Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Oh ik vlak het leed van de goudvis in kleine kom ook zeker niet uit!
Mensen stoppen een paard met heel veel liefde, respect, duurste voer en mooiste dekjes ook 24/7 in een box van 3x3. Maakt dat het beter? Rechtvaardigt dat het opsluiten van een dier in een te krappe leefomgeving?
Miska, ik snap wel wat je bedoeltgedeeltelijk voel ik het ook zo. Maar het is de toon die de muziek maakt, en door zo'n aanvallende toon zullen mensen je boodschap veel minder serieus nemen
stef schreef:het gaat mij om je zeer agressieve ondertoon in je berichten, het niet aan willen horen van de visie van een ander, en alleen maar je eigen mening door willen drammen wat ontaard in de hele wereld is waardeloos, terwijl het over orka's gaat, en niet over heel de wereld, maar goed, ik was er klaar mee
HorseyDude schreef:Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten, kijk maar naar wat er toendertijd met Keiko is gebeurd. Men DACHT dat het goed ging (het ging ook heel goed, ik heb het zelf allemaal toendertijd gevolgd via mail en zo) en toch ging het mist. Hij kreeg ineens een longontsteking in een noorse baai en het was afgelopen met 's-werelds éérste vrijlating van een orka uit gevangenschap. Daar gáát je miljoenen dollars aan kosten...
Óf je moet ze allemaal een spuitje geven...?
Mandyke schreef:HorseyDude schreef:Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten, kijk maar naar wat er toendertijd met Keiko is gebeurd. Men DACHT dat het goed ging (het ging ook heel goed, ik heb het zelf allemaal toendertijd gevolgd via mail en zo) en toch ging het mist. Hij kreeg ineens een longontsteking in een noorse baai en het was afgelopen met 's-werelds éérste vrijlating van een orka uit gevangenschap. Daar gáát je miljoenen dollars aan kosten...
Óf je moet ze allemaal een spuitje geven...?
Nog liever dat zo'n dier amper een jaar in vrijheid heeft kunnen leven en dan komt te sterven dan dat ze hun leven moeten slijten in een bassin ter grootte van een badkuip, want dat is het voor deze dieren.
Als ik de foto's en filmpjes van Keiko zie nadat hij is vrijgelaten was het het in mijn ogen waard om hem vrij te laten!!! Hij heeft tenminste nog met een kudde soortgenoten een tocht mogen ondernemen van wel 1000km van Ijsland naar Noorwegen, hier leven ze voor. Dat Keiko aan een longontsteking is gestorven komt doordat er teveel toeristen persé contact wilden maken met Keiko en aangezien dit dier mensen gewoon was liet hij dat natuurlijk allemaal toe. Mensen moeten maar eens leren dat wilde dieren in hun natuurlijke habitat thuis horen en dat ze daar gerust moeten worden gelaten.
Voor degenen die er ook zo over denken en vinden dat Tilikum (en zijn soortgenoten in gevangenschap) de kans moet krijgen om terug vrij gelaten te worden, teken de petitie in deze link http://www.change.org/actions/view/petition_to_rehabilitate_and_release_tilikum
Grit schreef:Miska, "alleen melden dat dit zo erg is", dan heb je wel heel selectief gelezenEr is zoveel meer interessante info geplaatst (zowel over voors als tegens).
Hoe kun je de wond voorkomen?? Want ik heb veel gelezen, maar de oplossingen heb ik bij jou ook nog niet gevonden.
En over welke wond heb je het dan? Want je hebt zoveel geroepen dat me dat ook niet meer duidelijk is.
wemkelover schreef:Mandyke schreef:Nog liever dat zo'n dier amper een jaar in vrijheid heeft kunnen leven en dan komt te sterven dan dat ze hun leven moeten slijten in een bassin ter grootte van een badkuip, want dat is het voor deze dieren.
Als ik de foto's en filmpjes van Keiko zie nadat hij is vrijgelaten was het het in mijn ogen waard om hem vrij te laten!!! Hij heeft tenminste nog met een kudde soortgenoten een tocht mogen ondernemen van wel 1000km van Ijsland naar Noorwegen, hier leven ze voor. Dat Keiko aan een longontsteking is gestorven komt doordat er teveel toeristen persé contact wilden maken met Keiko en aangezien dit dier mensen gewoon was liet hij dat natuurlijk allemaal toe. Mensen moeten maar eens leren dat wilde dieren in hun natuurlijke habitat thuis horen en dat ze daar gerust moeten worden gelaten.
Voor degenen die er ook zo over denken en vinden dat Tilikum (en zijn soortgenoten in gevangenschap) de kans moet krijgen om terug vrij gelaten te worden, teken de petitie in deze link http://www.change.org/actions/view/petition_to_rehabilitate_and_release_tilikum
Nou sorry dat doe ik niet.
Want ik denk dat het voor die beesten dan ook niet goed gaat komen en ook wel gaan lijden.
Niet eten kunnen vangen, mmmm lekker de hele dag met lege maag. Tilikum zal ook mensen gaan opzoeken, zal naar boten gaan zwemmen, en als hij beetje boos word om een of andere reden zal hij die boot mischien proberen om te gooien. Of weer iemand te grijpen. Ook als mensen hem niet opzoeken zoekt hij ze wel op.
Mandyke schreef:Daar zit wel wat in, er is op dat gebied weinig ervaring. Hieronder staat de lijst met vrijgelaten/ontsnapte orka'sHet is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!
Mandyke schreef:Mwaa, daar moet ik dan meer bewijs van hebben dan alleen PETA om dit soort misbruik te geloven.By the way Wemkelover ... hoe denk jij dat ze die orka's trainen en hun kunstjes laten zien voor publiek? ... door ze honger te laten lijden! En dit zuig ik echt niet uit mijn duim hoor, de PETA heeft bewijs genoeg dat (bijvoorbeeld) Tilikum regelmatig 'als straf' in een bad moet verblijven wat slechts 2m breder en 2m langer is als hijzelf en dat het dier werd uitgehongerd zodat hij maar zeker zijn trukjes doet voor publiek.
Mandyke schreef:[]
Aan een vrijlating gaat wel een heel proces vooraf. Er wordt bijvoorbeeld weer aangeleerd hoe ze moeten jagen, hoe ze kunnen overleven. Het overlevingsinstinct van een dier mag je zowiezo niet onderschatten. Natuurlijk moeten ze hem niet zomaar terug de oceaan in gooien en eind goed al goed, daar ben ik ook niet voor. Maar als dat onder professionele begeleiding gebeurd ... Keiko is ook op open zee bijgevoerd geweest, dus dat is perfect mogelijk.
Wat met Keiko gebeurd is hoeft ook niet met een andere orka te gebeuren als deze wordt vrijgelaten. Keiko was dan ook heeeel erg gehecht aan mensen en stelde hun gezelschap op prijs, ze hebben hem vrij gelaten naar aanleiding van de film Free Willy waarin hij de ster was, maar om überhaupt een orka in zo'n film te laten meedraaien heb je inderdaad een uitzonderlijk dier nodig wat erg menslievend is, helaas zijn de meeste orka's in gevangenschap niet zo menslievend als Keiko en zijn hun kansen hierdoor alleen al vele malen groter dan die van Keiko. Ook is Keiko op heel erg jonge leeftijd gevangen in het wild, hij was maar 1 à 2 jaar oud, die wist bij wijze van spreken niet beter. Het is al een heel ander verhaal bij een orka die pakweg op 6 of 7-jarige leeftijd is gevangen. En ook het karakter van de desbetreffende orka zal een grote rol spelen.
Daarom dat ik de petitie getekend heb! Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!
Grit schreef:Maar ik stop met deze discussie (dat gaat niks opleveren) en beperk me weer tot het nieuws rondom deze orka.
Citaat:Mandyke schreef:
Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!