Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:19

S_uus schreef:
dynamiek schreef:
Wat een gekken lopen er tegenwoordig op de wereld, arme kinderen en mensen die dit hebben zien gebeuren, die zitten nu thuis met een trauma.

Nou denk dat, bijvoorbeeld die man die zat te chillen met zn bakkie koffie, echt niet een trauma oid heeft, maar het meer ziet als live leedvermaak of zo.
En als je er niet tegen kunt , moet je weglopen en dan blijf je niet zo stom zitten.

je kent duidelijk te weinig van de menselijke psyche om hierover te oordelen, ook dit is een vorm van omgaan met trauma. Je hersenen beschermen zichzelf nl tegen extreme gevoelens/stress die schadelijk kunnen zijn, grote kans dat veel omstanders (ook deze)
inmiddels niet meer weten dat dit gebeurt is terwijl ze erbij stonden.

Muppett

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:52

Mee eens @Joost. Natuurlijk bedoel ik dat de regering achterlijk is. Het land is erg mooi. Maar om mezelf nou bij iedere zin te nuanceren; daar krijg je wel een heel wollig verhaal van. Ik neem aan dat mensen doorhebben dat ik heus niet het land / de cultuur achterlijk vind. Maar verder ben ik het helemaal met je eens.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 08:48

Heel erg heftig. Ik hoop dat er wat lessen getrokken worden uit deze wanhoopsdaad en er wat aan de procedures gedaan wordt. Leven als illegaal is oneindig vernederend...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:40

En opeens mogen Sahar en meisjes in vergelijkende situatie en hun families blijven

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:13

Ayasha schreef:
S_uus schreef:
Nou denk dat, bijvoorbeeld die man die zat te chillen met zn bakkie koffie, echt niet een trauma oid heeft, maar het meer ziet als live leedvermaak of zo.
En als je er niet tegen kunt , moet je weglopen en dan blijf je niet zo stom zitten.

je kent duidelijk te weinig van de menselijke psyche om hierover te oordelen, ook dit is een vorm van omgaan met trauma. Je hersenen beschermen zichzelf nl tegen extreme gevoelens/stress die schadelijk kunnen zijn, grote kans dat veel omstanders (ook deze)
inmiddels niet meer weten dat dit gebeurt is terwijl ze erbij stonden.

Hij had ook in shock kunnen zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:57

Hoe is het uberhaupt mogelijk dat deze man terug gestuurd wordt naar Iran? Hebben ze hier in de regering dan geen benul wat voor rotland dat is? De mensen die daar wonen worden onderdrukt, vrouwen worden achtergesteld, homoseksualiteit wordt ontkent en is verboden, kinderen krijgen daar de doodstraf, mensen worden gemarteld om schuldig te bekennen.

Zeker als je beseft dat hij daar aan de stok had met hogere machten aangezien hij kritisch journalist was, het lijkt me sterk dat dat hier niet bekend was....

Blijkt maar weer wat voor regering wij hebben, het wordt hoog tijd voor een zakenkabinet zodat dergelijke situaties voorkomen kunnen worden. :n

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:55

Wil je iederen uit Iran dan hierheen halen?
De man was uitgeprocedeerd, dus zou hij geen verhoogd risico moeten hebben in Iran. Dáár is de procedure voor. Nu weet ik ook wel dat zo'n procedure niet onfeilbaar is, maar het is nu wat we hebben om de "gelukzoekers" buiten te houden...

Imo is het een behoorlijk zieke of wanhoops-daad wat de man heeft gedaan en vind ik dat hij niet 100% toerekingsvatbaar is geweest.
Ook dat hij daarvoor blijkbaar de keuze heeft gemaakt om kritsch journalist te worden in dat land, wist hij het verhoogde risico. (of hij was dmv die keuze al eerder van plan om zijn leven in te zeten voor een "statement" en heeft dat pas (wél bewust) hier uitgevoerd)
Daar kan je imo "onze" regering niet de schuld van geven..... :n

Er zijn nog een hoop vragen onbeantwoordt om een conclusie te trekken lijkt mij :o

