RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:36

Ik vond Halsema wel goed :). Ik vond Pechtold denk ik qua debateren het sterkste. Ik vond het concept goed. Ik vond Wilders slecht. Sorry. Je zag gewoon duidelijk dat hij hier zijn partijprogramma niet kwijt kon. Ik vond dit debat veel beter dan het premiersdebat. Veel duidelijker geleid en georganiseerd. En veel eerlijk verdeeld qua voor en tegenstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:37

Volgens Synovate is Rutte weer winnaar :?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:39

Dat vind ik onterecht. Ik vond Rutte niet erg naar voren komen. Maar uiteindelijk denk ik ook. Het gaat er niet om hoe goed iemand kan debateren. Het gaat erom wat de standpunten zijn en wie het beste ons land kan regeren.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:41

Ik kreeg de kriebels van Balkenende (heb alleen het einde gezien). Ieuw! Wat een engerd! En verschrikkelijk slecht...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:45

wat vinden jullie van de hypotheekrente aftrek?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:59

Petje af voor Roemer.
Hij was kalm, had juist getimede humor, wist wat hij moest vertellen en heeft de SP boodschap perfect overgebracht op een frisse manier. En dat voor iemand die nog maar heel kort meedraait tussen de lijstrekkers. Dat is niet niks. Chapeau!

Hij kreeg overigens ook zeer lovende kritieken na afloop bij de analyse. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:11

Krips schreef:

Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, ik heb het niet nodig om mijn huis te kunnen betalen. Het kan ook een goed vangnet zijn om slechte payroll mee af te vangen, minder terug krijgen is altijd makkelijker te verhapstukken als onverwacht bij betalen. Maar wat mij betreft mag de woningmarkt wel weer wat meer in evenwicht, de vraag wat minder en de prijzen wat reeler omdat niet meer iedereen makkelijk een huis kan kopen. Gewoon weer even met beide voetjes op de grond en gefaseerd de HRA afschaffen, te beginnen bij de hoogste inkomens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:20

Ik huur :+ Dus ja voor mij maakt het ook niks uit.
En ik heb me, ook al wil ik gaan kopen, er te weinig in verdiept om er fatsoenlijk antwoord op te kunnen geven.

Sterke verbeteringen op de woningmarkt ben ik dan wel weer voor, voor zowel huur als koopwoningen.
Meer aanbod voor jongeren in de huursector en reëlere prijzen voor starters.
Ben ook voor het aanpakken van het scheefwonen. Ook al doe ik er zelf in principe ook aan mee...

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:42

Krips schreef:

Mij persoonlijk maakt het ook niet uit; onze hypotheek is zo laag dat ik er niet van wakker lig.
Maar kan iemand mij vertellen wat er nu écht gaat gebeuren áls de HRA idd. afgeschaft wordt? Worden de huizen goedkoper (dat zal een feit zijn) en komt er daardoor meer doorstroming of is het een aanslag op de koopkracht en is dat weer slecht voor de economie? :?
Wat ik mezelf afvraag is wát we nu helemaal winnen bij een afschaffing van de HRA? :o

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:56

Lovely schreef:
te beginnen bij de hoogste inkomens.

De ironie is dat je de allerrijksten niet hebt met afschaffen van de HRA. Als je echt geld hebt, dan heb je namelijk geen hypotheek ;) Met het afschaffen van de HRA worden degenen die nog vermogen op aan heet bouwen zijn gepakt, je maakt dus hooguit het gat tussen de heel rijken en de opbouwers groter.

HRA afschaffen mag van mij gerust, maar dan op de Duitse manier. Ik betaal minder belasting in Duitsland dan in Nederland, in Duitsland is geen HRA. Wel is het zo dat de huizen structureel goedkoper zijn in Duitsland. Er komt dan een korte termijn dip in de huizenmarkt. Dat is heel vervelend voor die mensen die nog in een starterwoning zitten, die worden daarmee extra hard gepakt. De mensen die in hun uiteindelijke dure huis zitten, worden minder gepakt.

