Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:22

__Laura schreef:
Mijn moeder is gestopt met werken toen mijn zus geboren werd (22 jaar geleden) en is 3 jaar geleden weer begonnen. Mijn vader had een eigen zaak die genoeg geld binnen bracht dus mijn moeder hoefde simpelweg niet te werken. egoistisch? in geen enkel opzicht. Hebben wij ergens tekort aan? nee hoor.
Waar valt zij dan onder?

Hier een beetje hetzelfde; ben ook erg benieuwd waar ik dan onder val :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:28

tita schreef:
Figaro schreef:
Mijn collega wordt boos aangekeken als ze haar zoontjes komt halen van de BSO, ze zijn namelijk altijd zo lekker met de andere kinderen aan het spelen.. Het is ook maar wat je wil zien he.

hihih ja mijn collega nam een vrije middag voor haar dochter ...kreeg ze te horen dat moeders veel te vroeg was en dat ze maar paar uur later terug moest komen

Ja die ken ik. Wilde ik om de week een middag vrij nemen, vond mijn dochter dat geen goed idee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:31

nathalie2302 schreef:
Ik vind het heel jammer dat ik regelmatig de term "egoistisch" voorbij zie komen m.b.t. moeders die thuisblijven voor de kinderen.

Ik had een mooie, fijne baan die ik idd heb opgegeven om voor de kinderen thuis te zijn (met de oudste heb ik dagopvang geprobeerd en dat "vrat" aan me, voelde me er vreselijk bij)

Ik durf te beweren dat mijn dagen als manager (en ik reiste veel en maakte behoorlijk wat uren) rustgevender waren dan mijn dagen nu, thuis met 3 jonge kinderen, het huishouden, de paarden en alles wat erbij hoort.
Ook is het financieel een heel ander plaatje op 1 inkomen, maar ik heb niet het gevoel dat onze kinderen wat dan ook maar tekort komen en ik vind het prettig om er voor hen te zijn.

Hoe is het dan egoistisch te noemen om thuis te blijven?

Ik ben best fel in dit topic maar vind thuisblijven absoluut niet egoïstisch, ook niet opofferend, maar gewoon een keuze.
Dat je thuis wil blijven en je man daardoor fulltime MOET werken vind ik wel egoïstisch . Mijn man wil heel graag voor de kinderen zorgen, dus die ruimte krijgt hij, zoals hij mij ook de ruimte geeft. Samen delen.
Als je man niet zo'n behoefte heeft om voor de kinderne te zorgen, nou dan is dat samen toch prima geregeld. Maar het verbaasd me wel ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:33

Twiggy2008 schreef:
Nathalie, ik vond mijn dagen vroeger op kantoor over het algemeen ook 'relaxter' dan de boel hier thuis runnen. Al deel je wel je eigen tijd in natuurlijk, naast de standaard zaken. En ik hoor dat ook van werkende moeders, vriendinnen van me, dat ze op hun werk relaxter zitten dan thuis. Toch apart. ;)

Ik niet hoor. Thuis is echt eitje, mega relaxed, en tijd over. Dus soms benijd ik de thuisblijvende moeders wel hoor ( maar na een week thuis wordt ik gillend gek, mijn max was vier maanden, dat NOOIT meer )

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:33

Vienna2007 schreef:
funnyhorses schreef:
Ik zie de kleintjes van de bs van mn dochtertje elke dag met treurkopjes richting de bso lopen en eerlijk gezegt breekt mn hart dan als ik ze zie lopen!
Tuurlijk is niet elke ouder in staat om 24/7 thuis te zijn voor zn kind maar ergens vind ik het wel sneu voor de kleintjes en dan realiseer ik me elke keer weer hoe fijn we het hebben samen.

Dit is zo'n standaard reactie van een thuiszittende moeder.... Schei eens uit. En ga eens echt kijken. Ze hebben het enorm leuk, op de BSO! En ik ben er zelf ook niet slechter van geworden.

Kom eens met echte argumenten en feiten, ipv deze nutteloze.

