Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:23

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:
p.s. die foto van het paard in de sneeuw vind ík 8)7
Ben je een fan van Martin Gaus?

Martin Gaus is al jaren van de slipkettingen afgestapt; hij is nu meer van het clickertrainen en de positieve benadering! Ik heb hier toevallig een clicker van hem liggen (en ik heb niet eens een hond) en daarop staat: 'Martin Gaus; voor blije, gezonde honden' :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:30

Ik snap niet dat jullie een halstertouw vergelijken met een slipketting van Martin Gaus.
Jullie overdrijven alles zo, dat ik jullie echt niet meer serieus kan/wil nemen.
Wat een zelfverheerlijking hier in dit topic. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:56

e_horse schreef:
Martin Gaus is al jaren van de slipkettingen afgestapt; hij is nu meer van het clickertrainen en de positieve benadering! Ik heb hier toevallig een clicker van hem liggen (en ik heb niet eens een hond) en daarop staat: 'Martin Gaus; voor blije, gezonde honden' :+

Ja dat hééft een moeite gekost :roll:
Met name de dames van O&O zijn onvolprezen.

De stap naar de klikker was trouwens niet gelijk een stap van de slipketting wég. Het heeft nog ´even´ geduurd voor de P+ weg was uit de leer.

Verder ook een compliment aan de Heer Gaus uiteraard, want hij is wél gewoon overgestapt van P+ naar R+. De ruiterij hobbelt veel verder achter en heeft langer nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:56

Electra63 schreef:
Ik snap niet dat jullie een halstertouw vergelijken met een slipketting van Martin Gaus.

Dat is erg jammer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:02

e_horse schreef:
Ik zou je willen adviseren om heel veel te gaan lezen op internet; paddock paradise; even googlen :)

Er is een heel toegankelijk boekje van Sabine Kells met veel ideëen: http://www.amazon.com/Secret-Happy-Hors ... 558&sr=8-5

´It is as lighthearted and fun a book as it can be´

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:09

Electra63 schreef:
Jullie overdrijven alles zo, dat ik jullie echt niet meer serieus kan/wil nemen.

Waar slaat dat nou weer op :?. Ik zie hier alleen mensen die veel moeite doen om iets uit te leggen ^). Dat HC bijvoorbeeld na zoveel pagina's nog steeds de moeite neemt om het uit te leggen vind ik alleen maar te waarderen. Ik ben allang afgehaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:21

Arabesk schreef:
Waar slaat dat nou weer op :?. Ik zie hier alleen mensen die veel moeite doen om iets uit te leggen ^). Dat HC bijvoorbeeld na zoveel pagina's nog steeds de moeite neemt om het uit te leggen vind ik alleen maar te waarderen. Ik ben allang afgehaakt.

Bedankt Arabesk.

Er zijn zelfs legio ruiters die agressief reageren op mijn website.
Tijd en moeite geïnvesteerd (en niet alleen ik!) in ánderen om gedegen onderbouwde kennis en ervaring belangenloos breed en laagdrempelig; gratis www in drie talen, beschikbaar te maken een reden voor bóósheid 8)7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:26

Ik vind het een goed topic. Je raakt gewend aan een bepaalde manier van paarden houden, zoals je dat zelf gewend bent.
Zelf vind ik nog steeds dat mijn paard een prima huisvesting heeft, maar ik heb hier wel allerlei dingen gelezen, waar je nog eens over nadenkt.
Misschien als het mijn boerderij was waar mijn paard staat, en ik had wat geld over, zou ik er inderdaad wat aan gaan sleutelen, en bepaalde ideeën en voorstellen uitvoeren.

Maar dat gedoe over dat touw vind ik ook een beetje raar. Degene van die foto had alleen haar paard even vast voor de foto. Dat wil niet zeggen dat haar paard 24 uur per dag aan een touw staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:41

mika11 schreef:
Maar dat gedoe over dat touw vind ik ook een beetje raar.

Je mist het punt denk ik.

Kijk naar wáár het paard mee vastgehouden wordt.
Met een kettingkje wat onder de kin door gaat.
Dit is bijna net zo ingeburgerd als sperriempjes op hoofdstellen.
Vrijwel geen ruiter die zich afvraagt waar het voor dient, wat het doet, of het ´nodig´ is en of het wel acceptabel is waar ook voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:01

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:

Bedankt Arabesk.

Er zijn zelfs legio ruiters die agressief reageren op mijn website.
Tijd en moeite geïnvesteerd (en niet alleen ik!) in ánderen om gedegen onderbouwde kennis en ervaring belangenloos breed en laagdrempelig; gratis www in drie talen, beschikbaar te maken een reden voor bóósheid 8)7

:j

Als het andere je beter uitkomt, en je hebt geen argumenten meer, dan gaan we moddergooien. Altijd al zo geweest.......

Toegeven dat iets beter kan, toegeven dat jij het niet goed doet, zit er niet in :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:09

mika11 schreef:
Maar dat gedoe over dat touw vind ik ook een beetje raar. Degene van die foto had alleen haar paard even vast voor de foto. Dat wil niet zeggen dat haar paard 24 uur per dag aan een touw staat.

Een ander punt is (voor mij dan) - naast het punt van HC - dat zo'n dergelijke foto weergeeft hoe iemand z'n paard ziet, en wil zien, en onder welke omstandigheden zo'n paard leeft (huisvesting en omgang).
Het zegt gewoon zoveel. Mij in ieder geval wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:19

mika11 schreef:
Ik vind het een goed topic. Je raakt gewend aan een bepaalde manier van paarden houden, zoals je dat zelf gewend bent.
Zelf vind ik nog steeds dat mijn paard een prima huisvesting heeft, maar ik heb hier wel allerlei dingen gelezen, waar je nog eens over nadenkt.
Misschien als het mijn boerderij was waar mijn paard staat, en ik had wat geld over, zou ik er inderdaad wat aan gaan sleutelen, en bepaalde ideeën en voorstellen uitvoeren.

ahhh ik zou eigenlijk niet meer reageren maar kan het toch weer niet laten.

Ik ben toch blij dat ik niet gewend ben geraakt aan een bepaalde manier van huisvesten. Dan zou mijn paard nog steeds in de stand staan van een krappe 1.50m breed met hooguit 2 plakken stro en turend naar een muurtje.
Als ik daar toch aan terug denk |( |( (toen was het nog niet mijn eigen paard en we hebben het dan over 17 jaar geleden).

Godzijdank heb ik altijd al gehad dat een paard naar buiten moet van mij. Als 9 jarige vond ik het dan ook geweldig dat de manege paarden zomers weer lekker buiten liepen en vond ik het toen al zielig als hij na de les weer op stal moest.

Ik heb nog altijd de drijfkracht de huisvesting beter te maken. Zo zou ik graag eenmooie schuilgelegenheid willen hebben waar ik voer kan neerleggen. En wat tevens makkelijk toegankelijk en te onderhouden is door mijzelf. EEn grote ruime DROGE paddock daarop aangesloten zou helemaal toppie zijn.

Nog 2 weken en dan is de staatsloterij. Als ik die win begin ik een hit-actief stal :P Of misschien verhuis ik dan wel naar spanje want dat is toch wel het beste land om paarden te houden al ik het hier zo moet geloven :P :P O:)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:39

Cowgirl:

Ik ben het met je eens. Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen.
Ik bedoelde juist, dat iets wat je altijd op een bepaalde manier hebt gezien, je dat normaal vindt, omdat je dan niet beter weet.
Maar in de loop van de tijd, ga je meer zien en leren etc.
Ik ben daarom ook vorig jaar verhuisd met mijn paard van een pensionstal naar de boerderij waar ik nu sta.
En nu zit ik te bedenken, hoe ik de boer moet ompraten om het nog beter te krijgen. In principe is er daar alle ruimte voor.
Terwijl mijn paard er nu al heel veel meer op vooruit gegaan is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:00

mika11 schreef:
Cowgirl:

Ik ben het met je eens. Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen.
Ik bedoelde juist, dat iets wat je altijd op een bepaalde manier hebt gezien, je dat normaal vindt, omdat je dan niet beter weet.
Maar in de loop van de tijd, ga je meer zien en leren etc.
Ik ben daarom ook vorig jaar verhuisd met mijn paard van een pensionstal naar de boerderij waar ik nu sta.
En nu zit ik te bedenken, hoe ik de boer moet ompraten om het nog beter te krijgen. In principe is er daar alle ruimte voor.
Terwijl mijn paard er nu al heel veel meer op vooruit gegaan is.

We zitten wel opdezelfde lijn hoor ;) Alleen is het soms wat lastig vanachter de PC.

Ik zou het pas gaan aankaarten als je er een tijdje staat. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:09

JoviBan schreef:
Een ander punt is (voor mij dan) - naast het punt van HC - dat zo'n dergelijke foto weergeeft hoe iemand z'n paard ziet, en wil zien, en onder welke omstandigheden zo'n paard leeft (huisvesting en omgang).
Het zegt gewoon zoveel. Mij in ieder geval wel.

Glanzend korte vacht in de NL sneeuw is inderdaad een interne tegenstelling met paardgericht houden.

