Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:17

Ik vind dat hulp bij nood altijd gegeven moet worden. Begrijp ook niet waarom de hele wereld dit land zo lang aan zijn lot heeft overgelaten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:37

sarabande schreef:
Toekie schreef:
Als je het hier niet mee eens bent, dan stem je op bijv. PVV. Die willen ontwikkelingshulp afschaffen. En als je vindt dat dat geen zin heeft omdat meerdere partijen het toch nooit eens worden. Kun je misschien beter in Noord-Korea of op een onbewoond eilandje gaan wonen. := ;)

Wel merkwaardig dat Wilders himself aan de telefoon zat om geld te innen, daar heb ik me toch wel over verbaast

hoezo? vrijwillig doneren is heel wat anders dan belastinggeld uitgeven :) Misschien heeft Wilders zelf wel een behoorlijk bedrag gestort.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:01

KiWiKo schreef:
hoezo? vrijwillig doneren is heel wat anders dan belastinggeld uitgeven :) Misschien heeft Wilders zelf wel een behoorlijk bedrag gestort.

Zoals al diverse malen eerder uitgelegd in dit topic, het belastinggeld was voor deze ramp al verdeeld en komt gewoon uit de pot die voor mensen in nood bestemd is. Daarbij heeft de minister geen moment op zijn borst geslagen met kijk eens IK betaal dit. De media zeggen Koenders verdubbeld, realiteit is dat een hele groep mensen met instemming van het kabinet dat beslissen.

Hierboven staat een staatje met een deel van de verdeling van de bedragen van de diverse ministeries.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:14

maakt niet uit......... Koenders had moeten zeggen, MENSEN van Nederland, bedankt dat jullie dit mogelijk maken door het afdragen van belasting............

Realiteit is dat wij dat betalen, of het nou wel of niet al bestemd was voor die pot......... WIJ betalen het, niet de BV Nederland.... en het zou eens fijn zijn als de BV Nederland dat zou willen erkennen dat wij ervoor werken om die BV Nederland zelf en diens buitenlandse accafietjes te bekostigen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:18

KiWiKo schreef:
maakt niet uit......... Koenders had moeten zeggen, MENSEN van Nederland, bedankt dat jullie dit mogelijk maken door het afdragen van belasting.............

Dat meen je toch niet, stel dat bij iedere uitgave de regering zoiets moet zeggen, nou dat zou rare taferelen opleveren :') _O- _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:27

hoezo? ik zou het niet eens een gek idee vinden om de burgers van Nederland zo af en toe eens te bedanken voor hun bijdrage in het draaiend houden van die BV NEderland.

Ik heb graag dat als je me quote dat je me dan ook helemaal quote, zo is het makkelijk om dingen uit hun context te halen :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:34

KiWiKo schreef:
de regering heeft geen geld, de regering is slechts bewaarder van ons geld :)

:D :D :D

Jaja... maar natuurlijk, je hebt helemaal gelijk!
Als ik jou was, dan zou ik jou deel gaan claimen, je bent toch zelf wel in staat om je eigen geld te besteden! _O-
KiWiKo schreef:
die snap ik niet???? wat is er mis met gratis huizen voor daklozen?

:D :D :D

Waar heb jij je roze bril gekocht... 8-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:41

ik ga ook inderdaad dit jaar 3 euro minder betalen op mijn aanslag :D en dat doe ik echt :)

de vraag is wat er mis is met huizen voor daklozen........ ik heb het nergens over mijn roze bril gehad?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:53

Kaja schreef:
Als ik jou was, dan zou ik jou deel gaan claimen, je bent toch zelf wel in staat om je eigen geld te besteden! _O-

Dat is niet waar trouwens. Wij leven in een maatschappij waarin je constant gebruik maakt van dingen die uit de gemeenschap komen. In andere landen heb je nog wel gebieden waarin mensen vooral zelfvoorzienend zijn, maar hier in Nederland KAN dat niet. Onze hele maatschappij is alleen maar gebaseerd op gezamelijke dingen. Je kunt niet leven zonder gebruik te maken van gezamelijke voorzieningen (denk aan wegen, gasleidingen, electriciteit, drinkwater, dijkbescherming, onderwijs, zorg...)
Mensen leven trouwens overal ter wereld in gemeenschappen - waarbij mensen de taken en lasten verdelen. (Die gemeenschappen zijn in veel gevallen kleiner, maar het zijn niettemin gemeenschappen.)

Dat je denkt dat je het allemaal zelf kunt geeft vooral aan dat je weinig inzicht hebt in hoe de maatschappij werkt. Samenwerken maakt dingen mogelijk die je alleen nooit voor elkaar kunt krijgen. En DAT is de kern van vrijwel alles in de Nederlandse economie - want van de productie moeten we het niet hebben. Belastingbetalen is een deel van die samenwerking. (En dat die samenwerking niet altijd vlekkeloos gaat, daar ben ik het beslist mee eens. Maar dat is met elke samenwerking zo. Hoe meer meningen over hoe het zou moeten, hoe meer gedoe. Dat is niet een probleem van 'zullie van de overheid tegen ons arme burgers' maar van de burgers onderling: WIJ zijn het niet eens over hoe we de samenwerking vormgeven.)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:21

Precies! :j

Ik wilde net zeggen KiWiKo, ga je ook geld inhouden als je het niet eens bent met de aanleg van een snelweg of vervanging van de riolering? := Of moet er dan overal bij staan: deze weg werd mede mogelijk gemaakt door...? :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:29

waarom zou ik dat doen, daar betaal ik mijn belasting voor :D

Ik had al gedoneerd, en als ik geweten had dat de BV Nederland dat ook nog even voor mij ging doen....... dan had ik dat niet gedaan :D zo simpel is het :)

Ik ben inderdaad wel heel fel op het over de balk smijten van belasting geld ja, en daarmee heb ik het niet over ontwikkelingshulp of noodhulp....... hier intern gaat er al genoeg geld veel te makkelijk weg naar onzinnige dingen

Als ambtenaren en ministeries de dingen die ze verzinnen uit hun eigen zak moesten betalen, dan was het economisch een stuk beter geweest in Nederland :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:38

Okee ja ik begrijp ergens je redenatie. Maar ik vind het wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg vergezocht en eigenlijk ook mierenneukerij. :D Je had van tevoren kunnen weten dat de regering ook (speciaal voor jou ''ons'') geld zou geven. ;) Ik blijf erbij, dat geld voor noodhulp sowieso in de begroting is opgenomen en dus uitgegeven wordt als er zich een ramp voordoet. En dat de vrijwillige donatie door burgers daarnaast het ''extraatje'' is. :)

Met je laatste opmerking ben ik het eens (even los van wat de invulling van onzinnige dingen is). :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:07

KiWiKo schreef:
WIJ betalen het, niet de BV Nederland.... en het zou eens fijn zijn als de BV Nederland dat zou willen erkennen dat wij ervoor werken om die BV Nederland zelf en diens buitenlandse accafietjes te bekostigen.

Nee, JIJ zou het fijn vinden. Ik zou het fijner vinden als de mensen in Nederland iets meer kennis hadden over hoe ons land nou eigenlijk werkt, ipv als een kip zonder kop vanalles te roepen (onder het mom van 'ik zeg wat ik denk' - ook al denken ze eigenlijk vooral niet te veel over wat ze zeggen.)

Zo heeft ieder z'n voorkeur. En je kunt wel wensen dat De BV Nederland (en waarom je het nou zo graag zo wilt noemen is mij niet duidelijk, maar goed, ieder heeft z'n stopwoordje) daarin jouw mening gaat volgen, maar ik bijvoorbeeld wens weer hele andere dingen en jouw mening is niets meer van belang dan die van mij. 't Is een afweging, en de overheid gaat niet alleen dansen naar de pijpen van ene mevrouw Kim.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:21

Ik hoorde gisteren op het nieuws dat Nederlanders zich snel slachtoffer voelen. := :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:20

Toekie schreef:
Ik hoorde gisteren op het nieuws dat Nederlanders zich snel slachtoffer voelen. := :D

ik ook, en ik was het er gelijk mee eens := hoeveel mensen zo snel de slachtofferrol induiken...

Overigens vind ik 3 euro terugclaimen die naar haiti is gegaan een beetje overbodig. Je claimt toch ook niet elk jaar 1000 euro terug omdat er geld is gegaan naar SEH/ambulance terwijl je die niet hebt gebruikt? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:27

Of 1000,00 euro omdat de koningin weer eens is gaan skiën met de hele familie?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:28

Volgens mij wil KiWiKo die drie euro terug omdat ze dat 'extra' uitgegeven heeft. :(:) ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:29

Ach natuurlijk vind je dat Nederlanders snel in de slachtoffer rol kruipen als je zelf paarden hebt, een auto en zelfs op vakantie kan of zomaar gewoon eens een dagje uit.

En natuurlijk willen ze in de media dat wij vinden dat Nederlanders zichzelf snel slachtoffer voelen. Stel je voor dat de Nederlanders die zo uit de maatschappij zijn geschopt dat ze nog precies genoeg geld hebben om eten te kopen en verder niets meer eens zouden gaan praten. Stel je voor dat de Nederlanders die wat meer hebben daar over na moesten denken.
Er over moeten gaan nadenken hoe het moet zijn om in een land te leven waar je als paria wordt gezien omdat je net genoeg geld hebt om in leven te blijven en je gewoon buiten de maatschappij wordt gezet.

Stel je eens voor dat je zo iemand tegenkomt met een shaggie in zijn mond. Dan kun je toch lekker schreeuwen dat je zo iemand geen geld geeft want voor dat shaggie had hij toch zeker eten moeten kopen! Zo iemand verdient het toch niet om ook eens een keer wat leuks te hebben. Wat denken we wel.

Ja Nederlanders voelen zichzelf snel slachtoffer, vooral degene die het nog behoorlijk goed hebben ja.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:39

Uhh.. volgens mij ging het over grote incidenten en over de benaming ''ramp'' en niet over individuele gevallen. :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:42

Toekie schreef:
Uhh.. volgens mij ging het over grote incidenten en over de benaming ''ramp'' en niet over individuele gevallen. :')

Dan mag je mij vertellen wat het ermee te maken heeft dat er in het nieuws is gekomen dat Nederlanders zich snel slachtoffer voelen? Behalve dat ze daar waarschijnlijk mee willen bereiken dat de echte slachtoffers zich inderdaad zoals nu muisstil blijven houden omdat ze anders te horen krijgen dat ze in de slachtofferrol kruipen en we daar in ieder geval onze ogen voor kunnen sluiten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:44

Ow ThePast03, ik ga daar niet eens energie in stoppen. Sorry. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:44

Nou ThePast03, Nederlanders zijn mopperaars, ze hebben altijd wat te kankeren, het is nooit goed en nooit goed genoeg. Gewoon een ontevreden volkje met die heerlijke vrolijke gezichten altijd als je maandag ochtend op je werk komt... :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:50

russel schreef:
Of 1000,00 euro omdat de koningin weer eens is gaan skiën met de hele familie?

das een mooier voorbeeld. In dat geval claim ik een wintersportvakantie :Y)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:11

Oke ThePast03...
aardbeving en 100.000 doden = ramp
ernstig verkeersongeval door ''gek'' op koninginnedag en 8 doden = ramp

Dat kan aanleiding zijn tot discussie over de invulling van het woord ''ramp''.

Dat jij het nu ineens heel zwaar maakt, armoede erbij haalt en denkt dat de media slachtoffers monddood willen maken (hoe kom je erop, zonder media waren veel dingen niet eens bespreekbaar), zegt imo al genoeg. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:23

Ach ja dan begrijp je het toch niet, ik vind het verder wel best.

Zojuist het journaal gezien? Hoe treffend, de rijken in Haïti geven niets aan de getroffenen van deze aardbeving. Die zouden waarschijnlijk wel geld overmaken als er in Nederland een ramp zou gebeuren.