Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:30

Ik heb toch besloten iets te doneren, als is het een schijntje. Een smsje van 3 euro.
Mijn ouders ook btw. Niet veel, maar als iedereen dat doet heb je wel een heel bedrag!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:31

Weet je, eigenlijk komen veel van de gedachten die hier worden geuit voort uit het feit dat wij allemaal in een welvarend land wonen, dat we het geluk hebben hier geboren te zijn. Natuurlijk zijn er in Nederland problemen die moeten worden aangepakt, maar je kunt de armoede hier écht niet vergelijken met de armoede daar. Mensen die werkelijk niets méér hebben dan de kleren die ze dragen. Ouders die wanhopig op zoek zijn naar hun kinderen. Zieken die geen zicht hebben op behandelingen. En straks de ziektes die ontstaan doordat lijken te lang op straat blijven liggen. Wij draaien hier, terwijl ze nog zo kunnen schelden op de overheid, de kraan open en we hebben schoon drinkwater. Water dat we kunnen drinken zonder bang te hoeven zijn besmet te worden. Wij kúnnen ons hier afzetten tegen onze regering, wij kúnnen hier massaal via internet ons mening verkondigen door de goede infrastructuur en de mate van welvaart. Hoe kun je dan de armoede die wij hier hebben vergelijken met de armoede en de ellende daar?

Rosborstel

25 euro met ons gezin ;)

FlyAway

Precies, zo is het YankeeBoy!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:32

Met niet doneren weet je in ieder geval zeker dat je niets steunt. Dus ja, ik doneer wel, met de kans dat het verkeerd terecht komt.

Kane en Carice waren wel top samen trouwens.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:33

chevax schreef:
Weet je, eigenlijk komen veel van de gedachten die hier worden geuit voort uit het feit dat wij allemaal in een welvarend land wonen, dat we het geluk hebben hier geboren te zijn. Natuurlijk zijn er in Nederland problemen die moeten worden aangepakt, maar je kunt de armoede hier écht niet vergelijken met de armoede daar. Mensen die werkelijk niets méér hebben dan de kleren die ze dragen. Ouders die wanhopig op zoek zijn naar hun kinderen. Zieken die geen zicht hebben op behandelingen. En straks de ziektes die ontstaan doordat lijken te lang op straat blijven liggen. Wij draaien hier, terwijl ze nog zo kunnen schelden op de overheid, de kraan open en we hebben schoon drinkwater. Water dat we kunnen drinken zonder bang te hoeven zijn besmet te worden. Wij kúnnen ons hier afzetten tegen onze regering, wij kúnnen hier massaal via internet ons mening verkondigen door de goede infrastructuur en de mate van welvaart. Hoe kun je dan de armoede die wij hier hebben vergelijken met de armoede en de ellende daar?
Precies, die armoede is van een orde, dat kunnen wij ons hier niet indenken. De tekortkomingen die daar nu zijn, dat kunnen wij niet eens omvatten.

Sammie

Angelita schreef:
Stom van me. :(:)

Kan de beste overkomen :(:)
Lotus83 schreef:
Maar dan wel aan Artsen Zonder Grenzen...
Die heeft het bij mij helemaal verprutst.. dat hebben ze te danken aan de studentjes die ze in schakelen om donateurs in te schakelen.. Alleen de manier waarop verdiend geen schoonheidsprijs.

Overigs.. de vrees dat het naar de 'zak van', vette auto van gaat.. Dat komt ergens vandaan, of het hier nu wel of niet van toepassing is.. Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze daar nu een opmerking over maken.. Dat hebben de 'goede doelen' (en dat hoeven niet eens de goede doelen te zijn die achter giro 555 zitten) zelf veroorzaakt.

