Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:47

Leliaardje schreef:
Ik heb alleen de eerste 5 pagina's doorgelezen, de rest volgt nog.

Ik heb tijdens mijn diergeneeskunde studie geleerd dat bij het doorsnijden van de halsslagaders de dieren direct hersendood waren en dit dus geen extra lijden opleverde. Nu lees ik in de verklaring van de KNMVD een heel ander verhaal. Ben ik erg verbaasd over.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik me nooit afgevraagd heb, hoe ze dat dan bij grote runderen deden :o . Bij schapen en geiten kende ik het.
Overigens gebeurt het neerleggen dat ze met de schapen doen, ook bij een hoop bedrijven bij het hoefjes knippen. Het ziet er volgens mij akeliger uit dan het is.

Waar ik wel erg bang voor ben als dit verbod er komt: hoe komen de mensen dan wel aan dit vlees. Dat gaat dan dus uit het buitenland gehaald worden of illegaal geslacht worden, ik zie namelijk echt nog niet gebeuren dat ze hun gewoontes aan gaan passen. Raken we dan niet van de regen in de drup: dan gaan die arme dieren dus eerst op walgelijke transporten naar het buitenland, om daar vast niet zachtzinnig alsnog ritueel geslacht te worden. Wat schieten die dieren daar nou mee op?
Kunnen we dan niet beter manieren verzinnen waarop het op een nettere manier in Nederland kan?

Dan raken de dieren inderdaad van de regen in de drup.
Net zo erg dus.

Er zijn veel meer haken en ogen aan, als van te voren bedacht.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:48

cherie78 schreef:
En het is ook inderdaad te hopen, dat onverdoofd slachten tot het verleden gaat behoren, als NIET aangetoond kan worden, dat die dieren niet onnodig lijden.

Ik denk dat je deze zin anders bedoelt:
Je hoopt dat het onverdoofd slachten tot het verleden gaat behoren, tenzij aangetoond kan worden dat de dieren niet onnodig lijden.

En voor die transporten naar het buitenland ben ik ook zo bang: Ik ben als de dood dat de Partij voor de dieren gaat verzinnen dat al het slachten verboden moet worden.....................

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:00

Dat paarden in de vs niet geslacht mogen worden weet ik maar als ritueel slachten hier niet meer mag gebeurt het vast en zeker ook nog in de badkamer ;).

Lelieaardje wanneer ben jij afgestudeerd? In 2005 is mij met n keuzevak al verteld wat er nu in het standpunt van de knmvd staat. Dieren kunnen door het spartelen ook nog eens de arteriën dicht drukken wat t verbloeden alleen maar vertraagt en dus zorgt dat ze langer bij bewustzijn zijn.

Je hebt wel gelijk dat dieren dan illegaal geslacht gaan worden maar denk wel dat dat op kleinere schaal is dan er nu ritueel geslacht wordt. Ik zou iig niet willens en wetens illegaal geslacht vlees eten en neem aan dat n deel van de mensen die dat vlees eten net zo denkt. Bovendien is t wel prettig dat dat vlees niet meer in de supermarkt komt en mensen dus ook niet meer per ongeluk aan zo'n stukje vlees kunnen komen.
Er zou om te beginnen een Europees verbod moeten komen. Dat maakt over de grens slachten toch al moeilijker. In een aantal landen is het al verboden overigens. En verser strenge controle en handhaving al weet ik dat dat laatste erg moeilijk gaat worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:00

Leliaardje schreef:
cherie78 schreef:
En het is ook inderdaad te hopen, dat onverdoofd slachten tot het verleden gaat behoren, als NIET aangetoond kan worden, dat die dieren niet onnodig lijden.

Ik denk dat je deze zin anders bedoelt:
Je hoopt dat het onverdoofd slachten tot het verleden gaat behoren, tenzij aangetoond kan worden dat de dieren niet onnodig lijden.

En voor die transporten naar het buitenland ben ik ook zo bang: Ik ben als de dood dat de Partij voor de dieren gaat verzinnen dat al het slachten verboden moet worden.....................

Doordat er toch weer iets veranderd is, in de voorstellen?
Er moet toch aangetoond worden, dat dieren NIET onnodig lijden door onverdoofd slachten?

Maar we bedoelen inderdaad hetzelfde :)

Transporten blijft dan waarschijnlijk een groot probleem.
Ook al zijn er veel regels tegenwoordig aan die transporten, de controle in de slachthuizen is er (volgens mij) niet.
Al met al is dierenwelzijn een groot probleem, blijkbaar, tegenwoordig.
Echt heel sneu

Jolliegirl

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 00:13

Chery78 : er is weldegelijk controle in de slachthuizen.
Zowel van de keuringsdienst als de dierenartsen.
Alle dieren moeten namelijk gecontroleerd zijn voordat ze geslacht mogen worden.
Of dit er nou 10 zijn of 500....

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:14

Oh sorry Cherie: ik las je zin verkeerd. }:0

@Moi22: ben al veel langer geleden afgestuurd: 1992 (soort fossiel :P ). Blijkbaar gaven de onderzoeken toen nog andere uitslagen aan. Meen me echt te herinneren dat het was aangetoond door hersenactiviteit te meten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:22

Jolliegirl schreef:
Chery78 : er is weldegelijk controle in de slachthuizen.
Zowel van de keuringsdienst als de dierenartsen.
Alle dieren moeten namelijk gecontroleerd zijn voordat ze geslacht mogen worden.
Of dit er nou 10 zijn of 500....

Dat is inderdaad geruststellend dat er gecontroleerd wordt.

Maar ik dacht, dat dit steeksproef-gewijs werd gedaan?

Maar uit ervaring (al is het dan al -tig jaar geleden) is die controle niet waterdicht.
Dus nogmaals, ik hoop dat dit ook gebeurt.
En in alle slachthuizen, bij alle dieren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 00:26

Er is weldegelijk hersenactiviteit.
Zowel bij snijden als schieten.
De hersenen sturen het hart aan te blijven pompen tot dit uitvalt.

Het schieten : Wel is het dier hersendood, wat dus betekend dat alles weggevallen is qua spiergroepen.
De hersenstam blijft in tact waardoor het hart blijft pompen.
je spreek dus nog over hersenactiviteit.

Het snijden :
Bij snijden snij je enkel een slagader door. Geen spiergroep/ruggenmerg/atlas...
Waardoor een dier dus letterlijk met gevoel doodbloed.

Als je direct het hoofd zou verwijderen en dus de atlas verbreekt is het een ander verhaal.
De atlas is de eerste wervel die de nek verbind met het hoofd.
Er zijn in de VS slachthuizen die hier de paarden steken om ze te doden, bij een goede steek rechtstreeks door de atlas heen is het paard direct dood.

Cherie78 : ik kan alleen oordelen over nijkerk en nog een grote slachterij waarvan ik de naam hier niet mag noemen (hier gaan zo'n 400 koeien doorheen per dag)
In nijkerk is elke week controle. Dit omdat het enkel paarden zijn, soms een paar schapen en een koe.
Het andere slachthuis was ook een DA aanwezig. Dit is de keuring vooraf. Bij 400 koeien werkt dit heel anders dan bij paarden.
Maar wel alles moet op papier.... Dus je ontkomt er niet aan.

Maar bij de kleinschalige slachthuizen kun je rekenen op controle elke keer.
Er wordt in Nijkerk zelfs gecontroleerd hoe het dier erbij staat... of het gezond is... paspoort.. chipcontrole...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:33

Jolliegirl schreef:
Er is weldegelijk hersenactiviteit.
Zowel bij snijden als schieten.
De hersenen sturen het hart aan te blijven pompen tot dit uitvalt.

Het schieten : Wel is het dier hersendood, wat dus betekend dat alles weggevallen is qua spiergroepen.
De hersenstam blijft in tact waardoor het hart blijft pompen.
je spreek dus nog over hersenactiviteit.

Het snijden :
Bij snijden snij je enkel een slagader door. Geen spiergroep/ruggenmerg/atlas...
Waardoor een dier dus letterlijk met gevoel doodbloed.

Als je direct het hoofd zou verwijderen en dus de atlas verbreekt is het een ander verhaal.
De atlas is de eerste wervel die de nek verbind met het hoofd.
Er zijn in de VS slachthuizen die hier de paarden steken om ze te doden, bij een goede steek rechtstreeks door de atlas heen is het paard direct dood.

Cherie78 : ik kan alleen oordelen over nijkerk en nog een grote slachterij waarvan ik de naam hier niet mag noemen (hier gaan zo'n 400 koeien doorheen per dag)
In nijkerk is elke week controle. Dit omdat het enkel paarden zijn, soms een paar schapen en een koe.
Het andere slachthuis was ook een DA aanwezig. Dit is de keuring vooraf. Bij 400 koeien werkt dit heel anders dan bij paarden.
Maar wel alles moet op papier.... Dus je ontkomt er niet aan.

Maar bij de kleinschalige slachthuizen kun je rekenen op controle elke keer.
Er wordt in Nijkerk zelfs gecontroleerd hoe het dier erbij staat... of het gezond is... paspoort.. chipcontrole...

Gelukkig, dat die controle dan goed is.

Ik dacht dat er in de VS geen paarden meer geslacht mogen worden?
Dat het "halssteken" gebeurde in Mexico?
En dan nog eens heel veel vaker mis, dan "goed"

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:59

Nou fossiel wilde ik je ook niet noemen hoor. Zijn veel dierenartsen die veel ouder zijn :D.
Hoe ze bij de huidige ideeën gekomen zijn weet ik eigenlijk niet meer :o. Kan je wel een link sturen van n filmpje waarin Onderzoekers van verschillende universiteiten aan t woord komen. Volgens mij staat/stond de samenvatting ervan ook op de site van de knmvd.

Jolliegirl en toch is dat niet waterdicht. De dierenarts is er vaak niet bij als er daadwerkelijk geslacht wordt. En de keuringsdienst keurt de karkassen weer na afloop. Daartussen zit n grijs gebied waarin van alles kan gebeuren.
Verder is mij al verteld dat je als dierenarts in t slachthuis toch veel sterker in je schoenen moet staan dan elders. Kan me best voorstellen dat je je toch bedreigd voelt als je n aantal mannen met flinke messen in hun handen moet vertellen dat ze een bepaald dier niet mogen slachten of een karkas afkeurt en die mannen moeilijk gaan doen. Het zou iig niets voor mij zijn en daarom ga ik toch maar voor n andere tak van sport.
Het is jammer dat er geen geld voor is maar eigenlijk zouden er op elke slachtlocatie meerdere controlleurs aanwezig moeten zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 01:13

Jij hebt zeer weinig ervaringen met slachthuizen denk ik uit je post te lezen?

De controlerende DA vooraf ziet het paard... het chipnummer... de controle achteraf ziet het paard weer(ditmaal in de koelcel) en wéér het chipnummer.
Waterdicht dus... hier kan niet mee gesmokkeld worden.

Ook krijg je tussendoor de KDS op bezoek.
Dus wat is het grijze gebied?
Dieren achterover drukken? Mishandelen?

Ennuh... ik vind het echt onzin wat je zegt over de dierenarts dat die sterk in zn schoenen moet staan...
Dat is echt niet zo. Die mannen/vrouwen slachten... die vallen geen mensen aan, t zijn geen wilde beesten hoor... :P

Als er een dier afgekeurd wordt is dat jammerdan
Met 500 koeien doen ze echt niet moeilijk als er eens 15 afgekeurd worden.

Tuurlijk zouden wij in Nijkerk balen als er een paard ongeschikt is....tsja jammerdan, dat is de realiteit.
Dan gaat ie in stukken de kliko in voor de rendac.

Maar die mannen ''met flinke messen'' zijn ook gewoon mensen met een hart.. met een vrouw/vriendin/kinderen...
Dat zijn echt geen beulen waar je bang voor hoeft te zijn. :n

Ik sta rustig tussen 4 slachters zonder bang te zijn.
De man van de KDS staat rustig mee te babbelen.
De dierenarts doet gewoon z'n werk...

Sterker nog : de dierenarts heeft geen ruk te maken met de slachters. Enkel met de eigenaar van het slachthuis of de persoon die de papierriedel doet. :)

Cherie: Het gebeurt in de VS nog wel illegaal.

Dat is idd de halssteek.
Ik blijf erbij : Laat mij maar schieten met een schietmasker... De makkelijkste, snelste manier.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 01:44

Ik bedoel dat ze niet zien hoe het dier uiteindelijk aan z'n eind komt ritueel of bedwelmd geslacht. En terwijl ik dit typ bedenk ik dat dat wel te zien is aan t gaatje in de schedel :o?. Achteraf zo'n gat maken ziet er heel anders uit dus daarmee zou je ook door de mand vallen. Doelde echt niet op het verdwijnen van dieren of iets anders geks zoals jij waarschijnlijk dacht.

En verder ben ik idd maar n paar keer in n slachthuis geweest en heb ik toen ook geen rare dingen tussen dierenartsen en medewerkers gezien hoor maar dat is ons wel tijdens colleges en bij de knmvd nadrukkelijk verteld dat dat regelmatig voorkomt. Bij de knmvd ging het specifiek over ritueel slachten en de toezicht bij n verbod hierop, bij het college was t algemeen. Bedoelde echt niet dat ze je echt bedreigen dan maar als er onenigheid ontstaat over een keuring kunnen dierenartsen zich soms wel bedreigd voelen volgens de docent. Maar goed zoals t er nu uitziet zal ik nooit in n slachthuis komen te werken en kan ik ook niet ervaren of dat echt zo is of niet.

Heb trouwens wel gezien dat n dier dat mogelijk salmonella besmet was (was o.à. erg achtergebleven in de groei) en van de dierenarts als laatste geslacht moest worden (ivm mogelijke besmetting van de slachtlijn) meteen nadat de dierenarts weg was geslacht werd dus toch is daar het grijze gebied waarin dingen anders gaan dan hoort ;).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:46

Het probleem van dieren die dan over de grens doodgemarteld worden is makkelijk genoeg op te lossen. Import van onverdoofd geslacht vlees verbieden, en het exporteren van levend slachtvee verbieden. Stuur maar de grens over als ze in stukken in een koelwagen liggen.

Overigens is het bij schapen/geiten sowieso niet altijd te zien of ze ritueel geslacht zijn, aangezien deze ook wel met elektriciteit verdoofd worden. Geen gat in de schedel dus, maar wel verdoofd voor het werkelijke doden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:54

julius_juut schreef:
Het probleem van dieren die dan over de grens doodgemarteld worden is makkelijk genoeg op te lossen. Import van onverdoofd geslacht vlees verbieden, en het exporteren van levend slachtvee verbieden. Stuur maar de grens over als ze in stukken in een koelwagen liggen.

+:)+

Maar hoe goed is het te controleren, dat het NIET onverdoofd geslacht is?

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:13

julius_juut schreef:

Dit lijkt me een uitstekend plan!! Moeten er denk ik wel heel wat slachterijen in Nederland bij komen.....................

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:15

Leliaardje schreef:
julius_juut schreef:

Dit lijkt me een uitstekend plan!! Moeten er denk ik wel heel wat slachterijen in Nederland bij komen.....................

Prima, meer werkgelegenheid en minder lang reizen voor slachtvee. :) Win-win.

En je kunt inderdaad niet bij een lapje vlees controleren of het ritueel geslacht is, dan zul je op keurmerken/beloftes van controlerende instanties af moeten gaan, of alleen importeren uit landen waar onverdoofde slacht ook verboden is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:17

moi22 schreef:
Nou fossiel wilde ik je ook niet noemen hoor. Zijn veel dierenartsen die veel ouder zijn :D.
Hoe ze bij de huidige ideeën gekomen zijn weet ik eigenlijk niet meer :o. Kan je wel een link sturen van n filmpje waarin Onderzoekers van verschillende universiteiten aan t woord komen. Volgens mij staat/stond de samenvatting ervan ook op de site van de knmvd.

Jolliegirl en toch is dat niet waterdicht. De dierenarts is er vaak niet bij als er daadwerkelijk geslacht wordt. En de keuringsdienst keurt de karkassen weer na afloop. Daartussen zit n grijs gebied waarin van alles kan gebeuren.
Verder is mij al verteld dat je als dierenarts in t slachthuis toch veel sterker in je schoenen moet staan dan elders. Kan me best voorstellen dat je je toch bedreigd voelt als je n aantal mannen met flinke messen in hun handen moet vertellen dat ze een bepaald dier niet mogen slachten of een karkas afkeurt en die mannen moeilijk gaan doen. Het zou iig niets voor mij zijn en daarom ga ik toch maar voor n andere tak van sport.
Het is jammer dat er geen geld voor is maar eigenlijk zouden er op elke slachtlocatie meerdere controlleurs aanwezig moeten zijn.

Het is in zeker zin niet waterdicht, dat je op kleinere slachterijen tijdens het doden meestal niet aanwezig bent, dat klopt. Maar een dier dat geschoten moet worden en dat niet is, dat valt de keuringsdienst op wanneer die komen keuren. Een runderkop moet op tenminste 6 plaatsen worden ingesneden alvorens een karkas goedgekeurd kan worden, dus het ontbreken van een schietgat valt dan echt wel op. Zeker als er afgesproken is dat daar op gelet wordt (Wat heus wel zo zal gebeuren als het verbod er ooit komt). Daarnaast is er periodiek onaangekondigd extra (welzijns)controle op de kleine slachthuizen, waarbij er dus ineens tijdens het slachten wel een dierenarts of controleur van de nVWA binnenvalt.
Op grotere slachthuizen, zoals die waar 400 runderen per dag geslacht worden, is permanent toezicht. Dat wil zeggen, dat er vanaf het moment van doodmaken tot het laatste dier gekeurd is, een dierenarts op het slachthuis rondloopt en vaak ook nog 1 op stal om de levende keuring uit te voeren, omdat er dan vaak continue aanvoer van dieren is. En die dierenarts staat natuurlijk niet continue bij het doden te kijken, maar komt daar heus wel regelmatig wél kijken om te zien hoe het allemaal verloopt. En ook daar geldt weer voor, niet bedwelmen vooraf, kun je als het dier eenmaal verder in het slachtproces komt, alsnog aantonen, door het ontbreken van het schietgat. Dan is daar dus alsnog op te handhaven.

Overigens zijn de lui in nagenoeg alle slachthuizen wel wijzer dan een ambtenaar in functie te bedreigen. Dat kan ze nl duur komen te staan. Ze zullen niet staan te juichen als je een dier afkeurt, of als je ze maatregelen oplegt, maar ik heb me nog nooit onzeker gevoeld in de slachthuizen.
Ja, je moet wel op durven treden, dat klopt. Maar een dierenarts die koeien staat op te voelen, moet ook niet aankomen met, ik denk dat die misschien wel 4 maanden drachtig is nu, maar ze kan ook gust zijn. Daar moet je ook zeker van je zaak voor zijn, anders is die melkveehouder ook niet blij met jou.
En als je staat te trillen als een rietje tijdens een keizersnee, net zo.
Kortom, het is echt niet zo dat mijn collega's en ik de hele dag bedreigd worden en we maar hopen dat we alle dieren goed kunnen keuren, omdat we anders heibel met het bedrijf krijgen :n
Ik heb leuk afwisselend werk, met goede arbeidsomstandigheden :j (ik doe overigens niet alleen werk in slachthuizen, ik werk ook heel veel in de exportcertificering, gezondheidscertificaten afgeven bij (koppels) dieren die de grens overgaan.)

edit: nog een stuk toegevoegd:
Grensoverschreidende diertransporten hoeven trouwens niet per definitie meer reistijd op te leveren voor de dieren, dan niet grensoverschreidend.
Vleesvarkens die in de Achterhoek gehouden worden, zijn soms korter onderweg naar Duitsland dan naar een Nederlands slachthuis.

Zolang de consument weigert een fatsoenlijke prijs te betalen voor een stukje vlees, zal slachten op grote(re) schaal blijven bestaan.
Het is nu eenmaal voordeliger om op 1 locatie veel dieren te slachten, dan op tig kleine locaties weinig dieren.
Het allereerste wat daar echt voor móet gebeuren, is nog veel meer besef van de consument dat dierwelzijn geld kost, juist voor de eindgebruiker, de consument die het lapje vlees koopt.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:11

Marije denk dat je onderstaande post over het hoofd hebt gezien waarin ik het bericht wat jij gequote (is dit een woord? :o) hebt wat verduidelijkt heb. Besefte na de reactie van jolliegirl dat ik niet helemaal duidelijk was en dingen veel anders geinterpreteerd werden dan ik bedoelde.

moi22 schreef:
Ik bedoel dat ze niet zien hoe het dier uiteindelijk aan z'n eind komt ritueel of bedwelmd geslacht. En terwijl ik dit typ bedenk ik dat dat wel te zien is aan t gaatje in de schedel :o?. Achteraf zo'n gat maken ziet er heel anders uit dus daarmee zou je ook door de mand vallen. Doelde echt niet op het verdwijnen van dieren of iets anders geks zoals jij waarschijnlijk dacht.

En verder ben ik idd maar n paar keer in n slachthuis geweest en heb ik toen ook geen rare dingen tussen dierenartsen en medewerkers gezien hoor maar dat is ons wel tijdens colleges en bij de knmvd nadrukkelijk verteld dat dat regelmatig voorkomt. Bij de knmvd ging het specifiek over ritueel slachten en de toezicht bij n verbod hierop, bij het college was t algemeen. Bedoelde echt niet dat ze je echt bedreigen dan maar als er onenigheid ontstaat over een keuring kunnen dierenartsen zich soms wel bedreigd voelen volgens de docent. Maar goed zoals t er nu uitziet zal ik nooit in n slachthuis komen te werken en kan ik ook niet ervaren of dat echt zo is of niet.

Heb trouwens wel gezien dat n dier dat mogelijk salmonella besmet was (was o.à. erg achtergebleven in de groei) en van de dierenarts als laatste geslacht moest worden (ivm mogelijke besmetting van de slachtlijn) meteen nadat de dierenarts weg was geslacht werd dus toch is daar het grijze gebied waarin dingen anders gaan dan hoort ;).

Misschien een beetje offtopic maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat heeft jou doen besluiten niet in de praktijk te werken maar bij de nVWA? 99% van de mensen die diergeneeskunde gaan studeren doen dat toch met als doel in een praktijk te gaan werken. Was jij iemand van die ene procent of zijn er dingen geweest die jou van gedachte hebben doen veranderen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 15:30

cherie78 schreef:

Dit is het makkelijkste van alles : Het schietgat....

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:50

Jolliegirl schreef:
cherie78 schreef:

Zoals ik al ergens eerder zei, schapen en geiten krijgen ook wel eens een verdoving met elektriciteit, dat laat toch geen zichtbare tekenen achter?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 15:52

Dit gebeurt meestal in de grotere slachthuizen waar dus permanente controle is. :)
En een slachthuis wat met stroom werkt, is het niet effectief voor om te gaan snijden.
Dus dit zal echt ook minimaal voorkomen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:57

Jolliegirl schreef:
cherie78 schreef:

Dan zou het gehele karkas (inclusief schedel) geïmporteerd moeten worden?
Anders is het nog steeds niet te zien.

@ Marije_jiplover,
Ik ben zeer zeker bereid om meer voor mijn stukje vlees te betalen als hiermee het dierenwelzijn gebaat is.
Maar doordat bio-industrie nog steeds NIET verboden is, is biologisch vlees stukken duurder.
Nu vind ik dat niet zo erg, mijn stukje vlees is gewoon kleiner geworden hierdoor.

Maar als de bio-industrie zou verdwijnen kan het biologische vlees iets goedkoper dan nu het geval is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:17

zullen we vragen aan de katten in het land, of alle roofvogels of andere prooidieren of ze ook graag eerst hun slachtoffer willen verdoven alvorens het te doden?
katten spelen zelfs met hun prooi.....muisjes die vechten voor hun leven en nog even een half uurtje worden gepest door de kat.....tot de muis uiteindelijk opgeeft.

Het ritueel wat bestaat met deze soort slachtingen is ontstaan vanuit niet alleen een geloof, maar ook een dankbaarheid naar het voedsel wat deze aarde ons te bieden heeft.
dat zie je in heel wat culturen terug. (niet alleen in islam of jodendom.)
oa. ook in de indianen cultuur. Het was een feest een dier te slachten, en het dier werd zelfs zowat aanbeden, omdat het een deel van de bevolking in leven kon houden.

Ik vind persoonlijk een kil slachthuis, met lopende band werk koeien, waarvan je uiteindelijk vlees eet en niet eens weet of het dier uberhaupt ooit van zijn leven buitenlicht of weideland gezien heeft ernstiger.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:58

cherie78 schreef:
@ Marije_jiplover,
Ik ben zeer zeker bereid om meer voor mijn stukje vlees te betalen als hiermee het dierenwelzijn gebaat is.
Maar doordat bio-industrie nog steeds NIET verboden is, is biologisch vlees stukken duurder.
Nu vind ik dat niet zo erg, mijn stukje vlees is gewoon kleiner geworden hierdoor.

Maar als de bio-industrie zou verdwijnen kan het biologische vlees iets goedkoper dan nu het geval is.

Ik denk niet dat dat zo is, want het verschil dat de boeren nu krijgen voor hun biologisch vlees ten opzichte van gangbaar, is zo minimaal, dat dat voor veel boeren nog maar amper uit kan.
Ik denk dus niet dat als gangbaar afgeschaft wordt, biologisch goedkoper wordt :n

@ moi22: die heb ik idd niet meer gelezen voor ik mijn antwoord plaatste.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:23

Marije_jiplover schreef:
cherie78 schreef:
@ Marije_jiplover,

Ik denk niet dat dat zo is, want het verschil dat de boeren nu krijgen voor hun biologisch vlees ten opzichte van gangbaar, is zo minimaal, dat dat voor veel boeren nog maar amper uit kan.
Ik denk dus niet dat als gangbaar afgeschaft wordt, biologisch goedkoper wordt :n

@ moi22: die heb ik idd niet meer gelezen voor ik mijn antwoord plaatste.

Dan vraag ik me echt af, waar het verschil wat in de winkel betaald moet worden, blijft hangen?