Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Fenrir

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:23

Ik zou het gewoon even proberen, lijkt me sterk namelijk dat je echt speciaal naar de hoofdstad van je provincie moet gaan, dat heb ik echt nog nooit gehoord... en aangezien ik student ben ken ik veel mensen die 'n abbo op hebben moeten halen, dat gaf nooit zulke problemen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:35

Bedankt voor jullie "hulp", heb vandaag eindelijk m'n ov chipkaart gebruikt :D
Ben ff naar het station gelopen, scheelt heel wat eerst 4 euro nu 1,30

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:36

Fijn dat het gelukt is! :D

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:54

Pfoew wat lekker duidelijk zeg, logisch dat ik automatisch opladen nooit heb kunnen activeren!
Moet je dat eerst op internet aanzetten!! :\
Terwijl ik 200% zeker weet dat ik dat gelijk bij de chipkaart aanvragen heb aangevinkt -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:02

Biggers schreef:
-Alle reizen zijn ruim 2x zo duur

Lekker kortzichtig :)
Citaat:
-Sommige mensen zijn 40 euro kwijt voor een reis die normaal 5/6 euro kost.

Noem mij daar eens een voorbeeld van?
Citaat:
-Een kind kan je er niet mee op pad sturen

Imo moet je sowieso niet een kind in zijn eentje in het ov sturen. Als een kind zelfstandig genoeg is om een treinkaartje te kopen is ie dat ook om een pasje voor een lezer te houden
Citaat:
-Demente mensen hebben problemen met in en uit checken

Demente mensen hebben überhaupt moeite met het ov
Citaat:
-Je kunt niet goed zien of je in of uit gecheckt bent

Moet je kijken & luisteren :) Er is altijd een geluidssignaal en het staat meestal ook op de lezer (of die moet net toevallig een keer niet goed werken)
Citaat:
-Als je per ongeluk in en uit checkt tegelijkertijd dan heb je een fikse boete

Meestal kan dat niet, er zit 1 minuut tussen. Dan staat er 'u bent al ingecheckt'
Citaat:
-De kaart is alleen voor hun administratie

Eh?
Citaat:
-Het is niet altijd sneller.

Het is sowieso sneller dan altijd een kaartje moeten kopen..
Citaat:
-Die palen doen het vaak niet.

Kaartjesmachines kunnen het ook niet doen. Er zijn altijd meerdere palen aanwezig. En als die het allemaal niet doen ga je even naar de conducteur en dan mag je inchecken op het volgende station oid.
Citaat:
Dit zijn zomaar wat argumenten die NIET gelogen zijn.

Ik vind mensen zoals jij altijd zo interessant.. :) Als er iets is wat ik heb geleerd van 4 maanden werken voor een OV bedrijf is dat het heel erg helpt als je bij iets nieuws / iets dat misschien niet direct duidelijk is / iets wat een keertje niet werkt niet gelijk gaat lopen brullen dat het allemaal heel slecht is, maar dat je gewoon even een minuutje logisch na moet denken en dan pas een mening vormen.

Hoe vaak heb ik niet gehoord bij mijn werkzaamheden (voorlichting) als ik iets uit had gelegd: 'Oh, maar het is dus eigenlijk heel makkelijk?' :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:29

Wat ik wel raar vind is dat studenten die gratis reizen ineens moeten in en uit checken.
Waar is dat goed voor, weet iemand dat? zodat ze kunnen zien wat je doet ofzo?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 06:17

En dan zo'n storing als van de week. Wil je je reisdocumenten ophalen, kan dat niet en moet je eerst voorschieten. Je zal maar je pinpas niet bij je hebben, of gewoon niet genoeg saldo hebben op je rekening omdat je er vanuit gaat dat je een reisproduct hebt. Denk dat de meeste werkgevers dat niet accepteren als excuus waarom je te laat bent, of niet kan komen. (of een boete wegens zwartrijden riskeren). Er zijn zat mensen die tot op de cent precies uitrekenen wat ze kunnen uitgeven en wanneer, die kunnen er gewoon door in de problemen komen. Ja fijn joh, die chipkaart!

