Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:35

MamboBeach schreef:
Voor iedereen.

Bewoners bij ons kunnen zichzelf laten inenten.
Medewerkers zelf maken de keuze die zij zelf het beste vinden...dus in mijn geval is enten níet de beste keuze.

Blijft over....
(op zich vind ik dat best een argument hoor, dat je dit aanbiedt om de bezetting voldoende te houden. Maar er moeten geen oneigenlijke argumenten bijkomen)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:05

beantsje schreef:
FitzChivalry schreef:
ik heb hem vandaag ook gehad.. en mijn arm doet pijn..

Bij ons krijg je een gesprek met je hoofd, en moet je een reden opgeven.. dat heeft imo toch nog veel
mensen over gehaald..

Dat gaat mij wel erg ver. Ik kan mij gewoon beroepen op de grondwet. Echt, ik denk dat ik er voor mijzelf een goede reden voor heb, dat wil ik ook best vrijwillig vertellen, daar mag je het mee oneens zijn, maar het blijft mijn keuze. Ik laat me ook niet dwingen tot een verdediging, dan beroep ik mij eenvoudigweg op de grondwet.

Een afdelingshoofd die mensen op deze manier onder druk zet, die zou met mij echt problemen krijgen. Daar zou ik een formele klacht tegen indienen.

Wij moesten een formulier terug sturen als je ergens anders geent word of je niet wilde laten enten. Als je je niet wilt laten enten moest je hiervoor een reden invullen . Belachelijk ik hoef me hier helemaal niet over te verantwoorden ten opzichte van mijn werkgever. Dat ze willen weten hoe groot de opkomst word ok ivm het aantal vaccins.

Ikima

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:31

Ik werk ook in de zorg en laat mij ook niet inenten. Een paar weken terug was er een massale griepvaccinatie bij ons en volgende week kan er massaal een mexicaansegriepvaccinatie gehaald worden.
Er is nog te weinig bekend over die entstof, bovendien ben ik zelden ziek, hooguit een zware verkoudheid waar ik een paar dagen beroerd van ben. Ik hoor van veel mensen dat ze juist ziek werden na de enting.
Bovendien vind ik dat mijn wekgever mij niet kan verplichten om mij te laten vaccineren tegen de griep, straks moeten we ons voor alles laten inenten wat eventueel op de patienten overgebracht kan worden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:40

Mijn ouders werken in de zorg en laten zich niet enten. Beide werken niet in een ziekenhuis/verpleeghuis en komen met vrij weinig mensen in aanraking of deze mensen zijn terminaal. Ze vinden het risico niet groot genoeg en zijn allebei gezond (+ moeders wordt van elke enting strontziek). Mijn vriend (risicogroep) laat zich wel enten. Naast dat hij in de risicogroep zit reist hij ook veel met de trein en werkt binnen een wat grotere organisatie dus het risico op besmetting ligt ook wat hoger.

Daarnaast gaan de "zwakke" groepen ook dood aan de gewone griep en daar is ook niet zo'n heisa over. Een zwak lichaam kan gewoon niet veel hebben en daarvoor worden ook de risicogroepen + de zorg al geënt (niet verplicht).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:49

pizza64 schreef:
Wij moesten een formulier terug sturen als je ergens anders geent word of je niet wilde laten enten. Als je je niet wilt laten enten moest je hiervoor een reden invullen . Belachelijk ik hoef me hier helemaal niet over te verantwoorden ten opzichte van mijn werkgever. Dat ze willen weten hoe groot de opkomst word ok ivm het aantal vaccins.

Bespottelijk. Heb jij het wel ingevuld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:25

Ikima schreef:
Ik hoor van veel mensen dat ze juist ziek werden na de enting.

Ik heb hem nu bijna een week geleden gehaald en heb er niets van vernomen, mensen in mijn omgeving ook niet. Een beurs gevoel in je bovenarm, de eerste 2 dagen verder niet hoor.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:12

@beantsje Nee hoor !

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:40

Offtopic bericht verwijderd.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:46

Bij ons was gister inenten op het werk, maar ik heb hem niet gehaald :n
Mijn danspartner heeft de mexicaanse gehad en heb toen nog met hem gedanst. Denk dat ik anders al ziek was geweest en was sowieso al niet van plan om me in te laten enten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:54

beantsje schreef:
FitzChivalry schreef:
ik heb hem vandaag ook gehad.. en mijn arm doet pijn..

Bij ons krijg je een gesprek met je hoofd, en moet je een reden opgeven.. dat heeft imo toch nog veel
mensen over gehaald..