Als de afschaffing van de HRA fout wordt aangepakt, kan het dat sommigen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Dan hebben we een nieuwe bankcrisis, met name doordat mensen met een minder goed inkomen... Afschaffing van de HRA is dus iets wat de middenmoot van de bevolking het hardst gaat voelen in de portemonnee.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:33

Nee, dat ben ik niet met je eens :) Mensen betalen namelijk op dit moment hun huis niet af. Juist de hogere inkomens laten hun hypotheek open staan zodat ze enorme bedragen kunnen aftrekken van de belasting.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:15

Ik heb het halve debat gezien vind ik wel jammer. Is het nog ergens terug te zien. Wat ik heb gezien vond ik Pechtold sterk, Roemer ook verrassend goed en ik vind Halsema toch ook altijd sterk debatteren ondanks dat ik het niet altijd met haar eens ben.

Ik heb echt geen idee waar ik op moet stemmen :=

Moest trouwens erg lachen om Cohen z'n zelfspot := En Wilders met z'n eeuwige immigratie. Doen wij hier ons best om het eens over iets anders te hebben, begint hij er zelf voortdurend over. ;)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:48

Ik ben voor afschaffing van de HRA :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:18

joostvangestel schreef:
Lovely schreef:
te beginnen bij de hoogste inkomens.

De ironie is dat je de allerrijksten niet hebt met afschaffen van de HRA. Als je echt geld hebt, dan heb je namelijk geen hypotheek ;) Met het afschaffen van de HRA worden degenen die nog vermogen op aan heet bouwen zijn gepakt, je maakt dus hooguit het gat tussen de heel rijken en de opbouwers groter.

HRA afschaffen mag van mij gerust, maar dan op de Duitse manier. Ik betaal minder belasting in Duitsland dan in Nederland, in Duitsland is geen HRA. Wel is het zo dat de huizen structureel goedkoper zijn in Duitsland. Er komt dan een korte termijn dip in de huizenmarkt. Dat is heel vervelend voor die mensen die nog in een starterwoning zitten, die worden daarmee extra hard gepakt. De mensen die in hun uiteindelijke dure huis zitten, worden minder gepakt.

Als de afschaffing van de HRA fout wordt aangepakt, kan het dat sommigen hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Dan hebben we een nieuwe bankcrisis, met name doordat mensen met een minder goed inkomen... Afschaffing van de HRA is dus iets wat de middenmoot van de bevolking het hardst gaat voelen in de portemonnee.

Wat Krips zegt klopt en het is in NL altijd beter om een hypotheek te houden zodat je je dure huis uit box 3 kunt houden :). Als de afschaffing wilt invoeren dan is bovenaan beginnen best logisch en vervolgens naar beneden. De HRA is in de praktijk al gedaald voor veel mensen omdat de WOZ waardes explosief zijn gestegen en daardoor zowel de gemeentelijke belastingen als het huurwaardeforfait de teruggave onder de streep nogal gedrukt hebben. Het is dan ook essentieel dat de draagkracht niet nog meer onder druk komt te staan en er dus aan die kant van de balans ook gekeken wordt naar maatregelen. Dus HRA mag afgeschaft worden, maar dan moet het huurwaardeforfait ook verdwijnen en mogen de belastingen voor huizeneigenaren niet stijgen binnen afzienbare tijd. En let op, de belastingen raken de huurders ook.

Claasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:25

Ik volg dit Topic even mee. Ik vond Rutte duidelijk de sterkste hij werd door de rest aangevallen en wist zich goed te verdedigen en met juiste argumenten te komen. Pechtold vond ik ook erg goed vooral in het stukje hra.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:33

Claasje schreef:
Ik volg dit Topic even mee. Ik vond Rutte duidelijk de sterkste hij werd door de rest aangevallen en wist zich goed te verdedigen en met juiste argumenten te komen. Pechtold vond ik ook erg goed vooral in het stukje hra.

Dat werd trouwens gezegd in de nabespreking en ik denk dat dat wel klopt, dat doordat Rutte veel werd aangevallen hij als sterkste uit de bus kon komen :j

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:06

Krips schreef:
Juist de hogere inkomens laten hun hypotheek open staan zodat ze enorme bedragen kunnen aftrekken van de belasting.

