveren als we nog harder gaan rijden.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:52

Laat mij eens alles opnoemen.

1: Een ongeluk wordt altijd gemaakt door de mens of een defectief in de auto.
2: Het remafstand van jou begin pas wanneer de persoon voor jou afremt.
Je krijgt eerst de reactiesnelheid en dan pas de remweg maar omdat een auto voor je afremt
ben je ook afhankelijk van zijn manier van remmen laat staan dat je mag hopen je geen auto
achter je hebt die ook op een lekkere snelheid rijd.
3: De auto's in Nederland hebben niet zoveel sterke motoren en dan zal je moeite hebben met het gas
geven en van baan wisselen omdat je toch op de snelheid moet komen.
4: Jullie lezen niet de regel goed.
Ga met het verkeer mee "Maar ga niet over de maximale snelheid!!!".
Helaas gaat meer dan de helft van het verkeer over de maximale snelheid en dat is dus niet mee rijden met de verkeer.

Zoals ik al zei ik heb er geen problemen mee met 130 km/u maar dat moet wel voor bepaalde rijbanen en snelwegen gelden en niet dat straks heel Nederland 130 km/u rijden.
Jammer genoeg denken wij ook niet aan onze benzine onze grote geld slurper.
Het rijden van 100 km/u is het beste voor jou auto alles daarboven zal alleen maar extra benzine gebruiken.

Let op: Ligt ook aan jou type motor.

Ga maar eens een keer vergelijken.
1 keer 130 km/u over je snelweg rijden en 1 keer 100 km/u over de snelweg rijden, kijk dan eens hoeveel benzine je het wel niet zal schelen.

Edit; Ik sloeg gisteren ook nog eens mijn auto 1 keer af en ik had hem snel herstart en de achter achter mij moest ook nog eens nodig toeteren dat ik moest opschieten.
Helaas zijn de inwoners van Nederland te haastig.
Laatst bijgewerkt door kensha op 01-12-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:56

Blijkbaar heeft 90% van dit topic die extra euro over om 10 km/u harder te gaan.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:57

Asyaa schreef:
Blijkbaar heeft 90% van dit topic die extra euro over om 10 km/u harder te gaan.

En dan maar klagen belasting of benzine zo duur wordt.

Anoniem

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:58

Benzine is ook absurd duur, maar blijkbaar zijn de voordelen van 10km/u groter dan de nadelen van die extra euro.

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:04

At Gummi: Ja juist!
Er is wel zeker veel onderzoek gedaan of dit kan en verantwoordt is om te doen.
Er is gekeken naar de tijdstippen waarop dit verhoogd kan worden, naar geluidshinder, naar wegligging van het asfalt, etc.

Ik word echt flauw van de betutteling waar Nld naar toe dreigt te gaan.
Er wordt enorm veel gedaan aan verkeersveiligheid.
Er is enorm veel expertise op dat gebied en vandaar uit is gebleken dat je sommige zaken ook wat meer los kunt laten.

Verbeteringen hoeven niet er op uit te draaien dat regels strenger of minder moeten worden.
In dit geval worden de snelheden verhoogd op die plaatsen waar is gebleken dat het ook wel degelijk op een verantwoorde manier kan.
Dus waar hebben we het over?
Denk dat de experts echt wel weten waar ze het over hebben...
Laatst bijgewerkt door Trennie op 01-12-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:05

Ben je gek?
Die experts zijn nietsnutten en de mensen die er echt verstand van hebben verblijden ons in dit topic.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:06

@Trennie,
Omdat mensen altijd te hard blijven rijden.
130 wordt 140, 140 wordt 150.
Bochten waar een advies snelheid van 70 km/u wordt gegeven gaan een hoop mensen makkelijk met 100 voorbij.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:12

Weer een bewijs dat het niet aan de maximumsnelheid ligt, maar aan asociaal en roekeloos rijgegdrag.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:14

Maar waarom doen jullie dan mee aan het roekeloos rijgedrag?
Alleen het idee al van; rij met het verkeer mee, maar de helft van de verkeer rijdt al roekeloos.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:22

gummie schreef:
HC: ik vind dat die bewijslast inderdaad ligt bij de verhogers :) Maar als die aan zouden tonen dat het niet meer risico oplevert, geloof je dat dan? Neem je daar dan genoegen mee?


