150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Re: 150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:53

Nou net terug van Paardrijden... We zijn door het rampgebied gereden. Erg creepy... (Beetje raar, er rijd een politieagent bij ons in de les en die had de meldkamer gebeld of de hekken wegmochten omdat dat elders ook al was. En dat mocht dus.) Hier een daar echt nog rookpluimen en gloeiende stukjes, een enorme stank! Gelukkig in het niet verbrande deel een stuk of 3 herten gezien. Ergens ben ik wel 'blij' dat ik het gezien heb, maar het is toch een afschuwelijk gezicht.
Op de terugweg kwamen we overigens de boswachter tegen en die zei dat we er dus helemaal niet in hadden gemogen, ergens wel logisch, maar goed lekkere communicatie tussen de verschillende eenheden...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:02

Vonden de paarden het niet eng? Die brandlucht?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:20

Mocht je er nu komen? Vreemd hoor, want heel de Strabrecht was afgesloten. Ik zou er nu niet durven rijden met het paard. Hihi, lijkt me wel "vet" om te zien, ofja ik zou het graag willen zien.

Alleen waar de grond rookt, daar zit het vuur nog in de grond, dus er hoeft maar een beetje zuurstof bij en er is weer vuur.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:25

De paarden gaven er gek genoeg helemaal niks om. De paden waarover wij reden waren voornamelijk gewoon ruiterpaden die allemaal door tanks e.d. afgereden waren, dus daar geen smeulende grond. Het gedeelte wat weer opgelaaid was, was in een ander deel als waar wij gereden hebben.
Wat wel erg raar was, is die wei met paarden midden in t bos. Echt rondom die wei alles zwart, en in de wei niks te zien, de paarden stonden er zelfs ook nog steeds in.
Het bos was echt raar, sommige plekken waren de bomen compleet zwart maar veel plekken alleen de grond en onderkant.
Sommige plekken waren 'mistig' en we hebben 2 serieuze rookpluimpjes gezien waarvan er bij 1 roodgloeiend was in de grond.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:12

Citaat:
Strabrechtse Heide smeult nog steeds

Hoewel de brandweer aanvankelijk dacht dat ook het nabluswerk bij de heidebrand voor het overgrote deel achter de rug was, is er dinsdagochtend na een eerste inventarisatie toch weer een peloton van vier bluswagens naar de heide gestuurd. Ook de militaire ondersteuning, waar maandagavond afscheid van was genomen, is opnieuw opgetrommeld. In totaal zijn bijna veertig spuitgasten en zo'n vijftig militairen in touw op de heide.

De eigenlijke brand was maandagochtend al onder controle. Maar hoewel er geen zichtbare vlammen meer waren, zei de brandweer voor honderd procent zeker te weten dat de humuslaag op diverse plaatsen nog brandt. Het vuur kan zich zo dagenlang verstoppen en onverhoeds weer ergens de kop opsteken zodra er zuurstof bij de smeulende resten komt.

De enige remedie tegen het smeulen is, afgezien van een fikse plensbui, het stuk voor stuk opgraven van rokende resten en die doorweken met bluswater. Een bijzonder zware en intensieve klus - "We kunnen geen pluimpje overslaan" - waar zich maandag zo'n honderd brandweerlieden de hele dag mee bezighielden, geholpen door evenveel militairen van Legerplaats Oirschot.

Maandagmiddag zijn opnieuw infraroodfoto's genomen en die zien er volgens de commandant hoopgevend uit. "We blijven nog een dag rondlopen, maar als zich geen gekke dingen voordoen, kunnen we de zaak woensdag weer overdragen."

De boswachters zijn intussen de schade aan flora en fauna in kaart aan het brengen. Daarna kunnen ze een plan maken voor hoe 'we de natuur een handje kunnen helpen zich te herstellen', aldus beheerder Jap Smits. Dat de heide over een paar jaar weer volop bloeit, lijdt volgens hem geen twijfel. Maar: "Juist in dit gebied waren we bezig met een aantal speciale projecten waarvan er sommige al jarenlang liepen. Dat werk is nu in één klap verloren gegaan."

bron: www.ed.nl

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:14

Kanaal zal bijna wel leeg zijn zo onderhand :=

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:12

blijkt dat er toch weer 50 militairen naar de heide zijn gegaan 3 uur geleden om weer beginnende branden te doven
Ook vliegt de warmte helicopter weer boven het gebied( volgens 112 en nu.nl )

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:28

Ik las vanochtend al op ed.nl dat er weer 50 militairen naar de hei gestuurd zijn. Ik kijk eerlijk gezegd ook liever op ed.nl, ik heb het idee dat nu.nl achter loopt in zijn berichtgeving.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:26

