'Leven als een gekooid dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:35

sefanja schreef:
lvg is een specifieke doelgroep, daar moet je echt voor gestudeerd hebben op hbo- universiteits niveau, althans vind ik, om goed in te kunnen spelen op zorgvraag...

Echt niet waar :n
Met de juiste ondersteuning van bijvoorbeeld een orthopedagoog en de juiste scholing kan een MBO'er ook prima uit de voeten met deze doelgroep, tenzij er sprake is van bepaalde contra indicaties zoals psychiatrie, verslavingen etc.

Dat jij het gevoel hebt dat dat niet kan zegt iets over de manier waarop jullie als team ondersteund worden. En dat is blijkbaar gewoon niet goed voor elkaar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:35

las net dat zijn kamer enkele jaren geleden voor 500.000 euro is verbouwd (!!) en dat ie het binnen enkele dagen totaal heeft gesloopt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:36

Werk jij op de Borg Wendy?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:36

Colway schreef:
Citaat:
Niet alle LVG'ers hebben gedragsproblematiek. Er zijn heel veel LVG'ers die weinig tot geen problemen hebben, als je ze maar op de juiste manier benadert zodat ze niet overvraagd worden.

Dat is zo, gebeurd alleen wel erg vaak nog

Klopt. Dat is ook precies het probleem met deze doelgroep: je ziet niet aan ze dat ze verstandelijk beperkt zijn en ze laten het vaak ook niet snel merken. Want ze geloven het vaak zelf niet eens... maar goed, das een ander onderwerp.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:38

Colway schreef:
Werk jij op de Borg Wendy?

Nee. Ik werk bij een kleine instelling in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Wij hebben geen SGLVG erkenning :n En terecht trouwens, daar zijn we niet op ingesteld.
We hebben weleens clienten die op het randje zitten en ook bij ons komt gedragsproblematiek wel voor, maar niet zo heftig als wat op de borg thuishoort. We hebben wel eens uitstromers van de borg bijvoorbeeld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:40

Jaime_ schreef:
Niet alles gelezen, maar k vind dit ronduit belachelijk.. echt.. te triest voor woorden..
En dan sluiten ze een inrichting als Rentray.. dat snap je toch niet?
Een kennis van mij werkte daar als 'beveiliger' van die gesloten instelling.. hij ging zo nu en dan op pad met jongeren die moeilijk waren, aggressief konden worden etc. en hij genoot van zijn werk, en hij heeft echt weleens bovenop iemand gezeten om die persoon in bedwang te houden, en tuurlijk ging dat er niet altijd even vriendelijk en zacht aan toe, maar die jongens.. stuk voor stuk met een psychisch probleem en verschrikkelijke daden op hun lijstje (denk o.a. aan moord) kwamen zo wel buiten!

En dan deze jongen, die ketenen ze maar vast aan een muur? Voor hem móet zoiets ook geraliseerd kunnen worden, zodat hij een wekelijks uitstapje heeft, (wat eigenlijk nog te weinig is) en persoonlijk denk ik dat zijn gedrag daar alleen maar op vooruit zal gaan.

Punt is dat Brandon een verstandelijke beperking heeft en een ingewikkelde psychische stoornis.

Een moordenaar, met een normaal verstand en wellicht nog psychotisch oid is over het algemeen met behandeling en medicijnen en stuk beter 'te hanteren' dan iemand waarbij naast deze problemen ook een verstandelijke beperking speelt.

Het leervermogen is anders, het overzien van de gevolgen van daden is anders. Dat maakt het allemaal een stuk lastiger.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:40

Ohhh okey, tis wel een interessante doelgroep vind ik :) Zou er zelf alleen niet mee willen werken

jaantsje

Re: 'Leven als een gekooid dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:01

Ik zou wel willen maar heb het niet in me om ermee te werken.
Ieder zijn vak en daar is niets mis mee.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:03

JuliaMaria schreef:
nine1987 schreef:
juist als het mijn kind zou zijn.. Wat heeft die jongen voor leven? Hij zit vast tussen 2 persoonlijkheden.. 1 zachte en 1 ZEER gewelddadige.. Lijkt me al niet prettig voor hem.. (laat staan familie vrienden en de mensen die dagelijks grote risico's moeten lopen om hem te verzorgen) hij mag zo min mogelijk prikkels hebben.. Hij heeft gewoon totaal geen leven.. En ja dan zeg ik idd laat hem gaan.. En dit zeg ik niet uit woede of wat dan ook.. Nee integendeel.. Ik zou zelf zo niet kunnen leven en dit gun ik ook een ander niet.. En ben eerlijk.. Een paard met zulk gedrag was allang ingeslapen.. Een mens niet.. Omdat dat tegen de ethiek ingaat?? Trek zelf je conclusie..