Wetenschappelijk bevestigd bewijs = bewijs en ja dat staat niet door míj ter discussie.
Dat moet dan wel wetenschappelijk onderbouwd bewijs zijn en niet de dingen die jij als ´bewijs´ opgooit.

Blijft dat ikzelf dan nog steeds dicht bij die 80 waarop de botsveiligheid van mijn auto is geconstrueerd blijf rijden, met ruím voldoende afstand.
Ik ben en blijf zelf verantwoordelijk voor de risico-beslissingen welke ik neem en gelukkig hoéf je het maximum niet te rijden *\o/*
Onvoorziene omstandigheiden op de openbare weg zijn namelijk een zekerheid. Je wat alleen níet wát.
Poep gebeurt en hoe sneller je rijdt hoe harder het jouw fan raakt.

Wanneer anderen sneller gaan rijden wordt het voor míj belangrijker dat ik rustiger rijdt.
Lekker rechts waar minder verkeer rijdt ;)

Ik kom minder vermoeid aan, met een goed humeur en op tijd; met grotere waarschijnlijkheid zelfs want ik heb véél meer speelruimte.
Hoe langzamer je rijdt hoe makkelijker het is om de gemiddelde snelheid iets te verhogen. Wil je nooit te laat komen?
Op de rechterbaan met de stroom mee heb je aan die 2 seconde - ´regel´ wél genoeg en kan je de extra hersencapaciteit gebruiken om de presentatie (o.i.d.) af te draaien.
Vertrek eerder en rij minder snel :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:34

Trennie schreef:
Er wordt enorm veel gedaan aan verkeersveiligheid.


Perceptie is realiteit.

Dat staat juist onder druk van economisch- en politiek belang.

De rekenkamer heeft vast al op een staatje hoeveel meer het aan inkomsten door snelheidsovertredingen waarschijnlijk gaat opleveren.

Hier in Spanje is deze zomer een experiment geweest met een generieke verlaging van 120 naar 110.
Hoewel succesvol mbt het doel van brandstofbesparing was het economisch mbt korte termijn niet efficient; de besparing op de import is minder dan de verminderde inkomsten uit bekeuringen.
Dat het ook minder verkeersslachtoffers gaf was van secundair belang: alles is weer teruggdraaid.
Dit ondergeschikte van veiligheid is ook zichtbaar in het veranderen van de ernst van snelheidsovertredingen; de nadruk is van verlies van rijbewijspunten naar boetes verschoven.

ponies
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:36

Wat we ook niet meenemen in de veiligheid is wat voor een type auto je rijdt.
Ik rij in een redelijk zware auto 2200 kg (noodzakelijk voor mijn werk).
Als ik met 130 km van achter bij een peugeot 107 naar binnen klap dan is de kans dat mijn
voorganger het overleeft een stuk kleiner dan als dit een mini van 1000 kg was geweest. Daarentegen is mijn
auto redelijk veilig voor mij zelf aangezien ik hoog zit en een lange neus heb.

Maar de meeste mensen hier hoeven niet bang te zijn want die komen mij haast nooit tegen, ik rij namelijk
over het algemeen rustig in de rechterbaan met mijn dieseldraaikolkje. :D

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:56

Asyaa schreef:
Ben je gek?
Die experts zijn nietsnutten en de mensen die er echt verstand van hebben verblijden ons in dit topic.


Voordat deze verhoging van de snelheid er door kwam is er wel terdege onderzoek gedaan.
Door oa TNO en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid).

Zoiets komt er heus niet zo maar doorheen.
En voor alles is altijd wel een bezwaar te bedenken.

Ik ben iig heel blij met de doorvoering.

unicorn_kiss

Berichten: 6493
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:56

Skygirl schreef:
unicorn_kiss schreef:
Opvallend dat 99% in dit topic dezelfde mening deelt als ik, maar ik in de praktijk echt héél vaak trage treuzelende chauffeurs tref :+
Overigens denk ik , HC, dat je het allemaal veel te theoretisch ziet. Als je een beetje meerijdt met het verkeer gaan er volgens mij echt niet vaker ongelukken gebeuren. En als je bang bent van wel, moet je gaan fietsen.


