Sigrid schreef:Ja, dat snap ik opzich wel. Maar als je dat door zou trekken (even heel generaliserend) dan zou je dus iedere crimineel weer het rechte pad op kunnen praten door middel van positieve stimulatie?
Ik weet niet wat je dan doortrekt - maar niet de redenaties in dit topic. Er is niemand die dat zegt namelijk, en volgens mij niemand die dat zelfs maar denkt.
Maar wat mij betreft is het uitgangspunt van paardrijden hier ook wel van toepassing: positief waar mogelijk, hard waar nodig.
Citaat:
Dus wat de gemeente Gouda heeft gedaan in het verleden:
Goedzo jongen, je bent niet in aanraking geweest met de politie. Hier heb je een cadeaubon.
Leuk toch? Of vind je het vooral erg dat jij geen cadeaubon hebt gekregen? Het is nauwelijks een unieke manier van doen - zo kun je als BOB een bobslee of sleutelhanger krijgen, zijn er acties met fietsverlichting geweest, heb je bij autoverzekeringen en ziektenkosten de 'noclaim', etc etc.
Edit: ik zie nu de toelichting dat Gouda dat alleen voor de probleemjongeren deed, en dat vind ik inderdaad niet slim.
Citaat:
Dát gaat er bij mij dus niet in. Ik denk dat het wel bij kan dragen, maar dat je eerst die rotte plek weg moet snijden (en niet zo zuinig ook) voordat er weer iets moois kan gaan bloeien.
Dus ik ben meer voor: eerst snoeien, dan bloeien. Eerst maar eens afzien, straffen...en dan ook een effectieve straf.
Ook al werkt dat dus heel vaak niet? En pak je daarmee ook de jongeren die niet meedoen aan de rotzooi en het zelfs effectief proberen te voorkomen?