De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:54

@zinia: misschien kan jij een paar varkens opvangen in je tuin? hoop niet dat je veel waarde hecht aan een mooie, wan na je dag is er niks meer van over als die varkens beginnen te wroeten...
En trouwens: wat zou jij doen als onbekenden bij jou inbreken en je hondje, die toevallig ziek is filmpen je vervolgens te kijk zetten als dierenbeul. Of met een paard, of enig ander huisdier. Persoonlijk zou ik ook aangifte doen. en dan een potje gaan janken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:03

@ Koetje10: Tja ik weet niet wat ik erger vind, antibiotica/kleurstoffen/water in m'n vlees of bacterien/wormen. Plus dat biovlees tenminste ook bio eten te eten krijgt.

@ svdijk86: Je hoeft niet te schreeuwen. Het stond er dan waarschijnlijk wat onduidelijk. Maar dan alsnog ben ik nog nooit maden in vlees tegen gekomen. Niet in bio en ook niet in gewoon vlees.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:08

@ Tara; ik snap je wel hoor! Maar dat je niet denkt dat biologisch allemaal fantastisch is. Biologische boeren mogen (in melkvee tenminste) dieren een keer behandelen per lactatie (als ik het goed heb onthouden :) ), maar daar word niks bijverteld over de duur van de behandeling. Best mogelijk dat een koe 100 dagen word behandeld dus. En over varkens; ik heb genoeg veehouders gesproken die een biologische bedrijfsvoering hebben omdat het meer opleverd en niet omdat het per se beter is voor de dieren. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Vaak denken mensen; biologisch, dus dat is goed, maar dat is dus niet per se zo. En dat wil ik graag ook een keer duidelijk maken :) ben overigens zelf geen veehouder van wat voor dier dan ook, als je paarden niet meerekend tenminste :)

_Tara_

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:10

Nee daar ben ik jammergenoeg zo beetje bij beetje achter gekomen. Dat bio niet een soort heilig fantastisch iets is.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:12

gelukkig! Dat klinkt misschien lelijk, maar ben blij dat mensen daar ook eindelijk achter komen. Het kan wel beter zijn, maar hoeft niet. Belangrijk verschil :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:12

Als je écht iets wilt doen, Stem dan voor een hogere vleesprijs. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:13

@ Koetje10: Nee ik zag toen op bokt een keer een link naar foto's van zogenaamde kippen van biologische eieren. Dat was gewoon een soort veredelde legbatterij. Niks buiten of gras. Terwijl dat dus wel 't beeld is wat je erbij hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:15

Caps lock is iets anders dan schreeuwen, maar fijn dat het nu duidelijk is.

Mij wel overkomen helaas. Maar dat was (naar mijn weten) niet in bio-vlees maar in een simpel karbonaadje.

Kon er wel om lachen.. moest gelijk denken aan "hoeveel spinnetjes en vliegjes we in ons leven opeten in onze slaap"

Een feitje dat ik ooit ergens gezien en/of gehoord heb. Maak me niet zo druk..

Wat ik wel typisch vond was dat de vogelgriep voor de zoveelste (3e?) keer is uitgebroken en dat het alle
keren om scharrelkippen? ging die ziek waren geworden. Hoorde ik vorige week ofzo op de radio. Weet niet zeker
of het nu scharrel- of bio- was. Wisten de mannen van de radio ook vast niet want er klopt wel vaker niets van t nieuws :+

En dan denk je een lekker scharrelig kippenpootje te hebben :P Gelukkig is er dan veel controle.. maargoed..
stond ik wel even gek van te kijken.

_San87_ schreef:

Mee eens, moeten we zeker doen.

Stem dan ook even voor een goede loonsverhoging in verhouding met aankopen van voedsel. Aangezien wij
dagelijks vlees en melkproducten op ons menu hebben en ook nog rond moeten kunnen komen zonder aan het
droge brood te moeten.

Ik denk niet dat je dat erdoor krijgt. Al zou ik het ook liever anders zien.. Als wij meer uit te geven hebben en
goedkoop vlees is NIET meer te krijgen.. dan wellicht wel.. maar nu? Mnee.. dan zou ik denk ik mijn paard weg
moeten doen voor mijn boodschappen..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-06-11 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:17

_San87_ schreef:

200% mee eens. amen. (waar trouwens?? ;) )

@tara; scharreleieren zijn ook van die leuke; iedereen heeft daar een beeld bij dat ze lekker vrij rondlopen maar ze scharrelen lekker in hun eigen stront :) Biologische kippen komen overigens wel buiten hoor, dat is een eis.
Laatst bijgewerkt door koetje10 op 29-06-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:18

