Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:50

Faye, Het is in veel gevallen ook lastig, maar soms kunnen we het wel degelijk boven tafel krijgen. Soms worden bedrijven ook onderzocht door de CGB, die natuurlijk deskundig zijn op dit gebied. We krijgen soms ook tips van klokkenluiders die aangeven dat het bedrijf waarin ze werken een bepaalde groep niet wil aannemen. En soms komt een werkgever er zelf voor uit, of worden er eisen gesteld in een vacature die verboden zijn, soms zijn er getuigen bij het gesprek geweest etc etc.. Dus in een hoop gevallen de moeite waard om het uit te zoeken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:52

Volgens mij ben ik al vanaf mijn beginpost duidelijk dat het gaat om anoniem solliciteren om discriminatie te verminderen :) (en dus over groepen die daadwerkelijk gediscrimineerd worden)

Anoniem

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:54

Als je als werkgever een correcte advertentie plaatst is er nooit iets loos verder, zolang je maar niet ventileert dat je een bepaalde groep niet aan wilt nemen. Argumenten waarom een ander beter is, is zo gevonden. Al is het alleen maar de persoonlijke klik, ik moet die persoon toch gaan betalen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:56

Er zit ook vaak een groot grijs gebied tussen, en ondanks dat er in sommige gevallen soms een sterk vermoeden bestaat (door bijv. veel zelfde signalen) is het dan nog moeilijk het te bewijzen inderdaad.. Maar soms is het echt een duidelijke zaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:57

Maar dan nog kun je een werkgever niet verplichten iemand aan te nemen toch? Zou wat zijn, als ondernemer bepaal je toch zelf wie je in dienst wil nemen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:00

Ik heb op "ja" gestemd, ik denk dat het wel degelijk helpt, maar of het de "doelgroep" ook aan een baan helpt vraag ik me af. Misschien dat mensen sneller worden uitgenodigd voor een gesprek, maar meestal als een baas discrimineert en een bepaald beeld heeft over buitenlanders/gehandicapte/vrouwen worden ze als nog niet aangenomen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:00

je kunt hem in de meeste gevallen niet verplichten inderdaad, maar je kunt hem wel op fouten wijzen, beleid bijsturen, en soms kan alsnog bepaald worden dat een bepaalde kandidaat moet worden aangenomen..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:03

Citaat:
maar meestal als een baas discrimineert en een bepaald beeld heeft over buitenlanders/gehandicapte/vrouwen worden ze als nog niet aangenomen.

Ik begrijp je punt en het kan goed kloppen wat je zegt, maar het kan ook juist zijn dat de werkgever juist door een gesprek erachter komt dat hij/zij een verkeerd beeld had over die persoon uit die desbetreffende groep en toch van gedachte verandert en de kandidaat een kans geeft, terwijl hij/zij dat door middel van de sollicitatiebrief nooit zou hebben gedaan... Zo denk ik dan in ieder geval.. al zal het zeker niet in alle gevallen zo mooi uitpakken..

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:04

Bij ons wordt het het meest gewaardeerd als iemand gewoon langs komt, en komt vragen of we nog een kracht zoeken.
Dan maakt het niet uit of diegene bruin, blank, dun of dik is.

Jammer inderdaad dat het zo gaat in real life.
Echter is het ook niet handig om een anoniem cv te sturen naar een bedrijf waarbij je met mensen moet werken.
Een fijne stem en vriendelijke uitstraling is toch altijd handig.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:06

Klopt, en het zou ook fantastisch zijn als dit haalbaar zou zijn, maar ik denk dat dit bijna niet valt te controleren bij alle bedrijven. En wanneer discrimineert iemand? Als je even brut gezegd een buitenlander en een nederlander hebt met precies dezelfde opleiding, zelfde school enz. en de werknemer neemt de 1 wel aan en de ander niet hoeft dit niet altijd te betekenen dat dit discriminatie is, de ene werknemer kan gewoon een stuk sypmathieker over komen dan de ander.