Hoeveel bejaarden denk je dat er op bokt zitten? :+


Feit :+
Maar niet alle slenterende chauffeurs die ik tegenkom zijn bejaarden, integendeel..

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:04

Lekker skeureeeeh! Dat betekend dat je op de km teller bijna 137 kunt rijden (kun je met je TomTom checken) en dat je dus bijna 140 kunt rijden! :D

Zoooo fijn als je auto het aan kan! Lekker door de polder racen als we naar familie gaan in Amsterdam en dan zijn we er in ongeveer 5 kwartier tot een dik uur :D

Trennie
Berichten: 1753
Geregistreerd: 27-07-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:05

kensha schreef:
@Trennie,
Omdat mensen altijd te hard blijven rijden.
130 wordt 140, 140 wordt 150.
Bochten waar een advies snelheid van 70 km/u wordt gegeven gaan een hoop mensen makkelijk met 100 voorbij.


Ik heb daar helemaal niet zo´n moeite mee hoor.
En zeker niet als het een adviessnelheid is.
De wegligging per auto verschilt behoorlijk, dus je kunt zelf voelen wat verantwoordt is.
De gemiddelde automobilist doet dit als het ook kan en daar is niets mis mee.
Ingecalculeert risico.

Ik heb het dan niet over de dikke bak aso rijder of die idioten bij blik op de weg.
Die zullen er blijven en daar zal op gecontroleerd moeten blijven worden.
Die weggebruikers staan niet in relatie tot verhoging maximale snelheid, die trekken zich daar zowiezo niets van aan.

Ik ben eens aangehouden toen ik 40 km te hard reed op een 4 baansweg laat in de avond.
Ik mocht daar 100 en ik was zo goed als de enige.
De agent gaf me de tip dat als ik harder wilde rijden ik er dan max 20 km bovenop moest doen.
Die lieten zij nl met rust.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:23

kensha schreef:
Maar waarom doen jullie dan mee aan het roekeloos rijgedrag?
Alleen het idee al van; rij met het verkeer mee, maar de helft van de verkeer rijdt al roekeloos.


Wie is jullie? :)
@ HC; als ik je stuk zo lees, wat ik het probleem dan??

Goof

Berichten: 31720
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:29

kensha schreef:
Omdat mensen altijd te hard blijven rijden.
130 wordt 140, 140 wordt 150.


Vraag ik me dus af.
Ik denk dat mensen 10 km te hard rijden omdat zij 130 fijner vinden rijden dan 120, niet omdat ze perse 10 km harder willen rijden dan de max snelheid.

Ik rijd het liefst 125, rijdt lekker door en mijn auto rijdt dan fijn. Als straks de max snelheid 130 is, ga ik echt niet mijn snelheid verhogen omdat ik dan ook weer te hard wil rijden.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:39

ponies schreef:
Wat we ook niet meenemen in de veiligheid is wat voor een type auto je rijdt.
Ik rij in een redelijk zware auto 2200 kg (noodzakelijk voor mijn werk).
Als ik met 130 km van achter bij een peugeot 107 naar binnen klap dan is de kans dat mijn
voorganger het overleeft een stuk kleiner dan als dit een mini van 1000 kg was geweest.



De kans voor de voorganger is 2,2 keer kleiner.
Jouw voertuigkeuze maakt bij gelijk gedrag in dit voorbeeld de overlevingskans van anderen minder dan half zo groot.

Daar, van deze verantwoordelijkheid voor de gevolgen van míjn voertuigkeuze voor de veiligheid van een ander, ben ik me zéér bewust en dat is een belangrijke reden dat ik rustig rij met onze bak. D

...en hoppa!!! Daar zie ik dan weer een VW Touareg met 160 voorbij komen. De overlevingskans van de 107 bestuurder is 15% tov met een Mini die 100 rijdt.

Afbeelding op de weg.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:40

@ HC: als de maximumsnelheid 120 was gebleven, had die persoon ook 160 gereden. Dat is asociaal en roekeloos. Dat is ook srafbaar. Laten we dan wat mee ons best doen om de instelling van mensen te veranderen, voor zover dat uberhaupt nog mogelijk is.