Aan jou reactie te lezen heeft het jou niet zo goed gedaan die bso!!!
Je mist wel een stukje opvoeding,je hebt geen rede om ze op te vliegen naar anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:34

Ik snap niet dat mensen het huishouden zo'n ontzettende zware taak vinden & niet begrijpen hoe ze daarbij kunnen werken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:35

fiona1 schreef:
amyz schreef:
Gut ik zou er wat voor geven om over een tijdje een vent te hebben die zegt ''lieverd, blijf jij maar lekker thuis hoor, ik zorg wel voor het geld''. Nee hoor, vind werken prima, maar ken iemand die het zo geregeld heeft en die heeft echt een topleventje (imo dan hoor). 1x in de zoveel tijd een manicure, een eigen internetbedrijfje runnen (op kleine schaal dus meer hobbymatig), 's ochtends brengt ze dr zoontje naar school en daarna door naar dr paardje... Goh, where do I sign? :D

Ik ben opgegroeid met werkende ouders maar als mn moeder nu een dagje vrij is, vind ik t echt super om thuis te komen uit mn werk (rond 2 uur) en dan samen een koppie thee te doen....

Ze zijn er nog hoor, die mannen; die van mij zegt nog regelmatig "als ik jullie (ik & kids) zo gelukkig zie, lekker thuis met de paardjes rommelen maakt mij dat gelukkig en werk ik met liefde een uurtje langer"

En dat zeg ik dus tegen mijn man, maar dan ben ik een slechte moeder omdat ik niet thuis ben .... |( yep dat hoor ik best wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:39

feiten

het grootste deel van de moeders heeft een kleine part time baan

Ik vind het dus heel apart dat zoveel dames hier al die zielige BSO kinderen zien, daar zijn er maar weinig van.

In de Scandinavische landen wordt veel 2x fulltime gewerkt, wie kan aantonen dat dat zielig is voor de kinderen ?

Natuurlijk ben ik geen perfecte moeder, maar dat wordt niet anders als ik thuis zou zijn bij mijn kinderen. In mijn geval zou ik daar een veel slechtere moeder van worden. Ik ben gek op mijn kinderen , maar ik ben niet iemand die de hele dag met ze aan het spelen is. Leuk voor de weekenden en de avonden

tita

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:50

Vind nogal raar dat men roept dat men het thuis zwaarder heeft IMO heb je juist meer tijd ff de was doen ondertussen keuvelen met kind...ff vaatwasser aanzetten...duw teletubbie in de dvd en ga staan strijken.

Kind speelt met poppen in de huiskamer moeders kan aardappels schillen

Ik moet alles maar dan ook echt alles na mijn werk doen in weekend heb ik geen vrij maar moet er gepoetst worden.

Ik vind het triest dat moeders altijd zo roepen dat werkende mensen het rustig hebben :n

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:55

MariekeB schreef:
Dat je thuis wil blijven en je man daardoor fulltime MOET werken vind ik wel egoïstisch . Mijn man wil heel graag voor de kinderen zorgen, dus die ruimte krijgt hij, zoals hij mij ook de ruimte geeft. Samen delen.
Als je man niet zo'n behoefte heeft om voor de kinderne te zorgen, nou dan is dat samen toch prima geregeld. Maar het verbaasd me wel ..

Helemaal mee eens, behalve de verbaasd met een d :P

Mijn vriend vindt het geweldig dat hij straks zijn kind een dag in de week helemaal voor zichzelf heeft. Hij was het er meteen mee eens dat we allebei 4 dagen gaan werken. Als je partner daar minder behoefte aan heeft en je lost het op door je partner fulltime te laten werken en zelf een paar uur per week of helemaal niet, prima ik zeur daar niet om hoor. Maar mijn keuze zou het niet zijn.

Ik geloof best dat je het als thuisblijvende moeder best druk kunt hebben. Het ligt er natuurlijk aan wat voor werk je doet, maar ik heb het op mijn werk op een andere manier druk. En dan kom ik thuis en moet ik evengoed nog het huishouden doen ;)

@Twiggy, zoals ik al zei zullen er best banen zijn waarbij het echt niet anders kan dan dat je fulltime moet werken. Maar juist bij banen die 24u per dag doorgaan lijkt het me wel mogelijk, omdat er dan toch al meer mensen zijn die dezelfde functie moeten uitvoeren...?
Maar goed het is ook maar net hoe belangrijk je je baan vindt tov een (of meerdere) 'papadag' per week. (Sorry, vind 'papadag' een vreselijke term, maar gebruik hem hier toch even.)
Laatst bijgewerkt door Figaro op 14-09-10 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:58

oops ..... emoties zijn niet goed voor de spelling :)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:06

tita schreef:
Vind nogal raar dat men roept dat men het thuis zwaarder heeft IMO heb je juist meer tijd ff de was doen ondertussen keuvelen met kind...ff vaatwasser aanzetten...duw teletubbie in de dvd en ga staan strijken.

