Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:37

Het stomme is... de mensen die over de naam en het gebeuren zwarte piet vallen vaak het hardst schreeuwen om traditie.

Trouwens, staat sinterklaas niet hoog in de werelderfgoedlijst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:16

Lusitana schreef:
Ik heb nog nooit het woord slaaf in het verband met Zwarte Piet gehoord tot ik deze discussie las....
Het is nog altijd :)ddd de knecht van sinterklaas :)ddd en niet de slaaf van sinterklaas...
en :)ddd sinterklaasje kom maar binnen met je knecht :)ddd en niet kom maar binnen met je slaaf.

Dus waar zouden we het idee vandaan moeten halen dat het een slaaf zou kunnen zijn?

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=knecht

Keuze dus tussen een heleboel betekenissen en dan kiezen ze slaaf er uit. :roll: WIE kiest eigenlijk die term?
Het kan net zo goed als kameraad gelezen worden!!!!

Het woord slaaf ivm zwarte piet wordt vooral veel gebezigd door de 'slachtoffers' in deze discussie. Heel zwart-wit gezegd, zwart zegt slaaf en wit zegt knecht. Google maar eens op zwarte piet en slaaf, je ogen rollen acuut uit je kassen hoeveel dicussies hier over gevoerd worden, zelfs tot aan de politiek aan toe. Joh, die hebben toch wel wat beters te doen, dan hierover discussieren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:45

Mindim schreef:
Nicolletje schreef:
Je bedoelt zoiets als dit
http://youtu.be/ZSubcoKZFfo

Tja, ik zou hem in zijn gezicht uitlachen, volgens mij is ie harstikke zat. De zwarte meneer achter hem zit met plaatsvervangende schaamte uit het raam te kijken. Deze man zal niet de gehele zwarte bevolking vertegenwoordigen, maar een groep. Net als wij blanken met sinterklaas onze kinderen proberen te indoctrineren met rascisme.

Het gaat de filmer erom dat er een tijdje geleden in de tram in Londen ook een vrouw zat te schelden, maar dan op de donkere bevolking.
En dan nog zonder dreigementen maar gewoon zeggen "you'r all black! go back!" enz (ze had wel lef in een tram vol donkere mensen := )

Deze vrouw is op gejaagd, gearresteerd, enz.
klik

...en lees de commentaren maar eronder; Jaaaa maar de 'zwarten' zijn toch altijd gedomineerd en gediscrimineerd door de 'witten' dus die man heeft gelijk en die mevrouw in de Londense tram is een racist.

Ik leef nu en hier en kan er niks aan doen wat er eeuwen vóór mij is gebeurd, maar geloof me, we waren met de hele wereldbevolking niet netjes en niet alleen "wij".
Alleen daar wordt nu telkens de nadruk op gelegd, ook met die pietendiscussie, alsof wij ons schuldig moeten voelen ofzo :?

Het ergste vind ik nog dat wij het allemaal weglachen oh ja ik ben toch ook een kaaskop. Een witte hond. Een macamba. Bakra. Ja welja joh :+
Maar andersom per ongeluk Zwarte Piet zeggen... :x
Die slachtofferrol, daar kan ik dus niks mee.
Laatst bijgewerkt door Nic op 06-12-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:47

Ik las het in het filmpje inderdaad, schandalig inderdaad. De commentaren had ik idd ook gelezen, van zoveel kortzichtigheid word je toch triest.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:16

een vriendin van mij komt uit Indonesië en die liep onlangs over straat. Ze had een muts op en ze keek naar beneden (want ze luisterde muziek). Fietst er later een vrouw met haar kinderen langs haar en die vrouw zegt tegen dat kindje: "Hee, zwarte piet!"

