Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:08

Daphna schreef:
Ik ben pro halal, maar dit in dit filmpje is geen halal, ook al wordt gezegd van wel. Wie zegt dat dit halal is houdt zichzelf voor de gek. Ik hoop ook dat dit verboden wordt, net zoals de rest van de bio industrie.

Overigens, ik begrijp uit dit topic dat er veel mensen uit principe niet halal willen eten. Dan heb ik vervelend nieuws, heel veel producenten willen zoveel mogelijk klanten hebben en maken hun producten kosher voor de gewone supermarkt. Merken zoals coca cola, kitkat, mars, kellog's en veel meer, passen hun ingredienten aan zodat ze kosher zijn.

Kosjere cola vind ik nogal wat anders dan deze wijze van "Halal" slachten..

Ik zal eens googlen wat het verschil is tussen kosjer en halal.. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:10

Nicolletje schreef:
Tallie1979 schreef:
Had ik dit geweten, dan had ik nooit "halal" gegeten..

Nouja, deze discussie gaat om Belgische kindertjes en dit gaat om Belgisch nieuws over een Belgische slachterij.
Of jouw halal stukje bij de Turkse slager om de hoek ook hiervanaf komt, is nog maar de vraag natuurlijk, dat moet je niet klakkeloos aannemen.

Nee, die zal het uiteraard goed doen! ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:10

Volgens mij wordt koosher voedsel ïngezegend"door een rabbi.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:11

Daphna schreef:
Ik ben pro halal, maar dit in dit filmpje is geen halal, ook al wordt gezegd van wel. Wie zegt dat dit halal is houdt zichzelf voor de gek. Ik hoop ook dat dit verboden wordt, net zoals de rest van de bio industrie.

Overigens, ik begrijp uit dit topic dat er veel mensen uit principe niet halal willen eten. Dan heb ik vervelend nieuws, heel veel producenten willen zoveel mogelijk klanten hebben en maken hun producten kosher voor de gewone supermarkt. Merken zoals coca cola, kitkat, mars, kellog's en veel meer, passen hun ingredienten aan zodat ze kosher zijn.

Wat heeft dat ermee te maken dan? Of mis ik iets?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

sjonnie48 schreef:
Hoop dat Geert Wilders , of de partij voor de dieren een eind gaat maken aan deze
praktijken en Halal gaat verbieden in Nederland .

Is dit niet een beetje te makkelijk?? Niet zo heel lang geleden was er een topic over wanpraktijken in een niet halal slagerij in Canada...

Naar mijn mening is er niets mis met Halal, zolang het correct uitgevoerd wordt.. Zolang dat niet gebeurd, moet het absoluut verboden worden, maar een normale slachterij waar ook wanpraktijken plaat vinden mag wel blijven bestaan?

Er moet gewoon strengere wetgeving en naleving komen voor de rechten van dieren. In ieder geval wordt de huidige wetgeving niet na geleefd. Als Wilders gaat regeren, gaat hij flink snijden in het overheids apparaat, wat betekend dat er nog minder controleurs zullen zijn, die schammele wetgeving die er is zullen controleren, dat betekend dus nog veel meer wanpraktijken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:13

MamboBeach schreef:
Nee, die zal het uiteraard goed doen! ;)

Nouja dat weet ik dus niet, dit staat op film...

Daphna schreef:
Wie zegt dat dit halal is houdt zichzelf voor de gek.

Mijn ervaring is dat dit best vaak gebeurt. (dat mensen zichzelf liever voor gek houden)

Pakweg 10-15 jaar geleden was er ook niet zoveel controle op biologisch vlees dus werden sommige gewone ribbetjes bij tekort rustig in de fabriek even 'omgestempeld' als je begrijpt wat ik bedoel

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:14

MamboBeach schreef:

Paar pagina's terug ging het over dat Nederland te tolerant naar anderen toe is, en het niet wenselijk is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:16

Daphna schreef:
MamboBeach schreef:

Paar pagina's terug ging het over dat Nederland te tolerant naar anderen toe is, en het niet wenselijk is.