Nog een keer een statieportret (de koning en zijn koningin; haremhengst en leidmerrie) in de sneeuw hier:

Afbeelding

*\o/*

Hier de koning klaar voor een rit (excuses; is zomer)

Afbeelding

en de koningin (wel winter)

Afbeelding

Voor het referentiekader een kiek van samen lekker uit wandelen:

Afbeelding

:D

geerke

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:33

Prachtige foto's HC!
Hebben jouw paarden een last van veel steekbeesten in de zomer?
Mijn paarden zien echt af zomer's,en staan eigelijk de hele dag onder hun afdak...zeker mijn spaanse paard.
De fries loopt nog wel in de hete zon.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:20

HC
Geen opgepoetste paarden idd maar ze zien er ontspannen en relaxed uit.

Wel een vraag over deze foto (weet niet of het nog wel met dit topic te maken heeft eigenlijk)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIBJ8WED.jpg

Jij hebt de hengst bij de merries maar dan heb je toch geen controle meer hoeveel veulentjes er geboren worden en sowieso of je wel wilt dat een merrie drachtig wordt?

Bij mijn merrie heeft een tijd een ruin gestaan in de groep die in een soort van dekroes raakte. (zo noemde de dierenarts dat)
Hij deed niet anders dan de merries dekken en omdat hij ijzers heeft, had o.a. mijn merrie allemaal wondjes op de achterhand. (waarvan 1 flinke wond)
Tegen de andere ruinen was hij ontzettend agressief en joeg ze dwars door het draad.
Nu staat hij apart en krijgt een soort hormonenkuur om uit de dekroes te komen.
Daarna hoopt de eigenaresse van de ruin dat hij weer bij de kudde kan.
Hij was zelfs nog onderzocht of het een klophengst was maar dat was niet zo.
Maar is zulk gedrag gewoon pech hebben als eigenaar van zo'n paard of zou het ook komen door huisvesting?
Sommige stallen hebben speciale ruinen en merrie weides.
Ruinen houden misschien altijd wel iets hengstengedrag, maar zo extreem had ik het nog nooit meegemaakt.
De dierenarts vergeleek de dekroes met bijvoorbeeld het stalgebrek weven. Bij weven heeft het paard iets gevonden waardoor hij zich beter gaat voelen en herhaalt het daarom elke keer.
De ruin met de 'dekroes' doet eigenlijk hetzelfde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:50

geerke schreef:
Prachtige foto's HC!
Hebben jouw paarden een last van veel steekbeesten in de zomer?
Mijn paarden zien echt af zomer's,en staan eigelijk de hele dag onder hun afdak...zeker mijn spaanse paard.
De fries loopt nog wel in de hete zon.

Ik help de paarden met verharen en maak verder alleen de zadel-/singelplek schoon.
Wie geen zin zou hebben om om uit de groep aan het ´werk´ te gaan zou niet hoeven. Er zijn altijd een paar andere die graag willen. Het komt echter nooit voor. Hoef ze zoals je ziet bij onderhoud of opzadelen ook niet vast te zetten; ze wíllen graag.

Vorige week in de zon op het voorterras:

Afbeelding

De paarden staan hier in augustus rustig in de volle zon bij >40 in de schaduw. Heb 60 graden gemeten op de rug van het muildier.

We hebben hier van alles wat stekend rondvliegt. Door de verticale klimaatzone alles wat in NL voorkomt én de mediterrane stekers zoals de blauwtong verspreidende mug.
Gelukkig allemaal in lage aantallen op een gnut in het voorjaar na. Tegen die gnut help ik ze door wat desintecticerend middel (verplicht tegen de blauwtong-vliegerd) op navel en in de liezen.
De paarden bewegen tussen zon en schaduw, wind en windluwte, om en om kop bij staart tegen de stekers.

Ja ik heb wel controle over de reproductie. Dat is alweer 35 jaar probleemloos mogelijk. Zie mijn site. Ga ik verder op Bokt niet meer op in wegens schoffering door onbenullen. Wie wil kan het zó vinden onder de vingertoppen.
Zie ook mijn site mbt groepshouden en ijzers.
Nee, dekken komt niet door huisvesting.
Hormonen zijn nergens voor nodig, zie bv. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19128902

Ruinen zijn een abnormaal mensen-iets waar het paardengedrag niet op geëvolueerd is. Ruinen zijn hengsten zonder seizoensgebonden geslachtshormonen. Een mannelijke hengst zonder ballen is nog steeds een mannelijke hengst.
Zowel de ruinen zelf als merries als als niet ontbalde hengsten begrijpen dat onthormonen niet. Lezen simpelweg niet kloppende lichaamstaal.