Schande vind ik het! Daar kan ik toch zo boos om worden! :(

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:21

gelukkig kan deze discussie nou weer een dikke 11 maanden begraven worden ;)

We kunnen het nu gaan hebben over hoe elfjes gecommandeerd worden door de kerstman of dat het zo sneu is dat rendieren opgegeten worden, terwijl de de ar van die vent moeten trekken. Om het dan maar niet te hebben over de barre omstandigheden waarin de elven moeten werken in lapland met de winternacht en de kou..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:50

Ik ree een keer op een schimmel in de stad, vroegen ze aan mij of dat het paard van Sinterklaas was ! :(
Ben toen ook zoo verschrikkelijk kwaad geworden!! -:(- -:(- -:(-

Dit verhaal is verzonnen. Ieder gelijkenis stel ik me niet voor aansprakelijk!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:52

Wie is er dan zo dom om rond Sinterklaastijd met een schimmel in de stad te gaan rijden :+
Maar als je de Pausentoga aanhad, kan ik me het wel voorstellen :')

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:57

mika11 schreef:
Wie is er dan zo dom om rond Sinterklaastijd met een schimmel in de stad te gaan rijden :+
Maar als je de Pausentoga aanhad, kan ik me het wel voorstellen :')

Hahahaha ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 04:25

joostvangestel schreef:
We kunnen het nu gaan hebben over hoe elfjes gecommandeerd worden door de kerstman

Of die ouwe perverse nepkerstman/nepsinterklaas Grootvadertje Vorst (Ded Moroz) die in Rusland zijn kleindochter (soms schaars gekleed, in die kou :( ) op sleeptouw neemt, maar verliefd op een ander worden mag ze niet, bah! :(

En hij komt daar nog te laat ook _-:( (1 januari)

Afbeelding

Wel heel erg schattig trouwens, wat had ik dit als kind leuk gevonden denk ik (als ik het had kunnen verstaan :)) )
http://youtu.be/A1EvqpDCQTE ik was dol op pratende diertjes in tekenfilms <3

Ik hou me trouwens warm aanbevolen voor zo'n jas <<) http://www.eliel.ru/published/publicdat ... rochka.gif

Wat ik me trouwens ook zit te bedenken.
Als we nou naar de geschiedenis kijken in héél Europa en Rusland, waar Sint Nicolaas, Sveti Nikolaj, Mikulaj allemaal gevierd wordt, dan is onze Piet misschien qua uitdossing controversieel.
Maar als we kijken naar de Krampussen:
Afbeelding
Stichting Martijn is er niks bij :oo

En in sommige uitdossingen ook een belediging voor de maori's en die ketting staat dan waarschijnlijk voor onderdrukking:
Afbeelding

Nou dan gaan we maar over op Knecht Ruprecht
Afbeelding
en dan krijgen we vast commentaar dat onze feesten veel te veel gedomineerd worden door blanke mannen 8)7

Met Pere Fouettard komt dan bij mij iets de associatie met een burka :=
Afbeelding
dus dat is dan weer beledigend, want dit moet een mán voorstellen.

Persoonlijk zie ik gekleurde Pieten ook niet zitten, want:
Zijn gele Pieten dan geen belediging voor de Chinezen?
Witte Pieten voor de medemens zoals ik die uren op het strand kan liggen maar niet bruin wordt?
Rode Pieten, is dat niet iets te communistisch?
Groene Pieten, dan nemen we zeker alle boomknuffelaars en milieumensen op de hak?
Blauwe Pieten, dat kan echt niet dat lijkt teveel op agenten.
Oranje Pieten is weer te nationalistisch.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:07

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:15

Ik ben "nog maar 16", en ik vindt het echt nutteloos gepraat..

zaterdag had mijn moeder 2 'echte' pieten gehuurd voor het feest met de familie.. Mijn nichtje van 2 had de dag van haar leven.
Die maken zich echt niet druk over discriminatie.

Stel je eens voor dat het verboden wordt, dan is er weer een belangrijk stukje cultuur naar de knoppen.
Daarbij ook het plezier van duizenden kinderen die er echt naar uit kijken.

En die mensen die oud genoeg zijn om zich daar druk over te maken, weten dat die pieten eigenlijk wit zijn.
Dus eigenlijk is het gewoon geneuzel van niets... :=

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:16

Het zelfde met (neger-) zoenen en Jode koeken.
We kunnen dan toch ook zeggen dat blanke vla niet meer mag :+

Ik vind het gewoon onzin.
Zo kunnen we van alles wel gaan roepen dat het niet mag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:09

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:10

Want wat willen die nu eigenlijk WEL en wat doen ze er aan om dat te bereiken?