Op die manier. Graag wil ik wel weten wat er met mijn eten wordt gedaan en ga er niet vanuit dat dit halal wordt gedaan. Als dat wel zo is staat er nog een hoop te gebeuren, een slechte zaak vind ik dat wel. :j

MamboBeach

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:21

Daphna, al gebeurt het wel helemaal halal op de juiste manier, dan wil ik nog geen halalvlees. :n

Mijn vorige buurmeisje was in Marokko op vakantie en er was een bruiloft waar er ook een koe werd geslacht. Ik zag die foto's gatver! Mijn buurmeisje begon te huilen en wilde weg maar ze moest blijven en kijken (ook zoiets raars) dat dier werd dus geslacht. Ze vertelde dat het best lang duurde dat hij dood was en dat hij stikte in zijn bloed als het ware. Hij wilde natuurlijk ademen maar ze hoorde veel gerochel en dergelijke. Nee, voor mij hoeft het niet... :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:27

Op zich vind ik, uit respect voor het dier, dat als je het toch zo nodig wilt opeten je ook het lef moet hebben om toe te kijken hoe het leven beeindigd wordt. Om te weten waar het vandaan komt en het te waarderen en als bijzonders te zien. Maar om daar huilende kinderen verplicht bij te hebben gaat wel wat ver idd :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:32

Tja, het zou mijn keuze als volwassene ook niet zijn en noem me maar laf maar ik zou dat denk ik niet kunnen.
Mijn buurmeisje was er helemaal van ontdaan... Sneu hoor vind ik dat.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:57

Tallie1979 schreef:
Daphna schreef:

Kosjere cola vind ik nogal wat anders dan deze wijze van "Halal" slachten..

Ik zal eens googlen wat het verschil is tussen kosjer en halal.. :)

het verschil? weinig.

aangezien moslims gewoon koosjer mogen eten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:58

En wat maakt cola koosjer? Ik kan niet precies achterhalen wat ze erin moeten stoppen om het koosjer te krijgen :')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:01

Tallie1979 schreef:
En wat maakt cola koosjer? Ik kan niet precies achterhalen wat ze erin moeten stoppen om het koosjer te krijgen :')

_O- _O- _O-

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:02

Citaat:
snackproducent Mekkafood

Die zullen begrijpelijke redenen niet zeggen dat het omgekeerd is :+

Als ik het wetenschappelijk onderzoek na de examens te pakken krijg post ik het hier, via centra in de hersennen word het effect van slachten gemeten.
Verder heb ik eigenlijk van pro hallal nooit een onderzoek vastgehad, enkel funderingen die niet gestaafd kunnen worden.
Of het is één onderzoek op de twintig (dat je altijd hebt) dat het tegendeel bewijst. En dat is dan de grote waarheid..
De negentien andere worden toevallig vergeten.

Achja uiteindelijk moeten mensen zelf kiezen wat het beste is, maar het is kan altijd zijn dat een slachtmanier van X jaren geleden niet de juiste is van nu. Alles evolueert en word meestal aangepast om betere situaties te creeren, waarom bij slachten dan niet als dat het geval is.
Verder heb ik geen probleem dat mijn cola koosjer is :+
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-05-10 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:03

MamboBeach schreef:
Tallie1979 schreef:

_O- _O- _O-

Nou zeg, dat was een serieuze vraag hoor!! >;)

_O-

Echt echt serieus.. Ik kan het niet vinden op Google :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:04

ik ben er ook wel benieuwd naar

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:05

Tallie1979 schreef:
MamboBeach schreef:

Bij het maken van de cola (chemisch plantaardig) zal de zuivel en chocomelk in een ander fabriek worden gemaakt zeker .
Is het enige wat ik kan bedenken

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:10

Ik ging op zoek naar wat dan wel normaal halal slachten is en vond dit filmpje (sorry als deze al een keer geplaatst is):
http://www.youtube.com/watch?v=R-xxUtg4ZF8
Dit is op een correcte manier halal slachten. Ik vind het echt verschrikkelijk. Dat je ook die pogingen nog hoort om adem te halen. Ik ging gewoon bijna over mijn nek (en ik ben echt heel veel gewend). Ik ben in een slachterij geweest en ik heb meerdere varkens geslacht zien worden. Dat ging er allemaal netjes aan toe. Zover ik kon zien hebben deze varkens niet geleden, ze kregen een stroomstoot en het was meteen over.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:10

