Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:47

En toch blijkt dat een positieve benadering beter werkt dan een repressieve benadering. Dus dat voorop gesteld :)

Ik heb overigens echt bijna geen nare ervaringen met allochtonen. Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie (althans de meesten dan want sommigen doen het - onbewust - wel degelijk) het uitlokken maar ik denk wel dat je houding en benadering heel veel bepaalt. En ik heb 20 jaar in Gouda gewoond en woon nu in Laakkwartier - Marrokanen paradijs - Den Haag maar ondervindt eigenlijk nooit problemen.

Sterker nog, als ik een bushokje in loop en de mensen groet wordt ik 9 van de 10 keer teruggegroet door de Marrokaanse jongeren en halen de autochtone hun neus op.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:55

Helaas heb ik andere ervaringen. Dit zal mijn zienswijze op de zaak ook beïnvloeden. En ik denk dat het andersom ook het geval was geweest.

Dit heeft dus voornamelijk te maken met het feit dat mijn vader werkzaam is geweest op de school uit het krantenartikel. Het was één vlaag van herkenning toen mijn vader het las. Want óók mijn ouders konden niet meer veilig de binnenstad in. Zelf wat drinken op een terrasje was niet mogelijk. En wij werden op een gegeven moment zo knettergek van de dreigtelefoontjes, dat we maar een geheim nummer hebben genomen. Verder ben ik zelf drie maal opgeroepen om een getuigenverklaring af te leggen op het bureau. Tweemaal een gewelddadige beroving, een keer mishandeling. En dat er politie te paard nodig is op koopavond in een provinciestadje als Gouda...omdat mensen anders niet meer durven te winkelen. Dat zegt ook wel iets.

Overigens vind ik inderdaad dat de sfeer in grote steden vaak veel minder grimmig is. Bij mijn vriend in Utrecht (Zuilen) heb ik ook nooit problemen gehad. En ook niet bij mijn vriendinnen die bijna allemaal in Amsterdam wonen.

Heino schreef:
En toch blijkt dat een positieve benadering beter werkt dan een repressieve benadering. Dus dat voorop gesteld :)

Heb je hier misschien een wat betere onderbouwing van. Want volgens mij heeft dat thee drinken de afgelopen jaren, en alle goedbedoelde intiatieven die daarmee gepaard gingen, nou niet bepaald zijn vruchten afgeworpen. Anders zou de situatie immers al wel verbeterd zijn toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:00

Oh dat zal ongetwijfeld je mening van nu beïnvloeden ja, eerdere ervaringen. Al moet ik ook zeggen dat mijn oma afgelopen week in elkaar getimmerd is door een Marrokaanse maar dat ik dat ook als een incident probeer te beschouwen :) Al begrijp ik heel goed dat sommige mensen wat pessimistischer zijn. Maar los daarvan vind ik het wel belangrijk om lange termijn oplossingen proberen te vinden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:03

Sigrid schreef:
Heb je hier misschien een wat betere onderbouwing van. Want volgens mij heeft dat thee drinken de afgelopen jaren, en alle goedbedoelde intiatieven die daarmee gepaard gingen, nou niet bepaald hun vruchten afgeworpen. Anders zou de situatie immers al wel verbeterd zijn toch?

Actie roept reactie op. Wanneer jij op school alleen maar hoort hoe slecht je het doet, continu voor straf in de hoek moet zitten etc. voel je over het algemeen meer boosheid/frustratie en bijbehorende opstandige houding dan wanneer je geprezen wordt om je goede opstel en je zelf het klassenfeest mag organiseren omdat je zulke goede plannen hebt.

Daar zijn ook genoeg onderzoeken naar gedaan met vergelijkbare uitkomst :)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:09

Ja, dat snap ik opzich wel. Maar als je dat door zou trekken (even heel generaliserend) dan zou je dus iedere crimineel weer het rechte pad op kunnen praten door middel van positieve stimulatie?

Dus wat de gemeente Gouda heeft gedaan in het verleden:
Goedzo jongen, je bent niet in aanraking geweest met de politie. Hier heb je een cadeaubon.

Dát gaat er bij mij dus niet in. Ik denk dat het wel bij kan dragen, maar dat je eerst die rotte plek weg moet snijden (en niet zo zuinig ook) voordat er weer iets moois kan gaan bloeien.

Dus ik ben meer voor: eerst snoeien, dan bloeien. Eerst maar eens afzien, straffen...en dan ook een effectieve straf.
Dus zo'n tasjesrovertje mag van mij overdag in het bejaardenhuis aan de slag. Mensen helpen. En 's nachts in de cel natuurlijk.

