Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:20

Ik geloof direct dat dolfijnen een sterk gehoor hebben en veel last zullen hebben van het harde geluid.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:24

Berdien schreef:
Oh ik vlak het leed van de goudvis in kleine kom ook zeker niet uit!

Mensen stoppen een paard met heel veel liefde, respect, duurste voer en mooiste dekjes ook 24/7 in een box van 3x3. Maakt dat het beter? Rechtvaardigt dat het opsluiten van een dier in een te krappe leefomgeving?

Miska, ik snap wel wat je bedoelt :j gedeeltelijk voel ik het ook zo. Maar het is de toon die de muziek maakt, en door zo'n aanvallende toon zullen mensen je boodschap veel minder serieus nemen :)

Ik val niemand persoonlijk aan, wanneer iemand zich er door aangevallen voelt is het niet aan mij, want ik bedoel het niet aanvallend.
Het is een andere manier en ik breng het met meer passie, omdat ik zo van karakter ben vanwege mijn geschiedenis zoals die van iedereen anders is.
Maar ik word veroordeelt om wie ik ben, terwijl iedereen de essentie wel begrijpen kan wanneer ze de moeite doen om het niet persoonlijk op te vatten en te respecteren dat het niet om hun gaat, maar om die dieren en het wereld leed.
Mag ik enigzins gefrustreerd zijn omdat ik er geen grip op heb, want ik moet mee doen met die poppenkast, terwijl ik dat niet wil.
Dat verwijt ik verder niemand, dat zegt nog het meest over mij natuurlijk dat weet ik ook wel, maar dat hoeven jullie mij niet duidelijk te maken.
En het is ook niet jullie taak om mij aardig te vinden, dat is mijn eigen taak! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:37

je bedoelt het niet aanvallend, je bedoelt het niet agressief, misschien moet je dan je berichten even nalezen voor je ze plaatst? Ik ben even klaar met t topic, jammer

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:38

stef schreef:
je bedoelt het niet aanvallend, je bedoelt het niet agressief, misschien moet je dan je berichten even nalezen voor je ze plaatst? Ik ben even klaar met t topic, jammer

Helemaal mee eens.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:39

Miska, voor de miljoenste keer: als je die orka's/dolfijnen vrijlaat kúnnen ze niet overleven in het wild omdat TE VEEL afhankelijk waren/zijn geweest van hun trainers! Ze weten NIET hoe ze moeten jagen, ze weten NIET hoe ze vis moeten vangen, puur omdat ze AFHANKELIJK zijn van hun 'baasjes'. Snap je dat nou of wil het je niet doordringen??? Als je met dieren werkt is er altijd een risico dat je iets overkomt... neem bijvoorbeeld paardrijden. Er wordt op je voet getrapt door een zware hoef, paard kan trappen, paard kan bijten, je kan er HARD van af vallen... met orka's is het net zo! Als je geluk wil vinden en geen ongelukken wil krijgen dan moet je maar op zoek gaan naar een klavertje vier of een hoefijzer ophangen aan de deur...

Mensen proppen dieren al jarenlang in een klein hokje/bassinnetje, kijk maar eens goed rond in een dierentuin! Vooral bij de hyena's in Blijdorp. Binnenverblijven zijn zo klein, je zou er niet vrolijk van worden... (sorry, Blijdorp)

Om even back to the point te komen: echt, de dieren worden zeer goed verzorgd en zullen heus geen pijn lijden...

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:45

Als je de orka's vrijlaat dan krijgen ze het gewoon heel moeilijk!
Ze zullen altijd opzoek gaan naar de mens en die zijn meestal dicht bij de kust en dan stranden die beesten!
Ze kennen ook geen vijanden, en ze kunnen zoals hier boven al gezegt is moeilijk vis vangen!
Dus het word gewoon heel moeilijk om ze vrij te laten en buiten dat het kost veel geld voor sea world, te veel geld! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:51

Veel geld zou niet uit mogen maken, als het het beste was voor de dieren. Maar dat is het niet, en dan is veel geld, ineens veel geld weggooien.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:52

HD, dat heb ik nooit gezegd dat je ze vrij moet laten hoor, lees het maar na.
De essentie ligt veel dieper en dat is al zo ver heen dat het bijna niet terug te draaien valt, want die parken bestaan nu eenmaal.
Als die dieren in die parken nog slechter werden behandeld dan nu het geval is dan zou het helemaal triest gesteld zijn.
Dat is het minste wat ze kunnen doen lijkt me.

