Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:32

Interessante docu. Vooral de reacties in de kantine bewijzen weer hoe egoitisch mensen vaak denken. Ik zou graag willen dat er meer aandacht komt voor het minder eten van vlees en dan vooral waar je lekkere vegetarische recepten kunt vinden. Ik zeg niet dat ik geen vlees eet maar soms is het wel goed om te weten waar je mee bezig bent. Het is toch wel erg dat er mensen honger hebben omdat wij vaak drie keer per dag vlees eten. Buiten het feit of het gezond is of niet. Een beter milieu begint bij jezelf en ik heb er in ieder geval wel wat aan gehad.

F_Orumster

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:03

Blue eyes, das wel naief gezeegd, dat je een kip nooit een ei hebt zien leggen.
Een dode koe geen melk zien geven, enig idee wat ervoor nodig is om een koe melkgevend te houden?

Ik vind het verder wel gezanik om te discussieren tov vega's als ze ei melk etc consumeren. De bijdrage aan het niet eten van vlees is al heel erg goed en valt te waarderen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:05

Oh, ik heb een kip wel een ei zien leggen, maar een dooie kip nog nooit :D
Een ei is gewoon niet 'een product van het gedode dier'. Je kunt er van maken wat je wilt, maar dat klopt gewoon niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:08

En hoe denk je dat de eiproductie op gang blijft?
Ik bedoelde hierboven dode kip, zit op telefoon te tikken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:12

Nou, vertel eens? Ik ben benieuwd wat jij mij voor nieuws gaat vertellen dan. :) Ga ik intussen even mijn kuikens in bed leggen.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:26

Blue_Eyes schreef:
Een ei is gewoon niet 'een product van het gedode dier'. Je kunt er van maken wat je wilt, maar dat klopt gewoon niet.

Nee dat is t ook niet, maar achter dat eitje gaat een heel verhaal schuil. Kippen moeten worden gefokt, anders heb je geen eitjes, maar uit die eitjes komen ook haantjes, en die haantjes verdwijnen weer in de versnipperaar. Dus voor elk eitje wat jij eet is er minimaal 1 haantje de versnipperaar in gegaan...
T zelfde verhaal voor melk, een koe geeft alleen melk als t een kalf heeft gegeven, stiertjes heeft niemand wat aan dus die gaan naar de slager.. dus ongeveer de helft van de melk die gedronken word heeft t verhaal van een dood stiertje achter zich.
Dus indirect zit er wel een dood dier aan deze producten vast.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:27

Als jij ze buiten vredig in de tuin hebt is er niks aan de hand.

Oldskipper, zonder haan geen bevruchte eieren, maar n kip legt zonder haan wel eieren.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:30

F_Orumster schreef:
Oldskipper, zonder haan geen bevruchte eieren, maar n kip legt zonder haan wel eieren.

Wat wil je hier mee zeggen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:33

OldSkipper schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee dat is t ook niet, maar achter dat eitje gaat een heel verhaal schuil. Kippen moeten worden gefokt, anders heb je geen eitjes, maar uit die eitjes komen ook haantjes, en die haantjes verdwijnen weer in de versnipperaar. Dus voor elk eitje wat jij eet is er minimaal 1 haantje de versnipperaar in gegaan...
T zelfde verhaal voor melk, een koe geeft alleen melk als t een kalf heeft gegeven, stiertjes heeft niemand wat aan dus die gaan naar de slager.. dus ongeveer de helft van de melk die gedronken word heeft t verhaal van een dood stiertje achter zich.
Dus indirect zit er wel een dood dier aan deze producten vast.

Dat zit er achter maar BE haar stelling blijft. Het ei dat je eet is niet ten koste van een kuiken gegaan. Er zat er nl geen in.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:36

Ayasha schreef:
Dat zit er achter maar BE haar stelling blijft. Het ei dat je eet is niet ten koste van een kuiken gegaan. Er zat er nl geen in.

Niet van dat kuiken nee,... wel van een andere

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:37

moet nog ff de uitzending kijken. BRB :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:37

OldSkipper schreef:
Ayasha schreef:

IMO zoek je het dan zo ver dat je ook geen vegetarier mag zijn want jij eet het voedsel van dieren op en die kunnen dan in hongersnood komen :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:38

OldSkipper schreef:
Ayasha schreef:

Mag ik vragen wat jij dan überhaupt nog eet wanneer jij zo redeneert? Echt pure belangstelling...!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:39

Ayasha schreef:
IMO zoek je het dan zo ver dat je ook geen vegetarier mag zijn want jij eet het voedsel van dieren op en die kunnen dan in hongersnood komen :+

Dat is natuulijk de grootste onzin, er is groente/groenvoer genoeg voor mens en dier.... ipv grote megastalllen vol duwen met dieren kun je dat ook met groente..

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:40

Adil schreef:
Mag ik vragen wat jij dan überhaupt nog eet wanneer jij zo redeneert? Echt pure belangstelling...!