Ed.nl zit wat dichter bij het vuur, letterlijk ;)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:45

Vandaar mijn keus voor ED ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:51

BrittKitt schreef:
Kanaal zal bijna wel leeg zijn zo onderhand :=

Ik hoorde vanmiddag op de radio dat dat water behoorlijk verontreinigd is :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:41

ED geeft veel "foute" informatie, omroep brabant is het snelste met juiste info. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:49

Ik ga eind deze week ook mijn vaste rondje maar weer eens verkennen.
Dat is volgens mij niet in het verbrande gedeelte dus is hopelijk nog wel begaanbaar.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:12

Ik hoorde wel dat de paarden van stal Davids helemaal niet geevacueerd waren,die op de wei liepen waren binnen gehaald.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:56

Stond schijnbaar zaterdag in het ED dat hij had gezegd (stal davits) dat ze niet weg gingen. Dat zij mijn instructeur.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:51

Onze ponies lopen normaal gezien ook altijd op de Strabrechtse Heide (in het natuurgebied dus). Naar mijn weten zijn die niet geëvacueerd, hoewel we natuurlijk wel veel zorgen hadden. De Strabrechtse Heide is 1500 ha groot, er is "maar" 200ha afgebrand. Het blijft natuurlijk wel een vreselijke ramp en het blijft uitkijken. Figuren die een kampvuurtje stoken :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:32

Hey ik zie dat je weer in NL woont!! Kijk ik in je profiel...blijkt dat ik errug achter loop :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 10:23

Inderdaad, een klein beetje ;)

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:55

Vandaag op het ed. Dus wel hebben wel geluk gehad.

Citaat:
HEEZE - Of er écht gevaar was voor Mierlo? "Laat ik het zo zeggen: als de wind niet net op op tijd was gedraaid, hadden wij als brandweer geen direct antwoord gehad op de situatie. Het vuur was zo groot, zo heet, dat hadden we echt niet tegengehouden."

Een week na de vernietigende brand die de Strabrechtse Heide deels verwoestte, vertelt brandweer-compagniecommandant Ben van Otterdijk hoe de kern van Mierlo die dag door het oog van de naald is gekropen.

"De wind stond noord-oost en blies het vuur richting snelweg. Het was kroonvuur: de vlammen lopen dan over de boomtoppen naar voren. Daar kom je moeilijk bij en het gaat echt razendsnel. Van blussen was geen sprake, wij konden hooguit proberen het vuur af te grendelen."

Al snel blies de wind vonken en brandende takken over de A67 naar een bosje aan de overkant, waar Van Otterdijk in allerijl wagens naar toe had gestuurd.

De redding kwam van onverwachte hoek: de wind draaide richting zuidwest en blies het vuur terug naar Heeze. "Enerzijds een enorme opluchting, want ik had er echt geen antwoord op. Maar het betekende ook dat al mijn mensen aan die kant moesten rennen voor hun leven."

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:15

:j Ik heb het ook gelezen. Zie maar eens snel genoeg te evacueren, zeker met een hele manege!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:45

Scheelt dan dat de manege in Mierlo niet echt direct in verbinding staat met de hei. Al weet ik niet precies waar Meulendijks nou ergens zit daar? Die hebben wel veel geluk gehad?

Hoorde vandaag van hotelgasten dat de hele hei nog is afgesloten, dus die moesten een blokkie om. Ik denk dat zij heel erg verlangden naar een douche :=

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:48

Meulendijks zit echt pal aan de hei, maar t vuur was nog op redelijke afstand. Te paard reden we er in draf in een klein kwartiertje naar toe. (Wij waren maandag door het getroffen gebied gereden). Maar als de wind gedraaid was, dan was er wel echt een probleem. Je kan daar met 150 paarden niet 1,2 3 weg...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:52

MoonWencke schreef:
Scheelt dan dat de manege in Mierlo niet echt direct in verbinding staat met de hei. Al weet ik niet precies waar Meulendijks nou ergens zit daar? Die hebben wel veel geluk gehad?

Hoorde vandaag van hotelgasten dat de hele hei nog is afgesloten, dus die moesten een blokkie om. Ik denk dat zij heel erg verlangden naar een douche :=

Alles is afgesloten! Wilde afgelopen donderdag met de mountainbike erop uit maar het was zo snel al afgesloten!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:24

gelukkig heeft het geregent!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:53

Op 112brabant.nl staat dat er vandaag rond 17.49 weer brand is geweest op de Strabrechtse Heide (Heeze). Iemand die hier meer over weet?