Heb je zelf kinderen?

ja.. Een zoontje van 4..

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:13

Als iemand echt niet hanteerbaar is......tja,dan is het niet dieper!
Ik weet niet of de bezuinigingen meewerken of tegen.Soms spoort iemand dus totaal niet.Dat kan.
40 mensen is niet zo heel erg veel,op heel NL.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:08

Ik lees net dat Brandon een eigen huisje krijgt, ik ga er dan vanuit dat hij daar zijn eigen begeleiders bij krijgt om hem daarin te begeleiden, maar ik vind het contrast ontzettend groot. Ik weet nou ook niet wat ik hier van moet denken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:29

Ik lees zo verder, maar ik ben nu bezig met een cursus (Omgaan met Agressie :+ )
En vandaag hadden wij een cursusleider die ook met Brandon gewerkt heeft toen hij 14 was. Ik stond er versteld van wat hij allemaal vertelde. Ongeloofelijk :oo

Wat zij allemaal niet meegemaakt hebben met die jongen is niet te beschrijven. Hij was ontsnapt klom op het dak, werd omsingeld en sprong doodleuk 4 meter naar beneden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:33

IndianLady schreef:
Ik lees zo verder, maar ik ben nu bezig met een cursus (Omgaan met Agressie :+ )
En vandaag hadden wij een cursusleider die ook met Brandon gewerkt heeft toen hij 14 was. Ik stond er versteld van wat hij allemaal vertelde. Ongeloofelijk :oo

Wat zij allemaal niet meegemaakt hebben met die jongen is niet te beschrijven. Hij was ontsnapt klom op het dak, werd omsingeld en sprong doodleuk 4 meter naar beneden.

pfuh :=

Krijgt hij echt een eigen huisje, door de media druk of?
En hoe gaan ze de problemen van ontsnapping aanpakken? En de verzorgend team beschermen?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:10

Ik werk op een SGEVG (sterk gedrags gestoord ernstig verstandelijk gehandicapt) groep, waar ook een aantal clienten zitten met een SGLVG(sterk gedrags gestoord licht verstandelijk gehandicapt) indicatie en werk veel liever met MBO niveau mensen met een flinke dosis ervaring dan met een HBO/universiteit miepje die alles uit de boeken heeft geleerd.
En geloof me, Brandon is niet de enige met dit gedrag.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:12

Victory2000 schreef:
Als iemand echt niet hanteerbaar is......tja,dan is het niet dieper!
Ik weet niet of de bezuinigingen meewerken of tegen.Soms spoort iemand dus totaal niet.Dat kan.
40 mensen is niet zo heel erg veel,op heel NL.

40 is een hevig understatement. Ik heb er al zoiezo twee op de groep wonen en zo nog VEEL meer in NL.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:14

zo sjoos ervaring genoeg dus
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 20-01-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:15

IndianLady schreef:

pas op hoor geheimplicht

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:21

Heb niet alle reacties gelezen, maar vond het ook wel schokkend.
Ik heb vorig jaar stage gelopen op een instelling voor matig tot ernstig verstandelijk gehandicapten en daar zijn ook wel soms dit soort taferelen. Niet zo ernstig, dat iemand constant vastgebonden zit, maar ik heb daar ook wel eens melding gemaakt van een meisje dat ze met handen en voeten aan elkaar hadden gebonden omdat ze zelfverwondend gedrag vertoonde. Meisje was duidelijk ziek, een reden voor haar omdat gedrag te vertonen.
Verder ken ik ook jongeren die in hun kamer opgesloten zitten, of in de 'afzondering' oid moeten. Een afgesloten kamer met 4 betonnen muren en een betonnen vloer. Ook allemaal niet echt vriendelijk..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:25

Anneert schreef:
Heb niet alle reacties gelezen, maar vond het ook wel schokkend.
Ik heb vorig jaar stage gelopen op een instelling voor matig tot ernstig verstandelijk gehandicapten en daar zijn ook wel soms dit soort taferelen. Niet zo ernstig, dat iemand constant vastgebonden zit, maar ik heb daar ook wel eens melding gemaakt van een meisje dat ze met handen en voeten aan elkaar hadden gebonden omdat ze zelfverwondend gedrag vertoonde. Meisje was duidelijk ziek, een reden voor haar omdat gedrag te vertonen.
Verder ken ik ook jongeren die in hun kamer opgesloten zitten, of in de 'afzondering' oid moeten. Een afgesloten kamer met 4 betonnen muren en een betonnen vloer. Ook allemaal niet echt vriendelijk..

nu zeg ik snap niet wat je met deze post wilt , moeten ze dat meisje de volgende keer maar losmaken dan , kan ze haar eigen haar zo hard uit haar hoofd trekken dat de huid mee gaat en ze zichzelf scalpeert?

