'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:25

Nou cb vraagt hier standaard, hoeveel flessen krijgt ze nu???
Als ik dan zeg, geen, ze krijgt BV, ooo zegt ze dan, en schrijft het op. Keer erna weer precies hetzelfde. Moet nu in okt, ben benieuwd of ze het dan weer vraagt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:26

In Algemeen Dagblad van gisteren (donderdag) stond daar ook weer iets in over Tiet zat, een moeder met 2 veel te grote kinderen aan haar tieten te lurken, echt ik vind het geen gezicht.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-09-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:28

Bloodymary schreef:
En omdat een lammetje of veulen niet meer drinkt als het vijf is.

precies, dieren drinken ook niet aldoor, dat is ook echt tegennatuurlijk. Meestal stoppen ze met 1 jaar en anders echt wel met 2 jaar.

Maar mensen blijven maar aldoor gaan zelfs als het al 5 jaar is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:32

Ach, de manier waarop jij praat getuigd al niet van een hoog IQ, dus tja daar ga ik maar verder niet op in.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:34

Nathalie schreef:
Ach, de manier waarop jij praat getuigd al niet van een hoog IQ, dus tja daar ga ik maar verder niet op in.

Daar heb ik geen problemen mee hoor, want je weet gewoon niks te zeggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:34

Het verschil is dat een dier van 5 volwassen is en een mens van 5, de laatste keer dat ik keek, toch echt niet :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:37

Hahaha nee natuurlijk niet, dat is wel een verschil met dieren, maar kom zeg, kinderen van 5 is toch veel te groot voor om aan de BV te blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:38

Dat vind jij. Daarom kan een ander nog wel iets anders vinden ;) De vergelijking met dieren gaat dus mank, want die leven veel korter en zijn eerder volwassen.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:38

Samantha_ schreef:
Nou cb vraagt hier standaard, hoeveel flessen krijgt ze nu???
Als ik dan zeg, geen, ze krijgt BV, ooo zegt ze dan, en schrijft het op. Keer erna weer precies hetzelfde. Moet nu in okt, ben benieuwd of ze het dan weer vraagt.

Dat ken ik helemaal :j
Ook die opmerking: dan kan er nu binnenkort weer een fles af... :?
Jaja, ehm, bv... Ow ja :)*

djinnie schreef:
Gelukkig verloopt deze discussie over het algemeen genomen netjes (op een paar héle vreemde opmerkingen na... }:0 ), chapeau hoor!

Vind ik ook; zo lang het zo gaat vind ik het ook nog leuk om te volgen :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:39

Ragdollcat schreef:
Bloodymary schreef:
En omdat een lammetje of veulen niet meer drinkt als het vijf is.

precies, dieren drinken ook niet aldoor, dat is ook echt tegennatuurlijk. Meestal stoppen ze met 1 jaar en anders echt wel met 2 jaar.

Maar mensen blijven maar aldoor gaan zelfs als het al 5 jaar is.

En hoe oud worden dieren? Vanaf welke leeftijd kunnen ze lopen? En vanaf kunnen ze zelf ander eten regelen/verteren? Hoe lang duurt.het voordat het geboortegewicht vervijfvoudigd is? Een lammetje kan je onmogelijk vergelijken met eens mensenkind

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:43

Bij mij was het vooral in het begin een probleem. Ik had een pre/dysmatuurtje van 4 pond, dat in het begin echt met een half tot een heel pond per week gewicht inhaalde. Krijg ik te horen dat ik haar wel een fles minder mag geven := Nah, ze krijgt bv hoor... Oh jaaa!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:44

ik denk dat deze moeders het doen voor hun eigen genot :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:46

Genot, LM?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:47

Tot 5 jaar vind ik echt bizar! Dat je je kind tot 1 á 2 borstvoeding geefs is mijn inziens heel normaal/gebruikelijk.

@ LimoMambo een genot? Ik heb van borstvoeding gevende mensen gehoord dat het écht niet zo'n genot is. Kinderen hebben hard zuigreflex wat constateert in kloven etc.. := Dan nog niet over de tanden gesproken...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:47

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:51

LimaMambo schreef:
ik denk dat deze moeders het doen voor hun eigen genot :o

Ik heb ook eens een docu gezien waarin het kind (3 of 4 jaar dacht ik) gewoon melk kwam eisen van moeder...
Daarbij had moeder veel hulp nodig om echt het kind niet meer te blijven voeden.
Maar goed; daar kwam ook wat opvoedkundig advies bij om de hoek kijken.

En wat is genot?
Ik heb (gelukkig) nooit echt pijnlijke ervaringen gehad met het voeden.
Maar als de band met je kind op dat moment als genot wordt gezien, dat is er ook echt wel zonder dat ie ligt te drinken.

marleen_88 schreef:
Dan nog niet over de tanden gesproken...

