Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:00

Electra63 schreef:
Dat is de goede instelling; vooral hakken, maar niets oplossen.

als je vind dat het niets oplost waarom doe je het dan?

Heino: het blijkt wel dat het er onderling ook best hard aan toe mag gaan :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:01

Moderatoropmerking:
Zojuist toch weer een flink aantal posten moeten verwijderen die over politiek gingen. Politiek kan besproken worden in de politieke topics op NM, hier gaat het over de vrijheid van meningsuiting. Dit soort posten worden dus verwijderd en indien ze na deze moderatorwaarschuwing nogmaals voorkomen dan dreigen er ook sancties.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:06

Ayasha schreef:

Maar toch wordt daar naar mijn mening heftiger op gereageerd door veel personen in kwestie dan op generalisaties :)
En ik keur eigk allebei af, het wordt er niet gezelliger op, en het leidt ook nog eens heel sterk af van de inhoudelijke discussie

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van andere moderators over het persoonlijke aanvallen bestraffen en generaliseren niet?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:11

Waves schreef:
Wat vinden we hier nu van? Libelle heeft dus de politieke discussies gesloten omdat ze het niet aankonden. Bokt wil zo niet in het nieuws komen neem ik aan, het komt behoorlijk amateuristisch over dat je je eigen forum niet in de hand houdt. Ze hadden alle storende gebruikers toch gewoon kunnen bannen bijvoorbeeld.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... an_Libelle

Maar waar ligt de grens? Wanneer ban je mensen om hun mening, of gaat het om de manier van brengen?

Deels vind ik dit zo subjectief. De meningen liggen zover uit elkaar dat het bijna automatisch zwart wit word. Ik zat laatst naar een docu over Israël tegen de Palestijnen te kijken. Dat was pro de Palestijnen, hierdoor word de beeldvorming ook weer ingekleurd. Zo is het met de hetze rond Wilders ook, tegenstanders wringen zich in alle bochten om hem in een kwaad daglicht te stellen met zijn ideeën.
Frankrijk is al veel verder dan wat Wilders ooit zal bereiken (denk ik, niemand kan in de toekomst kijken), maar dat het uitzetten van mensen dus wel mogelijk blijkt te zijn laat Frankrijk wel zien.

Electra63

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:14

Ik denk dat niemand objectief is over Israël/Palestijnen, dat is zo'n moeilijk onderwerp. Ik denk ook niet, dat die kwestie wordt opgelost.
En Frankrijk moet je nog maar afwachten of het lukt, er is toch ook tegenstand.
En uitzetting van Roma-zigeuners (zonder woning/werk) is niet te vergelijken met in Nederland geboren Marokkaanse rotjochies.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:16

Heino schreef:
Ayasha schreef:

Maar toch wordt daar naar mijn mening heftiger op gereageerd door veel personen in kwestie dan op generalisaties :)
En ik keur eigk allebei af, het wordt er niet gezelliger op, en het leidt ook nog eens heel sterk af van de inhoudelijke discussie

Ik ben wel benieuwd naar de meningen van andere moderators over het persoonlijke aanvallen bestraffen en generaliseren niet?

Zelf vind ik het persoonlijk beledigen helemaal geen probleem. Ik ben goed gebekt, en als iemand met een valse opmerking komt dan weet ik zeker ook een weerwoord te verzinnen. Het verschil tussen persoonlijke aanvallen en algemene is dat de persoonlijke opmerkingen al snel een scheldpartij over en weer tot gevolg hebben, terwijl dat bij die algemene opmerkingen niet zo is. Kijk maar eens goed naar de diverse topics. Dan zie je dat de discussie heftig en hard kan zijn zodra het over algemene zaken gaat, zodra wordt het persoonlijk dan pas wordt het schelden en ruzie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:17

Volgens mij heb ik niet gescholden?
Ik zie in ieder geval niets bijzonders staan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:18

jantergouw schreef:
Zelf vind ik het persoonlijk beledigen helemaal geen probleem.

Maar is het gezellig? Ik vind een gesprek veel fijner wanneer ik met respect behandeld wordt, en wanneer er niet gescholden of beledigd wordt :)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:19

Ik gok dat die Marokkaanse rotjochies ook geen werk hebben, want dan hadden ze minder tijd gehad om rottigheid uit te halen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:20

Electra63 schreef:
Ik denk dat niemand objectief is over Israël/Palestijnen, dat is zo'n moeilijk onderwerp. Ik denk ook niet, dat die kwestie wordt opgelost.
En Frankrijk moet je nog maar afwachten of het lukt, er is toch ook tegenstand.
En uitzetting van Roma-zigeuners (zonder woning/werk) is niet te vergelijken met in Nederland geboren Marokkaanse rotjochies.

Toch een stuk meer dan je op het eerste gezicht denkt. Wat nu namelijk heel duidelijk zal worden is dat de EU in principe geen enkel machtsmiddel heeft om het tegen te houden. Dat zie je inderdaad, zoals Adriana terecht opmerkt, al aan Frankrijk die ondanks de harde woorden van de EU, gewoon doorgaat met dat beleid en Duitsland heeft nu ook aangekondigd om 12.000 Roma uit te gaan zetten. Italië zal spoedig volgen, en de EU? Helemaal niets kunnen ze er tegen doen. Een papieren tijger die wel brult maar geen tanden heeft om te bijten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:21

Adriana schreef:
Ik gok dat die Marokkaanse rotjochies ook geen werk hebben, want dan hadden ze minder tijd gehad om rottigheid uit te halen.

Maar ze zijn hier nog altijd geboren, vaak minderjarig en thuiswonend.
Dus of je die zomaar kan uitzetten, betwijfel ik.
Maar goed, de PVV-stemmer denkt van wel. Dus verschil van mening.
We zullen over een tijdje zien, wie gelijk heeft.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:24

Heino schreef:
jantergouw schreef:
Zelf vind ik het persoonlijk beledigen helemaal geen probleem.

Maar is het gezellig? Ik vind een gesprek veel fijner wanneer ik met respect behandeld wordt, en wanneer er niet gescholden of beledigd wordt :)

Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas zijn sommige onderwerpen zo beladen voor bepaalde mensen, dat ze zichzelf niet kunnen inhouden en steeds feller worden in hun uitlatingen. Dan krijg je dat de andere kant zich van dezelfde toon gaat voorzien, en voila...daar heb je je felle discussie die soms over de grens gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:28

Ik neem aan Jan, dat je nu ook voor jezelf spreekt?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:30

Electra63 schreef:
Adriana schreef:

Maar ze zijn hier nog altijd geboren, vaak minderjarig en thuiswonend.
Dus of je die zomaar kan uitzetten, betwijfel ik.
Maar goed, de PVV-stemmer denkt van wel. Dus verschil van mening.
We zullen over een tijdje zien, wie gelijk heeft.

Als er maar iets aan de criminaliteit word gedaan, er moet een sterker signaal af worden gegeven. De politie kan het werk bijna niet meer aan en als je de docu van de bereden politie zag dan vinden mensen het nog normaal ook om paarden te slaan.
En dan niet alleen de criminaliteit die de multiculturele samenleving met zich mee brengt maar alle criminaliteit. Ik neem aan dat het excuus van het komt door zijn of haar geloof (bepaalde geweldsdelicten) tot het verleden horen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:34

Volgens mij is er nooit een excuus voor criminaliteit.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:38

Adriana schreef:

Sorry, ik zie bokt correspondent voor je naam staan dus ik neem aan dat je bij het bokt team hoort en /of bokt hier vertegenwoordigt? :?

So far de neutrale uitstraling van Bokt dus. Als zelfs mensen die voor ze werken offtopic na een moderator opmerking door mogen gaan met een politieke mening verkondigen dan snap ik wel dat Bokt de boel niet in de hand kan (wil) houden..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:40

Ik ga hierin wel een beetje met Waves mee. Ik sta hier even van te kijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:42

Krips schreef:
Ik ga hierin wel een beetje met Waves mee. Ik sta hier even van te kijken.

Ik niet hoor, ik zie dit wel vaker gebeuren.
Daarom heb ik al eerder aangegeven, dat de schijn van partijdigheid vermeden moet worden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:49

En toen was het ineens stil met alle moderatoropmerkingen en correspondentes....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:50

Misschien zijn ze even eten, dat ga ik ook doen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:00

Electra63 schreef:
Ik neem aan Jan, dat je nu ook voor jezelf spreekt?

Uiteraard.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:09

Ik was idd aan het eten. Ik had ook een hele reactie geplaatst maar er kwam een internetstoring doorheen.

Volgens mij gaat dit topic over vrijheid van meningsuiting en ik zie echt helemaal niks schokkends in mijn reacties.

Ik ben correspondent over Holsteiners (goh ik zit mezelf te herhalen want ik moest mezelf een paar weken terug ook al verdedigen, raar als je dat voor je eigen mening moet doen). En voor zover ik weet hebben Holsteiners en politiek niks met elkaar te maken.

Als mijn mening onderdrukt moet worden dan komen we in de buurt van een dictatuur en ik ben blij dat dat niet aan de orde is. Marokkaanse rotjochies was de omschrijving van electra die ik heb overgenomen. Dus ik snap echt niet waarom sommigen van jullie nou zo verontwaardigd reageren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:51

Adriana,
Als je jouw 1e bericht leest, krijg ik wel de indruk pro-Israël en pro-Wilders.
Nu ben jij Holsteiner-correspondent, maar als jij een Mod bent op NM dan krijg je wel de schijn van partijdigheid, als je zou moeten ingrijpen in hoogoplopende discussies.
Een neutrale Mod zou dan IMO beter zijn als discussieleider.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:53

jantergouw schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Helaas zijn sommige onderwerpen zo beladen voor bepaalde mensen, dat ze zichzelf niet kunnen inhouden en steeds feller worden in hun uitlatingen. Dan krijg je dat de andere kant zich van dezelfde toon gaat voorzien, en voila...daar heb je je felle discussie die soms over de grens gaat.

En is het dan niet slimmer om zelf de wijste te zijn? Wanneer jij weer reageert voed je immers anderen, en draag je zelf net zo hard bij aan die felle discussies over de grens. Vind je dat nu echt prettig, die harde respectloze discussies?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:18

Electra63 schreef:
Adriana,
Als je jouw 1e bericht leest, krijg ik wel de indruk pro-Israël en pro-Wilders.
Nu ben jij Holsteiner-correspondent, maar als jij een Mod bent op NM dan krijg je wel de schijn van partijdigheid, als je zou moeten ingrijpen in hoogoplopende discussies.
Een neutrale Mod zou dan IMO beter zijn als discussieleider.

Neutraal is niemand. Iemand die meer naar links trekt valt niet in de smaak bij rechts en andersom. Je kan het nooit goed doen want er zijn altijd mensen die het er niet mee eens zijn.
Ik ben idd pro Israël, pro Wilders wil ik mezelf niet noemen maar ik wil dit kabinet wel een kans geven.