Of moeten medebewoners dan maar in gevaar komen omdat destbetreffende pers. die compleet door het lint gaat niet apart gezet mag worden?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:27

Jullie hebben het er telkens over dat Brandon conctant vastgebonden zit. Hij is alleen vast als er mensen in zijn kamer komen!!!!!! Dan krijgt hij de sleutel onder de deur doorgeschoven en moet zichzelf vastmaken. Pas als hij vast zit komt het personeel binnen. Hij zit geen 24 uur per dag aan de ketting!!

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:28

Sjoos schreef:
Ik werk op een SGEVG (sterk gedrags gestoord ernstig verstandelijk gehandicapt) groep, waar ook een aantal clienten zitten met een SGLVG(sterk gedrags gestoord licht verstandelijk gehandicapt) indicatie en werk veel liever met MBO niveau mensen met een flinke dosis ervaring dan met een HBO/universiteit miepje die alles uit de boeken heeft geleerd.

amen trouwens _/-\o_

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:29

Sorry, kan het misschien maar beter verwijderen, want ben niet volledig geweest. Dit meisje was vastgebonden omdat het makkelijker was. Het staat namelijk duidelijk vast dat ze NOOIT maar dan ook NOOIT vast gebonden was. Zij doet dit als ze zich niet goed voelt, dus ook al zijn begeleiders dan nog druk, vind ik dat ze iemand niet even vast moeten binden.
Totaal niet hetzelfde als bij Brandon, dat snap ik. Wilde alleen even melden dat ik 'zoiets' zelf ook ooit mee had gemaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:57

Waarom zou een HBO'er alles uit boeken hebben geleerd? Ik heb ook een HBO opleiding maar heb net als een MBO'er diverse stages gelopen om praktijkervaring te doen. Het meeste heb ik dus geleerd in de praktijk. Ik heb ook met SGEVG clienten gewerkt en werk juist graag met mensen met behoorlijk wat theoretische bagage (naast de broodnodige praktijkervaring) dit omdat je dan veel minder over de achtergrond van bepaald gedrag of een bepaalde begeleidingsstijl hoeft uit te leggen. Ik heb zo vaak mee gemaakt dat ik iedere keer weer opnieuw uit kon leggen waarom iemand bepaald gedrag liet zien, en waarom het zo belangrijk was daar op een eenduidige manier mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:50

Sjoos schreef:

Ja, ik zie het heel simpel, je hebt het of je hebt het niet met deze complexe doelgroepen.
Opleiding zegt me niet zoveel, ervaring en of je het in je hebt wel.
Ik heb met vreselijke mutsen gewerkt (MBO/HBO/tig extra cursussen) die hun mannetje niet stonden en alles uit de boekjes deden en zo heb ik met mensen gewerkt met gelijke achtergrond die het top deden.
Maar ook met ex-mariniers, loodgieters, vrachtwagenchauffeurs, postbodes, winkelmedewerkers etc. ongeschoold, maar die hadden het gewoon. (en volgden dan nu deeltijd een opleiding)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:08

Heb weer even alles doorgelezen en sta nog steeds achter mijn mening dat dit onnodig is. Door goede zorg, vast team wat goed kan overleggen helemaal qua angsten etc kan dit gedrag veranderen. En ja in het begin zal het misschien nog erger zijn je moet immers weten wat hij doet en kijken hoe hij ermee om kan gaan.

Citaat:

Amen, heb zelf ook met deze doelgroep gewerkt en ook met mensen die in staat waren mij te vermoorden. Maar is niet iedereen in staat om een ander te vermoorden?

En qua geld het kan anders, weet het uit ervaring maar vele instellingen kunnen het geld op een andere manier gebruiken. Zoals ik zei heb ik ook een grote woonvoorziening gewerkt. We hadden hier geen gedragsdeskundigen etc. fysio en begeleiders thats it, dit scheelt al een hoop geld. En tot op de dag vandaag werkt het, en we hebben ook mensen zitten waarvan we weten als ze ergens anders heen gaan ze misschien ook zo zullen eindigen als Brandon.....

En je moet idd geschikt zijn voor het werk en de uren als hij vaste begeleiding krijgt. Op mijn oude werk, werkt iedereen gewoon 40 uur (had je ook nog gebroken diensten) en vele kunnen dit niet aan, de werkdruk en het 'soort' mensen. Hierdoor hou je wel mensen over die het wel aankunnen en er jaren werken (mijn vader ongeveer 32 jaar)

Of die plezier krijgt of heeft in het leven weet alleen Brandon zelf. Neem die man die laatst is overleden die doof en blind was hij gaf zijn leven een 9.6! Mensen die lichamelijk en geestelijk erg gehandicapt zijn en alleen maar afhankelijk zijn van de begeleiding doordat ze helemaal niks zelf kunnen zijn ook niet per definitie ongelukkig.