@ svdijk86: Die spinnetjes en vliegjes in je slaap is een broodje aap verhaal. Dus dat scheelt weer :P

@ koetje10: Hmmm deze hadden wel een soort "buiten" maar dat was met gaas ofzo. Niet echt buiten buiten iig en al helemaal niet op gras.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:20

Zinia schreef:
Het kan mij niet schelen of het een eenzijdig beeld is, het beeld is er en of dit nou aan elkaar is gezet of niet... de beelden liegen er niet om.
Natuurlijk doen boeren er vast wel 'iets' aan, maar het feit blijft dat de dieren te klein, te dicht op elkaar, zonder daglicht vet worden gemest en als product worden gezien i.p.v als intelligent dier.
Een varken is na de dolfijn het meest intelligente zoogdier... het doet mij pijn dat varkens zo'n leven hebben en als massaconsumptie-product gebruikt.
Het is niet goed te praten dat deze actiegroep s'nachts ingebroken heeft om zo een beeld te laten zien en dan ziet het er waarschijnlijk iets te eenzijdig uit, maar tegenhangers en ook tegenhangers hier op bokt moeten niet doen alsof het ineens allemaal niet bestaat omdat de beelden achter elkaar zijn gezet.

Varkensboeren en tegenhangers die in een slachtofferrol kruipen, dikke -1

Inderdaad diep triest!
Ik snap aan de ene kant niet dat mensen dit soort dingen hier goed praten, aan de andere kant zijn niet alle boeren slecht en hebben de boeren het ook erg zwaar. Maar ja, denk dat deze discussies toch voortvloeit en iedereen bij zijn eigen standpunt blijft.

Ik zeg altijd maar; het grootste beest op deze wereld is de mens. Hoe beter je de mensen leert kennen hoe meer je van de dieren gaat houden.

Hogere vleesprijs in inderdaad een optie, maar dan gaan we het vlees misschien wel importeren omdat dat goedkoper is? En dan gaan mensen wel het vlees laten liggen of er minder van consumeren.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:21

@ Tara: dan zullen dat vast geen biologische kippen zijn geweest? geen idee hoor, maar weet wel dat het voor biologische kippen verplicht is dat ze een groot veld hebben buiten. Al zegt dat nog niet dat de kippen dat ook echt buiten komen, maar dat is weer een ander verhaal. Maar het word een beetj offtopic met die kippenverhalen :P

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:22

Ik heb het filmpje wel gekeken, maar ik wordt er misselijk van eerlijk gezegd.
Ben blij dat ik al zo'n 3 jaar geen vlees meer eet (:
Ik snap trouwens wel dat de ergste beelden achter elkaar geplakt zijn, want heus niet alle varkens zullen er zo aan toe zijn, maar het feit dat er überhaupt varkens zijn die er zo aan toe zijn zegt voor mij genoeg. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:22

svdijk86 schreef:
_San87_ schreef:

Mee eens, moeten we zeker doen.

Stem dan ook even voor een goede loonsverhoging in verhouding met aankopen van voedsel. Aangezien wij
dagelijks vlees en melkproducten op ons menu hebben en ook nog rond moeten kunnen komen zonder aan het
droge brood te moeten.

Ik denk niet dat je dat erdoor krijgt. Al zou ik het ook liever anders zien.. Als wij meer uit te geven hebben en
goedkoop vlees is NIET meer te krijgen.. dan wellicht wel.. maar nu? Mnee.. dan zou ik denk ik mijn paard weg
moeten doen voor mijn boodschappen..

Waarom? Dan maar niet iedere dag vlees.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-06-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:23

Annemiek_ schreef:
Ik snap trouwens wel dat de ergste beelden achter elkaar geplakt zijn, want heus niet alle varkens zullen er zo aan toe zijn, maar het feit dat er überhaupt varkens zijn die er zo aan toe zijn zegt voor mij genoeg. ;)

Ooit al eens op een ziekenboeg geweest in de dierenkliniek? :)

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:24

Annemiek_ schreef:

en toch word ik daar moe van. sorry. kennelijk vind jij het ook niet kunnen als iemand een paard heeft met een wondje. of dat er een keer een hond voorbij komt die kreupel loopt. terwijl je dat ook niet altijd in de hand hebt. Pas als ze een reportage kunnen maken van meer dan een uur echt schokkend filmmateriaal van 1 bedrijf, dan is er echt wat aan de hand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:25