Een hengst of ruin met gestoord gedrag, vertoont gestoord gedrag. Dat heeft een oorzaak. Bij een ruin is dat extra complex want het is dan dubbelop geen normaal sociaal paard.
Een in een kudde opgegroeide hengst, met of zonder ballen, heeft geleerd zich te gedragen. Idem merries. Mijn hengst is een beroepsstraatvechter doch het zijn de mérries die bepalen of er gedekt wordt of niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:52

Jemig wat kan het heet zijn bij jullie, ik kan daar zelf dus écht niet tegen.

Die drie dagen per jaar dat het hier 'heet' is, zie ik mijn paarden ook zelden de schaduw opzoeken :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:05

mika11 schreef:
HC
Geen opgepoetste paarden idd maar ze zien er ontspannen en relaxed uit.

...en om paarden die geestelijk en lichamelijk duurzaam lekker in hun vel zitten gaat welzijn :)*

Afbeelding

:D

Arabesk: paarden zijn zoals ze zijn in aanpassing op harde bodem, bar klimaat; heet ´s zomers, koud ´s winters. Rijk voedselaanbod in het voorjaar levert soms wat gezondheidsproblemen op maar dat is een compromis met aanpassing aan de aanpassing aan lange seizoenen met veel cellose en weinig eiwit. In NL is dat op jaar rond veel te rijk koeiengras een structureel permanent probleem.

Paarden kunnen tegen extreme hitte en extreme koude. Met hun hoeven kunnen ze ook onder opgevroren sneeuw bij de voeding komen. Paardhouden maakte winterbewoning van de steppes van azië toegankelijk voor herders omdat schapen en geiten door de paarden bij voedsel konden komen.
Extreme hitte is ook geen punt maarrrrrr.... bij belasting met een ruiter op een te hoog tempo en/of te lange duur kan door de mens het op zich prima koelsysteem snel overbelast worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:16

Wij hebben gasten uit Barcelona. Een cineast en zijn lief.
Ga zo een paard roepen en de campo in opdat hij opnames kan maken.
Dat paardroepen is creatief manipuleren want ik moet er twee, mogelijk drie, uit de weide halen voor aandacht bij de stallen om gemuts in de wei over ´voortrekken´ van één paard te voorkomen. Wie hangt af van de relatieve hengstigheden en favoriet van de dag.
Beter dan welke reality-soap *\o/*
De hengst moet altíjd mee uit de wei, of ik daarmee op pad ga of niet. Hij is de koning dus dat is zijn recht ;)

Ok, ik ga :wave:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:22

Ik denk dat ik als ruiter de beperkende factor zou zijn bij jullie temperaturen, boven de 30 graden kom ik niet meer van mijn stoeltje in de schaduw :+

De bodem waarop mijn paarden staan is zand, dus het gras is vrij schraal, ook heb ik niet veel gras en het is ook nog eens al tien jaar niet bemest (niet mijn keuze). Dus naast gras eten mijn paarden nog heel lang hooi erbij.

Ik moet toegeven dat ik 'weidegang' direct terugzie in de kwaliteit van de hoeven van mijn paarden. Toen ze nog op zand + beton en hooi stonden waren het veel compactere voeten, nu hebben ze echt weiland zuignappen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:00

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:
Als we het over paarden hebben lopen er in NL diverse 24/7 paarden op de wei die er erbarmelijk bijstaan. Omdat die eigenaren er geen geld voor (over) hebben om de dieren goed te verzorgen of de dierenarts in te schakelen als dat nodig is.

Ja en?
Dat is óók niet goed.
Geen argument voor ander niet goed.

Heb je dat weefrek gebruikt of niet? Dát is de crux.
Helemaal goed dat je zelf ook door had dat dit totaal onacceptabel is, maar dat is geen reden voor een compliment; dat is normaal, zou normaal moeten zijn.

p.s. die foto van het paard in de sneeuw vind ík 8)7
Ben je een fan van Martin Gaus?

Nee ik bind mijn paard vast in de stal de hele dag. Anders loopt ie misschien wel weg..... Dit soort reacties vraagt om stompzinnige antwoorden :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:08

Electra63 schreef:

Ja he, :+ er is er maar eentje die het hier goed doet. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van geitenwollen sokken en sandalen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:20

Je kan de leefomstandigheden in Spanje niet vergelijken met Nederland, zeker niet de Randstad.

De paarden van HC zijn uitermate geschikt voor Spanje en wat hij er mee doet, je moet er alleen niet mee in de sport gaan hier in Nederland. De jury ziet liever een glad, goed gebouwd, schoon, getoilletteerd paard.
En ook die paarden kunnen een fijn leven hebben. Die van ons staat ook overdag in de wei, maar 's nacht op stal. Niets mis mee hoor. Ik zit ook de hele dag op mijn werk, vind ik ook niet altijd leuk, maar hoort er nu eenmaal bij. We wonen nu eenmaal niet allemaal in een hutje op de hei.
En verder, laat ik dit topic lekker. :D