Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:19

_JL_ schreef:
door een hoofddoek word je onvrijwillig voortdurend geconfronteerd met een geloof,
want hoe je het ook draait of keert, in vele vlakken heeft dat een invloed,
en ik ken maar weinig leerkrachten die er 100% in slagen hun eigen mening volledig uit te schakelen

dit doet me meer denken aan een struisvogelcultuur. we moeten vooral niet laten zien dat we moslim zijn, want er kunnen mensen rondlopen die zich daardoor in een hoek geduwd voelen.

ja het heeft invloed. maar ik zal je wat vertellen: ALLES heeft invloed, dit vormt je en maakt een persoon wie hij/zij is! dit zal je hele leven doorgaan.
maar heeft het een slechte invloed?? denk het niet.

mening doet er vaak niet toe hoor, leraren hebben ook hun diploma's gehaald, zijn niet voor niets leraar toch. meningen zullen heus niet zo extreem zijn dat ze schadelijk zijn. vaak houden ze zich gewoon aan de lesstof en op de vlakte. professionaliteit.

ik maak er toch ook geen drama van om mijn kinderen les te laten volgen van een ongelovige docent?? omdat die zogenaamd een slechte invloed op ze heeft? nee hoor, als ze echt moslim zijn dan blijven ze dat wel. laat ze maar lekker nadenken over het leven ;)

wat is het ergste dat kan gebeuren? dat ze nadenken over het leven en misschien ook wel gaan nadenken over hoofddoeken? dat ze op onderzoek uitgaan en informatie verschaffen over de islam? en in het ergste geval worden ze moslim! helluuppp!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:21

Sandeman schreef:
Oh hij haalt ons niet over hoor. Alleen hij leest altijd bladen van de jehova in de pauze en toen hadden we het een x over. Hij zei alleen maar, niet geloven is niet goed. Maar daar laat ie het verder bij.
Hij mag bijv ook geen kerstpakket ontvangen vanwege zijn geloof,maar je mag hem wel dingen zo geven,vreemd. Gaf hem vorige x mijn oude mobiel, die gaat dan mee naar Ghana,daar komt ie vandaag. Dan issie zo blij. Schat van een man.

Dat is bij ons idd ook een beetje, soms hebben we het over ( :+ ) relaties van leraren en dan roept ze ertussen door dat een man moslim moet zijn en dat dat het beste is etcetera.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:21

_JL_ schreef:
het is een forum, ik heb het récht om mijn mening te geven en ik aanvaard de jouwe, ookal strookt die 0% met die van mij.

Dus als je niet gelovig bent heb je geen persoonlijkheid? dat is pas kortzichtig denken.

@Ctjelief: ik heb het over alle docenten, ik heb nog nooit een islamitische docent gehad, die waagden zich niet aan een overstreng jezuietencollege...

nee hoor, dat is woorden verdraaien. ik bedoel aan te kaarten dat een geloof ook grotendeels bij iemands persoonlijkheid hoort. moeilijk thuis te laten dus

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:22

nederlands is ook voor veel leerlingen de 3e taal... dàt is het probleem,
een 3e taal is nooit zo ver ontwikkeld als je moedertaal, dat is het probleem...
het niveau wordt aangepast op slecht nederlands sprekende leerlingen,
je wil het gewoon niet snappen omdat je heilig gelooft dat ik hier zomaar wat zit te vertellen...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:23

Ayasha.. inderdaad , ik begrijp je punt echt niet! Het gaat hier om een docent met een hoofddoek.. Als het een ongelovige decnt zou betreffen zou ik hier NET zo op reageren.. Ik spreek net min negatief over een ongelovige (wat ik zelf overigens ook ben) als over een Moslima.. Ik heb zelf ook docenten gehad met hoofddoen, heb daar echt nooit last van ondervonden. En ja soms ontstaan er discussies over geloof (zeker binnen Social Work hbo haha) maar dat vond ik juist heel erg interessant, veel van geleerd! Dus nee, ik begrijp nog steeds je punt niet geloof ik, sorry..

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:23

Snoevie schreef:
discriminatie en uitschelden gaan helaas ook vaak samen,jameyskatje.
en je hebt gelijk,ik zal ook zeker niet alles hier typen waar mijn vader voor wordt uitgemaakt,dan word ik gecensureerd denk ik

mensen zouden eens wat meer wederzijds respect moeten hebben

Vooral dat laatste idd :j. Hoe vaak ik wel niet kaaskop ben genoemd :+.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:25

_JL_ schreef:
waar kinderen mee mogen komen op oudercontact om alles te vertalen in het arabisch of turks voor hun ouders.
nederlands is hier voor de meeste moslims de 3e taal, wat effectief voor een verlaging van de kwaliteit van het onderwijs zorgt.

Ik moet zeggen dat ik het taalargument wel opmerkelijk vind, van iemand uit Belgie :)
Educatie is trouwens niet alleen maar taalvaardigheden, goed redeneren, onderscheid kunnen maken tussen zaken en omgaan met anderen zijn ook handige kwaliteiten.

Ayasha
Blogger

CtjeLief schreef:
Ayasha.. inderdaad , ik begrijp je punt echt niet! Het gaat hier om een docent met een hoofddoek.. Als het een ongelovige decnt zou betreffen zou ik hier NET zo op reageren.. Ik spreek net min negatief over een ongelovige (wat ik zelf overigens ook ben) als over een Moslima.. Ik heb zelf ook docenten gehad met hoofddoen, heb daar echt nooit last van ondervonden. En ja soms ontstaan er discussies over geloof (zeker binnen Social Work hbo haha) maar dat vond ik juist heel erg interessant, veel van geleerd! Dus nee, ik begrijp nog steeds je punt niet geloof ik, sorry..

Ja maar ik heb het over geloof an sich, iemand die overduidelijk christelijk is (groot zichtbaar kruis of whatever) hoef ik ook geen les van. Geloof is iets van jezelf, houd het dan ook bij jezelf. :) Ik ga toch ook niet met een bordje op mijn rug lopen "ik geloof niet"? :)
Dus mij gaat het echt niet om het feit dat die vrouw een hoofddoek draagt of dat ze moslima was, als ze christen was en een levensgroot kruis bij zich droeg zou ik net hetzelfde reageren. :)

Shadow0: en waarom? :=

CtjeLief

Jl, ik gaf daarom al aan dat ik er niet over kan oordelen omdat ik niet bekend ben met het Belgische onderwijs, als het inderdaad zo is dat het taalprobleem zorgt voor minder kwalitatief onderwijs dan is dat zeker heel vervelend en een groot probleem! dan begrijp ik dat je op zoek gaat naar geschikt onderwijs..

_JL_

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:27

en geschikt onderwijs is hier het onderwijs zonder moslims, spijtig maar een feit...
vandaar komt mijn moslim-ontwijking als je het zo wil noemen,
op straat storen hoofddoeken mij helemaal niet,
maar in het onderwijs zorgen moslims hier voor zoveel problemen dat ik het niet kàn aanvaarden

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:29

jameyskatje schreef:
nee hoor, waarom zou je moslims willen vermijden dan?? alleen als je dat echt wilt... dan zou je inderdaad niet voor een openbare school moeten kiezen

Uhm jawel, omdat ik verwacht dat op een openbare school niet met geloof bezig wordt gehouden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:30

gelukkig is het beter gesteld met de nederlandse moslims zullen we dan maar zeggen he ;) (komt mijn nationalistische kant naarboven? foei :P ) ken echt ontzettend veel gedreven, ambitieuze en succesvolle moslims hier in nederland(agja, en zelfs in belgie, heb overigens ontzettend goede ervaringen met belgie, de belgen en de cultuur), herken jou probleem hier helemaal niet. typisch, dat die paar km zo'n groot verschil veroorzaken

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:31

jameyskatje schreef:
CtjeLief schreef:
Denk je nou echt dat een docent die een hoofddoek draagt en op een openbare school werkt de Islam loopt te prediken? Docenten mogen dus ook geen kruisje dragen? etc? Ik werk met veel docenten samen ivm mijn trainingen en voorlichtingen -zowel op openbare, islamitische, christelijke scholen enz- en ik moet juist zeggen dat ik het een verrijking vind voor de leerlingen. Als ik het gesprek aan ga met de leerlingen merk ik dat ze veel meer interesse tonen omdat ze toevallig een docent op school kennen met een hoofddoek.. Het is vaak juist het 'onbekende' wat voor intolerantie en discriminatie zorgt. Terwijl een moslima met hoofddoek echt niet zo anders is dan 'ons'! Molima met hoofddoek op een openbare school: ik zie werkelijk het probleem niet!

dit vind ik heel goed verwoord!! hiermee raak je echt precies de juiste snaar in mijn ogen!!

Nou bij mij heeft het nogal averechts gewerkt dan. Ik zie buiten school genoeg van geloof en cultuur hoor, en anders leer ik er wel over bij levensbeschouwing.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:31

IsabelvS schreef:
jameyskatje schreef:
nee hoor, waarom zou je moslims willen vermijden dan?? alleen als je dat echt wilt... dan zou je inderdaad niet voor een openbare school moeten kiezen

Uhm jawel, omdat ik verwacht dat op een openbare school niet met geloof bezig wordt gehouden.

zucht, jij schijnt het echt niet te willen begrijpen krijg ik het idee. lees het topic eens door. er is ontzettend veel gesproken over de definitie van een openbare school

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:32

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik dus, ik mag niet verwachten dat men zich aan past aan mijn ongelovigheid maar elke gelovigen verwacht wel dat ik mij aanpas aan zijn of haar geloof, da's toch krom?

_/-\o_

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:32

Hahaha jij bent grappig! Ik ben de TS, ik heb alles gelezen hoor, dat is gewoon mijn mening ;).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:34

Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongsaf aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. De openbare school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.
Niet apart, maar samen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:34

Ctjelief: het taalprobleem daar zorgt wel voor meer dan alleen kwalitatief minder onderwijs. :)

Ik snap trouwens best dat iemand op zoek gaat naar goed onderwijs, maar dat is ook het argument: je gaat op zoek naar goed onderwijs. Het vermijden van moslims is een nogal vreemd uitgangspunt, waar de overheid wat mij betreft beslist niet aan mee hoeft te werken.

Een docent aanspreken op kwaliteit van onderwijs: prima, goed plan. Scholen tot neutrale plaatsen maken waar religie niet het uitgangspunt is: helemaal mee eens. Maar het verklaren van die gebieden tot antireligieuze gebieden waar mensen hun overtuiging niet mogen uitdragen, nee. Dat is niet, nooit geweest ook, de bedoeling geweest van scheiding van kerk en staat, en ook niet van het bestaan van openbare scholen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:35

Ben het volkomen met je eens Shadow.. je verwoordt het een stuk beter dan ik ;) Het gaat ook zo snel :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:36

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar ik wil hier wel even op reageren:
IsabelvS schreef:
Ayasha schreef:
Dat bedoel ik dus, ik mag niet verwachten dat men zich aan past aan mijn ongelovigheid maar elke gelovigen verwacht wel dat ik mij aanpas aan zijn of haar geloof, da's toch krom?

_/-\o_

Wat is dat nou weer voor raars?
Omdat iemand een hoofddoek draagt verplicht zij jou toch niet dat je haar geloof aanneemt of je daarnaa aanpast?
Vertle mij welke aanpassing JIJ moet maken omdat zij een hoofddoek draagt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:38

Ik probeer m anders. Een christen kan naar een christelijke school. Een moslim kan naar een moslimschool enz enz... Maar waar kan de ongelovige heen om enkel "zielsverwanten" rond zich te hebben?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:39

@lijntje.. dat is precies de reactie die ik er ook op gaf. Als je je bij het zien van een hoofddoek opgedrongen voelt tot een zeker geloof denk ik dat het probleem bij jezelf ligt. Ben je dan wel zo zeker van je eigen mening?? Als je echt voor je 'eigen ding' -wat dan ook!- staat moet het zien van een hoofddoek, of een kruisje toch niet zorgen voor een opgedrongen gevoel? Want dan moet je bij jezelf nagaan waar die onzekerheid vandaan komt.. Zo zie ik het althans..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:41

Openbare school Ayasha, want deze heeft geen geloof als grondslag.. Voor zover ik weet bestaan er geen scholen voor ongelovigen... Maar ik begrijp nog steeds niet waarom je gelovigen wilt mijden, zorgt dat voor jou echt voor een positiever gevoel? (kan hoor, benieuwd)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:42

Nee want daar geven even zeer moslima's les. Dus daar kan ik niet terecht.

Het gaat me er niet om dat ik ze wil mijden, het gaat me er om dat die optie er niet is. ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:43

Ayasha schreef:
Ik probeer m anders. Een christen kan naar een christelijke school. Een moslim kan naar een moslimschool enz enz... Maar waar kan de ongelovige heen om enkel "zielsverwanten" rond zich te hebben?

Je verdraait het nu, maar de vraag was: Welke aanpassing moet jij doen als er iemand een hoofddoek draagt?