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:04

Echt triest vind ik dit ..
Jezelf in brand steken overdag waar ook kinderen het kunnen zien.
En dat allemaal omdat hij geen verblijfsvergunning kreeg.
Hij kon zijn kinderen niet meer te eten geven .. nee jezelf in de fik steken heeft dan zin. 8)7
Zie de logica van dit soort mensen niet helemaal.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:27

Jammer dat dit weer onder de ogen moet gebeuren van andere mensen en kinderen. BAH!
Laatst bijgewerkt door LiNdA1986 op 13-04-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:29

JuliaMaria schreef:
Hoe is het uberhaupt mogelijk dat deze man terug gestuurd wordt naar Iran? Hebben ze hier in de regering dan geen benul wat voor rotland dat is? De mensen die daar wonen worden onderdrukt, vrouwen worden achtergesteld, homoseksualiteit wordt ontkent en is verboden, kinderen krijgen daar de doodstraf, mensen worden gemarteld om schuldig te bekennen.

Zeker als je beseft dat hij daar aan de stok had met hogere machten aangezien hij kritisch journalist was, het lijkt me sterk dat dat hier niet bekend was....

Blijkt maar weer wat voor regering wij hebben, het wordt hoog tijd voor een zakenkabinet zodat dergelijke situaties voorkomen kunnen worden. :n

Nou dan is ons land nog voller. Dan moet je iedereen die hier illegaal komt maar toelaten. Doe normaal.
In ons eigen land zijn ook al genoeg mensen die in armoede leven, die kunnen ze beter eerst helpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:02

Ik vind het triest dat iemand zo wanhopig en/of in de war is, dat hij zelfmoord pleegt en daar ook nog over veroordeeld wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:39

Electra63 schreef:
Ik vind het triest dat iemand zo wanhopig en/of in de war is, dat hij zelfmoord pleegt en daar ook nog over veroordeeld wordt.

Ik vraag me af of deze man écht zo in de war of wanhopig was....
Wij kunnen ons het niet voorstellen, maar zeker in die landen worden er veel zelfmoordakties gepleegd en nemen ze daarbij nog zoveel mogelijk mensen mee. (gelukkig was van dat laatste hierin niet het geval) Ik vraag me af in hoeverre die mensen in de war of wanhopig zijn, of dat ze gewoon (imo een ziek) doel voor ogen hebben .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:49

superwoman schreef:
Electra63 schreef:

Wij kunnen ons het niet voorstellen, maar zeker in die landen worden er veel zelfmoordakties gepleegd en nemen ze daarbij nog zoveel mogelijk mensen mee. (gelukkig was van dat laatste hierin niet het geval) Ik vraag me af in hoeverre die mensen in de war of wanhopig zijn, of dat ze gewoon (imo een ziek) doel voor ogen hebben .

Mensen die een ziek doel voor ogen hebben kunnen ook wanhopig zijn. Het is daar een totaal andere wereld dan hier in Nederland. Als je altijd onderdrukt wordt, altijd op de vlucht moet, kan je daar letterlijk gek van worden. En de rest van je stukje heeft imo puur en alleen te maken met beschaving. De westerse wereld is hier gewoon al verder in. Vroeger slachtten Westerlingen ook alles af wat ze niet beviel, nu doen we dat (uitzonderingen daargelaten) alleen nog met dieren ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:11

Juul schreef:
En de rest van je stukje heeft imo puur en alleen te maken met beschaving. De westerse wereld is hier gewoon al verder in.

Ik kan de uitlatingen die hier gedaan worden moeilijk zien als het gevolg van beschaving.
Het is beschamend dat er in Nederland zo over mensen gedacht wordt, zo totaal egocentrisch en zonder een grein van empathie, vreselijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:10

superwoman schreef:
Electra63 schreef:

Als iemand een zelfmoordaktie pleegt voor een bepaald doel, dan probeert diegene meestal zoveel mogelijk slachtoffers te maken of publiciteit te genereren.
Deze man heeft alleen zichzelf in de brand gestoken, is een zeer pijnlijke dood gestorven en mensen vragen zich dan nog af of hij werkelijk wanhopig is? Nee, hij deed het voor de lol :o?
Als je de berichten mag geloven was hij een kritisch journalist, dus ik neem aan, dat hij ook redelijk intelligent was?