Kind speelt met poppen in de huiskamer moeders kan aardappels schillen

Ik moet alles maar dan ook echt alles na mijn werk doen in weekend heb ik geen vrij maar moet er gepoetst worden.

Ik vind het triest dat moeders altijd zo roepen dat werkende mensen het rustig hebben :n

Nou het ligt er aan hoe oud je kinderen zijn.. hoe je woon omstandigheden zijn etc.. Momenteel werk ik en ben ik een paar dagen thuis..Wij wonen buitenaf dus alles moet met de auto.. Ik zal je een normale maandag beschrijven, dan krijg je een beetje een idee..

06.30 uur Pling...wekker..aankleden, ontbijt boel klaar zetten, beesten voeren, kinderen wakker maken, kinderen aankleden, ontbijten, spullen & tassen klaar maken voor school, was in de wasmachine, 1 was in de droger (van de avond daarvoor)
08.15 uur kind 1 naar de basisschool
08.30 uur kind 2 naar de psz

Ik ga boodschappen doen.. meestal ben ik in een uur klaar heb dan de boodschappen voor de hele week in huis.

09.45 uur thuis, boodschappen uit pakken, wassen wisselen, 1 was wegstrijken en koffie drinken, eten (warm) voorbereiden voor de lunch + eventueel nog een rondje huishouden.

11.15 uur kind 2 ophalen.

11.30 uur eten opzetten en tegen twaalf uur op tafel zetten.
12.00 uur kind twee ophalen
12.15 uur eten.
13.00 uur kind 2 naar bed
13.15 uur kind 1 naar school (schoonouders passen op met beebfoon)
13.30 - 15.00 uur huishouden + stallen doen
15.15 uur kind 1 ophalen
15.30 uur met z'n allen thee drinken en iets van buitenspelen, spelletje oid.
16.00 uur brood smeren + zwemspullen pakken
16.30 uur richting zwemles
18.30 uur weer thuis, hebben ze in de auto hun boterhammen op gegeten, thuis krijgen ze nog drinken, tandenpoetsen en door naar bed..

En dan ga ik weer verder waar ik gebleven was die middag.. Tot half negen, dan is het Greys tijd.. ;) Op dinsdag zit ik op kantoor, hoef ik alleen smorgens de kids in te pakken en weg te brengen, s'avonds op te halen, te eten en naar bed te brengen..
Snap je het een beetje?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:16

__Laura schreef:
Ik snap niet dat mensen het huishouden zo'n ontzettende zware taak vinden & niet begrijpen hoe ze daarbij kunnen werken :o

Dat is ook niet per definitie zo (anders hadden we niet de hele dag de tijd om op dit topic te reageren). Dit ligt aan je huishouden, heb 1/2 kinderen of 6, zittn ze in de luiers of gaan ze naar de basisschool. Heeft je kind gewoon 1 of 2 sporten/hobby's of moet er elke dag iets anders ondernomen worden. Heb je een normale woning of een boerderij, een achtertuintje van 20 m2 of 4 ha te onderhouden, hoeveel huisdieren lopen er rond 1 konijn of een halve kinderboerderij. En veel thuiszittende ouders (vaders & moeders) bieden zich aan voor allerhande klusjes bij verenigingen, scholen en noem maar op, ja dan is de dag snel om.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:22

Vienna2007 schreef:
funnyhorses schreef:
Ik zie de kleintjes van de bs van mn dochtertje elke dag met treurkopjes richting de bso lopen en eerlijk gezegt breekt mn hart dan als ik ze zie lopen!
Tuurlijk is niet elke ouder in staat om 24/7 thuis te zijn voor zn kind maar ergens vind ik het wel sneu voor de kleintjes en dan realiseer ik me elke keer weer hoe fijn we het hebben samen.