Mijn ervaring is dat de tanden zelf geen probleem zijn; als ze er eenmaal zijn ben ik nog nooit gebeten.
Op het moment dat ze bijna doorkomen moet je veel allerter zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Buster op 09-09-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:55

Ik vind het echt walgelijk om een kind van 5 nog aan zo'n borst te zien lurken..
Mijn zoon van 5 veegde zijn eigen kont al af... Moet er niet aan denken dat ie al zo 'zelfstandig' is om vervolgens even een paar slokken uit mijn borst te nemen....

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:06

Ik vindt het er erg raar uitzien, het zou ook zeker niet mijn keus zijn om zo lang bv te geven, maar zolang het niet schadelijk is voor het kind zie ik het probleem niet. En dan bedoel ik schadelijk in de zin van afhankelijkheid, emotioneel enz.

Wat ik me afvraag, zitten er echt nog veel voedingsstoffen enz in de bv als je het al zo lang geeft?
Het immuunsysteem wordt op die leeftijd gevormd door het lichaam van het kind zelf, dus ze hebben het niet meer nodig om weerstand op te bouwen.
Of is het meer een gewoonte en rustmoment geworden voor moeder en kind?

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:08

Hmm tot 4 of 5 jaar lijkt me idd wel erg lang... Kan me er niet zo goed wat bij voorstellen eigenlijk.. Ben pas een maandje bezig, maar wil wel zeker 2 jaar proberen te halen :j zoveel gezondheidsvoordelen.. Niet alleen voor de baby, maar ook voor je zelf. Veel minder kans op borst-, baarmoeder-, en eierstokkanker bvb. Daarbij, die dingen zijn daar toch voor gemaakt? Waarom heb je ze anders, enkel om er sexy uit te zien voor een vent?
Heb absoluut niets tegen moeders die de fles geven hoor, kan daar de voordelen ook wel van inzien en begrijpen waarom iemand ervoor zou kiezen, maar voor mezelf vind ik borstvoeding gewoon veel meer voordelen hebben :)
Woon hier in een islamitisch land en hier is het wel vrij normaal om de borst te geven.. Ok niet overal zomaar op straat, maar op wat beschuttere plekjes zie ik het best eens gebeuren. Gewoon een lakentje erover en niemand die ook maar een stukje huid ziet :+ kan dus heel discreet. Daarbij, al die blote tieten overal hoeven van mij ook niet hoor, maar we zien toch veel vaker en veel meer tieten die niet voor borstvoeding worden gebruikt :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:09

@akishino; Zie de links die Odetteke gaf - het immuunsysteem van het kind is pas rond de 6 jaar 'af' en kan ondersteund worden door het geven van borstvoeding. Wat dat betreft is er dus best iets voor te zeggen.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:11

Toen bij dat gedoe met de Mexicaanse griep werd er gezegd dat het bij kinderen zo goed mogelijk te bestrijden was door borstvoeding te geven.
Er werd zelfs op het CB aangeraden als je toen overwoog te stoppen, nog maar even door te gaan.
Dus er zal nog best wat extra weerstand bij doorgegeven worden lijkt mij...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:22

Ik vind het echt té bizar voor woorden...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:32

Jeetje... Ik zie dat mijn werkgever sponsor is van de film. Ik ben zelf echt vóór borstvoeding, laat dat duidelijk zijn.
Door mijn werk als kraamverzorgende weet ik nou eenmaal wat de (grote) voordelen zijn. Maar heb net het filmpje
bekeken, en dit gaat mij toch echt te ver. Een kleuter aan de borst is in mijn ogen gewoon niet meer nodig. Denk
dat ik de film binnenkort wel thuis gestuurd krijg, en ben erg benieuwd naar de rest van het beeldmateriaal.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:50