En net als jullie een hekel hebben aan die opmerkingen heb ik een hekel aan de kleinerende opmerkingen die gemaakt worden jegens iemand die aangeeft niet vrijwillig of apart te doneren. Je kan niet in iemands portomonnee kijken en dus ook niet beoordelen of die persoon het wel of niet kan missen. Ik vind het persoonlijk zéér onbeschoft om daar opmerkingen over te maken. Of iemand wel of niet doneert is die persoon zijn of háár keuze, net als dat het iemand's keuze is om wél te doneren. De overheid doneert namens mij, de provincie doneert namens mij. Vóór mij is dat genoeg, als iemand meer of extra wil geven moet je dat doen, maar dring dat niet een ander op :)

Maaike__

chevax schreef:
Ik heb respect voor ieders standpunt, maar ik erger me kapot aan het argument over "die dikke auto". Er is nu al zó vaak, op de radio, op tv, op internet, door betrokken mensen uitgelegd hóé het geld besteed wordt en dit doet men juist om die gedachte over dikke auto's en zakkenvullers te ontzenuwen. Als je niet wilt storten, prima, helemaal je goed recht. Maar doe dan niet of de mensen die dat wel doen directies van hulpverlenende instanties spekken.

ik ben hier helemaal mee eens!
Ik heb 100 euro gestort en ik vind het een heel fijn gevoel geven dat je iets kan betekenen voor de mensen in Haiti.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:34

shamyrah schreef:
Omdat hier in de buurt "deze" mensen wonen. Ze wonen in een gewoon huis, en hebben het echt niet zo slecht dan dat ze over laten komen. Er zullen misschien best wel mensen zijn die het echt niet zo breed hebben, maar geloof me maar hier zitten veel "bedriegers" tussen. Helaas maar niet de hele wereld is eerlijk.

Veel van die mensen krijgen voedsel van de voedselbank en hebben het niet breed, al kan ze met mijn kleine beetje maar een extra pakje koekjes kopen, laat haar dan maar lekker genieten van haar koekjes. Wat voor mij heel normaal is zoals bijv lekkernijen, uitjes etc, is voor hun mischien niet betaalbaar. Als er een bedrieger tussenzit, tja jammer dan, ik ga er echt niet dood van als ik een paar euro aan de verkeerde persoon geef, jammer dan.

Laatst kocht ik bij de C1000 4 frikandellen broodjes, en wauw er dus één opeten, toen kwam er een man naar me toe of die een hapje mocht want hij had zo'n honger, hij had kleren aan maar daarmee was alles ook gezegd, hij mocht ze allemaal hebben en ik hoop dat het hem heeft gesmaakt.

Ik geloof niet dat hij daarna in zijn ''dikke auto'' stapte, ik denk niet dat hij die heeft.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:34

Chevax AMEN!!! _/-\o_

2004-2005: Azië, slachtoffers tsunami, opbrengst 208.326.155 euro.
Dit is voor de tsunami opgehaald en ik hoop dat we dat gaan overtreffen!

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:37

Mijn dochtertje van 10 jaar heeft de afgelopen dagen 60 euro bij elkaar verdiend, ze heeft bij ons, familie en vrienden klusjes gedaan en het geld wordt vandaag op school gestort op giro 555. In totaal hebben ze met de hele school ruim 4.500 euro opgehaald..

Ontroerend hoe de kids er mee bezig waren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:38

Sammie schreef:
Overigs.. de vrees dat het naar de 'zak van', vette auto van gaat.. Dat komt ergens vandaan, of het hier nu wel of niet van toepassing is.. Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze daar nu een opmerking over maken.. Dat hebben de 'goede doelen' (en dat hoeven niet eens de goede doelen te zijn die achter giro 555 zitten) zelf veroorzaakt.

En net als jullie een hekel hebben aan die opmerkingen heb ik een hekel aan de kleinerende opmerkingen die gemaakt worden jegens iemand die aangeeft niet vrijwillig of apart te doneren. Je kan niet in iemands portomonnee kijken en dus ook niet beoordelen of die persoon het wel of niet kan missen. Ik vind het persoonlijk zéér onbeschoft om daar opmerkingen over te maken. Of iemand wel of niet doneert is die persoon zijn of háár keuze, net als dat het iemand's keuze is om wél te doneren. De overheid doneert namens mij, de provincie doneert namens mij. Vóór mij is dat genoeg, als iemand meer of extra wil geven moet je dat doen, maar dring dat niet een ander op :)

Ja, maar het probleem is dus, als de mensen die moeilijk doen over die dikke auto een hartprobleem hebben, gaan ze wel naar de cardioloog en financieren ze daarmee zijn mooie porsche en 2e huis in Cannes. Maar als het gaat om het helpen van écht hulpbehoevenden in Haïti, dan gaan we ineens moeilijkdoen omdat de hulpverlener in een dikke auto zou rijden? Dát is dus hypocriet.
De overheid doneert overigens niet namens jou. De overheid doneert namens mij, want ik heb gedoneert aanr Giro 555, en dan wordt het verdubbeld. Ik ben het er mee eens dat het de keuze van een ieder is om niet te doneren, maar ik ben blij dat ik niet in de schoenen hoef te staan van iemand die niet gedoneert heeft. Want hoe moet je nou voor jezelf aan het einde van je leven verantwoorden dat je een Haïtiaan hebt laten doodgaan terwijl je z`n leven had kunnen redden door te doneren? Zo, wat zal dat besef inslaan als een bom zeg........