Maar dat is verder off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:12

Ekeif96 schreef:
Het zelfde met (neger-) zoenen en Jode koeken.
We kunnen dan toch ook zeggen dat blanke vla niet meer mag :+

Ik vind het gewoon onzin.
Zo kunnen we van alles wel gaan roepen dat het niet mag ;)

Ik zeg gewoon NEGERZOENEN hoor, dat doe ik al sinds ik klein ben en dat ga ik niet veranderen omdat een paar teergevoelige zieltjes daar moeite mee hebben. Ze bezigen het woord zelf genoeg of anders wel de engelse variant, maar ik mag het niet zeggen? Het is dus alleen erg als een blanke het zegt, ongeacht of iemand het kwaad bedoeld of niet.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:14

Maar dan wel zwemmend, Mindim, als ze het halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:14

Lusitana schreef:
Want wat willen die nu eigenlijk WEL en wat doen ze er aan om dat te bereiken?

Maar dat is verder off topic.

Daar zit een groot deel onopgevoedheid. Kinderen van 4 lopen om 23.00 nog over straat en de vrouw loopt nog meters achter de man, die godganse dagen voor de moskee zitten te roken. Moeten ze niet werken, denk ik dan. Zal niet voor iedereen gelden, maar hier wel. Molukkers zijn hier beter geintegreerd en spreken tenminste ook fatsoenlijk nederlands, kan je van de marokkanen en turken hier niet zeggen, ook al wonen ze hier al 50 jaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:16

HolyPope schreef:

Zwemmen kunnen ze wel, als het goed is hebben ze een zwemdiploma :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:17

HolyPope schreef:

Zou me ook een zorg wezen, om eerlijk te zijn. Gaan ze hun eigen land maar eens van binnen naar buiten bekijken en zien wat voor armoe er in delen van Marokko heerst. Dan willen ze op handen en knieen terug en nemen ze zwarte piet wel voor lief.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:19

Weet je, hier in Portugal is er elke week wel een feest waarbij een of andere heilige wordt herdacht met een hoop poppekast. Elke zondag op twee zenders kerkmissen. Soms een mis door de luidsprekers in het dorp. Ik slik dat ook gewoon en ga ook niet zitten protesteren tegen stierenvechten (integendeel heb me daarin verdiept) en thuis slachten, omdat ik gekozen heb om hier te wonen en ik weet dat het een Katholiek land is en dat het bepaalde tradities en gewoontes heeft die af wijken van wat ik gewend ben. Ik dek ook mijn hoofd af en ga niet met blote armen en benen een kerk in als ik die ga bezoeken als toeristische attactie. Aanpassen is niet moeilijk en voorkomt wrijving.
Waar is in Nederland het respect van sommige "gasten" (al is dat tigste generatie) voor de tradities van het land?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:20

Nou dat vraag ik me ook af Lusitana en ook waarom de ene bevolkingsgroep zoveel meer ellende veroorzaakt dan een ander.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:25

vibabu schreef:
Het stomme is... de mensen die over de naam en het gebeuren zwarte piet vallen vaak het hardst schreeuwen om traditie.

Ja die staat er op ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:25

Mindim schreef:
kan je van de marokkanen en turken hier niet zeggen, ook al wonen ze hier al 50 jaar.

Hoho wij hebben een hele fijne en actieve Turkse gemeenschap in het dorp en die zetten zich ook in voor culturele activiteiten (met Hollanders, niet alleen voor zichzelf dus), die zijn wel anders dan bepaalde groepen Marokkanen.

Ik vind het ook erg hoor, wat wij hier hebben gekregen. Als je naar Marokko gaat zie je genoeg lieve mensen die graag Sinterklaas zouden willen vieren als dat betekent kadootjes voor iedereen.

Lusitana schreef:
Waar is in Nederland het respect van sommige "gasten" (al is dat tigste generatie) voor de tradities van het land?

We laten het zelf toe, je ziet het.
Als er mensen zijn die een probleem hebben met Piet dan komt dat debat op tv, twitteren BN' ers en artiesten dat we maar eens van Zwarte Piet af moeten, enz.
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:26

MarlindeRooz schreef:
vibabu schreef:

Ja die staat er op ;)

Dat mochten ze willen http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... ijst.dhtml