Kinderen stoppen vanzelf?
Je hoort vaak dat de mondiaal gemiddelde speenleeftijd 4,2 jaar is, maar dit cijfer is niet nauwkeurig en het zegt ook niet veel. Uit een overzicht van 64 'traditionele' studies die voor 1940 werden uitgevoerd, bleek dat er gemiddeld ongeveer 2,8 jaar borstvoeding werd gegeven, maar dat er in sommige culturen veel korter borstvoeding werd gegeven en in andere veel langer. Statistisch gezien heeft het geen enkele zin om te spreken van een mondiaal gemiddelde speenleeftijd, omdat zo veel kinderen helemaal nooit de borst krijgen, of hun moeders er al in de kraamweek mee stoppen of na zes weken als ze weer aan het werk gaan. Tegelijkertijd zijn er over de hele wereld nog steeds veel culturen waar kinderen gewoon borstvoeding krijgen tot ze vier of vijf jaar of ouder zijn, en zelfs in de VS krijgen sommige kinderen zo lang of nog langer de borst. In culturen waar kinderen aan de borst drinken 'zolang ze dat zelf willen', stoppen deze daarmee gewoonlijk uit zichzelf rond de leeftijd van drie tot vier jaar, zonder enige vorm van strijd of enig emotioneel trauma. Mijn belangstelling kwam eveneens voort uit het besef dat andere dieren een 'natuurlijke' leeftijd hebben waarop zij zichzelf spenen. Bij honden is dat rond acht weken, bij paarden acht tot twaalf maanden enzovoorts. We mogen er van uit gaan dat deze dieren er geen culturele normen op na houden omtrent wat daarvoor een gepast tijdstip zou zijn.
Een aantal onderzoeksresultaten
Holly Smith, die een groep van 21 soorten niet tot het menselijke ras behorende primaten (apen en mensapen) bestudeerde, zag dat hun jongen gespeend werden in de periode waarin ze hun eerste blijvende kiezen kregen. Bij de mens zou dat 5,5-6 jaar zijn.
Kinderartsen verkondigen vaak dat de zoogperiode bij veel soorten min of meer gelijk is aan de draagduur, wat er volgens hen op zou duiden dat de mens geacht wordt van de borst af te zijn rond een maand of negen. Deze relatie blijkt echter beïnvloed te worden door de lengte van de volwassen dieren: hoe groter de volwassen dieren, des te langer de voedingsduur ten opzichte van de draagduur. Bij chimpansees en gorilla's, die qua lengte het dichtst bij de mens staan en die ook genetisch gezien het nauwst aan de mens verwant zijn, is die verhouding 6 : 1. Dat wil zeggen dat ze hun jongen zes maal langer zogen dan hun draagduur bedraagt. Om precies te zijn: chimpansees 6,1 maal langer en gorilla's 6,4 maal langer, waarbij de mens qua lengte ongeveer tussen beiden zit. Voor de mens zou dat een zoogtijd betekenen van 4,5 jaar (zes keer negen maanden zwangerschap).
Kinderartsen verkondigen vaak dat de meeste zoogdieren hun jongen spenen tegen de tijd dat deze hun geboortegewicht verdrievoudigd hebben, wat er volgens hen op zou duiden dat de mens geacht wordt van de borst af te zijn met één jaar. Ook deze relatie wordt echter beïnvloed door lichaamsgewicht: zwaardere zoogdieren zogen hun jongen tot deze hun geboortegewicht verviervoudigd hebben. Bij de mens vindt een verviervoudiging van het geboortegewicht doorgaans plaats tussen de 2,5 en de 3,5 jaar.
In een studie bij primaten werd aangetoond dat de jongen gespeend werden als ze ongeveer een derde van hun volwassen gewicht bereikt hadden. Bij mensen gebeurt dat rond de leeftijd van vijf tot zeven jaar.
Een vergelijking van de leeftijd waarop de jongen gespeend worden en geslachtsrijpheid bij mensapen zou duiden op een speenleeftijd bij kinderen van zes tot zeven jaar. Dat is ongeveer halverwege de geslachtsrijpe leeftijd.
Onderzoek heeft aangetoond dat het immuunsysteem van een kind pas op ongeveer 6-jarige leeftijd rijp is, en het is duidelijk bewezen dat moedermelk het immuunsysteem helpt opbouwen en dit aanvult met antistoffen van de moeder zo lang er moedermelk geproduceerd wordt (tot 2 jaar, er is nooit onderzoek verricht naar de samenstelling van moedermelk na twee jaar post partum).
De hieruit af te leiden minimumleeftijd voor een natuurlijke speenleeftijd bij de mens is 2,5 jaar, met een maximumleeftijd van zeven jaar.

van de site http://www.borstvoeding.com

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:56

lakshmi schreef:
Hmm tot 4 of 5 jaar lijkt me idd wel erg lang... Kan me er niet zo goed wat bij voorstellen eigenlijk.. Ben pas een maandje bezig, maar wil wel zeker 2 jaar proberen te halen :j zoveel gezondheidsvoordelen.. Niet alleen voor de baby, maar ook voor je zelf. Veel minder kans op borst-, baarmoeder-, en eierstokkanker bvb. Daarbij, die dingen zijn daar toch voor gemaakt? Waarom heb je ze anders, enkel om er sexy uit te zien voor een vent?
Heb absoluut niets tegen moeders die de fles geven hoor, kan daar de voordelen ook wel van inzien en begrijpen waarom iemand ervoor zou kiezen, maar voor mezelf vind ik borstvoeding gewoon veel meer voordelen hebben :)
Woon hier in een islamitisch land en hier is het wel vrij normaal om de borst te geven.. Ok niet overal zomaar op straat, maar op wat beschuttere plekjes zie ik het best eens gebeuren. Gewoon een lakentje erover en niemand die ook maar een stukje huid ziet :+ kan dus heel discreet. Daarbij, al die blote tieten overal hoeven van mij ook niet hoor, maar we zien toch veel vaker en veel meer tieten die niet voor borstvoeding worden gebruikt :=

Ja tot ongeveer 2 jaar oud is het wel ok/normaal. Helaas het voorkomt niet echt borstkanker, ik ken een vrouw (overkant buurvrouw) en die heeft 9 kinderen en ook allemaal BV gegeven en waar is ze op 49 leeftijd aan overleden? juist....aan borstkanker. Natuurlijk is BV het beste wat je een baby geven kan, lekker makkelijk en geen flesvoedingen hoeven klaar te maken en altijd en overal bij de hand.