Dat gaat mij wel erg ver. Ik kan mij gewoon beroepen op de grondwet.

Nóg wel.

Wanneer er maatschappelijk draagvlak is, is het politiek haalbaar een wettelijke verplichting in te voeren en de grondwet staat dit toe.

Een maatschappelijk draagvlak kan gemanipuleerd worden door uitspraken van voorstanders met emotionele argumenten over gevaar voor patiënten, bescherming van de zwakken.
Het doel, de kritische beschikbaarheid van personeel verzekeren, wordt dan ´afgedwongen´.

Dan rest je alleen ontslag nemen. Dát hebben de meesten er niet voor over = doel gerealiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:06

Ik werk in de zorg en laat mij niet vaccineren. De reden daarvan is dat er te weinig bekend is over deze vaccinatie. Bij mijn werk mag je kiezen of je hem wel of niet wilt. Ook als je nee zegt is dat voldoende en je hoeft je verder niet te verdedigen. Het merendeel van mijn clienten neemt de MG-prik wel.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:42

Citaat:
Nóg wel.

Wanneer er maatschappelijk draagvlak is, is het politiek haalbaar een wettelijke verplichting in te voeren en de grondwet staat dit toe.

Een maatschappelijk draagvlak kan gemanipuleerd worden door uitspraken van voorstanders met emotionele argumenten over gevaar voor patiënten, bescherming van de zwakken.
Het doel, de kritische beschikbaarheid van personeel verzekeren, wordt dan ´afgedwongen´.

Dan rest je alleen ontslag nemen. Dát hebben de meesten er niet voor over = doel gerealiseerd.

Ik geloof niet dat ze zover zullen gaan of ben ik nu naíef, ik zou trouwens geen ontslag nemen dan, maar me laten ontslaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:31

Huertecilla schreef:
Nóg wel.

Een wettelijke verplichting is er nu nog niet en die komen er doorgaans ook niet zomaar. Wat dat betreft voel ik me nog wel beschermd door de wetgeving. Als-dan scenario's voegen aan deze discussie niet zoveel toe.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:29

Citaat:
Nóg wel.

Gelukkig behoor ik dan niet tot de risico groep want no way dat die naald erin komt. Dat het echt verplicht word lijkt me eigenlijk sterkt. Zomaar de grondwet veranderen en bijv. iedereen verplichten kan toch zo maar niet?? :o? of wel? is dat wel eens gebeurt uberhoud?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:37

In de grondwet staat eigenlijk dat het niet verplicht kan worden behalve als voor een heel speciaal geval een speciale wet komt. Dus dat betekent dat er wel een wet voor nodig is, maar geen grondwetswijziging.
Of dit ooit al eens gebeurd is, weet ik niet.
Voor bijv. polio is het ook nooit verplicht , ondanks de polio-epidemie op de veluwe in 1978. en da's toch een ander verhaal dan een griepepidemie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:43

ik zit dus ook met deze dilemma,

ik werk als kraamverzorgende, en mag hem dus ook halen, ben niks verplicht of hoef ook geen reden op te geven.

maar mensen roepen massaal je werkt met babys stel dat zei het krijgen dan denk je daar nog vaak aan terug,
maar dan denk ik weer van er is nu zo weinig bekent over deze prik en wat hij later doet, moet ikd an me dan maar ziek of lam laten spuiten ivm gezondheid van andere en niet aan me eigen denken?

ik vind het best moeilijk om hier een keuze in te maken ivm de babys wat zou jullie mening zijn waarom wel/niet
20 november mag ik hem halen, maar kom er maar nietuit

me ouders en omgeving hebben liever van niet ivm te weinig onderzoek naar de prik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:53

Misschien helpt het om je voor te stellen dat jouw baby daar ligt?

Ouders van zuigelingen worden opgeroepen voor enting. Borstvoedingbabies zijn toch door de moeder beschermd? Met zuigelingen lijkt me het lastigst om er uit te komen idd, ze zijn enorm kwetsbaar en zieke babies helemaal natuurlijk. Op nederland 1 was laatst een babietje van 3 maanden met MG, naar om te zien.
Ik denk dat ouders ook gaan vragen of je geent bent?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:17

dat weet ik en denk daar vaak over na maar ik wil ook aan me eigen gezondheid denken en die staat voor mijn eigenlijk ook voorop, maarja als je dan naar gaat denken inderdaad over zo n klein babytje,

vind de keuze erg lastig,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:21

Dringt men in het algemeen meer aan in de kraamzorg of op kinderafdelingen, neonatologie op vaccineren?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:27

Mindim schreef:
Dringt men in het algemeen meer aan in de kraamzorg of op kinderafdelingen, neonatologie op vaccineren?

dat idee heb ik wel, in ons ziekenhuis iig wel.
ik geloof dat bij ons op de kinderafdeling iedereen zich wel laat enten..