Goed, je krijgt de extra gemaakte kosten wel terug, maar daar heb je niet veel aan als je het geld al niet hebt om het voor te schieten, zonder pinpas staat of wat dan ook. En je krijgt het ook nog eens terug als reistegoed, waarmee je dus eigenlijk niet geholpen bent als je bijvoorbeeld student bent. Denk dat veel mensen met abonnementen en trajectkaarten liever het geld cash zouden terugkrijgen in plaats van als reistegoed dat beperkt houdbaar is en ze mogelijk door hun abonnement niet eens gaan gebruiken.

Het systeem met de strippenkaart was misschien niet ideaal, maar je kon in elk geval altijd reizen zonder eerst hemel en aarde te bewegen om je chipkaart te verkrijgen, en er ook nog saldo op te krijgen. En als er een elektronicastoring was ergens of een computerstoring, kon je in elk geval nog gewoon reizen zonder gedoe (behalve vertragingen, maar die zijn met een chipkaart niet pats boem opgelost).

Hoe meer elektronische systemen, hoe afhankelijker je bent van of het systeem wel werkt zonder op extra kosten gejaagd te worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:52

smurffie schreef:
Wat ik wel raar vind is dat studenten die gratis reizen ineens moeten in en uit checken.
Waar is dat goed voor, weet iemand dat? zodat ze kunnen zien wat je doet ofzo?

Bij de bus weet ik dat ze betaald krijgen aan de hand van het aantal reizigers. Die reizigers moeten dan wel geregistreerd staan natuurlijk :P Vandaar dat je in/uit moet checken. Bij de trein zal dit dan waarschijnlijk ook wel zo zijn?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:29

En hoe ging dat voorheen dan?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:33

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:42

Ik las vandaag een verhaal over een 14-jarig meisje die over moest stappen met de bus, maar haar kaart (met abonnement door moeders gekocht) werd geweigerd. Ze kon gaan lopen. Blijkt dat haar abonnement alleen voor Connexxion en Breng geldig was, en niet voor Syntus. Syntus raadde aan een papieren abonnement te kopen. Eh? :? Scheef?

En daarna, in de laatste zin, stond dat het ook geldt voor mijn buslijn waar ik dagelijks mee reis. Weet nou nog niet wat ik moet doen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:01

Ik vermijd het OV zoveel mogelijk. heb wel gewoon mijn OV-studentenkaart, maar zolang het nog mogelijk is voor de trein lossekaartjes te kopen doe ik dat ook gewoon, vind het zo'n onzin dat je een start tarief er op moet hebben... (voor in het weekend te reizen). Alleen naar school en/of stage gebruik ik de OV-kaart. en anders probeer ik zoveel mogelijk door de weeks te reizen.

Daarnaast je betaald toch per reisduur? en niet per afstand? Ik heb namelijk al vaak zat meegemaakt dat we halverwege gewoon 10min stilgestaan hebben door een rood sein of een goederentrein die even moest passeren, moet je daar dan ook voor betalen :s

Iemand die bijna niet met het OV reist is verplicht een saldo er op te hebben staan (wat na een bepaalde tijd verlopen is?) om als het voor die enkele keer nodig is toch de kunnen reizen..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:08

In principe denk ik dat het wel een goed systeem kan worden, alleen heb je nu nog flink wat kinderziektes in het systeem zitten die er hopelijk snel uit gaan. Het grootste struikelpunt vind ik nog de paaltjes in de bus die niet werken en dat er geen paaltjes op of richting de perrons staan, maar dat zal ook even wennen zijn straks vergeten mensen het waarschijnlijker minder vaak om in te checken.
Wel vind ik een groot minpunt dat er nog geen rechte lijn in zit en dat de heleboel niet duidelijk is wat je nou waar kan gebruiken. Zoals dat voorbeeld van Nargini dat vind ik gewoon niet kunnen, zo moesten studenten in de regionale Arriva treinen al lang inchecken terwijl dat bij de NS niet nodig was, maar als de Arriva conducteur controleerde kreeg je wel gewoon een boete. Ik denk dat als ze nu gewoon een lijn gaan trekken en de chipkaart overal geldig wordt het al een stuk duidelijker wordt.

De reis is niet perse duurder hangt echt af van de km's, dus eigenlijk is het veel eerlijker met de strippenkaart zat ik altijd net in een nieuwe zone dus mijn reis is nu met ov-chipkaart goedkoper geworden dan met een strippenkaart. Dus niet alles is perse 2x duurder, denk dat dat over het algmeen wel meevalt.

@EliseXJoelle ik denk dat je per afstand betaald en niet per reisduur, anders zou reizen met een stoptrein duurder zijn, net als overstaptijd daar betaal je niet voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:13

Sinds afgelopen maandag schrijft Qbuzz geld af van mijn trajectkaart (en dus stond ik in de min en kan niet meer inchecken). Afgelopen vrijdag werkte het nog gewoon.
Qbuzz beweert nu bij hoog en bij laag dat ik gewoon al 9 jaar met een onjuiste kaart reis. Ze willen niets uitzoeken.
Ik ga alles declareren. En ze moeten die fout uit het systeem halen, want 2 keer per dag wordt er nu dus onterecht afgeschreven van mijn reeds betaalde trajectkaart.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:33

Wel raar dat die fout in het systeem zit en ik zou het ook zeker goed uitzoeken, wel moet ik zeggen dat je met de eerdere abonnementen jaren fout kon reizen zonder dat iemand en jijzelf het door had. Zelf heb ik ruim 3 jaar met een onjuiste kaart gereisd voordat iemand het door had, dus zou dat ook zeker even goed controleren.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:04

Vannochtend hier ook weer irritaties! Ik kon niet opladen en het oplaadpunt in het dorp was nog gesloten dus het is de vraag of ik terug naar huis kom := ! Ik kan misschien opladen op het tussenstation maar daar ben ik niet zeker van en dan mis ik mijn trein.. Heel vervelend zo, was er ook niet vanuit gegaan dan het oplaadpunt problemen gaf anders was ik gisteren het dorp even in gegaan.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:07

Te snel geweest met een nieuw topic aan te maken zonder te kijken of dit topic nog up to date was. Hopelijk willen jullie mijn topic even lezen en wellicht met tips komen hoe ik dit nog verder kan aanpakken?
juline @ [LZP] ov chip kaart problemen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:40

Bailey_4ever schreef:
Vannochtend hier ook weer irritaties! Ik kon niet opladen en het oplaadpunt in het dorp was nog gesloten dus het is de vraag of ik terug naar huis kom := ! Ik kan misschien opladen op het tussenstation maar daar ben ik niet zeker van en dan mis ik mijn trein.. Heel vervelend zo, was er ook niet vanuit gegaan dan het oplaadpunt problemen gaf anders was ik gisteren het dorp even in gegaan.

Opladen kan ook gewoon bij een kaartjesautomaat waar je treinkaartjes kunt krijgen :j Dus dat moet op het tussenstation geen probleem zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 20:56

Biggers schreef:
Ik heb de algemene voorwaarden ook eens doorgekeken.
Daarin staat letterlijk: ''Uw pasfoto wordt door TLS gebruikt om uw OV-Chipkaart te maken. Er wordt een digitale versie van uw pasfotoe bewaard''
Dat betekend dat je pasfoto gewoon bewaard wordt.
En in hetzelfde kolom staat: ''Bij bewaar of vragen, bel de klantenservice''
En die zeggen dat het niet anders kan. Maar als je er bezwaar tegen hebt, is er toch wel wat aan te doen...

Ook staat er in de algemene voorwarden, ''Tls Neemt gegevens op in haar administratie voor verschillende doeleinden, waaronder de eventuele productie van een nieuw exemplaar van uw persoonlijke OV chipkaart.''
Ik wil niet veel zeggen, maar wat zijn die andere doeleinden dan?

En voor mensen die nog meer nieuwsgierig worden.
Er komt ook nog administratiekosten voor het opladen van je pasje.

Magaretha
Hoe verklaar je dit?
En misschien, nu je er veel over weet, ook wel vertellen de antwoord van de 2de klacht...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:13

Pasfoto wordt bewaard zodat je niet een nieuwe hoeft in te leveren als je je kaart kwijt bent. Stukje service. Tip trouwens voor de mensen die m op papier aanvragen: zet naam en postcode op de achterkant, als oer dan los raakt op de stapel kunnen ze hem weer terugvinden.

'gegevens' kan vanalles zijn hè.. ik weet bijv dat je kaart 2 'identiteiten' heeft, de ene is gekoppeld aan je persoonsgegevens, dat is het nummer op de kaart, en de ander zie je als je een bon met 'laatste 12 transacties' uitprint, die registreert hoe en waar je reist. Die 2 identiteiten worden NOOIT gekoppeld, ze kunnen dus alleen zien dat persoon x elke dag van a naar b gaat maar niet wie dat is. Dat kan weer gebruikt worden om de service af te stemmen (betere aansluitingen enzo)

Over de administratiekosten: het enige wat ik me kan indenken dat je bedoelt is dat je aan het loket meer betaalt. Dit is om de druk op het loket te verminderen, wat ik logisch vind, je kan net zo makkelijk ff bij de automaat opladen...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:19

Zowieso betalen we belachelijk veel voor de bus en metro (€70,- p.m.) En met de bus mee naar stal betaal ik nog eens extra. Maarja over een maandje heb ik zo'n studentenpas waardoor het vergoed wordt.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:32

Zijn er meer mensen die problemen hebben met automatisch opladen? Via internet aangevraagd, is bevestigd en geactiveerd via ophaalpunt. Toch doet hij het niet. Infonummer gebeld: het is idd geactiveerd. Ik word binnen 3 werkdagen teruggebeld. Verdorie. geklooi. Ondertussen niet kunnen opladen want dochterlief is pas na 17.00 thuis en dan is buurtwinkeltje hier dicht. Dus al 3 dagen kaartje id bus kopen (goddank dat dat nog kan) en dan zaterdag tegoed er op zetten. Ik weet niet wat er fout gaat. Iemand tips?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:38

Ohja ik kom nog ergens op Tegenwoordig moet je je maand abbonoment van arriva via internet anvragen en dan krijg je na 7 werkdagen een pasje waar je een maand mee kan doen.de volgende maand weer het zelfde verhaal.lekker milieubewust met al die pasjes.

@Eb01 dat heb ik ook ooit gehad.ben er nog steeds niet achter wat het probleem was (nu doet ie het weer gewoon gelukkig).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:05

Magrathea schreef:
Pasfoto wordt bewaard zodat je niet een nieuwe hoeft in te leveren als je je kaart kwijt bent. Stukje service. Tip trouwens voor de mensen die m op papier aanvragen: zet naam en postcode op de achterkant, als oer dan los raakt op de stapel kunnen ze hem weer terugvinden. Dat is één van de doeleinden. Er zijn nog meer. Wat zijn die dan?????

'gegevens' kan vanalles zijn hè.. ik weet bijv dat je kaart 2 'identiteiten' heeft, de ene is gekoppeld aan je persoonsgegevens, dat is het nummer op de kaart, en de ander zie je als je een bon met 'laatste 12 transacties' uitprint, die registreert hoe en waar je reist. Die 2 identiteiten worden NOOIT gekoppeld, ze kunnen dus alleen zien dat persoon x elke dag van a naar b gaat maar niet wie dat is. Dat kan weer gebruikt worden om de service af te stemmen (betere aansluitingen enzo)

Over de administratiekosten: het enige wat ik me kan indenken dat je bedoelt is dat je aan het loket meer betaalt. Dit is om de druk op het loket te verminderen, wat ik logisch vind, je kan net zo makkelijk ff bij de automaat opladen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:38

Weet ik het :') om de taliban op je af te sturen, nou goed. Zit je haar zo slecht op die foto dan?