Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:08

Om weer even terug te komen op de vergelijking Nederland - Amerika ....

We waren net terug van vier weken Amerika, waarbij we voornamelijk buiten de deur gegeten hebben. We zijn dan gewend aan zeer attente bediening, die zich netjes voorstelt (Hello, I am Ralph, I'm your waiter for today), de bestelling opneemt, vraagt of er nog wat nodig is op tafel, informeert of alles in orde is, later vraagt of alles voldoende was en ook nog vraagt of hij de rekening al mag brengen (met de opmerking dat je gerust nog een tijdje kan blijven zitten hoor) en ook nog steeds water, koffie of frisdrank gratis heeft bijgevuld. Die knul krijgt van mij met plezier 20% op een rekening van pak 'm weg 60 dollar met z'n tweeën.

Dan kom je in een Nederlands restaurant, waar je 8 (ja, 8!! verschillende mensen) aan tafel hebt gehad voor een simpel voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht menuutje in een wegrestaurant en bijna 2,5 uur gezeten hebt omdat alles zó lang duurde. Op een zondagavond om half acht, terwijl de tent bijna leeg was. Rekening: 90 euro.

Ja, dan vertrek ik zonder fooi en dat doe ik écht maar zelden hoor. Want gelukkig zijn er nog veel restaurants in Nederland waar het wél goed gaat.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 12-11-09 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:09

daisies schreef:
De hebberige bediening :D

Wat een onzin.

In de middeleeuwen was het al gebruikelijk het meidje dat in de kroeg werkte een stuivertje toe te drukken, of een klein hebbedingetje.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:43

Kijk je hebt bedienen en je hebt service. Je kunt natuurlijk je drankjes en borden lopen, de bestellingen opnemen en afruimen, maar je kunt ook even een praatje maken met de mensen, mensen verrassen met een opgeleukt dessert als ze iets te vieren hebben, mensen een nieuw karafje water brengen omdat je ziet dat de andere bijna op is ook al hebben ze nog niet om een nieuwe gevraagd (is natuurlijk gratis), dat de mensen je niet hoeven te roepen om drinken maar jij er bij bent op het moment dat ze zich net bedacht hebben dat ze zo nog wel wat drinken lusten, even de ijsbeker omspoelen die de kinderen graag mee naar huis willen nemen, niet eenmalig vragen of alles naar wens is maar later ook later nog even vragen of alles voldoende is en ga zo maar door.

En voor deze service willen mensen dan een fooi geven.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:49

FZ_Lin schreef:
daisies schreef:
Het is niet een branche waar ik ooit voor zou kiezen :n

Ik doe het nu omdat het makkelijk te combineren is met paarden maar anders.. Mensen behandelen je vaak alsof je een dom wicht bent (en tuurlijk de uitzonderingen daargelaten) Ik kan wel een waslijst opnoemen.. Mensen die gewoon weglopen als ze de kaart zien. De kaart hangt toch ook aan de muur?? Had ik niet naar buiten hoeven lopen.. Ze denken dat wij hondjes zijn, het valt me mee dat ze niet fluiten als ze me nodig hebben, knippen met de vingers hebben mensen in ieder geval wel een handje naar..

Haha fluiten doen ze bij mij wel eens :j Dan loop ik erheen en vraag ik of ze mij de volgende keer aan willen lijnen voor het geval ik weer wegloop :+
En als ze uitgebreid gaan zwaaien, dan zwaai ik heel lief terug :')
Maar ze kunnen er altijd wel om lachen bij ons. Ze weten ondertussen wel hoe ik ben.

Maar ver in het verleden heb ik bij een 'echt' restaurant gewerkt, en daar ging het echt heel anders aan toe dan waar ik nu werk.
Was ook blij dat ik daar weg was :)

werk je in een restaurant in Veenendaal?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:51

Ik ben het helemaal eens met MoniqueT: ben zelf ook net terug uit Amerika en de bediening daar is totaal niet te vergelijken met de bediening hier. De mensen daar zijn 10 x vriendelijker dan de mensen hier in de bediening. En inderdaad gaat alles veel sneller. Ook als er iets niet in orde is of als je ergens niet tevreden over bent krijg je gelijk iets nieuws zonder dat ze daar verder moeilijk over doen.

Verder vind ik dat je Amerika en Nederland niet met elkaar kunt vergelijken. In Amerika is het normaal dat je fooi geeft van ca 15%.
De bediening daar krijgt dan ook een heel stuk minder uitbetaald dan wat ze hier in de bediening verdienen. Hoe harder ze werken en vriendelijker ze zijn, hoe meer ze verdienen. Als ze geen fooi kregen, konden ze ook totaal niet rondkomen.

En daar is de hele show van Oprah op gebaseerd, op Amerika en niet op Nederland, dus deze hele discussie is dan ook totaal zinloos.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:56

MontyRulezz schreef:
En daar is de hele show van Oprah op gebaseerd, op Amerika en niet op Nederland, dus deze hele discussie is dan ook totaal zinloos.

He he, precies! De poll is al totaal verkeerd gesteld, want als je niet bekend met de Amerikaanse eet- en restaurantcultuur kan je er ook niet over meepraten.