Ik vind het dus dan triest, dat je jezelf niet kan verplaatsen in iemand die uit een land komt waar zoveel ellende is, dat mensen dus zo wanhopig zijn als men terug gestuurd wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:51

Je verdraaid mijn woorden.
Voor en doel jezelf opofferen is dus niet voor de lol.
Ik geef nergens aan dat iemand niet inteligent is die zichzelf dood, (en/of anderen daarin meeneemt. Sterker nog, vaak zijn ze juist goed geschoold) dus snap die toevoeging niet?
Ik vind iemand met een bepaald doel, (ookal is dat zelfdoding op een pijnlijke wijze) niet gelijk aan wanhopig, nee.

Ik weet zijn motivatie niet, klaar!
Btw: ik vind het vrij logisch dat ik mezelf niet kan verplaatsen in zijn situatie. Ik heb niet in zijn schoenen gestaan én weet helemaal niks van die man.... Dáárbij gaat iedereen anders om met wat hij heeft meegemaakt of mee maakt.
Ik vind het altijd een beleding wanneer mensen zeggen dat ze zich iets goed kunnen voorstellen, wanneer ze geen idee kúnnen(!) hebben hoe iets is of voelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:00

superwoman schreef:
Je verdraaid mijn woorden.
Voor en doel jezelf opofferen is dus niet voor de lol.
Ik geef nergens aan dat iemand niet inteligent is die zichzelf dood, (en/of anderen daarin meeneemt. Sterker nog, vaak zijn ze juist goed geschoold) dus snap die toevoeging niet?
Ik vind iemand met een bepaald doel, (ookal is dat zelfdoding op een pijnlijke wijze) niet gelijk aan wanhopig, nee.

Ik weet zijn motivatie niet, klaar!

Ja, ik heb jou gequote, dat klopt niet. Maar ik lees af en toe van die IMO rare reakties.
Ik had begrepen uit de artikelen dat hij wanhopig was omdat hij terug gestuurd zou worden naar Iran en dat lijkt mij zeer waarschijnlijk, maar daar zullen wij niet meer achter komen.
Ik vind het in ieder geval belachelijk dat zo iemand voor mafkees wordt uitgemaakt (niet door jou).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:16

waar hebben we het over? Sindsdien heeft iemand zich op een veel weerzinwekkendere manier van het leven beroofd in dit land. Nee, dat was geen allochtoon. Ja, die was wel behoorlijk gestoord. Maar ik denk toch dat niemand hier denkt dat iemand die zichzelf tot de brandstapel veroordeelt helemaal psychisch gezond is?

Apropos, onze voorouders hebben hoogstwaarschijnlijk executies op de brandstapel meegemaakt. Misschien zijn sommige van onze voorouders zelfs op de brandstapel gestorven. Ik ken geen een geschiedenisboek dat ingaat op de emotionele schade die getuigen in die tijd misschien hebben opgelopen. Ik denk ook niet dat ze zelfmoordenaar op de dam daar ook echt rekening mee heeft gehouden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:33

joostvangestel schreef:
waar hebben we het over? Sindsdien heeft iemand zich op een veel weerzinwekkendere manier van het leven beroofd in dit land. Nee, dat was geen allochtoon. Ja, die was wel behoorlijk gestoord. Maar ik denk toch dat niemand hier denkt dat iemand die zichzelf tot de brandstapel veroordeelt helemaal psychisch gezond is?

Apropos, onze voorouders hebben hoogstwaarschijnlijk executies op de brandstapel meegemaakt. Misschien zijn sommige van onze voorouders zelfs op de brandstapel gestorven. Ik ken geen een geschiedenisboek dat ingaat op de emotionele schade die getuigen in die tijd misschien hebben opgelopen. Ik denk ook niet dat ze zelfmoordenaar op de dam daar ook echt rekening mee heeft gehouden.

Je hebt gelijk Joost.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:42

Electra63 schreef:
Ja, ik heb jou gequote, dat klopt niet.

ohh okey, dan snap ik het ook weer :D

idd joost