Dit is zo'n standaard reactie van een thuiszittende moeder.... Schei eens uit. En ga eens echt kijken. Ze hebben het enorm leuk, op de BSO! En ik ben er zelf ook niet slechter van geworden.

Sorry hoor, maar ik vind deze reactie echt heel jammer. De toon in dit topic bleef gewoon netjes, en dan kom jij tussendoor zeilen met deze opmerking.
Ontzettend fijn dat jij het naar je zin hebt gehad op de BSO, maar ik ben het een aantal anderen eens, dat dit lang niet voor alle kinderen geld. En, kom zelf ook eens met keiharde feiten? Alleen jouw eigen ervaring is ook niet alles.
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 14-09-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:40

Net als D0nnaa_dan vind ik die reactie echt niet kunnen. Er zijn zat kinderen die BSO of de overblijf tussen de middag op school een hel vinden (ik ben er een van). Mijn moeder is tot haar jongste 10 was en zelfstandig naar school kon 'thuisblijfmoeder' geweest. Daarvoor was ze er altijd voor ons (nu uiteraard nog steeds).

Een moeder die absoluut niet wil werken vind ik egoistisch, maar een moeder die thuis blijft voor de kids, echt super! Hoevaak hoor je dat nou nog?! En nee ik ben zelf geen moeder.

Ik zou niet de hele dag thuis willen zitten, en van mijn vriend zijn salaris leven al was dat meer dan genoeg. Maar als ik voor kinderen kies vind ik wel dat die voor werk gaan. En als je het financieel red om een paar jaartjes niet te werken, tot de kids naar school gaan dan vind ik dat echt een hele goede oplossing.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:54

Figaro schreef:
Je moest eens weten hoeveel commentaar ik krijg als ik zeg dat ik na mijn bevallingsverlof 4 dagen wil blijven werken. Een (bijna fulltime) werkende moeder is echt nog niet zo ingeburgerd als ik had gehoopt... Ik krijg echt commentaar en opmerkingen van vrienden, familie en zelfs van collega's.
Mijn vriend gaat ook een dag minder werken, maar voor het gemak wordt daar overheen gekeken (of men gaat ervan uit dat 'de man' fulltime blijft werken). Het eerste jaar neem ik nog ouderschapsverlof op zodat ik 'maar' 3 dagen op kantoor ben. We hebben het zo kunnen regelen dat ons kindje het eerste jaar maar 1 dag naar het KDV gaat, vanaf het tweede jaar zal daar een dag bij komen. Ik ben erg blij dat we alles op deze manier hebben kunnen regelen.

Ik heb zelf niet gestudeerd om vervolgens jaren thuis te zitten. Ik haal voldoening uit mijn werk. Dat er vrouwen zijn die er bewust voor kiezen om thuis te blijven vind ik prima. Als zij er zelf bewust voor gekozen hebben zich volledig op de opvoeding van de kinderen en het huishouden te kunnen richten, prima. Maar ik vind dat er geen financiële tegemoetkoming oid tegenover zou moeten staan. Ook vind ik dat je reeel moet zijn over de toekomst. 1 op de 3 (?) huwelijken/relaties met kinderen strandt.. Kun je voor jezelf en je kinderen zorgen mocht dat jullie overkomen? Dan zul je toch wel moeten gaan werken of je het leuk vindt of niet..

Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat je als moeder zijnde dan maar moet blijven werken?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:04

Zodra mijn huwelijk strand of mijn man iets zou overkomen is het geen probleem om weer te gaan werken. Maar daar gaat dit topic toch niet over?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:06

funnyhorses schreef:
Ik snap zowiezo niet dat men denken kan dat de vrouw dan op de zak van de man teert!
Wie wast zn kleren?Wie kookt zn eten?Wie poetst zn huis?Wie onderhoud alles?Wie zorgt voor zn kids?
Laat daar eens iemand elke dag voor komen die je moet betalen. ;)

Als ik de uren betaald zou krijgen die ik thuis werk dan had ik een leuk inkomen! :D

Met je eens! :j

En veel mannen verdienen nog steeds meer dan een vrouw hoor! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:08

tita schreef:
Figaro schreef:

Mijn collega wordt boos aangekeken als ze haar zoontjes komt halen van de BSO, ze zijn namelijk altijd zo lekker met de andere kinderen aan het spelen.. Het is ook maar wat je wil zien he.

hihih ja mijn collega nam een vrije middag voor haar dochter ...kreeg ze te horen dat moeders veel te vroeg was en dat ze maar paar uur later terug moest komen

Sorry, maar dat geloof ik gewoon niet. Ook niet in wat ik zie... :n
Zelf ben ik heel blij dat ik van mijn kinderen kan en mag genieten, zeker nu ze jong zijn. Dat hebben we alvast meegenomen. Situatie kan natuurlijk altijd veranderen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:12

Dan heb je niet handig naar werk gezocht, het is niet nodig om minder dan je man te verdienen ( ehh salaris te krijgen, verdienen doe je altijd evenveel :) )
Ik krijg dan weer bijna twee keer zoveel als mijn man. Dat kan ook prima hoor. Veel vrouwen zoeken eenvoudige baantjes, ja dan verdien je minder. Maar als je manager wordt bij een groot bedrijf verdien je gewoon evenveel als je mannelijke collega's... zo niet dan hebben ze me iets uit te leggen en anders ben ik heeeeel snel weg.

Mijn zoontje gaat meestal stralend naar het KDV, is die er vandaag, en die ,en die mama, en gaa nwe buiten spelen etc etc ..
En soms heeft hij wel eens een dagje geen zin, is dat zielig, ach op dat moment wel. Maar hij heeft ook wel eens geen zin in eten, geen zin in slapen.
thuisblijf kinderen zijn echt niet altijd en altijd stralende zonnetjes...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:13

Vienna2007 schreef:
funnyhorses schreef:

:? Zo, jij bent aardig...

Mijn moeder heeft alle dagen gewerkt, keihard en dat kan ik helemaal begrijpen maar toen ze wegens ziekte thuis kwam te zitten vond ik dat maar al te gezellig! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:17

MariekeB schreef:
Ik ben best fel in dit topic maar vind thuisblijven absoluut niet egoïstisch, ook niet opofferend, maar gewoon een keuze.

Mijn man MOET fulltime werken en wil dat gelukkig ook.
Als hij 1 dag minder zou gaan werken (wat bij zijn baas niet mogelijk is) dan zou ik daarvoor zeker 3 dagen moeten werken, alleen al om zijn vermindering in salaris en BSO terug te verdienen. Dan hebben we non geeneens wat extra over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:17

mambobeach : met jou in discussie gaan lijkt geen zin te hebben. BSO en KDV kinderen zijn zielig en thuisblijf kinderen niet.
En je man Moet werken ( jij was dat toch die niet wilde dat haar man thuis was ....?)

Ik zou zeggen kom eens langs hier, twee vrolijke KDV/ ex-bso kinderen.

Mijn dochter vond het inderdaad niet leuk op het kdv 12 jaar geleden.. en wat doen een goede ouders dan, die gaat naar iets anders opzoek. Dat werd in mijn geval gastouder opvang. Dat vond ze wel heel leuk ( ik was alleenstaande moeder toen)
Mijn zoontje vind het KDV geweldig. Hij ging een tijdje 4 dagen per week, nu mijn man minder werkt maar twee dagen, maar hij is er niet anders van geworden.

Jammer dat je zo ontzettend vooringenomen doet. Het lijkt of je heel erg je eigen keuze wilt verdedigen door andersmans keuzen sterk af te keuren.

Wat ik me afvraag is of jouw man het niet heel jammer vind dat hij weinig bij de kinderen is.

Ik ben voor eigen keus, maar vind de zorg delen het meest ideale voor kinderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-10 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:18

Brainless: jouw man moet fulltime werken, en wil dat. Maar als ik als vrouw fulltime moet werken en dat ook wil, dan ben ik opeens een slechte moeder.
Dat is toch meten met twee maten ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:19

@Marieke
Ik zeg niet dat jij een slechte moeder bent... jij vindt mijn (blijkbaar) egoïstisch omdat mijn man fulltime MOET werken en ik thuis ben.