LiNdA1986 schreef:
Zinia schreef:
Het kan mij niet schelen of het een eenzijdig beeld is, het beeld is er en of dit nou aan elkaar is gezet of niet... de beelden liegen er niet om.
Natuurlijk doen boeren er vast wel 'iets' aan, maar het feit blijft dat de dieren te klein, te dicht op elkaar, zonder daglicht vet worden gemest en als product worden gezien i.p.v als intelligent dier.
Een varken is na de dolfijn het meest intelligente zoogdier... het doet mij pijn dat varkens zo'n leven hebben en als massaconsumptie-product gebruikt.
Het is niet goed te praten dat deze actiegroep s'nachts ingebroken heeft om zo een beeld te laten zien en dan ziet het er waarschijnlijk iets te eenzijdig uit, maar tegenhangers en ook tegenhangers hier op bokt moeten niet doen alsof het ineens allemaal niet bestaat omdat de beelden achter elkaar zijn gezet.

Varkensboeren en tegenhangers die in een slachtofferrol kruipen, dikke -1

Inderdaad diep triest!
Ik snap aan de ene kant niet dat mensen dit soort dingen hier goed praten, aan de andere kant zijn niet alle boeren slecht en hebben de boeren het ook erg zwaar. Maar ja, denk dat deze discussies toch voortvloeit en iedereen bij zijn eigen standpunt blijft.

Ik zeg altijd maar; het grootste beest op deze wereld is de mens. Hoe beter je de mensen leert kennen hoe meer je van de dieren gaat houden.

Hogere vleesprijs in inderdaad een optie, maar dan gaan we het vlees misschien wel importeren omdat dat goedkoper is? En dan gaan mensen wel het vlees laten liggen of er minder van consumeren.

Er wordt al heel veel geïmporteerd. :)

Echt, de vleesindustrie is de meest inefficiënte productiesector. En dat alleen omdat wij iedere dag een kilo vlees weg willen schransen. :)

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:28

koetje10 schreef:
Annemiek_ schreef:

en toch word ik daar moe van. sorry. kennelijk vind jij het ook niet kunnen als iemand een paard heeft met een wondje. of dat er een keer een hond voorbij komt die kreupel loopt. terwijl je dat ook niet altijd in de hand hebt. Pas als ze een reportage kunnen maken van meer dan een uur echt schokkend filmmateriaal van 1 bedrijf, dan is er echt wat aan de hand.

Misschien dat ik het niet zo goed geformuleerd heb, maar ik bedoel dat ik gerust wel weet dat de dieren die voor de slacht niet echt goed behandeld worden. ;)

_San87_ schreef:
Annemiek_ schreef:

Haha, eerlijk gezegd niet ;p

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:31

dan nog, ben ik benieuwd wat deze 'schokkende' beelden jou zeggen. Mij namelijk niets. Geen idee wat voor bedrijfsvoering, of dieren al behandeld zijn etc.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:31

_San87_ schreef:

Dat lijkt mij een puik idee!

Vlees kan best een wat luxer product zijn. Maar dan moet het extra geld wel bij de boer terecht komen en niet bij de overheid.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:35

koetje10 schreef:
dan nog, ben ik benieuwd wat deze 'schokkende' beelden jou zeggen. Mij namelijk niets. Geen idee wat voor bedrijfsvoering, of dieren al behandeld zijn etc.

Het zegt mij dat ik daar niet aan wil meewerken en het daarom niet koop en/of eet.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:37

Oke, prima! hoop alleen wel dat je beseft dat een minuut filmmateriaal niet veel bewijst.
blijf het knap vinden dat mensen uit zulke korte flimpjes conclusies kunnen trekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:38

_San87_ schreef:

Haha, eerlijk gezegd niet ;p[/quote]

Kijk eens rond in een ziekenboeg (dierenkliniek, asiel, waar dan ook) dat is ook geen vrolijke bende. Zelfde geldt voor de ziekenboeg op een boerderij. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:39

picobello schreef:
_San87_ schreef:

Dat lijkt mij een puik idee!

Vlees kan best een wat luxer product zijn. Maar dan moet het extra geld wel bij de boer terecht komen en niet bij de overheid.

Dat uiteraard wel. :) Men beseft vaak niet wat wij allemaal aan boeren te danken hebben.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:42

koetje10 schreef:
Oke, prima! hoop alleen wel dat je beseft dat een minuut filmmateriaal niet veel bewijst.
blijf het knap vinden dat mensen uit zulke korte flimpjes conclusies kunnen trekken.

Mijn besluit om te stoppen met het eten van vlees komt niet alleen door dit filmpje, hoor. Ik vindt dat slachtvee over het algemeen niet goed behandeld wordt.