Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:27

Hmm, weet ik zo niet.
Mocht ik zoiets tegenkomen zal ik het melden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:30

+:)+
dank je

Ik denk meld me aan maar ik krijg allemaal priveberichten of ze mijn paard mogen verzorgen of ik nog paarden wil kopen :+

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:03

Goedemiddag Bokkertjes,

Ik heb het hele forum doorgelezen en snap jullie frustratie perfect ivm paardenspellen.

Over Horse Tycoon heb ik niets te zeggen, daarvoor ben ik hier niet maar over Horse Nation wel en Combining Horses.

Horse Nation ben ik admin en Combining Horses is mijn eigen spel. Bij Combining Horses is er al over gesproken over die foto's die zomaar van internet gehaald worden.

Nu ga ik even een voorstel doen met jullie want helaas ik kan niet heel Horse Nation of Combining Horses afstuimen, foto's gaan opzoeken op internet en kijken of ze er wel op mogen staan of niet.. dat is inderdaad onbegonnen werk.

Maar wat is niet onbegonnen werk:
Jullie zijn welkom, als is het maar om een account te registreren en toch de site is te doorlopen. Vind je een foto terug, die van een andere bokker is en niet van jou is, bewerkt, onbewerkt, dat doet er niet toe. Wat je dan kan doen is die persoon mailen om de foto er af te halen, doet die persoon dat niet kun je volgende doen:
Je zorgt dat je nog 1 foto hebt van dat paard, als bewijs. Ik zeg dadelijk waarom. Je gaat daar met naar een admin of een mod, geen helpdesk. Je maakt ook een printscreen van de mail waarin je al hebt gevraagd om de nodige foto's te verwijderen die auteursrechtelijk beschermd zijn.
Dan hebben wij genoeg bewijs om voor jou op te treden en te zorgen dat die foto's eraf zijn en de persoon in kwestie ook warning of een straf van enkele dagen blokkering spel te geven. Dit omdat je al gevraagd hebt voor de foto's eraf te halen.

Waarom nu 1 extra foto?
Soms willen kinderen andere kinderen pesten en komen ze dat aangeven, maar eigenlijk voor niets. En als we dan geen bewijs hebben, dan doen we het liever niet want het is al geweest dat het niet zo was en inderdaad gewoon een stockfoto van deviant art..

Maar dat is wat ik jullie kan aanbieden al. Ik hoop dat jullie met mijn inzet al tevreden zijn.

Het gaat over:
http://www.horse-nation.nl
http://www.combininghorses.nl

Op beiden sites ben ik terug te vinden onder Miss Sira.

Met vriendelijke groet,
Miss Sira

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:19

Ben uit nieuwsgierigheid ook even gaan kijken.
Ik ben Pladykt nu ook al een aantal keer tegen gekomen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:23

Harstikke goed om dit te doen! :j Ook op www.hyves.nl word er heel wat afgehaald als 't gaat om schending van eigen foto's.
Zo heb ik mijn haflinger al meerdere keren gevonden op hyves van mensen die zeggen 'Niet normaal hoeveel liefde ik heb voor
dit paard'. Vreselijk! :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:28

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:21

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:25

Hoi, ik ben moderator op Horse Tycoon (nl).
Als je, jouw paard of jouw foto tegenkomt mag je mij gerust een PB sturen (Stephanie).

Ik zal het dan per direct verwijderen :) .
HT.nl maakt ook gebruik van een klachtenformulier:
http://www.horsetycoon.nl/?p=abuse

Ik kan je alleen aanraden een groene mod aan te spreken, dat werkt over het algemeen veel sneller dan het formulier invullen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:34

Hey Stephanie :P

Ik heb een klacht over het klachtenformulier (klinkt raar) maar ik vind het niet prettig om al mijn prive gegevens te geven. Als ik een mod ( ander dan jij) een berichtje stuur met een foto van mij verwijzen ze me ALTIJD naar dat irritante formulier en verwijderen dus nooit meteen de foto. Dus dan ga ik maar door met degene die mijn foto gebruikt en dan kan ik nogal bot uit de hoek komen denk ik. Ik vind het dus heel vervelend dat als ik het aan een mod vraag, dat ze het dan niet meteen verwijderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:37

Ik vind het ook best wel brutaal dat ze om al die gegevens vragen.
Ik snap best ze een email adres willen, maar al het ander is gewoon puur onnodig.
Plus lijkt het erop dat het gemaakt is door iemand die teveel fantasie heeft: 'Is een strafrechtelijke, civielrechtelijke, arbitrage- of andere procedure aanhangig over deze kwestie?'
:')

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:46

lifaya schreef:
Hey Stephanie :P

Ik heb een klacht over het klachtenformulier (klinkt raar) maar ik vind het niet prettig om al mijn prive gegevens te geven. Als ik een mod ( ander dan jij) een berichtje stuur met een foto van mij verwijzen ze me ALTIJD naar dat irritante formulier en verwijderen dus nooit meteen de foto. Dus dan ga ik maar door met degene die mijn foto gebruikt en dan kan ik nogal bot uit de hoek komen denk ik. Ik vind het dus heel vervelend dat als ik het aan een mod vraag, dat ze het dan niet meteen verwijderen...

Dat formulier hebben ze opgesteld n.a.v. klachten van fotografen. En is in principe alleen bedoeld voor degene die hun brood verdienen met fotografie (tenminste dit is wat ik ervan begrepen heb) . Zoals je dus al wel merkt heb ik geen idee wat er heeft afgespeeld en met wie, hoe etc. veel informatie over de hoe's en wat's kan ik dus niet geven.

Ik ben het geheel met jullie eens dat een formulier als dit een hele 'rompslomp' is. Vandaar dat ik jullie dus de optie geef om mij een berichtje te sturen. Ik heb eerder al eens voorgesteld om een makkelijker formulier te maken maar dit vonden zij om bovenstaande reden dus niet een goed idee.

Ik weet niet of jij de groene mods aanspreekt daar, want alle andere kleurtjes hebben geen opties tot verwijderen van foto's. Mocht het weer voorkomen stuur mij dan gewoon een PB dan weet je zeker dat het verwijderd wordt :D .

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:54

Stephanie schreef:
Mocht het weer voorkomen stuur mij dan gewoon een PB dan weet je zeker dat het verwijderd wordt :D .

en dat kan ik beamen ;)

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:12

eigenlijk moeten deze spellen zelf foto's kopen van fotografen
en dat de leden alleen uit die plaatjes kunnen kiezen als ze credits kopen voor een foto bij het paard zijn profiel
en niet meer zelf een foto kunnen uploaden om deze reden dus

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:46

Wenny: da's best een idee :j Misschien dat de fotografen en de paardenspellen een royalty-overeenkomst kunnen sluiten? Dan is iedereen gelukkig en verdienen de fotografen er zelfs nog wat extra mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:48

of gewoon afschaffen die plaatjes bij die paarden :)

ze hebben tog niet veel waarde.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:52

@ Stephanie.
Zo'n formulier is natuurlijk wel heel vervelend. Wij als fotografen moeten al onze persoonlijke gegevens geven maar de andere partij houdt al hun gegevens achter. Lekker dubbel.

Ik heb niet de tijd om heel HT door te spitten of er foto's van mij op staan en dan vervolgens eerst met de speler in kwestie in conclaaf gaan en een grote bek krijgen om dan nog eens met één van jullie contact op te nemen of de foto verwijderd wordt.

Ik denk dat jullie een hele snelle actie kunnen toepassen om duidelijk te maken dat het nu menens. Open een topic en geef duidelijk in kindertaal aan dat ze iets doen wat niet mag volgens de Nederlands wet en volgens jullie regels. Geef ze de tijd om vrijwillig de onrechtmatige foto's te verwijderen en is dat na 1 maand nog niet gebeurt ga dan sancties opleggen. Gaan jullie niet met sancties werken voor de spelers die de wetten overtreden dan blijven we dit tot in den treuren houden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:57

_lauraaa_ schreef:
of gewoon afschaffen die plaatjes bij die paarden :)

ze hebben tog niet veel waarde.

Voor de eigenaren van het spel wel, want de kids betalen ervoor om een plaatje erop te zetten. ;)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:09

Hilda97, Het is zo heel makkelijk gezegd. Maar helaas is het niet zo heel makkelijk. Geloof mij er zijn heel wat discussies over geweest. En dat niet alleen op het openbare forum. Niemand verplicht je om betreffende speler een PB te sturen, het is gewoon het handigst als je per direct naar een moderator stapt. Het bespaart veel ergernissen want de meeste spelers daar bevinden zich in de pubertijd en hebben niet al te veel respect. Nu wil ik ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar als ik de verhalen hoor van fotografen die naar spelers toestappen loopt het meestal uit op een niet zo vriendelijk gesprek.

betreft beheer kan je hier ook het NAW vinden: http://www.tripix.nl/contact

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:11

Stephanie, weet jij wat de redenen zijn om geen sancties te verbinden aan het plaatsen van andermans foto's?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:20

Ik begrijp ook wel dat het niet gemakkelijk is maar denk jij dat als er voor de spelers geen sancties op staan ze ermee zullen stoppen???

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:30

Shadow0 schreef:
Stephanie, weet jij wat de redenen zijn om geen sancties te verbinden aan het plaatsen van andermans foto's?

Het is een heel groot nadeel dat het op zo'n grootschalig spel niet goed te controleren is.
En wie geef je de schuld? De eigenaar van betreffend paard met de gestolen foto, of degene die de foto heeft toegevoegd. Maar hoe weet je wie de foto heeft toegevoegd? En als deze al bekend is, is deze foto dan gekocht van iemand, of is het een zelf uitgezochte foto.

Kortom, wie geef je de schuld? Dit is met het huidige systeem niet te achterhalen.

Er is veel discussie geweest over het al dan niet afstraffen van stelen. Maar omdat hierin geen duidelijkheid te verkrijgen is, is het gewoon onmogelijk. Waarschijnlijk zullen veel 'onschuldigen' de dupe worden van de èchte dieven.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:34

Dat is jullie verschuilen achter het probleem.

Heel simpel gooi een topic online met daarin een duidelijke uitleg. Degene die zonder toestemming foto's hebben gebruikt kunnen vrijwillig zonder kosten de foto's weghalen. Staan er na de gestelde periode nog foto's die duidelijk niet van iemand zijn dan gaan ze eraf zonder pardon en zet je de betreffende speler op een virtuele strafbank. Blijkt dat na de uitleg de sancties en dergelijke dat er nog steeds gejat wordt dan trekken jullie het hele spel leeg van foto's.

Moet jij eens zien hoe snel ze begrijpen dat ze tegen alle regels in bezig waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:36

Stephanie schreef:
Kortom, wie geef je de schuld? Dit is met het huidige systeem niet te achterhalen.

Dat lijkt mij iets dat technisch goed te doen is. Ik zou zelf geneigd zijn om inderdaad vooral degene die de foto's toevoegt aan te spreken en te waarschuwen, en dat zijn gegevens die prima zijn te achterhalen en op te slaan. (Ik neem ten minste aan dat alleen gebruikers met een account bestanden kunnen toevoegen?)
Ik denk dat je toch de discussie nog eens aan moet zwengelen, want geheel zonder consequenties is het voor iedereen wel erg makkelijk om het gewoon te blijven proberen, waarom tenslotte ook niet?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:39

@ Shadow0,
Wij (Femke en ik) hebben al zoveel ideeën en optie's aan het bestuur (de eigenaar) aangedragen maar alles is diens optiek onmogelijk. Wij als fotografen moesten maar het hele spel uit gaan kammen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:42

Shadow0 schreef:
Stephanie schreef:

Dat lijkt mij iets dat technisch goed te doen is. Ik zou zelf geneigd zijn om inderdaad vooral degene die de foto's toevoegt aan te spreken en te waarschuwen, en dat zijn gegevens die prima zijn te achterhalen en op te slaan. (Ik neem ten minste aan dat alleen gebruikers met een account bestanden kunnen toevoegen?)
Ik denk dat je toch de discussie nog eens aan moet zwengelen, want geheel zonder consequenties is het voor iedereen wel erg makkelijk om het gewoon te blijven proberen, waarom tenslotte ook niet?

Ja nu ik dit zo aan het typen was kwam er inderdaad ook bij mij op dat ik eens zou kunnen vragen naar het opslaan van dit soort gegevens.
Ik zal eens kijken of zie hier iets aan zien. Maar steek nog maar geen vlag uit :+ .

Hilda79, ik heb niet zoveel behoefte om hierover verder in discussie te gaan. Jij hebt een duidelijke mening en ik heb me wat dat betreft neutraal op gesteld. Ik heb jullie hier een mogelijkheid geboden tot een snelle oplossing. Als je hier geen gebruik van wilt maken is dat je eigen keuze :) .

En ik zou het fijn vinden als je niet met 'jullie' spreekt want betreft auteursrechten schending heb ik niets te vertellen. Het zijn namelijk niet mijn besluiten, of iets waar ik recht achter heb gestaan.