KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:41

Het artikel van onze ochtendkrant vandaag.
Voor een bijpassende foto zie: http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenl ... op-KLM.ece

Dikkerds zijn boos op KLM
donderdag 21 januari 2010 | 08:03 | BndeStem

Wie niet in de stoel past, moet bij de KLM twee tickets aanschaffen. foto Toby Melville/GPD
DEN HAAG - Met het vliegtuig reizen? Mieke van Spanje moet er niet aan denken.

De riem past niet om haar middel, het tafeltje kan ze niet naar beneden klappen, omdat haar buik in de weg zit. En als ze zich in de stoel heeft geworsteld, zit haar buurman of -vrouw de hele vlucht in de verdrukking.

"Verschrikkelijk gênant", zegt Van Spanje, voorzitter van de Obesitas Vereniging. "Het begint al met de blikken van de andere passagiers in de wachtruimte. Die zie je denken: 'Als ik maar niet naast haar zit.' Ik voel me zo opgelaten, dat ik het vliegtuig mijd."

Maar dat de KLM nu voorstelt om passagiers met extreem overgewicht vanaf 1 april te verplichten voor twee stoelen te betalen noemt zij 'ronduit schofferend'. Wat vindt de KLM bijvoorbeeld te dik? En als een te dikke reiziger één ticket boekt, mag die dan niet mee? "Alsof wij voor onze lol zo dik zijn." De KLM is daar helder in: wie niet tussen de armleuningen van de vliegtuigstoel past of de gordel niet dicht krijgt, is te dik. Een te dikke passagier die weigert een extra ticket te kopen, wordt achtergelaten. "Ons uitgangspunt is de veiligheid aan boord", zegt een woordvoerster. "Heel simpel. Het is gevaarlijk als een passagier niet vast zit in zijn stoel, voor zichzelf en voor andere passagiers." De maatregel, die al langer geldt bij partner Air France, is volgens KLM noodzakelijk, omdat steeds meer reizigers te dik zijn voor de stoelen. Een alternatief voor het tweede ticket zou er niet zijn. Zo zijn de stoelen in de duurdere economy comfort class niet breder en vliegtuigen ombouwen is geen optie. Als handreiking krijgen zwaarlijvigen standaard 25 procent korting op de tweede stoel. En als het vliegtuig niet is volgeboekt wordt het geld voor het extra ticket teruggeboekt.

De klacht van luchtvaartmaatschappijen over extreem dikke passagiers is niet nieuw. Ryanair opperde vorig jaar al een vettaks, maar daarvan is niets meer vernomen. In de VS laten enkele maatschappijen, zoals United en Continental Airlines, zwaarlijvigen al langer extra betalen voor grotere stoelen of een extra ticket.

Juridisch is daar volgens KLM dan ook geen speld tussen te krijgen. Dat wordt bevestigd door luchtvaartjurist Frans Vreede. Volgens hem kan de KLM zijn gang gaan, omdat er geen regels worden overtreden. "Discriminatie is het als zonder objectief te rechtvaardigen gronden mensen worden uitgesloten. Maar als dikke mensen de veiligheid in gevaar brengen, dan is dat een objectief gerechtvaardigde reden".

Toch zet Remy Hirasing, hoogleraar jeugdgezondheidszorg bij het VU Medisch Centrum en verbonden aan het Kenniscentrum Overgewicht, vraagtekens bij de KLM-maatregel. "Om van dikke mensen te eisen dat ze twee tickets kopen gaat te ver. Kijk dan ook naar andere oplossingen."

ilse86

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:43

Ik word er zo ziek van dat alles maar met de mantel der liefde wordt bedekt. Daarnaast vind ik het oneerlijk dat te dikke mensen NIET hoeven te betalen, terwijl lange mensen dat wel moeten (als ze extra beenruimte nodig hebben)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Tja, het werkt toch zeker 2 kanten op. Als er gewoon regels komen voor 2 stoelen bezetten = 2 stoelen betalen, dan worden zij ook niet meer aangekeken onder het mom van: ik wil niet naast haar zitten. Want dan maakt het helemaal niet uit dat of je naast een dikker persoon zit :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:53

In Amerika is dit toch al jaren het geval? Ik keek vroeger namelijk altijd een programma op tv over vliegvelden (airport heette het geloof ik) en dan kwamen er ook wel eens hele dikke mensen inchecken, die moesten vaak een extra stoel boeken. Waren ze nooit zo blij mee.. :=

Maargoed, vind het een vrij logische oplossing. Een dik persoon past gewoon niet in een stoel, klaar.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:56

Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/25969 ... len__.html

Citaat:
Dikke mensen hebben recht op twee vliegtuigstoelen
Gepubliceerd op 20 november 2008, 18:45
Laatst bijgewerkt op 20 november 2008, 18:45
ottawa -
Erg dikke mensen in Canada hebben recht op twee vliegtuigstoelen voor de prijs van een. Het Canadese hooggerechtshof heeft dit donderdag bepaald. Het hof is het met een officiële instelling eens dat erg dikke mensen ,,functioneel invalide’’ zijn en twee vliegtuigstoelen verdienen als zitplaats voor een persoon.