@ stef en Vjestagirl
Tja, ik mag me niet opfokken om dieren en of wereld leed, ik mag het niet op mijn manier brengen doordat jullie er niet mee kunnen dealen, omgekeerde wereld ook weer.
Dat -vind- ik jammer! ;)
Ik val jullie helemaal niet persoonlijk aan, want ik heb het over dieren en of wereld leed.
Wat voor schade heb ik er mee aangericht nu ik dat verduidelijkt heb?
In jullie opinie is het topic verziekt?
Dan -vind- ik dat jullie het maar zéér beperkt bekijken!
Aangezien het andersom respectlozer is (vind ik) om iemand op de man af te branden, want ik heb jullie niet op een persoonlijk vlak aangevallen.
Ik ga in op hetgeen wat jullie zeggen en dat heeft niks met jullie persoonlijk te maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:54

het gaat mij om je zeer agressieve ondertoon in je berichten, het niet aan willen horen van de visie van een ander, en alleen maar je eigen mening door willen drammen wat ontaard in de hele wereld is waardeloos, terwijl het over orka's gaat, en niet over heel de wereld, maar goed, ik was er klaar mee

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:07

stef schreef:
het gaat mij om je zeer agressieve ondertoon in je berichten, het niet aan willen horen van de visie van een ander, en alleen maar je eigen mening door willen drammen wat ontaard in de hele wereld is waardeloos, terwijl het over orka's gaat, en niet over heel de wereld, maar goed, ik was er klaar mee

Het leed dat orka's heet is ook tot stand gekomen door mensen die dachten goed te doen, maar er is niks diervriendelijks aan om ze op deze manier te huisvesten en wil je verandering aanbrengen dan zul je helemaal terug moeten naar de essentie, want dit los je niet in 1 keer op. :n
Daarom is het goed dat er organisaties zijn die voor hun rechten opkomen en dat de dieren met liefde worden benaderd, maar dat is pleisters op de wonden doen, want wanneer komt het dan tot een halt als er nog steeds dieren in gevangenschap geboren worden?
En er steeds mensen naar toe blijven gaan en er geld aan verdiend wordt?
De wond geneest niet door het lief toe te praten. :n

Jij vindt het agressief en meerdere mensen zijn het met je eens, maar dat is het niet.
Ik wil best andermans visie aanhoren, alleen de essentie ligt toch veel dieper dus ik ben het niet eens met die oppervlakkigheid, maar ik keur het niet af.
Dat wordt er gedacht misschien alleen die gedachte hebben jullie er zelf bij gegeven, want dat beweer ik nergens.
Lees zoals het er staat.
Je kunt nadenken over wat ik typ of je leest het alsof je persoonlijk aangevallen wordt.
Maar sommige mensen willen niet kijken dan hun neus lang is, dat is mij prima alleen daardoor houdt het stand.
Ik wil niet mee doen aan die poppenkast, maar het gebeurt wel en daar fok ik me over op.
Als ik me uit de wereld terug trek en doe alsof mijn neus bloedt, gebeurt er helemaal niks.

Je kunt het dus oppakken zoals je wilt.
Ik ben niet ge-ergerd, jullie wel maar dat zegt nog het meest over jezelf.
Ik wil een punt maken die veel mensen niet willen zien.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:08

Maar goed, laten we erover ophouden en alleen maar melden dat we het zo erg vinden wat er gebeurt.
Veel info verschaffen, maar de essentie niet aanpakken.
We kunnen pleisters op de wonden blijven plakken om het af te dekken, maar je kunt beter kijken hoe je een wond kunt voorkomen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:18

Miska, "alleen melden dat dit zo erg is", dan heb je wel heel selectief gelezen :\ Er is zoveel meer interessante info geplaatst (zowel over voors als tegens).
Hoe kun je de wond voorkomen?? Want ik heb veel gelezen, maar de oplossingen heb ik bij jou ook nog niet gevonden.
En over welke wond heb je het dan? Want je hebt zoveel geroepen dat me dat ook niet meer duidelijk is.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:37

HorseyDude schreef:
Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten, kijk maar naar wat er toendertijd met Keiko is gebeurd. Men DACHT dat het goed ging (het ging ook heel goed, ik heb het zelf allemaal toendertijd gevolgd via mail en zo) en toch ging het mist. Hij kreeg ineens een longontsteking in een noorse baai en het was afgelopen met 's-werelds éérste vrijlating van een orka uit gevangenschap. Daar gáát je miljoenen dollars aan kosten...

Óf je moet ze allemaal een spuitje geven...?

Nog liever dat zo'n dier amper een jaar in vrijheid heeft kunnen leven en dan komt te sterven dan dat ze hun leven moeten slijten in een bassin ter grootte van een badkuip, want dat is het voor deze dieren.
Als ik de foto's en filmpjes van Keiko zie nadat hij is vrijgelaten was het het in mijn ogen waard om hem vrij te laten!!! Hij heeft tenminste nog met een kudde soortgenoten een tocht mogen ondernemen van wel 1000km van Ijsland naar Noorwegen, hier leven ze voor. Dat Keiko aan een longontsteking is gestorven komt doordat er teveel toeristen persé contact wilden maken met Keiko en aangezien dit dier mensen gewoon was liet hij dat natuurlijk allemaal toe. Mensen moeten maar eens leren dat wilde dieren in hun natuurlijke habitat thuis horen en dat ze daar gerust moeten worden gelaten.

Voor degenen die er ook zo over denken en vinden dat Tilikum (en zijn soortgenoten in gevangenschap) de kans moet krijgen om terug vrij gelaten te worden, teken de petitie in deze link http://www.change.org/actions/view/petition_to_rehabilitate_and_release_tilikum

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:40

Mandyke schreef:
HorseyDude schreef:
Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten, kijk maar naar wat er toendertijd met Keiko is gebeurd. Men DACHT dat het goed ging (het ging ook heel goed, ik heb het zelf allemaal toendertijd gevolgd via mail en zo) en toch ging het mist. Hij kreeg ineens een longontsteking in een noorse baai en het was afgelopen met 's-werelds éérste vrijlating van een orka uit gevangenschap. Daar gáát je miljoenen dollars aan kosten...

Óf je moet ze allemaal een spuitje geven...?

Nog liever dat zo'n dier amper een jaar in vrijheid heeft kunnen leven en dan komt te sterven dan dat ze hun leven moeten slijten in een bassin ter grootte van een badkuip, want dat is het voor deze dieren.
Als ik de foto's en filmpjes van Keiko zie nadat hij is vrijgelaten was het het in mijn ogen waard om hem vrij te laten!!! Hij heeft tenminste nog met een kudde soortgenoten een tocht mogen ondernemen van wel 1000km van Ijsland naar Noorwegen, hier leven ze voor. Dat Keiko aan een longontsteking is gestorven komt doordat er teveel toeristen persé contact wilden maken met Keiko en aangezien dit dier mensen gewoon was liet hij dat natuurlijk allemaal toe. Mensen moeten maar eens leren dat wilde dieren in hun natuurlijke habitat thuis horen en dat ze daar gerust moeten worden gelaten.

Voor degenen die er ook zo over denken en vinden dat Tilikum (en zijn soortgenoten in gevangenschap) de kans moet krijgen om terug vrij gelaten te worden, teken de petitie in deze link http://www.change.org/actions/view/petition_to_rehabilitate_and_release_tilikum

Nou sorry dat doe ik niet.
Want ik denk dat het voor die beesten dan ook niet goed gaat komen en ook wel gaan lijden.
Niet eten kunnen vangen, mmmm lekker de hele dag met lege maag. Tilikum zal ook mensen gaan opzoeken, zal naar boten gaan zwemmen, en als hij beetje boos word om een of andere reden zal hij die boot mischien proberen om te gooien. Of weer iemand te grijpen. Ook als mensen hem niet opzoeken zoekt hij ze wel op.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:54

Grit schreef:
Miska, "alleen melden dat dit zo erg is", dan heb je wel heel selectief gelezen :\ Er is zoveel meer interessante info geplaatst (zowel over voors als tegens).
Hoe kun je de wond voorkomen?? Want ik heb veel gelezen, maar de oplossingen heb ik bij jou ook nog niet gevonden.
En over welke wond heb je het dan? Want je hebt zoveel geroepen dat me dat ook niet meer duidelijk is.

Dat is dus meteen mijn punt, dat gebeurt er nu ook in de wereld.
Allerlei info, zoveel visies.
Iets terug draaien kan dus bijna niet, dus we moeten roeien met de riemen die je hebt, maar het fokt mij op, want we zijn nu de fouten aan het herstellen alleen niet iedereen doet mee, terwijl we wel allemaal schuld hebben.
Er is hier wel degelijk nuttige info gegeven, dat zeg ik ook niet alleen dat is mosterd na de maatlijd.
Het kwaad is allang geschied en daarom vind ik het ook zo onbewust.
Alles moet nu terug gedraaid worden, terwijl het bijna onmogelijk is.
Het is ook een kwestie van wereldbeleid en daarom hoort er ook samenspraak te zijn, maar er zijn 1001 visies die allemaal dezelfde essentie hebben, maar doordat het verkeerd opgevat wordt gaat het mis.

Ik heb geen directe oplossing voor dit allemaal, want ik ben geen politicus.

Simpel voorbeeld, we moeten gewoon terug naar eenvoud.
Als je al kijkt wat er in de supermarkt ligt aan keuzes van verschillende producten, we worden ook wel lui gemaakt, want zoveel hebben we niet nodig.
De basis is al meer dan voldoende, maar als we terug draaien dan ligt de hele wereld plat en hebben veel mensen ineens geen baan meer.
Als je geld wilt besparen en voor de goedkoopste dingen gaat, dan doe je mee aan de armoede in de wereld, want wij kopen het eten weg uit de landen waar ze honger lijden.
Maar mensen met weinig geld hier worden daartoe gedwongen.
Wil je aan fairtrade doen, dan moet je een goeie baan hebben anders is het niet te doen.
Alleen de welvarende mens wil nergens op inleveren.
Het is allemaal maar roem en op uiterlijk gebaseerd.
Dat is toch totaal niet logisch?

Datzelfde principe gebeurt ook met die orka's en alle andere dieren in gevangenschap.
Kijk de dieren die daar al geboren zijn kun je niet meer in het wild loslaten, maar waarom nog doorgaan met fokken in gevangenschap en er geld voor neerleggen?
Als het is om ze weer uit te zetten in hun natuurlijke habitat, vanwege uitsterving dan kan ik er mee leven, maar waarom 1st iets uit laten sterven voordat men wakker wordt? Daar fok ik mij over op. :(
Het is een omgekeerde wereld.
Alleen stopzetten is geen optie denkt men, maar wanneer dat wel gebeurt gaan veel meer mensen samenwerken omdat je namelijk op elkaar aangewezen bent.
Nu leeft iedereen voor zich, allemaal in hun eigen comfort zone.
Heb ik het goed, dan zal de rest mij een zorg zijn...

Daar wordt je jammer genoeg wel toe gedwongen doordat het hele politieke beleid zo krom is als een hoepel.
Terwijl er in principe genoeg is voor iedereen, wat hier weg gegooid wordt aan eten en producten die voor ons plezier gemaakt worden, wordt weg genomen uit de natuur en de dieren worden verbannen uit hun natuurlijke omgeving, andere mensen zouden er dagen van kunnen eten, maar alles is alleen maar meer verstoord.
Al het geld dat onnodig wordt gebruikt voor dingen die helemaal geen nut hebben voor de overleving, vind ik complete verspilling.
Wij hebben de boel compleet verstoord, maar al die oerbossen komen niet meer terug.
Dus dat er dieren uitsterven is niet meer dan normaal.
Daarom kan ik geen medelijden hebben, wanneer de dieren een mens doden, want de mensen zijn de werkelijke beesten in dit verhaal.

Ik vind het in en in triest dat het gebeurt, maar ik kan er niks tegen doen en alle organisaties doen hun best, maar het heeft amper effect, want de politiek doet niet mee.
Dus het cirkeltje is weer rond en er verandert weinig.

Ik ben niet pessimistisch of verbitterd en probeer daar te helpen waar ik kan, maar je wordt er wel moedeloos van als je om je heen kijkt en mijn boosheid probeer ik om te zetten in actie en ik kan alleen in actie komen wanneer het mij flink raakt, want ik kan er lauwtjes over denken alleen dat heeft weinig effect.
Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen en dat laat ik aan de knappe koppen over die hier nog veel fanatieker in zijn, maar je moet wel eens een brul geven voordat iemand wakker wordt.

Ik kan niet alles op mijn schouders nemen, maar het fokt me wel op dat de mensen die er wat aan kunnen doen geen flikker uitvoeren. :(

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:19

Sorry Miska, maar jouw post is weer "to much" voor mij. Je haalt er zoveel bij, ik denk echt dat je beter een eigen topic kunt beginnen.
En de mensen die "er wel iets aan kunnen doen" hebben vaak ook te maken met tegenstanders en het niet alleen voor het zeggen.
Het is niet zo simpel als jij stelt en jij bent echt niet de enige die het betere voor heeft met de wereld!!

Maar ik stop met deze discussie (dat gaat niks opleveren) en beperk me weer tot het nieuws rondom deze orka.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:51

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:06

wemkelover schreef:
Mandyke schreef:

Nou sorry dat doe ik niet.
Want ik denk dat het voor die beesten dan ook niet goed gaat komen en ook wel gaan lijden.
Niet eten kunnen vangen, mmmm lekker de hele dag met lege maag. Tilikum zal ook mensen gaan opzoeken, zal naar boten gaan zwemmen, en als hij beetje boos word om een of andere reden zal hij die boot mischien proberen om te gooien. Of weer iemand te grijpen. Ook als mensen hem niet opzoeken zoekt hij ze wel op.

Aan een vrijlating gaat wel een heel proces vooraf. Er wordt bijvoorbeeld weer aangeleerd hoe ze moeten jagen, hoe ze kunnen overleven. Het overlevingsinstinct van een dier mag je zowiezo niet onderschatten. Natuurlijk moeten ze hem niet zomaar terug de oceaan in gooien en eind goed al goed, daar ben ik ook niet voor. Maar als dat onder professionele begeleiding gebeurd ... Keiko is ook op open zee bijgevoerd geweest, dus dat is perfect mogelijk.
Wat met Keiko gebeurd is hoeft ook niet met een andere orka te gebeuren als deze wordt vrijgelaten. Keiko was dan ook heeeel erg gehecht aan mensen en stelde hun gezelschap op prijs, ze hebben hem vrij gelaten naar aanleiding van de film Free Willy waarin hij de ster was, maar om überhaupt een orka in zo'n film te laten meedraaien heb je inderdaad een uitzonderlijk dier nodig wat erg menslievend is, helaas zijn de meeste orka's in gevangenschap niet zo menslievend als Keiko en zijn hun kansen hierdoor alleen al vele malen groter dan die van Keiko. Ook is Keiko op heel erg jonge leeftijd gevangen in het wild, hij was maar 1 à 2 jaar oud, die wist bij wijze van spreken niet beter. Het is al een heel ander verhaal bij een orka die pakweg op 6 of 7-jarige leeftijd is gevangen. En ook het karakter van de desbetreffende orka zal een grote rol spelen.
Daarom dat ik de petitie getekend heb! Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:24

By the way Wemkelover ... hoe denk jij dat ze die orka's trainen en hun kunstjes laten zien voor publiek? ... door ze honger te laten lijden! En in dat bassin heeft hij helemaal geen mogelijkheid om zijn eigen kostje bij elkaar te jagen hoor!
Een wild dier doet immers niets voor niets, alleen als er iets aan vast hangt wat ze kan helpen om te overleven, maw om hun situatie te verbeteren!
En dit zuig ik echt niet uit mijn duim hoor, de PETA heeft bewijs genoeg dat (bijvoorbeeld) Tilikum regelmatig 'als straf' in een bad moet verblijven wat slechts 2m breder en 2m langer is als hijzelf en dat het dier werd uitgehongerd zodat hij maar zeker zijn trukjes doet voor publiek.
Zielig hé, voor die orka dan, misschien wel zieliger dan hem vrijlaten onder professionele begeleiding ...?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:28

Persconf. samenvatting:

> De trainers zullen voorlopig niet het water in gaan, ook niet tijdens de show

> Tillikum blijft in seaworld

> Verder uitzoeken van hoe en wat

> Trainer wordt zondag gecremeerd

> Directeur was heel erg aangeslagen!

> Nieuwe regels opgesteld qua 'handling with these animals'

> Vragenuurtje van journalisten was zeer onverstaanbaar

> 'He will be remain an active member of this team'

> Morgen gaan alle parken weer open

> Ze gaan een stukje 'tribute to Dawn' doen voor de shows

> Steeds maar weer 'very very tragic accident'...

http://feeds.feedburner.com/busch-wod-blog

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:38

Mandyke schreef:
Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!
Daar zit wel wat in, er is op dat gebied weinig ervaring. Hieronder staat de lijst met vrijgelaten/ontsnapte orka's
http://www.orca-ocean.nl/index.php?url= ... rijgelaten

Keiko is eigenlijk de enige die echt na lang gevangenschap vrij is gelaten.
Maar het is nogal een organisatie om zo'n vrijlating te organiseren en mag je een dier daaraan bloot stellen?? Maarja, als het niet geprobeerd wordt, weet je het ook niet.

Mandyke schreef:
By the way Wemkelover ... hoe denk jij dat ze die orka's trainen en hun kunstjes laten zien voor publiek? ... door ze honger te laten lijden! En dit zuig ik echt niet uit mijn duim hoor, de PETA heeft bewijs genoeg dat (bijvoorbeeld) Tilikum regelmatig 'als straf' in een bad moet verblijven wat slechts 2m breder en 2m langer is als hijzelf en dat het dier werd uitgehongerd zodat hij maar zeker zijn trukjes doet voor publiek.
Mwaa, daar moet ik dan meer bewijs van hebben dan alleen PETA om dit soort misbruik te geloven.
Honger lijkt mij geen ideale trainingsmethode, wekt eerder passiviteit of agressie op. Dat ze getraind/beloond worden met eten, dat is logisch. Maar laten hongerlijden/straffen met minibadjes als machtsmiddel kan ik niet geloven :n

Bedankt voor de update HD.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:44

Mandyke schreef:
[]

Aan een vrijlating gaat wel een heel proces vooraf. Er wordt bijvoorbeeld weer aangeleerd hoe ze moeten jagen, hoe ze kunnen overleven. Het overlevingsinstinct van een dier mag je zowiezo niet onderschatten. Natuurlijk moeten ze hem niet zomaar terug de oceaan in gooien en eind goed al goed, daar ben ik ook niet voor. Maar als dat onder professionele begeleiding gebeurd ... Keiko is ook op open zee bijgevoerd geweest, dus dat is perfect mogelijk.
Wat met Keiko gebeurd is hoeft ook niet met een andere orka te gebeuren als deze wordt vrijgelaten. Keiko was dan ook heeeel erg gehecht aan mensen en stelde hun gezelschap op prijs, ze hebben hem vrij gelaten naar aanleiding van de film Free Willy waarin hij de ster was, maar om überhaupt een orka in zo'n film te laten meedraaien heb je inderdaad een uitzonderlijk dier nodig wat erg menslievend is, helaas zijn de meeste orka's in gevangenschap niet zo menslievend als Keiko en zijn hun kansen hierdoor alleen al vele malen groter dan die van Keiko. Ook is Keiko op heel erg jonge leeftijd gevangen in het wild, hij was maar 1 à 2 jaar oud, die wist bij wijze van spreken niet beter. Het is al een heel ander verhaal bij een orka die pakweg op 6 of 7-jarige leeftijd is gevangen. En ook het karakter van de desbetreffende orka zal een grote rol spelen.
Daarom dat ik de petitie getekend heb! Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!

Feit is echter dat er nog geen enkele vrijlating geslaagd is

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:45

Grit schreef:
Maar ik stop met deze discussie (dat gaat niks opleveren) en beperk me weer tot het nieuws rondom deze orka.

Ik sluit mij hierbij aan :)

Citaat:
Mandyke schreef:
Het is niet omdat het eenmaal niet goed is afgelopen dat de anderen geen kans mogen hebben!

Daar zit wel wat in. Als het 1keer fout is gegaan, betekend niet automatisch dat de volgende vrijlating weer fout gaat. Mensen leren nou eenmaal van hun "fouten".

HD Bedankt voor de update van de huidige situatie.. ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:48

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:50

er is niet maar 1 vrijlaatpoging ondernomen, Keiko is echt niet de enige. Op de lijst staan er 15, waarbij bij maar 1 vermeld staat dat die nog steeds in leven zou zijn....