Wil je een discussie over wel of geen fooi geven in de horeca in Nederland, laat dan die poll weg, die 15 procent komt uit Amerika waar alles gewoon heel anders ligt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:46

als ik al uit eten zou gaan,wat zelden voorkomt dan rond ik het bedrag af naar boven,maar ga echt niet veel fooi geven,voor iemand die op een terrasje een colaatje moet brengen...

en hard werken...heb 10 jaar op een OK gewerkt,spoeddiensten gedraait,nachten gewerkt,weekdiensten draaien,en daarbij soms meer als 40 overuren draaien,en gezondheidszorg loopt aardig achter met salarissen,maar een fooitje :n ,heb dat echt nooit gehad.....

dus ja,waarom in de horeca dan wel,vind de instelling van de mac eigenlijk wel goed,gewoon geen fooien,mensen krijgen toch gewoon hun salaris,nog ff moet je ze ook nog een applausje geven :D ...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:29

MontyRulezz schreef:
Ik ben het helemaal eens met MoniqueT: ben zelf ook net terug uit Amerika en de bediening daar is totaal niet te vergelijken met de bediening hier. De mensen daar zijn 10 x vriendelijker dan de mensen hier in de bediening. En inderdaad gaat alles veel sneller. Ook als er iets niet in orde is of als je ergens niet tevreden over bent krijg je gelijk iets nieuws zonder dat ze daar verder moeilijk over doen.

Verder vind ik dat je Amerika en Nederland niet met elkaar kunt vergelijken. In Amerika is het normaal dat je fooi geeft van ca 15%.
De bediening daar krijgt dan ook een heel stuk minder uitbetaald dan wat ze hier in de bediening verdienen. Hoe harder ze werken en vriendelijker ze zijn, hoe meer ze verdienen. Als ze geen fooi kregen, konden ze ook totaal niet rondkomen.

En bedankt :o

miss_lizje

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:38

Wij waren in Canada en hebben met open mond staan kijken toen de rekening kwam. We waren in Lake Louise in een restaurant gaan eten waar het eten bijna van je bord afliep. Eingelijk was niks daar nou dat je zeg lekker. Vragen we om de bill en staat er gewoon met pen omcirkeld dat we verplicht 15% fooi moesten geven.
Persoonlijk ben ik van mening dat je fooi moet verdienen door goede serves, wat in dit geval kortom uitermatend terlurstellend was en het eten was ook niet lekker.
Ma heeft haar wel fooi gegeven om het gebaar, maar noway die 15%.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:41

miss_lizje schreef:
Wij waren in Canada en hebben met open mond staan kijken toen de rekening kwam. We waren in Lake Louise in een restaurant gaan eten waar het eten bijna van je bord afliep. Eingelijk was niks daar nou dat je zeg lekker. Vragen we om de bill en staat er gewoon met pen omcirkeld dat we verplicht 15% fooi moesten geven.
Persoonlijk ben ik van mening dat je fooi moet verdienen door goede serves, wat in dit geval kortom uitermatend terlurstellend was en het eten was ook niet lekker.

Nee, je geeft daar geen fooi voor de service je geeft daar fooi om iemand haar loon te betalen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:44

Vjestagirl schreef:
daisies schreef:
De hebberige bediening :D

Wat een onzin.

In de middeleeuwen was het al gebruikelijk het meidje dat in de kroeg werkte een stuivertje toe te drukken, of een klein hebbedingetje.

Het was ook geen serieuze opmerking :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:47

Vjestagirl schreef:
miss_lizje schreef:

Nee, je geeft daar geen fooi voor de service je geeft daar fooi om iemand haar loon te betalen.

Precies, en als je daar verbaasd om bent, heb je je dus niet verdiept in de gewoontes van het land. Vijftien procent is gewoon 'gewoontjes'. Ben je echt tevreden dan geef je zeker 20 procent. Ben je niet tevreden, dan geef je minder, maar leg je wel aan de manager uit waarom je dat doet. Want als jij niet tevreden bent, wil hij graag de kans krijgen je te compenseren!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:51

Als de bediening fijn is, en het eten en drinken ook, geef ik wel ongeveer tien procent fooi. Maar als het slecht is, dan doe ik dat niet. Ze hebben het dus zelf in de hand. Overigens gebeurt het me misschien 1 a 2 keer per jaar dat ik mijn fooi in mijn zak moet houden, dus met het personeel in onze horeca, vind ik het best goed gesteld!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:56

Nogmaals: 10 procent is in Nederland gewoon hardstikke genoeg meestal (ik vind het zelfs soms veel), maar die 15 procent gaat over Amerika. Topicstarter begint een discussie naar aanleiding van een show van Oprah over het Amerikaanse systeem en draait de discussie naar Nederland.

Niet te vergelijken!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:57

10% krijg je echt zelden hoor, 2-5% is meer in de richting

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:56

Ik vind fooi geven eigenlijk gewoon een soort fatsoensnorm. Wij geven eigenlijk altijd fooi, of het moet wel echt HEEEEL beroerd geweest zijn. Maar over de hoeveelheid fooi denken we eigenlijk nooit na. Vaak ronden we het bedrag gewoon af.

Heb zelf ook wel wat jaartjes horeca gelopen, fooi krijgen is gewoon leuk meegenomen. Maar ons salaris is dan ook gewoon goed, zeker als je het vergelijkt met wat de serveersters in Amerika krijgen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik voor zo'n bedragje de hele dag het vuur uit mn sloffen ga lopen. Ik kan me dan wel voorstellen dat ze de goede fooien gewoon nodig hebben.

Tijdje geleden waren we eens in Belgie, daar ook een hapje gegeten. Daar stond op de kaart: prijzen incl bediening. Daar snapte ik dan weer helemaal niets van. Kwam op mij een beetje over dat we dan geen fooi meer mochten geven. Heel vreemd.