En als het kwartje gevallen is. Dat je ook iets nuttigs met je leven kan gaan doen. Dán mogen ze best een keer een schouderklopje. Maar eerder niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:11

heino: geloof jij dat dit feestje voor de harde vervelende kern oplossingen biedt? dat ze hierdoor bekeerd raken zegmaar.
ik geloof namelijk dat je de wat normalere mischien wel een beetje mee kan helpen. maar de groep waar het om gaat dus niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:12

Sigrid schreef:
Ja, dat snap ik opzich wel. Maar als je dat door zou trekken (even heel generaliserend) dan zou je dus iedere crimineel weer het rechte pad op kunnen praten door middel van positieve stimulatie?

Nee dat zeg ik toch ook niet? :?
Ik ben tegen puur repressie, wat bijvoorbeeld een Wilders wil. Mensen leren beter wanneer ze weten wat ze goed doen, ipv alleen maar gestraft worden voor iets wat ze fout doen. Werkt bij dieren toch net zo? Het gedrag dat je wilt zien beloon je, het gedrag dat je niet wilt zien negeer je of straf je af. Nu vind ik negeren in dit geval niet zo handig uiteraard. Maar het positieve gedrag stimuleren én heropvoeden ben ik groot voorstander van.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:40

luxx schreef:
Snap werkelijk niet waar deze (domme) redenatie vandaan komt, er is op geen enkele wijze sprake van 'beloning' het gaat hier om preventie, en dat is iets heel anders.
De verantwoordelijken hiervoor zijn niet in een kringetje gaan zitten om de gepaste beloning te bespreken, ze zijn zich (met succes) gaan beraden over een passende oplossing om te voorkomen dat er moeilijkheden zouden ontstaan.
Plaats nog maar even een quote van Shadow0 die in mijn ogen heel mooi de heersende mentaliteit (hier en elders) omschrijft:
Shadow0 schreef:

:j Gebrekkig inzicht, slecht lezen, simplistisch redeneren en weinig oog voor detail.

En oh ja. Er is zeker een groep die zich misdraagt maar degene die dat NIET doen en actief bezig zijn om de overlast terug te brengen zijn in elk geval al stukken constructiever bezig dan die 'gemiddelde nederlander' die niet geinteresseerd is in oplossingen maar alleen in zeuren en de sfeer nog verder verpesten.

Van het hele onderwerp straalt wel weer een boel afgunst af. En wil je zelf zo'n feestje geven? Doen! Ga met een goed plan naar de gemeente, spreek het buurtbudget aan en zie hoe ver je komt. Er is behoorlijk wat mogelijk. Maar 'de gemiddelde nederlander' ziet liever wat er NIET kan... (Uitdaging: begin nu eens niet gelijk met een heel verhaal wat er allemaal niet kan en waarom niet.)

Misschien is iemand in zijn waarde laten eerst eens iets waar jij van kunt leren...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:42

Sigrid schreef:
Gelukkig is het bijna 3 maart en hoop ik dat alle Gouwenaren gaan stemmen en dat er dan eens een keer iets veranderd in de houding van het bestuur van de afgelopen 25 jaar.

Ik kan me nog zeer goed herinneren dat de wethouder CD-bonnen van 25 gulden uit deelde aan Marokkaanse probleemjongeren die meer dan 8 weken niet in aanraking waren geweest met de politie.
Mijn broer heeft toen even geïnformeerd waar hij zijn bon op kon halen omdat hij nog nooit in zijn leven in aanraking was geweest met politie. Maar helaasch...hij behoorde niet tot de doelgroep.

Ondertussen probeer ik me van de zooi in Gouda zo min mogelijk aan te trekken en wil ook het liefst verhuizen. En tsja, de véle "incidenten" die ik heb meegemaakt in mijn persoonlijke leven met een bepaalde groep is daar een van de hoofdoorzaken van.

Tsja, ik kan maar 1 ding zeggen, ik begrijp je! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:49

Sigrid, ik heb alles gelezen en kan je echt begrijpen! Ik ben ook van oorsprong een stroopwafel/kaaskop...

Heb ook gewerkt in Gouda en vrienden wonen, mijn vader heeft er tot aan zijn dood toe gewoond. Heb ook nachtdienst met politie meegedraaid. Het is af en toe niet te geloven wat er gebeurt daar... Heel jammer!
Van mij mogen ze het ook eens goed streng aan gaan pakken en niets geen zoete aanpak... Nu moet er eens flink worden aangepakt, klaar! En niet anders!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:49

Heino schreef:
Sigrid schreef:

Nee dat zeg ik toch ook niet? :?
Ik ben tegen puur repressie, wat bijvoorbeeld een Wilders wil. Mensen leren beter wanneer ze weten wat ze goed doen, ipv alleen maar gestraft worden voor iets wat ze fout doen. Werkt bij dieren toch net zo? Het gedrag dat je wilt zien beloon je, het gedrag dat je niet wilt zien negeer je of straf je af. Nu vind ik negeren in dit geval niet zo handig uiteraard. Maar het positieve gedrag stimuleren én heropvoeden ben ik groot voorstander van.

Een groep criminelen kan je verre van vergelijken met dieren of kinderen zeg. Van dat belonen zal ongetwijfeld misbruik gemaakt worden, een ingesteldheid in de richting van 'als wij zo verderdoen, worden wij vaker beloond'.
Denk je nu echt zelf dat het gedrag zal verbeteren met beloning? Hoe naïef ben je dan zeg. Te veel zoete filmpjes gekeken gok ik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:58

Ik geloof dat juist criminelen vaak ongelofelike oppertunisten zijn dus IMO kan je die juist uitermate goed te vergelijken zijn met dieren. Ik kan me juist niet voorstellen dat je je ooit beter gaat gedragwn als je constant word gestraft voor oude fouten en niet eens beloont word voor dingen die je goed doet. Groot feel van die 'criminelen' waren al met ( super) snelrecht veroordeeld en al gstraft dus dan is er toch geen reden waarom zij geen feestje mochten geven?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:22

maar mensen die zich normaal gedragen worden ook niet beloond voor goed gedrag.

zie het berichtje over de cd bon van sigrid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:25

Heino schreef:
Dat er genoeg rottige dingen in Gouda gebeuren is duidelijk en behoeft mijns inziens ook geen verdere toelichting. Maar die rotzooi vraagt om een lange termijn aanpak, geen korte termijn aanpak. Daarmee schiet je namelijk helemaal niets op.

Ik zou zeggen dat het om beide vraagt. Nu effectief de overlast verminderen, op lange termijn structureel de overlast voorkomen en de jongeren richting constructieve dingen krijgen (school + werk).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:34

Sigrid schreef:

Ik weet niet wat je dan doortrekt - maar niet de redenaties in dit topic. Er is niemand die dat zegt namelijk, en volgens mij niemand die dat zelfs maar denkt.
Maar wat mij betreft is het uitgangspunt van paardrijden hier ook wel van toepassing: positief waar mogelijk, hard waar nodig.

Citaat:
Dus wat de gemeente Gouda heeft gedaan in het verleden:
Goedzo jongen, je bent niet in aanraking geweest met de politie. Hier heb je een cadeaubon.

Leuk toch? Of vind je het vooral erg dat jij geen cadeaubon hebt gekregen? Het is nauwelijks een unieke manier van doen - zo kun je als BOB een bobslee of sleutelhanger krijgen, zijn er acties met fietsverlichting geweest, heb je bij autoverzekeringen en ziektenkosten de 'noclaim', etc etc.
Edit: ik zie nu de toelichting dat Gouda dat alleen voor de probleemjongeren deed, en dat vind ik inderdaad niet slim.

Citaat:
Dát gaat er bij mij dus niet in. Ik denk dat het wel bij kan dragen, maar dat je eerst die rotte plek weg moet snijden (en niet zo zuinig ook) voordat er weer iets moois kan gaan bloeien.

Dus ik ben meer voor: eerst snoeien, dan bloeien. Eerst maar eens afzien, straffen...en dan ook een effectieve straf.

Ook al werkt dat dus heel vaak niet? En pak je daarmee ook de jongeren die niet meedoen aan de rotzooi en het zelfs effectief proberen te voorkomen?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:19

Het beste beleid is een twee sporen beleid.

Enerzijds de echte criminelen straffern en isoleren zodat ze weinig invloed meer krijgen op anderen.
En aan de andere kant preventief aan de slag met de andere jongeren zodat zij niet in het criminele circuit terecht komen. Zo word uiteindelijk de groep criminelen niet groter, maar kleiner.

Helemaal oplossen is onmogelijk, maar dit levert volgens mij wel de grootste bijdrage aan de leefbaarheid in een buurt, wijk, stad of dorp.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:16

Mensen die in een TBS-kliniek zitten en naar buiten worden gestuurd omdat ze zo braaf zijn (beloning) die buiten de kliniek toch ook wel eens verkrachten enz. en dus in hun oude patroon vallen... Dus belonen vind ik echt een bull-verhaal. Streng aanpakken vind ik veel beter, als het allebei niet werkt dan worden ze er in ieder geval niet voor beloond!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:22

unicorn_kiss schreef:
Denk je nu echt zelf dat het gedrag zal verbeteren met beloning? Hoe naïef ben je dan zeg. Te veel zoete filmpjes gekeken gok ik.

Dat denk ik inderdaad. Bedankt voor je constructieve bijdrage aan dit topic met al die persoonlijke aanvallen en weinig inhoud. Ik zou werkelijk bijna gaan temmen want dit soort reacties maakt discussiëren voor mij echt heel onaantrekkelijk terwijl ik het enorm leuk en interessant vind.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 21-02-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:23

MamboBeach: maar zo doe je het bij je paard toch ook? Belonen wanneer hij aan de longe doet wat je vraagt, straffen wanneer hij op je tenen gaat staan :) En verreweg de meeste paarden gaan het beloonde gedrag vaker vertonen omdat ze graag geprezen willen worden. En zo werkt het bij mensen ook.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:05

Heino schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dat denk ik inderdaad. Bedankt voor je constructieve bijdrage aan dit topic met al die persoonlijke aanvallen en weinig inhoud. Ik zou werkelijk bijna gaan temmen want dit soort reacties maakt discussiëren voor mij echt heel onaantrekkelijk terwijl ik het enorm leuk en interessant vind.

Sorry als het te persoonlijk is, dat vind ik ook nu ik het teruglees.
Maar ik vind eerlijk gezegd dat jouw posts over het gehele topic het minst onderbouwd en heel erg door een roze brilletje gekeken.
Je geeft veel zogenaamde feiten aan, maar ik zie geen enkele bron
en je quote een stukje uit mijn reactie; zo kan je makkelijk iets uit zijn context rukken
en daarinboven reageer je niet eens op de werkelijke kwestie van mijn reactie.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:08

Heino schreef:
MamboBeach: maar zo doe je het bij je paard toch ook? Belonen wanneer hij aan de longe doet wat je vraagt, straffen wanneer hij op je tenen gaat staan :) En verreweg de meeste paarden gaan het beloonde gedrag vaker vertonen omdat ze graag geprezen willen worden. En zo werkt het bij mensen ook.

Maar je begrijpt het niet. Die vergelijking gaat niet op. Een paard met een normaal gedrag zal zo reageren.
Een dier met dat zich vaak misdraagt zal de volgende keer net zo goed op jouw tenen gaan staan.
Ook kan een dier niet nadenken over consequenties, profiteren en samenspannen.
Persoonlijk denk ik dat je met die visie de mist ingaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:17

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:06

Ik vind dat je een paard en mens niet kunt vergelijken.

Zelf kijk ik er gewoon heel anders tegenaan, ieder zo zijn eigen mening. In mijn ogen werkt het niet om deze groep mensen te belonen en ik vind het ook heel vreemd. Vergeet niet dat deze groep met alles wat je ook aanreikt, het niet zal helpen. Ze blijven overal tegenaan schoppen...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:13

Ik denk dat er toch nog een soort van verschil bestaat in de "theorie" en de "praktijk". De praktijk laat mijns inziens dus zien dat belonen toch soms zijn doel voorbij schiet...

Zoals dat buurthuis verhaal wat ik hier eerder al even vermeldde. Omdat er ('s nachts) veel overlast was van hangjongeren is de gemeente gaan inventariseren en gaan praten met de jongeren. Zij gaven toen dus aan dat ze zich verveelden en niks te doen hadden (wat ik vreemd vind, wat ik heb me nog nooit een seconde verveeld hier in Gouda. Of ik zat op school, óf ik zat op stal óf ik was aan het werk). De gemeente heeft toen het buurthuis volledig nieuw ingericht en opgeknapt. Computers neergezet, mooie nieuwe pooltafel. Het geheel werd uiteraard feestelijk geopend. En wat gebeurd er in de weken erna? De beeldschermen van de computers werden gejat, de pooltafel gesloopt en jaja...zelfs de toiletpot heeft het niet overleefd! Waarna het buurthuis dus weer op slot ging.
DIT is de praktijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:16

Sigrid schreef:
Ik denk dat er toch nog een soort van verschil bestaat in de "theorie" en de "praktijk". De praktijk laat mijns inziens dus zien dat belonen toch soms zijn doel voorbij schiet...

Maar alleen belonen is ook niet altijd voldoende. Er moeten immers ook grenzen gesteld worden en (vooral) nageleefd worden :)