Drie Canadese luchtvaartmaatschappijen waren in hoger beroep gegaan over het besluit van de Canadese Vervoersautoriteit om erg gezette mensen indien nodig twee stoelen toe te kennen. De luchtvaartmaatschappijen verloren in mei al hun zaak in een federaal beroepshof. Ze probeerden het opnieuw in het hooggerechtshof maar dat is nu mislukt. Er is daarmee definitief meer plaats beschikbaar voor het zitvlees van de corpulentere vliegtuigpassagier op alle binnenlandse vluchten in Canada.
Mooi dus het kan aangevecht worden!!
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 21-01-10 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan citeerregels. Voortaan zelf doen?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:59

Heb ik - als ik kan aantonen claustrofobisch te zijn - dan ook recht op 2 stoelen??

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:02

Chevano, apart dat de maatschappijen verloren hebben.
Ik vind niet dat de mensen 'recht' hebben op twee stoelen en ze zijn wat mij betreft ook niet functioneel invalide....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:05

Nadir waarschijnlijk hebben ze het in de benadering verkeerd aangepakt.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:05

Nadir schreef:
Chevano, apart dat de maatschappijen verloren hebben.
Ik vind niet dat de mensen 'recht' hebben op twee stoelen en ze zijn wat mij betreft ook niet functioneel invalide....

tja niet iedereen een maar sommige wel (denk aan ziektes en zo) en dat is jammer.Kon verder niks vinden meer over de rechtzaken.
En ook heel veel lange mensen klagen hoor en willen meer beenruimte. En heel veel artikels gevonden dat de zit en beenruimte idd veel minder is geworden in der loop der jaren en word in de toekomst erger. Dus dat betekent dat vliegen straks alleen voor maat 36/38 word. En dat is wel weer erg overdreven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:06

Lees ik er overheen of hebben ze een bmi standard voor wat dik is?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:11

ook gevonden dat er wel hele dikke mensen zijn die een stoel erbij hebben geboekt. Maar wat banketstaaf nou niet naast elkaar!! Kan het nog gekker !!

bmi standard kan ook niet iemand van 175 met een bmi van 35 kan misschien makkelijk in de stoel zitten. Maar iemand met een een lengte van 165 en een bmi van 30 misschien niet. Denk dat ze net als bij de goliath in Walibi een stoel moeten neer zetten bij het inchecken. Weet je van te voren waar je aan toe bent en kan je meteen de stoel erbij boeken.

Verder is arkefly de engiste die voor de dikkere medemens het goedkoopst is vraagt 25 euro enkel reis voor een extra stoel!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:16

Waarom is een riem nodig dan als je toch al vastzit tussen de armleuningen? :')

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:18

Ik vind het schandalig dat de dikke mensen wel gecompenseerd zouden moet worden, maar de lange mensen niet. Echt schandalig :j

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:22

Volgens mij wordt er niet naar bmi gekeken.
Zou ook niet kunnen bij gewoon dik, volslank etc..
Extreem dik is het punt waar men het over heeft en dan is de bmi altijd te hoog.

Lijkt mij dat je voor elke reden 2 stoelen kan krijgen, als je maar betaald.
Zal het de KLM of andere maatschappij een worst zijn waarom je 2 stoelen wilt hebben.
Maar heb je 2 stoelen nodig en wil je er maar 1 en je past niet in die stoel, dan heb je een probleem als je daar niet voor wilt betalen.
Dan blijf je lekker thuis.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:26

Ik zat in september geplet tussen 2 dikke mensen. Helemaal niet grappig. Ben dus ook zeker voor.
Bij het uitstappen kwamen deze 2 amper hun stoel uit. Idd dus ook niet veilig als je voor iets snel je stoel uit moet komen.

Daarbij moeten lange mensen idd ook meer betalen voor meer ruimte, dus waarom dikke mensen niet?

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:27

zap schreef:
Ik vind het schandalig dat de dikke mensen wel gecompenseerd zouden moet worden, maar de lange mensen niet. Echt schandalig :j

ben ik het helemaal mee eens,
lange mensen hebben er last van dus betalen meer om comfortabel te kunnen reizen en mensen met obesitas zouden gecompenseerd worden omdat ze er niks aan kunnen doen?
oke sommige kunnen er niks aan doen maar het meerdendeel doet het echt zelf!
dus een 2de stoel bijboeken vind ik mee dan terecht, ook voor het comfort van de reiziger die er naast moet zitten.
die betaald tenslotte voor een hele stoel en niet een halve omdat de buurvrouw of -man toevallig obesitas heeft.
vind dit in de trein al vervelend en die stoelen zijn nog breder dan de stoelen in een vliegtuig.

en las ergens dat iemand liever niet vloog dan zo aangestaart te moeten worden vanwege de angst van andere mensen om naast diegene te zitten. boek dan een 2de stoel is dit probleem ook weer opgelost.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:31

Naja, ik heb 2 kanten..

1. Ik vind het eigenlijk wel zielig voor die zware mensen. Er zijn zoveel mensen die het al zwaar genoeg hebben met hun gewicht in de wereld en dan moeten ze ook nog eens het dubbele betalen om te mogen vliegen!!

2. Ik heb ook een keer gehad dat een zwaar persoon naast mij zat in het vliegtuig.. pff.. ik kon amper bewegen, dus ik snap dat het ook weer lastig is..

dus sjah.. ik weet het niet..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:32

pubelia schreef:
Ja dat bedoel ik dus ook Ilse86! Waarom altijd meer moeten betalen als je buiten de norm valt. Ook al kan je er soms niet echt iets aan doen. Te groot te klein te dik te dun...

Helaas werkt het zo, je kan er hoog en laag om springen maar er verandert niks.
Ik ben al jaren rugpatient en kom ook dingen tegen, ik leek wel gestoord en lui toen ik een stoel nodig had op mijn werk terwijl ik dat voor aanvang had aangegeven en het toen geen enkel probleem was. En dan heb ik het nog makkelijk...dan denk ik wel eens aan iemand die in een rolstoel zit wat die allemaal tegenkomt. En dan denk ik alleen maar aan boodschappen doen bij AH met zijn nieuwe stellingen waar ik soms met mijn 1.70 niet eens bij kom.

PS: Martinair heeft comfortclass voor 50 euro bovenop je ticket . Dus dat valt wel mee.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:33

die dikkerds moeten het voordeel ervan inzien : voor 2 stoelen betalen, is ook 2 x recht op versnaperingen :D
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 21-01-10 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:33

TessJS schreef:
Naja, ik heb 2 kanten..

1. Ik vind het eigenlijk wel zielig voor die zware mensen. Er zijn zoveel mensen die het al zwaar genoeg hebben met hun gewicht in de wereld en dan moeten ze ook nog eens het dubbele betalen om te mogen vliegen!!

2. Ik heb ook een keer gehad dat een zwaar persoon naast mij zat in het vliegtuig.. pff.. ik kon amper bewegen, dus ik snap dat het ook weer lastig is..

Er zijn ook mensen die het zonder overgewicht al zwaar genoeg hebben...moeten die dan ook maar wat luxer vliegen zodat ze wat gelukkiger worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:41

spicegirl schreef:
die dikkerds moeten het voordeel ervan inzien : voor 2 stoelen betalen, is ook 2 x versnaperingen recht op versnaperingen :D

_O-

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:41

spicegirl schreef:
die dikkerds moeten het voordeel ervan inzien : voor 2 stoelen betalen, is ook 2 x versnaperingen recht op versnaperingen :D

Hahaha! :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:43

Cowgirl schreef:
TessJS schreef:
Naja, ik heb 2 kanten..

Er zijn ook mensen die het zonder overgewicht al zwaar genoeg hebben...moeten die dan ook maar wat luxer vliegen zodat ze wat gelukkiger worden.

Het leven si soms zo zwaar als je het zelf maakt, maar daar gaat dit topic niet over. En ja, van luxer vliegen word je op dat moment wel blijer als je KLM vermijdt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:22

Goede zet van KLM!

Ik vind het niet meer dan terecht. Moeten ze je anders maar een gratis tweede stoel aanbieden? Het lijkt me nou niet echt het probleem van de luchtvaartmaatschappij dat mensen te dik zijn. Valt me, ook in het AD van vanochtend, weer op dat de (dikke) mensen proberen om de schuld ergens anders te leggen. En het gaat hier niet om 20 kilo te veel, nee je moet echt wel heel dik zijn wil je niet meer in die stoel passen.

Ik klaag toch ook niet dat ik niet meer bagage mee mag nemen dan degene die 2 of 3 keer zoveel weegt als ik :D?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:28