Wiwabalia

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:41

En als je beseft wat ze al met € 5,- meer kunnen doen...

Ik voel toch wel een beetje trots bij mezelf omdat ik elke keer als ik naar de TV kijk en de vreselijke reclames zie, dan denk ik: Ik heb ook geholpen en gedoneert. Dat geeft mij een goed en toch wel trots gevoel.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:42

wij hebben gebeld via het programma wat nu bezig is zo ongeveer een uur terug....we zouden terug gebeld worden....maar nog steeds niet terug gebeld...vaag..meer mensen hier last van?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:43

Ik doneer niks aan 555. Mede omdat ik het geld gewoon niet heb en mede omdat er misschien belegd zou worden met het geld van de opbrengst. Een tijd geleden was er bij Kassa aan het licht gekomen dat er een aantal stichtingen belegden met het geld van de donateurs.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik het niet zielig vind voor deze mensen. Tuurlijk is het verschrikkelijk dat je hele huis en familie weg is..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:45

Zo is het KellyZ. Je hoeft je zelf nooit te verwijten dat je toe stond te kijken, hoe een bevolking alles verloor wat het had! Je hebt je steentje bijgedragen en je hebt laten zien onbaatzuchtig om een ander te kunnen geven aan de andere kant van de wereld, simpelweg omdat je het nodig vond. Daar mag je trots op zijn.

Purny, lees gewoon op de site van giro 555 dan weet je wat er wel of niet gebeurd! Als je niet wilt geven prima, dat is jouw verantwoording, maar zorg dan dat je je feiten op een rijtje heb en hang het leven van een Haïtiaan niet op aan veronderstelling of verkeerde informatie!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:45

Toekie schreef:
Is dat zo Toad? Het is nog verre van ideaal, maar volgens mij is er ook al heel wat bereikt (scholen, drinkwater, medische hulp, etc.)

nouja, bereikt, misschien wel wat, maar denk je dat het ooit echt iets wordt?
Sommige plaatsen zijn niet bedoeld om te wonen, neem nou deze aardbeving. Die mensen bouwen huisjes van hout en afval, omdat ze niet meer hebben. Bij 1 aardbeving of storm blijft daar niets van over. Nu was dit een hele heftige aardbeving waardoor weinig zou blijven staan, maargoed.
Ze kunnen met ons geld wel weer gaan opbouwen enzo, maar als er weer een aardbeving o.i.d. komt zijn we weer terug bij af. En het geld om iets stevigs te bouwen is er niet, ook niet met onze donaties.

Sommige plaatsen op de wereld zijn er niet om te bewonen. Daar wonen hooguit wat dieren die zodanig geëvolueerd zijn naar de omstandigheden maar zijn simpelweg niet bedoel voor mensen om te leven.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:46

FlyAway schreef:
Sammie schreef:

Ja, maar het probleem is dus, als de mensen die moeilijk doen over die dikke auto een hartprobleem hebben, gaan ze wel naar de cardioloog en financieren ze daarmee zijn mooie porsche en 2e huis in Cannes. Maar als het gaat om het helpen van écht hulpbehoevenden in Haïti, dan gaan we ineens moeilijkdoen omdat de hulpverlener in een dikke auto zou rijden? Dát is dus hypocriet.
De overheid doneert overigens niet namens jou. De overheid doneert namens mij, want ik heb gedoneert aanr Giro 555, en dan wordt het verdubbeld. Ik ben het er mee eens dat het de keuze van een ieder is om niet te doneren, maar ik ben blij dat ik niet in de schoenen hoef te staan van iemand die niet gedoneert heeft. Want hoe moet je nou voor jezelf aan het einde van je leven verantwoorden dat je een Haïtiaan hebt laten doodgaan terwijl je z`n leven had kunnen redden door te doneren? Zo, wat zal dat besef inslaan als een bom zeg........

