Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Strabrechtse Heide smeult nog steeds
Hoewel de brandweer aanvankelijk dacht dat ook het nabluswerk bij de heidebrand voor het overgrote deel achter de rug was, is er dinsdagochtend na een eerste inventarisatie toch weer een peloton van vier bluswagens naar de heide gestuurd. Ook de militaire ondersteuning, waar maandagavond afscheid van was genomen, is opnieuw opgetrommeld. In totaal zijn bijna veertig spuitgasten en zo'n vijftig militairen in touw op de heide.
De eigenlijke brand was maandagochtend al onder controle. Maar hoewel er geen zichtbare vlammen meer waren, zei de brandweer voor honderd procent zeker te weten dat de humuslaag op diverse plaatsen nog brandt. Het vuur kan zich zo dagenlang verstoppen en onverhoeds weer ergens de kop opsteken zodra er zuurstof bij de smeulende resten komt.
De enige remedie tegen het smeulen is, afgezien van een fikse plensbui, het stuk voor stuk opgraven van rokende resten en die doorweken met bluswater. Een bijzonder zware en intensieve klus - "We kunnen geen pluimpje overslaan" - waar zich maandag zo'n honderd brandweerlieden de hele dag mee bezighielden, geholpen door evenveel militairen van Legerplaats Oirschot.
Maandagmiddag zijn opnieuw infraroodfoto's genomen en die zien er volgens de commandant hoopgevend uit. "We blijven nog een dag rondlopen, maar als zich geen gekke dingen voordoen, kunnen we de zaak woensdag weer overdragen."
De boswachters zijn intussen de schade aan flora en fauna in kaart aan het brengen. Daarna kunnen ze een plan maken voor hoe 'we de natuur een handje kunnen helpen zich te herstellen', aldus beheerder Jap Smits. Dat de heide over een paar jaar weer volop bloeit, lijdt volgens hem geen twijfel. Maar: "Juist in dit gebied waren we bezig met een aantal speciale projecten waarvan er sommige al jarenlang liepen. Dat werk is nu in één klap verloren gegaan."
Citaat:HEEZE - Of er écht gevaar was voor Mierlo? "Laat ik het zo zeggen: als de wind niet net op op tijd was gedraaid, hadden wij als brandweer geen direct antwoord gehad op de situatie. Het vuur was zo groot, zo heet, dat hadden we echt niet tegengehouden."
Een week na de vernietigende brand die de Strabrechtse Heide deels verwoestte, vertelt brandweer-compagniecommandant Ben van Otterdijk hoe de kern van Mierlo die dag door het oog van de naald is gekropen.
"De wind stond noord-oost en blies het vuur richting snelweg. Het was kroonvuur: de vlammen lopen dan over de boomtoppen naar voren. Daar kom je moeilijk bij en het gaat echt razendsnel. Van blussen was geen sprake, wij konden hooguit proberen het vuur af te grendelen."
Al snel blies de wind vonken en brandende takken over de A67 naar een bosje aan de overkant, waar Van Otterdijk in allerijl wagens naar toe had gestuurd.
De redding kwam van onverwachte hoek: de wind draaide richting zuidwest en blies het vuur terug naar Heeze. "Enerzijds een enorme opluchting, want ik had er echt geen antwoord op. Maar het betekende ook dat al mijn mensen aan die kant moesten rennen voor hun leven."
MoonWencke schreef:Scheelt dan dat de manege in Mierlo niet echt direct in verbinding staat met de hei. Al weet ik niet precies waar Meulendijks nou ergens zit daar? Die hebben wel veel geluk gehad?
Hoorde vandaag van hotelgasten dat de hele hei nog is afgesloten, dus die moesten een blokkie om. Ik denk dat zij heel erg verlangden naar een douche