Er wordt steeds gehamerd op het feit dat we zuigelingen en prematuren kunnen besmetten, en dat deze
er ook sneller aan overlijden dan andere patienten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:32

StalNollie schreef:
dat weet ik en denk daar vaak over na maar ik wil ook aan me eigen gezondheid denken en die staat voor mijn eigenlijk ook voorop, maarja als je dan naar gaat denken inderdaad over zo n klein babytje,

vind de keuze erg lastig,

Even om te relativeren;
Als de moeder het wil, heeft ze zich al laten enten vóór de bevalling. Dan is de baby nog wel even beschermd. Zeker met borstvoeding.
Verder komt jan en alleman op kraamvisite. Dus als er al een besmetting plaatsvindt, hoeft die niet van jou afkomstig te zijn.
Tenslotte; ookal ben jij geent, dan nog kan je het virus wel van de ene naar de andere plek overbrengen.

Ik wil je echt niet van de vaccinatie afpraten hoor, als het voor jou goed voelt moet je hem zeker gaan halen. Maar als je hem eigenlijk niet wilt, moet je daar niet met oneigenlijke argumenten toch toe gedwongen worden.

Het spreekt (neem ik aan) voor zich, dat je uiterst hygiënisch te werk gaat en je handen vaak en zorgvuldig wast.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:30

FitzChivalry schreef:
Mindim schreef:

dat idee heb ik wel, in ons ziekenhuis iig wel.
ik geloof dat bij ons op de kinderafdeling iedereen zich wel laat enten..

Er wordt steeds gehamerd op het feit dat we zuigelingen en prematuren kunnen besmetten, en dat deze
er ook sneller aan overlijden dan andere patienten.

Ik vind dat dit helemaal verplicht moet worden!

Net een vriendin aan de telefoon gehad en zij zegt ook, het is niet verplicht maar ik hoop toch dat er een kraamverzorgster komt die gevaccineerd is. Ik kan me dat toch heel goed voorstellen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:43

pizza64 schreef:
Ik geloof niet dat ze zover zullen gaan of ben ik nu naíef, ik zou trouwens geen ontslag nemen dan, maar me laten ontslaan.

Dat maakt niet uit voor je rechten. Er is dan een grond voor ontslag. Je weigert aan de wettelijke verplichting te voldoen.

Of dit wel/niet snel gaat komen is een ander punt.
Bij dit soort situaties wordt het ijzer juist NOOIT gesmeed als het heet is.
Dat wordt een paar keer verhit opdat het haast een vanzelfsprekendheid is voor het brede publiek en dan rond de zomer vervroegd op de agende in de kamer in de mal gestampt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:51

Mindim schreef:
Misschien helpt het om je voor te stellen dat jouw baby daar ligt?

....

Ik denk dat ouders ook gaan vragen of je geent bent?

@Beantsje; hoe beschermt voel jij jouw rechten onder deze ´druk´?
Jouw argumenten zijn valide, rationeel. Je hebt gewoon helemaal gelijk.
De druk is gebaseerd op emotionele ´argumenten´ en die worden nota bene gevoed door gezaghebbende woordvoerders. Denk je dat jouw rationele argument tegengewicht zijn? of ben je daarmee alleen een booswicht?!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:07

Het nieuwe vaccin is minder nieuw dan het lijkt: het is gebaseerd op het vogelgriepvaccin, en daar waren ook geen problemen mee en het bleek veilig genoeg. Geen excuus dus om niet in te enten.

Ik heb me nog nooit eerder in laten enten, (tegen griep) maar ik ga niet ongevaccineerd naar mijn zieke bejaarde moeder toe, die nog wacht op haar eigen inenting.
Ze heeft geen jaren meer te leven, maar zolang ze zelf wil leven en eet en drinkt ga ik haar geen vroegtijdige dood opdringen, en ik hoop dat het medisch personeel daar ook zo over denkt.

Helaas merk ik aan sommige opmerkingen van mensen hier, dat het niet meer van zelfsprekend is in deze tijd, om even een prikkie over te hebben voor de medemens.