Als ik zeker zou weten dat mijn geld goed terecht zou komen zou ik doneren, maar helaas ben ik daar niet zeker van. En mij haal je niet over met een zinnetje als "zit er niet over in, het geld komt goed terecht" in tegendeel :+ . Ik steun al verschillende andere goede doelen en projecten, aangezien het geld mij ook niet op de rug groeit maak ik keuzes naar waar mijn geld heen gaat en wil ik ook zekerheden hebben. Omdat Haiti nu zo in het nieuws is gaat jan en alleman doneren en anderen pushen het ook te doen, maar doe je dat de rest van de jaren ook aan doelen/projecten die niet constant in het nieuws zijn? Daar voel ik me fijner bij dan ineens met zo'n giga inzameling mee te doen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:48

Wij gaan ook geen geld doneren .. Puur omdat we niet weten waar het uiteindelijk terecht zal komen. Er is al zo veel geld ingezameld. We hebben wel een grote inzameling gedaan aan kleren en andere bruikbare dingen ..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:51

Ach appie, het is aan jou om die keuze te maken. Maar zorg dan op z`n minst als je die keuze maakt, dat je weet wat die keuze inhoudt. En dat weet je dus niet als ik jouw post lees. En dat terwijl het zo makkelijk te achterhalen is. Ik vind je argument zwak, dat je niet wilt doneren omdat je niet weet wat er mee gebeurd. (Is ook maar een mening natuurlijk) Maar als je nou zou weten dat 7% van jouw euro naar de directie van de hulpverlenende organisatie ging, dan is dat altijd nog beter dan 19% btw nietwaar? Dus van je euro wordt dan voor 93 cent iets goeds gedaan, terwijl als je hem aan in nederland uitgeeft in de winkel, dan gaat er 19% naar de belastingdienst. Betere waar voor je geld krijg je niet!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:52

Toad schreef:
Toekie schreef:
Is dat zo Toad? Het is nog verre van ideaal, maar volgens mij is er ook al heel wat bereikt (scholen, drinkwater, medische hulp, etc.)

nouja, bereikt, misschien wel wat, maar denk je dat het ooit echt iets wordt?
Sommige plaatsen zijn niet bedoeld om te wonen, neem nou deze aardbeving. Die mensen bouwen huisjes van hout en afval, omdat ze niet meer hebben. Bij 1 aardbeving of storm blijft daar niets van over. Nu was dit een hele heftige aardbeving waardoor weinig zou blijven staan, maargoed.
Ze kunnen met ons geld wel weer gaan opbouwen enzo, maar als er weer een aardbeving o.i.d. komt zijn we weer terug bij af. En het geld om iets stevigs te bouwen is er niet, ook niet met onze donaties.

Sommige plaatsen op de wereld zijn er niet om te bewonen. Daar wonen hooguit wat dieren die zodanig geëvolueerd zijn naar de omstandigheden maar zijn simpelweg niet bedoel voor mensen om te leven.

Nederland kan in de toekomst ook overspoelt worden door water, moeten we hier dan maar niet wonen? Over kan er een natuurramp voorkomen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:53

Voor de mensen die meer informatie willen:http://www.giro555.nl/nl-NL/default.aspx

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:54

Tja een aantal goede doelen die er een zootje van maken weerhoud mij er niet van om te doneren.
Als is het niet zoveel, 8 euro, maar alle beetjes helpen...Ik kan wegens omstandigheden niet werken, ik studeer, krijg geen geld van mn ouders en de ibgroep maakt er een zootje van met de studiefinanciering, maar heb nog wel wat gespaard van mn vakantiebaantjes en daar kan ik nog best een beetje van missen.
Ik kan me niet voorstellen dat zoveel mensen zijn die zo arm zijn dat ze nog geen 3 euro voor n smsje kunnen missen.
Als ze dat wel zijn dan zal ik ze niet zwart aankijken, maar ik vind het wel een erg makkelijk excuus hoor 'ik kan het niet missen'.
Niet dat je verplicht bent te geven, maar kom dan op zn minst met een goed argument.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:55

Respekt Orchid!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:57

nog steeds niet terug gebeld :(