Ik snap je punten helemaal voor cynt, maar discriminatie is soms gewoon heel lastig hard te maken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:06

ja maar bunga, na de anonieme sollicitatieprocedure worden kandidaten geselecteerd en uitgenodigd op gesprek, dan zijn ze niet meer anoniem ;) fijne stem en uitstraling kun je sowieso niet uit een brief halen :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:08

Deesiej, heb je helemaal gelijk in.. Ik zeg ook niet dat het DE oplossing is.. alleen denk ik dat het wel een hulpmiddel zou kunnen zijn voor in ieder geval een objectieve selectie van 'gesprekskandidaten'.. En discriminatie is juist binnen werving/selectie moeilijk hard te maken, omdat werkgevers het heel makkelijk onder tafel kunnen wegmoffelen..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:09

Ja dat je het wilde verminderen/aanpakken begreep ik, maar je kwam me toch aardig over alsof je iedereen die roept te worden gediscrimineerd steund.

Wat ik me af zit te vragen he, mensen die bij een uitzendbureau/bemiddelingsbureau/arbeidsbureau/weet ik het allemaal werken weten dat er niet gediscrimineerd mag worden, wat daar onder valt en dat je het werk voor je opdrachtgever moet stoppen als deze bewust discrimineerd, maar hoe zit dat bij andere bedrijven zoals een supermarkt, een aannemer, een winkel etc. Zijn die ook allemaal op de hoogte van de discriminatieregels? Zonee, zou dat dan niet een punt zijn om aan te pakken?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:09

CtjeLief schreef:
ja maar bunga, na de anonieme sollicitatieprocedure worden kandidaten geselecteerd en uitgenodigd op gesprek, dan zijn ze niet meer anoniem ;) fijne stem en uitstraling kun je sowieso niet uit een brief halen :)

Daarom zei ik al dat ze het bij ons (werk in een broodjeszaak) heel fijn vinden als mensen gewoon langskomen.
En op gesprek zijn ze inderdaad niet anoniem meer, ik vind het een beetje jammer dat er anonieme cv's verstuurd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:11

CtjeLief, even nieuwsgierig. Ik ken een praktijkvoorbeeld waarin de vacaturetekst gewoon correct was (niets discriminerends), maar waarbij binnen het bedrijf naar medewerkers is gecommuniceerd "bij gelijke geschiktheid gaat onze voorkeur in verband met de balans binnen het team uit naar een vrouw". Wat vind je daarvan? Kan dat wel of kan dat niet?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:12

Citaat:
Ja dat je het wilde verminderen/aanpakken begreep ik, maar je kwam me toch aardig over alsof je iedereen die roept te worden gediscrimineerd steund.

Dan heb je niet goed gelezen vrees ik :) en bovendien zou mij dat niet erg professioneel maken in mijn werk en zat ik al zonder baan waarschijnlijk hihi
Wij doen ALTIJD onderzoek als we vermoeden hebben van discriminatie en nemen uiteraard (!) niet zomaar alles aan..

Normaal gezien horen bedrijven hiervan op de hoogte te zijn, hier zijn allerlei protocollen voor, en wij lichten ook wel organisaties voor.. (soms omdat er bepaalde signalen vandaan komen, of omdat de organisatie er zelf om vraagt)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:14

Nouks, ik weet natuurlijk niet alle ins en outs van het bedrijf, maar waarschijnlijk is er sprake van een gerechtvaardigd voorkeursbeleid, alleen zit de fout hem in het feit dat ze het pas 'binnen het bedrijf' melden. Als het echt zo is, dat er een voorkeursbeleid is voor vrouwen, dan moet dit duidelijk in de vacature worden vermeld.
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 17-05-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:14

ik heb een voorbeeld.
bij ons in het winkelcentrum zitten de super de boer en de ah tegenover elkaar. beide even groot, beide ongeveer even duur.

