terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:40

Suzanne F. schreef:
HC wil misschien iedereen die minimaal een HBO diploma heeft laten stemmen?

Laten we dat maar houden op iedereen die minimaal een universitair diploma heeft :D

Alle gekheid op een stokje, dat kan gewoon niet. Ik geloof haast dat HC het cynisch bedoelt, zeker gezien het feit dat hij eerder al opmerkingen maakte over beperkingen op het kiesrecht door de overheid van de verenigde staten. Er lopen zelfs genoeg geflipte mensen rond met een universitaire bul op zak, dus dat is geheel geen voorwaarde om een gedegen mening te hebben.

Overigens doet de PVV intussen maar alsof ze alles in gemakkelijke taal uit kunnen leggen. Wat de PVV vooral doet is proberen te reageren vanuit het onderbuik gevoel en vertalen dat onderbuik gevoel naar Jip en Janneke taal. Kijk maar eens naar wat George W Bush allemaal klaar heeft gemaakt met dat onderbuik gevoel, dan kan je jezelf al heel sterk afvragen of dat we daar blij mee moeten zijn.

De politiek laat zich steeds meer dirigeren door peilingen á la die van Maurice de Hond. Laat maar een gemakkelijke stelling op het volk los. Als meer dan 60% van het volk vóór die stelling is, kan je er bijna vergif op nemen dat de PVV dat tot partijpunt maakt, ook al betekent het de ondergang van ons land. Helaas werkt dat in de VS al langer zo, dus is al dat gepeil op zijn zachtst te noemen een ramp.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:44

Laat maar terug komen! Dan kapt me oma van 91 EINDELIJK is met.. phoe.. Weetje wel hoeveel gulden dat is!? :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:49

En we hebben een winnaar!!! *\o/* *\o/* *\o/*

WhySoWhite, jij bent de winnaar van de best-onderbouwde-reden-voor-of-tegen-de-euro-competitie! :')

Je hebt een reis naar bananenrepubliek naar keuze gewonnen en krijgt maar liefst 10 klinkende euris mee om in te wisselen in plaatselijke valuta met de hardheid van een stukje kauwgom!
Gefeliciteerd!

Ok HC kom maar op met die meritocratie. _/-\o_ :+

Wat betreft kiesrecht, intelligentie en verstandige wijze mannen borrelt er bij mij een daverende Godwin op... Lijstje staat volgens mij zelfs op wiki. :D

De vraagstelling bij peilingen bepaalt natuurlijk voor een deel het antwoord, maar die vragen breng je dan lichtkens anders... kat in het bakkie. Van De Hond weet ik niet, maar met peilingen wordt al langer flink gemanipuleerd en wie betaalt, bepaalt ook de vraagstellingen.
Altijd, bij iedere peiling, en ieder onderzoek, je afvragen wie betaalt en welke antwoorden voordelig voor dat bedrijf of orgaan zijn.

Verder is me wel eens wijsgemaakt dat De Hondt een onderzoek onder 20 mensen al representatief vindt.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:51

*\o/* *\o/* *\o/* Wint ook eens *\o/* *\o/* *\o/* :D :D :D

gummie

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:52

Hahaha! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:56

Nee deze wint:

Omdat de kleurtjes van de guldenbiljetten mooier waren....

:j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:02

Ja ik was eerst. Njha vooruit ik ben ook de beroerdste niet dan hebben we gewoon een gedeelde eerste plaats! :') En de munten van 5 _O-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:02

Op zich ben ik het wel eens met HC, maar ik zou niet weten hoe het beter zou kunnen.

Ik heb wel eens ergens het voorstel gelezen om mensen voor het stemmen eerst een paar vragen goed te laten beantwoorden om te testen of je überhaupt wel íets weet van hoe ons land in elkaar steekt.

Daar vind ik wel wat voor te zeggen, alleen is dat met de huidige social media haast niet meer te doen. De antwoorden staan toch in no time online.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:08

En wie bepaalt dan welke antwoorden iemand uitsluiten en welke antwoorden iemand juist stemrecht geven? Het gevaarlijke is toch juist dat er dan een selecte groep mensen gaat bepalen wie wel en wie geen stemrecht moet krijgen? Welke mensen zijn dat dan? En op basis waarvan geef je die mensen het recht anderen in- of uit te sluiten van het stemrecht? En hoe groot is dan het risico dat die mensen hun functie bij het bepalen ervan misbruiken? En hoe kun je misbruik en manipulatie dan tegengaan?