Iets in die redenering klopt gewoon niet. Als je 30000 Euro rente betaalt, zie je daarvan netto 15000 Euro terug (volgens mij nog niet eens, maar goed). Je betaalt dus nog steeds keihard netto 15000 Euro per jaar voor die lening, terwijl je het voor 0 Euro had kunnen doen. Als je echt geld hebt, dan is je hypotheek afbetalen geen slechte investering, en zeker niet in deze voor investeerders toch wel moeilijke tijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:09

Joost, maar dan komt die hut in box 3 voor vermogensbelasting. Maar hoe dan ook is er een dikke strook met hoge inkomens die nog niet hoog genoeg zijn om er afbetaald vastgoed op na te houden en die groep bedoel ik eigenlijk. Een groot deel heeft misschien best al een groot deel van de hypotheek betaald in de periode dat ze groeiden in hun inkomen en zijn nog niet helemaal klaar met afbetalen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:16

Lovely: je mag helemaal geen drie huizen in de hypotheekaftrek zetten. Maar het feit is dat met de afschaf potentieel een hele hoop Nederlanders in de leeftijdscategorie 30-50 jaar gepakt gaan worden. En ik denk dat het gaat om een stuitend hoog percentage die dat in zijn/haar portemonnee gaat voelen. Die strook zou wel eens héél dik kunnen zijn. De onderkant van die dikke strook mag waarschijnlijk schuldensanering aan gaan vragen na zo'n handige aktie. De bovenkant van de strook ziet hooguit vermogensderving en misschien gaan er dan weer een hoop getalenteerde Nederlanders emigreren wegens onvrede over het financiele beleid. Denk er wel aan dat mensen meer verdienen om een reden, die mensen hebben we heel hard nodig om de economie draaiende te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:36

3 Huizen in de hypotheekaftrek :?. Daar heb ik het toch helemaal niet over, sinds Oort (2002) mag er nog maar 1 woning afgetrokken worden.
Ik denk dat die dikke strook 30-50' ers er best aan toe zijn om weer gewoon op hun eigen stand te gaan wonen en niet meer erboven. Het lijkt een tijdje vervelend, maar het nivelleert weer uit via de markt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:58

Op zich hoeft een aanpassing van de HRA geen probleem te zijn. Alleen zijn dat typisch van die dingen die je in een tijd van economische hoogconjuctuur moet doen, dan kan je het als een instrument gebruiken om oververhitting van de economie te voorkomen. En zelfs dan moet je er nog voorzichtig mee zijn, om te voorkomen dat je niet in een laagconjuctuur terecht komt.

Maar dat is altijd al een probleem met relatie tussen politiek en economie. Als het goed gaat, dan moeten de extra belastinginkomsten tegelijk teruggegeven worden, waardoor je de economie nog sterker oververhit en als het slechter gaat, dan moeten ze gelijk weer extra geld hebben, waardoor de economie nog verder verslechtert.

Er is op dit moment op z'n best een voorzichtig economisch herstel en dat is gewoon een dom tijdstip om over aanpassingen van de HRA te gaan praten. Alleen al het praten erover heeft al invloed op de economie en dus het herstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:30

Karl, dat is waar, maar het positieve effect dat het praten hierover met zich mee kan brengen is dat mensen misschien weer gaan nadenken hoe ze hun huis financieren zonder HRA nodig te hebben om rond te komen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:51

Alleen is dit een verkiezingsdebat en in zo'n debat vertel je wat je doelstellingen zijn, gebaseerd op de huidige situatie. En de huidige situatie is op z'n best een voorzichtig economisch herstel, met behoorlijk wat internationale complicaties. En dan is het gewoon dom om als politicus te roepen dat je de HRA gaan aanpassen als je de verkiezingen wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:16

Dat kan, maar dan nog is het niet zo dat de HRA zomaar patsboem naar 0 gaat. Als er iets verandert, dan zal dat stapsgewijs zijn. Voor nu vind ik het wel goed dat men er even met de neus bovenop gedrukt wordt en misschien gaat nadenken over een en ander. Misschien kan Philips ook nog een tijdje gewone ouderwetse goedkope televisies blijven maken :D.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:32

insun schreef:
Krips schreef:

Mij persoonlijk maakt het ook niet uit; onze hypotheek is zo laag dat ik er niet van wakker lig.
Maar kan iemand mij vertellen wat er nu écht gaat gebeuren áls de HRA idd. afgeschaft wordt? Worden de huizen goedkoper (dat zal een feit zijn) en komt er daardoor meer doorstroming of is het een aanslag op de koopkracht en is dat weer slecht voor de economie? :?
Wat ik mezelf afvraag is wát we nu helemaal winnen bij een afschaffing van de HRA? :o

Ja dat vraag ik me ook af. En Krips, ik ben niet blij met de goedkopere huizen. Dan wordt mijn huis dus ook minder waard. En dat om anderen door te laten stromen? Kom op zeg, op het moment dat de huizenprijs zakt, gaat men minder makkelijk verkopen.