PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:03

@ joenohoe: Heel veel gemeente's hebben een potje om een bijdrage te leveren.
hier i.i.g. wel. hier kunnen ze een bijdrage deelname sociaal-culturele activiteiten krijgen. Tot sociaal-culturele activiteiten worden in elk geval gerekend: een dagje uit en/of reiskosten, contributies/lidmaatschappen van verenigingen (sport, cultuur), bibliotheek, museum(jaarkaart), krant, tv (kabel of digitaal), telefoon, internetaansluiting, tijdschriften, concerten, voorstellingen enzovoort. moet voor een heel gezin in 1x aangevraagd worden en bedraagd ong. 125 euro pp.

hiernaast is er nog een aparte regeling op kinderen op een sport te laten. de contributie moet uit bovenstaande betaald worden en daarnaast kunnen ze nog een bedrag krijgen om bijv. sportkleding van te kopen.

Wasmachines en dergelijke worden niet "zomaar" weg gegeven. meestal gaat dit in een de vorm van een lening. maar voor mensen die langer dan 5 jaar een uitkering hebben op laag niveau is er hier nog een extra regeling. ze kunnen dan een toeslag krijgen wat gebruikt moet worden voor de aankoop van een wasmachine of koelkast of om rekeningen te betalen. als de mensen aan de voorwaarden voldoen dan kunnen ze dit bedrag elk jaar krijgen.

Brainless

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:25

@joenohoe
Ermelo heeft deze regeling en Veenendaal ook.
Dit zijn de gemeente waar ik zeker van weet (ik heb daar bekende wonen die er gebruik van maken).

Mijn moeder krijgt van haar gemeente jaarlijks gratis een bepaald aantal kaartjes voor een dierentuin/attractiepark. Het verschilt per jaar waarvoor zij deze krijgt.
Ook een abonnement voor het zwembad is gratis.

Fietsen werden/worden vaak (goedkoper aan de gemeente) ter beschikking gesteld door een bepaalde fietsenmaker.
Die bekende van mij kreeg voor haar dochter (die toen naar het voortgezet ging) een nieuwe fiets.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:33

Hier een indicatiesteller. Wat mij betreft mag het pgb aangepakt worden, strengere controles, strengere regelgeving betreft de toekenning van een pgb. Wanneer bepaalde zorg niet via zin kan worden geleverd kan er via een pgb maatwerk worden geleverd.
Maar als een 25 jarige een pgb krijgt zodat een partner dagelijks een rug in kan smeren wegens een aandoening gaat mij dit te ver. Dan is het het pgb zijn doel totaal voorbij geschoten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:35

seren schreef:
Hier een indicatiesteller. Wat mij betreft mag het pgb aangepakt worden, strengere controles, strengere regelgeving betreft de toekenning van een pgb. Wanneer bepaalde zorg niet via zin kan worden geleverd kan er via een pgb maatwerk worden geleverd.
Maar als een 25 jarige een pgb krijgt zodat een partner dagelijks een rug in kan smeren wegens een aandoening gaat mij dit te ver. Dan is het het pgb zijn doel totaal voorbij geschoten.

Daar ben jij als indicatiesteller toch verantwoordelijk voor, of begrijp ik het verkeerd??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:37

@Brainless
Klopt,Ermelo heeft deze regeling idd.
Met de kerst krijgen ze ook bonnen voor de Mac. Donalds.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:38

Brainless schreef:
@joenohoe
Ermelo heeft deze regeling en Veenendaal ook.
Dit zijn de gemeente waar ik zeker van weet (ik heb daar bekende wonen die er gebruik van maken).

Mijn moeder krijgt van haar gemeente jaarlijks gratis een bepaald aantal kaartjes voor een dierentuin/attractiepark. Het verschilt per jaar waarvoor zij deze krijgt.
Ook een abonnement voor het zwembad is gratis.

Fietsen werden/worden vaak (goedkoper aan de gemeente) ter beschikking gesteld door een bepaalde fietsenmaker.
Die bekende van mij kreeg voor haar dochter (die toen naar het voortgezet ging) een nieuwe fiets.

Dat is dan nog niet te vergelijken met de bedragen die men van PGB krijgt (kaartjes naar Artis of vakantie Euro Disney....). En geloof me, lang niet iedereen heeft dit nodig, maar maakt er wel handig gebruik van. Dus ik vind het een prima zaak dat het eindelijk aangepakt gaat worden.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:41

je stelt indicatie binnen de regelgeving, de regelgeving laat dit toe. Ik vind dit persoonlijk erg ver gaan dus ik vind dat dit mag worden aangepakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:42

Ik ben nog steeds benieuwd hoe men met de PGB naar Eurodisney kan.
Wil iemand mij dat even vertellen....?!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:43

Idd. hoe verantwoorden ze dit dan?wat zeggen ze waar het geld is heen gegaan?

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:48

te belachelijk voor woorden. diegene die dit verzinnen zitten allemaal met hun luie reet achter een bureau en hebben geen idee wat het voor ouders, kinderen, gehandicapten, begeleiders inhoudt.

er word ook op de zorg gekort, mensen moeten een eigen bijdrage gaan betalen, ook al is het dan 12 euro per maand bijvoorbeeld, sommige mensen hebben dit gewoon niet, zeggen begeleiding af en komen weer in de problemen..........in het ergste geval zelfs op straat.....nee dat kost niks zeker op termijn..... :(

bezuinig lekker op wat anders maar niet op de gezondheid van mensen of op begeleiding die mensen met een verstandelijke beperking zo hard nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:50

gohya schreef:
@Brainless

Bonnen voor de McDonalds voor kerst, hoe sneu is dit nu ??? Maar goed, kennelijk wonen de meeste mensen dus in een gemeente die royaler is dan mijn werk- en woon gemeente hier in Friesland. Zoals mensen het hier vertellen is de bijstand een soort feestje van gratis dingen, dat is hier dus echt niet het geval.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:50

Floortje2002 schreef:
te belachelijk voor woorden. diegene die dit verzinnen zitten allemaal met hun luie reet achter een bureau en hebben geen idee wat het voor ouders, kinderen, gehandicapten, begeleiders inhoudt.

er word ook op de zorg gekort, mensen moeten een eigen bijdrage gaan betalen, ook al is het dan 12 euro per maand bijvoorbeeld, sommige mensen hebben dit gewoon niet, zeggen begeleiding af en komen weer in de problemen..........in het ergste geval zelfs op straat.....nee dat kost niks zeker op termijn..... :(

bezuinig lekker op wat anders maar niet op de gezondheid van mensen of op begeleiding die mensen met een verstandelijke beperking zo hard nodig hebben.

Lees jij überhaupt wel? :) De PBG word niet afgeschaft, alleen geherstructureerd.

Die 2,4 miljard die nu naar 130.000 mensen gaan, kan ook beter verdeeld worden over mensen die óók zorg nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:51

Brainless schreef:

Het schijnt dat een percentage van wat iemand krijgt niet verantwoord hoeft te worden, maar ook kun je er allerlei etiketjes op plakken, staat hieronder ergens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:53

joenohoe schreef:
gohya schreef:
@Brainless

Bonnen voor de McDonalds voor kerst, hoe sneu is dit nu ??? Maar goed, kennelijk wonen de meeste mensen dus in een gemeente die royaler is dan mijn werk- en woon gemeente hier in Friesland. Zoals mensen het hier vertellen is de bijstand een soort feestje van gratis dingen, dat is hier dus echt niet het geval.

Dat zeg ik helemaal niet. :n
Maar het is wel zo dat in bepaalde gemeente deze mensen gelukkig wel wat extra's kunnen krijgen (of iig een wasmachine) waardoor ze het niet nog moeilijker krijgen/hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:57

joenohoe schreef:
Brainless schreef:

Het schijnt dat een percentage van wat iemand krijgt niet verantwoord hoeft te worden, maar ook kun je er allerlei etiketjes op plakken, staat hieronder ergens.

Waaronder?
Het percentage wat je niet hoeft te verantwoorden is niet zo hoog.
Degene die al langer PGB hebben, hadden wel een groter percentage.

En daarnaast... daar kun je echt niet van naar Eurodisney toe met je gezin.
En wat voor etiketje je daar aan op moet plakken? Daar ben ik heel benieuwd naar.

Natuurlijk zijn er gezinnen die door de PGB meer geld van hun eigen inkomen overhouden waardoor ze wel op vakantie kunnen wat daarvoor moeilijker was.
Maar dan gaan ze niet op vakantie van de PGB, maar van hun eigen geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:01

Het staat hier ergens in het topic Brainless, ik bedenk het niet. Zie in mijn werk ook de uitwassen en de ellende die er van komt als ze geld terug moeten betalen doordat het niet goed besteed is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:03

joenohoe schreef:
Het staat hier ergens in het topic Brainless, ik bedenk het niet. Zie in mijn werk ook de uitwassen en de ellende die er van komt als ze geld terug moeten betalen doordat het niet goed besteed is.

Maar als mensen het terug moeten betalen is dat hun eigen fout.
Het is bekend waar je het geld aan mag uitgeven, en ja doe je dat niet dan moet je dat terug betalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:13

Brainless schreef:
Maar als mensen het terug moeten betalen is dat hun eigen fout.
Het is bekend waar je het geld aan mag uitgeven, en ja doe je dat niet dan moet je dat terug betalen.

Als dat gecontroleerd wordt, hoe kan er dan op grote schaal gefraudeerd zijn, waar gaat het dan zo mis dat er 90% op bezuinigd kan worden?????

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:15

De grootste Fraude zit niet bij de particulieren.
Die zit bij de bureau's en psychologen,daar gaat het mis.Vanavond is er een docu over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:16

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:19

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

Maar in plaats van die instellingen aan te pakken worden degenen die het nodig hebben nu gepakt??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:24

sarabande schreef:
Maar in plaats van die instellingen aan te pakken worden degenen die het nodig hebben nu gepakt??

Dat is nl het makkelijkst...
Ipv beter te gaan controleren, pakken ze de hele PGB aan... dat is sneller en makkelijker.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:32

Maar de regelgeving betreft toekenning pgb kon ook wat beperkt worden en dat heeft ook direct invloed op mensen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:33

Brainless schreef:

Ik zal het mijn zusje eens vragen. Die geeft gewoon ronduit toe dat ze een behoorlijk inkomen hebben door het PGB. Misschien geeft ze zichzelf wel een salaris voor het begeleiden van haar kind(eren) tijdens vakantie en betalen ze het daarvan, ik weet het niet. Je kunt het ook gewoon zo mooi omzeilen. Jezelf inhuren voor je kinderen, vervolgens gewoon fulltime werken (en de kinderen die die zorg zogenaamd nodig hebben, blijven dan alleen thuis he) en dus een dubbel inkomen hebben, ja dan kan ik ook twee keer per jaar op vakantie (en dan de kids nog eens apart laten gaan naar Turkije, dat ook nog).

En mijn broer ging het afgelopen jaar op vakantie en nam haar oudste mee, waarvoor hij ook 'salaris' kreeg. Ze zeiden zelf dat dit een mooi extraatje was en dat ze van de jongen zelf geen last hadden, die lag de hele dag in het zwembad, kwam alleen thuis om te eten en te slapen....