bij de super de boer werken alleeen nederlanders! (heb er zelf ook gewerkt en mijn allochtone kennisen in die tijd werden ook niet aangenomen. tot de dag van vandaag zien we daar nog steeds enkel 'hollanders') bij de ah daarintegen werkt jong-oud-allochtoon-autochtoon-methoofddoek en zonder hoofddoek.

typisch niet? dan krijg ik het vermoeden dat die verhalen (over het racisme bij de super de boer) inderdaad klopppen. vooral als je weet dat dezelfde mensen die bij de ah solliciteren ook bij de super solliciteren. bij de ah wel aan de bak komen indien ze geschikt zijn en bij de super gewoon sowieso geen 'allochtonen' werken.

maarja, hoe maak je dat hard?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:17

Een CGB zou zoiets kunnen onderzoeken. Als het zo opvallend is heb je grote kans dat er toch een beleidsbeinvloeding zal plaatsvinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:19

CtjeLief schreef:
[***], ik weet natuurlijk niet alle ins en outs van het bedrijf, maar waarschijnlijk is er sprake van een gerechtvaardigd voorkeursbeleid, alleen zit de fout hem in het feit dat ze het pas 'binnen het bedrijf' melden. Als het echt zo is, dat er een voorkeursbeleid is voor vrouwen, dan moet dit duidelijk in de vacature worden vermeld.

Huh, maar zoiets mag je toch juist niet in een vacature vermelden?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 19:20

sterker nog, als het een gerechtvaardigd voorkeursbeleid betreft, MOET je het in de vacature vermelden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:06

jameyskatje schreef:
ik heb een voorbeeld.
bij ons in het winkelcentrum zitten de super de boer en de ah tegenover elkaar. beide even groot, beide ongeveer even duur.

bij de super de boer werken alleeen nederlanders! (heb er zelf ook gewerkt en mijn allochtone kennisen in die tijd werden ook niet aangenomen. tot de dag van vandaag zien we daar nog steeds enkel 'hollanders') bij de ah daarintegen werkt jong-oud-allochtoon-autochtoon-methoofddoek en zonder hoofddoek.

typisch niet? dan krijg ik het vermoeden dat die verhalen (over het racisme bij de super de boer) inderdaad klopppen. vooral als je weet dat dezelfde mensen die bij de ah solliciteren ook bij de super solliciteren. bij de ah wel aan de bak komen indien ze geschikt zijn en bij de super gewoon sowieso geen 'allochtonen' werken.

maarja, hoe maak je dat hard?

dat kan je ook niet.

een aantal jaar geleden woonde ik nog in amsterdam,en daar was het andersom,ook 2 supermarkten op 1 plein,de ene was gemengd qua werknemers,bij de andere werkten vooral marokkaanse mensen.

tja hard kan je dat gewoon niet maken!

triest is het wel.
ik neem aan dat iedereen vind dat je om je persoon/kwaliteiten aangenomen moet worden,en niet om je afkomst. of die nu nederlands of buitenlands is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:09

Maar AH heeft ook een leuke manier voor die jonge mensen. Mijn neefje werkt voor AH, ze hebben daar leuke dingen om door te groeien. Bij AH moet je gewoon lekker werken en laten zien dat je het wilt en meer wilt. Ze hebben geloof ik een soort spaarfonds, allerlei promoties.

Ik vind Super de Boer een ander soort winkel dan AH. Net zoals ik de Aldi weer anders vind dat de Lidle en de Konmar geen AH vind.

Voor mij is AH netter, meer assortiment, meer van deze tijd. Super de Boer, was dat niet de oude Spar??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:10

ik heb zelf ook ooit bij een AH gewerkt,fijne winkel,jammer alleen dat ie duur is vergeleken met Dirk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:12

Hij is duur en dat vergeet je als je er shopt, veel lekker eten, veel makkelijke lekkere dingen, maar idd duur.....Dirk van de Broek vind ik ook zo een winkel, van nou ja, zo stonk die winkel altijd zo als ik er kwam....die ene dan he?