Erg gevaarlijk vind ik het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:12

Als de huidige euro's weer omgeguldend worden dan is iedereen spontaan overspannen van de ongelovelijke prijzen die er overal voor worden gevraagd en denk ik dat er dan helemaal niets meer wordt uitgegeven.... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:13

joostvangestel schreef:
Alle gekheid op een stokje, dat kan gewoon niet.

Pardon?

Een nog veel ergere beperking is een voorwaarde voor redding van Griekenland!
Dat zou onder curatele van een elite van eg-kleptocraten komen.

Verder is het prima mogelijk. Nu is er een minimumleeftijd. Krik die naar 21 of wat ook. Kan zó.
Het hangijzer is het maatschappelijk draagvlak. Dát is een kwestie van genoeg krisis.
Geen stemrecht voor allochtonen is er dan ook zó door met een goed Jip&Janneke verhaal.
Dat zijn maar twee voorbeelden.

Een achterdeur is een wijzing van het vertegenwoordigingssysteem. Een staat van nood of crisis-kabinet is een voorbeeld van wat nu al kan.

Kijk voor een derde naar wat er in de VS is gebeurd. Daar heeft de burger toegestaan dat diens grondwettelijk rechten vlak boven de grond zijn afgezaagd. Lekker angst aanzwengelen aan de ene kant, censuur aan de andere en hoppa weer een knip in de rechten onder het mom van anti-terrorisme.
Slechts een kleine meerderheid van de amerikanen heeft het zelf nú nog maar echt door.

Je vergeet dat de media niet onafhankelijk zijn en de grote meerderheid nu net makkelijk te beïnvloeden is.

Staar je wederom niet blind op de omstandigheden in NL. Dat gaat én helemaal niet slecht én heeft de gasbel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:18

gummie schreef:
En wie bepaalt dan welke antwoorden iemand uitsluiten en welke antwoorden iemand juist stemrecht geven? Het gevaarlijke is toch juist dat er dan een selecte groep mensen gaat bepalen wie wel en wie geen stemrecht moet krijgen? Welke mensen zijn dat dan? En op basis waarvan geef je die mensen het recht anderen in- of uit te sluiten van het stemrecht? En hoe groot is dan het risico dat die mensen hun functie bij het bepalen ervan misbruiken? En hoe kun je misbruik en manipulatie dan tegengaan?

Erg gevaarlijk vind ik het...

is het nu anders dan?
Nu stemt de massa op wie? op basis waarvan? De massa stemt op wat haar verteld wordt door niet onafhankelijke massa-media.
We zien als we wat verder kijken dan de associated press dat de politici waarop de massa stemt veelal maar stromannen van groot corporate zijn.
Zoals ik al schreef is het vervelende van de huidige situatie dat de massa met hand en tand diens recht om gemanipuleerd te stemmen zal verdedigen. Dat is nl in het belang van groot corporate. Díe hebben er het allergrootse belang bij dat niet alleen de intelligentse 10% van de meerderjarige bevolking (om maar wat te noemen) kan stemmen :)*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:27

Als het hetzelfde is als nu, wat is dan het nut van de verandering die U beschrijft?? Ik begrijp uw visie wel hoor, ik weet alleen niet hoe je die zou moeten uitvoeren zonder op hetzelfde probleem te stuiten...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:29

Waarom is HC eigenlijk een U? :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:30

:P Omdat hij mij dat gevoel geeft :) Respect voor ouderen ;) Wel grappig dat je dat vraagt trouwens! Want heb dat alleen bij HC :P
Laatst bijgewerkt door gummie op 15-11-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:30

HC wat jij voorstelt is een werkelijke kleptocratie. Een kleine groep die de macht heeft en zoals elke groep vooral bezig is om die eigen macht te verstevigen en die zich ondertussen ook nog even verrijkt op een manier die we ons nu niet eens kunnen voorstellen. Zie mijn voorbeeld van de gouden eeuw.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:31

Of Italie... :P

Ik vraag me af of er veel nieuws onder de zon is, zie Sovjetunie. Zie china.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:36

Tja, mensen hebben zelf gekozen voor Bush, Berlusconi, etc. Je gaat je dan afvragen of HC niet een punt heeft.... Maar dat vragen alleen de mensen zich af die NIET voor Bush en Berlusconi zouden kiezen. En met invoering van het systeem zoals beschreven door HC, worden juist die mensen dan de kleptocratie :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:37

Ik zal nergens ontkennen dat het zoals het nu werkt met stemmen vooral NIET werkt. Maar ik denk niet dat dat aan het stemrecht an sich ligt, dat heeft meer te maken met het onderwijs (of het gebrek daaraan), en de zeer grote beschikbaarheid van danig gekleurde media (Telegraaf, Elsevier, HP de Tijd aan de andere kant). Er is zo'n enorme overvloed aan informatie dat het heel erg lastig is uit die stortvloed van informatie de relevante zaken te pakken. En niet iedereen zal dat kunnen. Dat is niet de schuld van de mensen zelf, die ook amper leren hoe ze wel alle beschikbare informatie moeten filteren, en zien wat voor kleurtje die heeft, welke belangen erachter zitten.

Als je grootgebracht wordt met de Telegraaf op de keukentafel, en het RTL-journaal, dan denk je welhaast automatisch dat die de waarheid spreken. Net zoals wanneer je grootgebracht wordt met de Volkskrant (van een paar jaar terug) op de keukentafel en het NOS-journaal, je bijna automatisch anders tegen dingen aan hebt leren kijken. Welke beter is doet er eigenlijk niet eens toe, want welke combinatie het ook is, het is altijd gekleurd. En daar gaat het mij nu even om. Maar er zijn weinig huishoudens waar men zowel de Telegraaf als de Volkskrant op de tafel hadden/ hebben liggen, zodat je eenvoudig vergelijkingsmateriaal had/ hebt. Pas als je van huis uit, dus van jongs af aan, geleerd hebt 2 compleet uit elkaar gelegen bronnen te interpreteren en daar je eigen gemiddelde uit te halen kan je enigszins spreken van een "eigen" mening. En dan nog zal niet iedereen dat lukken. Om daar nou stemrecht op te gaan baseren gaat mij in elk geval te ver.

Ik zou dus nooit het stemrecht aan willen passen, maar investeren in het onderwijs, zodat kinderen op school al leren 2 verschillende visies te interpreteren. Dan nog zal je altijd een groep houden die het werkelijk geen biet kan schelen, of die het gewoon nooit gaan snappen. Maar dat is op zich niet eens erg. Je kan het iemand niet persoonlijk aanrekenen dat ie de capaciteiten niet heeft om zelf een eigen mening te vormen, en zoiemand kan best op andere vlakken heel erg slim en bijdehand zijn. We zijn ook niet allemaal goed in wiskunde, of juist talen. En al ben je een kei in wiskunde, als je niets van je talen bakt dan kan het VWO nog steeds bar lastig worden, of zelfs onhaalbaar, terwijl je dat voor wiskunde makkelijk kan hebben.

Ontopic: Ik vind het laatste stukje van Karl wel een goede samenvatting eigenlijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:40

Hulde aan Mick75 :)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:46

Mick75, duidelijk verhaal en helemaal waar!!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:48

Nou die uitleg van hc waar ik benieuwd naar was, gaat denk ik niet meer komen.
Ook hij heeft geen idee hoe het dan anders moet, maak ik op uit die twee voorbeelden die qua aantallen geen zoden aan de dijk gaan zetten. En inhoudelijk, ik moet erom lachen en huilen tegelijk. Alle jongeren en allochtonen zijn dom en niet in staat een goede bijdrage aan de democratie te leveren of hoe ziet hc dat?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:54

Ach, een paar vooroordelen hier en daar zijn representatief voor de samenleving :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:55

Ik reken ook niet op uitleg van HC, dat is een patroon van hem. Maar dat neemt niet weg dat ik er om zal blijven vragen. Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig naar hoe hij dat dan ziet, en wie weet, steek ik er ook nog wat van op! (wat niet hetzelfde is als dat ik mijn mening ook aanpas :) )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:55

mick75 schreef:
Je kan het iemand niet persoonlijk aanrekenen dat ie de capaciteiten niet heeft om zelf een eigen mening te vormen,

Dat doet ook niemand, maar je kunt je wel afvragen of zo iemand dan wel de capaciteiten heeft om te stemmen en dus over anderen te beslissen.

Ook verstandelijk gehandicapten hebben stemrecht.

Er zijn dus mensen die te stom zijn om hun eigen kont af te vegen, maar van wie de stem even zwaar weegt als die van mij (of ieder ander die zich wel een enigszins onderbouwde mening kan vormen). Dat vind ik een beangstigend idee.