Alles waar geen dierenleed aan vooraf is gegaan... en dat is nog meer dan genoeg hoor. :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:42

Maar als je zelf 5 kippen in de achtertuin hebt, zonder haan.
Dan heb je toch elke dag een ei, zonder dat er een kuikentje dood hoeft te gaan?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:44

Dan is het inderdaad een stuk beter, vooral als jouw kipjes ook van een liefhebber vandaan zijn gekomen en niet van een massafokker. Want t gaat niet zo zeer om de eitjes maar om de legkippen. De haantjes sneuvelen tijdens de fok van de legkippen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:45

Zoals ik eerder zei, de wereld zou al zoveel beteren als we minder tot geen vlees meer aten. Doordrammen dat een vega hypocriet is omdat t nog wel melk nuttigt vind ik daarom de boel wat laten doorslaan. Ja er gaan dieren voor dood, maar al zoveel minder dan wanneer je vlees blijft eten.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:51

Dat is zeker zo, alle beetjes helpen!

Ik heb geen problemen met mensen die vlees eten (heb er zelf 2 in huis) .. maar denk dan niet aan je portomonee maar aan het leven wat dat stukje vlees gahad heeft..

Mijn man en zoon eten vlees, maar ik zal t nooit in een supermarkt of bij een slager kopen. Wij halen t bij een boerderij, daar lopen de dieren 1,5 jaar lang in een natuurgebied eer ze geslacht worden. En ze worden geschoten en niet halal geslacht. Mijn mening is dat die beestjes ondanks hun goede leventje nog niet dood wide... maargoed ik eet t dan ook niet. Maar ik weet wel dat ze het goed gehad hebben.. en dat ze een redelijk fatsoenlijke dood gehad hebben.. en daar betaal ik graag wat meer voor.
Laatst bijgewerkt door OldSkipper op 31-05-11 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:54

Quote uit de docu:

"Ik denk dat als je je gewoon nu en vandaag op de hoogte stelt van wat er met andere levende wezens dan de mens gebeurt en als je dan enigszins vermogen hebt tot empathie, met andere wezens, dat je dan niet meer wil. Dat je daar niet aan mee wilt werken. Hoe lekker je vlees ook vindt. Ik zeg het: ik vind vlees eigenlijk het meest lekkere wat er is. In de HEMA moet ik me nog steeds beheersen."

_/-\o_

En daarmee is alles gezegd. Als je ook maar énig vermogen hebt tot empathie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:55

F_Orumster schreef:
Zoals ik eerder zei, de wereld zou al zoveel beteren als we minder tot geen vlees meer aten. Doordrammen dat een vega hypocriet is omdat t nog wel melk nuttigt vind ik daarom de boel wat laten doorslaan. Ja er gaan dieren voor dood, maar al zoveel minder dan wanneer je vlees blijft eten.

nu wil ik niet zwartkijken maar de wereld heeft veel meer nodig an een stel vegetariers eer die beter is. :+
OldSkipper schreef:
Dat is zeker zo, alle beetjes helpen!

Ik heb geen problemen met mensen die vlees eten (heb er zelf 2 in huis) .. maar denk dan niet aan je portomonee maar aan het leven wat dat stukje vlees gahad heeft..

Mijn man en zoon eten vlees, maar ik zal t nooit in een supermarkt of bij een slager kopen. Wij halen t bij een boerderij, daar lopen de dieren 1,5 jaar lang in een natuurgebied eer ze geslacht worden. En ze worden geschoten en niet halal geslacht. Mijn mening is dat die beestjes ondanks hun goede leventje nog niet dood wide... maargoed ik eet t dan ook niet.

Ik denk dat je die beesten vermenselijkt. Dieren kijken niet naar toekomst. Die leven in het hier en nu. Plannen en toekomst zijn iets typisch menselijk.

Ik vind het wel straf om vleeseters zo ongeveer te verwijten geen empathie te hebben.... _O- Hoezo extreem.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:56

Ben blij dat toch de visvangst ook een x naar voren komt ipv steeds maar de vleesindustrie! :j

ik vind hem niet geschikt voor mensen die niet tegen de beelden van het slachten kunnen. Je ziet oa een paard geschoten word, koe geslacht wordt etc. Ik heb er geen problemen mee maar ik zag de vraag van een bokker :)
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 31-05-11 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:58

Ayasha schreef:
Ik denk dat je die beesten vermenselijkt. Dieren kijken niet naar toekomst. Die leven in het hier en nu. Plannen en toekomst zijn iets typisch menselijk..

Toch weten dieren best in welk stadium van hun leven ze zijn... en de meeste dieren die geslacht worden zijn nog jong en sterk en hebben een grote overlevingsdrang.. dus met andere woorden "die willen nog niet dood"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:58

"Ik denk maar niet na over het leven dat het dier gehad heeft"

8)7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:01

OldSkipper schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat je die beesten vermenselijkt. Dieren kijken niet naar toekomst. Die leven in het hier en nu. Plannen en toekomst zijn iets typisch menselijk..

Toch weten dieren best in welk stadium van hun leven ze zijn... en de meeste dieren die geslacht worden zijn nog jong en sterk en hebben een grote overlevingsdrang.. dus met andere woorden "die willen nog niet dood"

hebben ze je dat verteld?
overlevingsdrang is een heel erg basic instinct, dat heeft niks met willen/verlangen/weten dat ze nog jong zijn te maken :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-05-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt