Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Diablo schreef:Lianne84 schreef:http://www.dagelijksestandaard.nl/2009/ ... enrechten/
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Hoge Raad is van mening dat de levenslange gevangenisstraf noch in strijd is met het EVRM, noch met de rechtspraak van het EHRM. Het mag dus.
Tja, dat de Hoge Raad er zo over denkt, wil natuurlijk zeggen dat we allemaal als makke schaapjes zo moeten denken....als de Hoge Raad zegt dat de doodstraf goed is, ben je het daar dan ook mee eens?
Trouwens, dit is natuurlijk een recht buigen wat krom is. Je mag dus iemands vrijheid wel nemen (terwijl dat dus een mensenrecht is), omdat je evt. (en die kans is echt heel klein, heb ik in een ander topic gelezen) gratie kunt krijgen? Dus dan mag je wel aan vrijheidsberoving doen? Dit is gewoon je eigen straatje schoon vegen.
Zei jij eerder niet als reactie op mij dat bij levenslang iemand nooit weer zijn misdaad kon herhalen? Mmmm, als ik de Hoge Raad mag geloven, klopt dit dus ook niet helemaal......
amillia schreef:hier ben ik absoluut tegen, omdat:
-ze het nooit helemaal zeker kunnen zijn, hoevaak hebben we niet al meegemaakt dat mensen al jaren voor een zeer ernstig misdrijf zitten en dan toch onschuldig blijken en waarschijnlijk doodstraf zouden hebben gehad als we(of dat land) nog de doodstraf had
-wij hebben als mensen het recht niet om mede mensen dood te maken, om welke reden dan ook
-publiekelijke executie aanzien kan, zeker voor kinderen, een traumatische gebeurtenis zijn
-alleen in nederland werden er in een van de laatste jaren v/d doodstraf +-26 mensen onterecht geexecuteerd, alleen in nederland al!
-doodstraf is geen straf, van een straf moet je leren en het de volgende keer anders doen, en als je dood bent kun je er niet van leren
superpony schreef:HUH leren? Hij had een heel leven om te leren. Dat moeten wij ook ondanks de harde wereld en alle pech. Met dure therapie hopen dat ie iets leert en hem weer loslaten met alle risico's? En wat zeg je tegen het volgende kind of de nabestaanden?
natuurlijk mag een onschuldige niet de doodstraf krijgen, maar we zijn wel steeds verder met onderzoek mogelijkheden. Tijden veranderen en technieken gaan snel.
Daarnaast gaan er nog steeds meer onschuldige mensen kapot en hun nabestaanden, dan het aantal onschuldigen dat vast zit of de doodstraf zou krijgen. Een onschuldige vast of dood is hartstikke erg, maar dat geld ook voor dat kind dat zomaar gepakt word.
We hebben het recht niet een mede mens te doden? Hij dus ook niet en daarom verliest hij elk recht. Pas nadat hij dat op een gruwelijke wijze heeft gedaan dan. Dat maakt ons geen moordenaars, omdat onze motieven echt totaal anders zijn.
Zulke mensen zijn echt ziekelijk gestoord, om tot zulke daden te komen hoor. Het komt niet eens in me op wat je af en toe hoort gewoon, krankzinnig gewoon. Dat gaat buiten de normale wetten om en kan onder uitzonderingen vallen. De wetten moeten ONS beschermen, de onschuldige mensen en de slachtoffers met hun familie. Daarvoor moet er ook hulp zijn en niet voor zulke gasten meer.