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:22

iedereen heeft het er hier nu wel over dat 17% kenbaar maakte bij KVD dat hun kind halalvlees moet eten, en dat die 83% helemaal geen eisen kenbaar heeft gemaakt, maar hoe kunnen we dat weten?
blijkbaar is die 83% het er niet mee eens, anders hadden ze NIET geklaagd als het hun niets uitmaakte...

als ik mijn kind op het KVD heb, waar 83% "gewoon" nederlands is(of niet-moslim), dan ga ik er ook vanuit dat mijn kind "gewoon" vlees krijgt, hier hoef ik imo NIET om te eisen.
mocht de KVD iets willen veranderen in de voeding, dan dient dit ALTIJD te worden medegedeelt.
dan kun je daarop reageren als ouder-zijnde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:24

Het zou mij niets uitmaken en ik hoef het als ouder ook niet te weten. Ze vertellen nu toch ook niet dat ze worst eten uit de bio industrie? Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft. Van mij als vegetariër hoeven ze helemaal niet geslacht te worden, maar aangezien dat toch gebeurd, maakt het me ook niet uit of het nou halal is of niet.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:28

heb je het filmpje van halalslachten al gezien jessix?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:32

Flosje446 schreef:
Ik ging op zoek naar wat dan wel normaal halal slachten is en vond dit filmpje (sorry als deze al een keer geplaatst is):
http://www.youtube.com/watch?v=R-xxUtg4ZF8
Dit is op een correcte manier halal slachten. Ik vind het echt verschrikkelijk. Dat je ook die pogingen nog hoort om adem te halen. Ik ging gewoon bijna over mijn nek (en ik ben echt heel veel gewend). Ik ben in een slachterij geweest en ik heb meerdere varkens geslacht zien worden. Dat ging er allemaal netjes aan toe. Zover ik kon zien hebben deze varkens niet geleden, ze kregen een stroomstoot en het was meteen over.

Nou ik vond het niet zieliger om eerlijk te zijn. Ik kreeg ook wel de indruk dat het dier in één keer dood was. Reflexen zie je altijd nog.

Wat ik altijd zo raar vind is dat "ze" zeggen dat het dier niet verdooft is bij halal slachting, maar een dier wordt toch nooit verdoofd? Er mogen toch helemaal geen verdovingsmiddelen in vlees zitten? Zelf na het geven van een wormenkuur moet je nog 14 dagen wachten voor de slacht. :?

Wat ik een pluspunt vind van halal slachting is dat zij er wel voor zijn dat een dier een goed leven heeft gehad en dus geen bio beesten gebruiken.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:32

Jessix schreef:
Het zou mij niets uitmaken en ik hoef het als ouder ook niet te weten. Ze vertellen nu toch ook niet dat ze worst eten uit de bio industrie? Ik vind het belangrijk dat een dier een goed leven heeft. Van mij als vegetariër hoeven ze helemaal niet geslacht te worden, maar aangezien dat toch gebeurd, maakt het me ook niet uit of het nou halal is of niet.

Hier kan ik me nou ook in vinden. Ik eet liever vlees van een dier wat een goed leven heeft gehad dan een die zich niet heeft kunnen bewegen tijdens zijn leven.
Ik ben dan geen vegetarier, dus ja ik eet vlees omdat mijn egoistische ik ( ;) ) dit gewoon heel lekker vind.
Ik denk dat ieder dier dat geslacht wordt, lijdt. Of dit nu tijdens de slachting is zoals bij halal, of tijdens het leven wat een dier in de bioindustrie heeft, of tijdens de rit naar de slachterij omdat het niet gewend is om in een trailer/vrachtwagen te staan, of omdat het getrapt wordt op de slachterij tijdens het wachten door een ander dier, of, of, of... Ik kan talloze dingen noemen waarvan een dier dat uiteindelijk op je bord ligt, lijdt...
Daarom kan ik me niet echt druk maken om hoe het geslacht wordt... ja het is verschrikkelijk als het zo gebeurt, maar ja het is ook verschrikkelijk als het dier een rotleven heeft gehad of een poot breekt onderweg naar de slachterij...

Ik blijf erbij dat ik het vervelend had gevonden als ik er niet over op de hoogte was gesteld omdat ik vind dat een creche dat gewoon moet doen, klaar...
maar nee, ik heb er nog steeds geen probleem mee als mijn kind op een creche halalvlees zo krijgen ipv ander vlees...
Laatst bijgewerkt door Wennii op 26-05-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt