Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:13

Nou HC, als het " beleid door expert in het welzijnsbelang van het paard" ook maar iets lijkt op wat jij vanuit je eigen persoonlijke mening en overtuiging ventileert, lijkt mij dat geen haalbare kaart. Afgezien daarvan zie ik er geen heil in om de welzijnsnormen voor paarden te laten bepalen door mensen die niks van paarden weten. Ik neem aan dat jij ook liever niet hebt dat mensen zonder sjoege van paarden op jouw berg gaan bepalen wat jouw paarden volgens hun onbevlekte en semi-objectieve mening wel of niet meer mogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:31

Lovely schreef:
Ik neem aan dat jij ook liever niet hebt dat mensen zonder sjoege van paarden op jouw berg gaan bepalen wat jouw paarden volgens hun onbevlekte en semi-objectieve mening wel of niet meer mogen.

Hoho, wie heeft het over geen sjoege van paarden. Dr.Sue McDonnel heeft meer sjoege van paarden dan alle modale Bokters bij elkaar en zo kan ik een lijst van biologen en ethologen geven.

Wat fundamenteel onjuist is de opzet van het pas gepubliceerde boek ´het tevreden paard´.
Je kan niet beginnen met stellen wat je te ver gaat.
Je moet begínnen met uit te gaan van het páárd.

Ik ben genoeg paardenliefhebber om dit te begrijpen en omdat ik vóór paarden ben, ben ik vóór een principieel goede aanpak van dit onderwerp en accepteer ik het resultaat.
Als ik het resultaat niet zou willen accepteren ben ik meer egoïst dan paardenliefhebber.

hc

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:39

Aiaiaiai, wat ben je subjectief bezig. En in je begin post heb je niets over Oomens vermeld..die komt nu ineens om de hoek.....?
En van achter je computer aan het boordelen hoe andere (bokkers) met paarden omgaan door iederen maar over 1 kam te scheren. Je bent niet de enige die in boeken kan duiken en ook daadwerkelijk duikt. Kom eens met realistische doelen en laat iedereen nu eens zijn eigen ding doen.

Verder onderschrijf ik wat Lovely hier boven schrijft.

En ik herhaal mijn vraag: waarom rij JIJ paard als dat niet in je filosofie past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:43

Huertecilla schreef:
De enige correcte manier is;
- het laten opstellen van de optimale welzijns situatie door externe biologen en ethologen
- het vergelijken van wat is met deze maatlat door externe inspecteurs zonder hippische achtergrond

'De enige correcte manier volgens HC'. Ik vind dat een bijzonder onwenselijke manier omdat de geschiedenis wel heeft bewezen dat onafhankelijke en niet-betrokken inspecteurs juist heel onwenselijke dingen kunnen bedenken, zonder enig gevoel voor nuance en individuele behoefte. Dan krijg je regels die eisen dat een paard in de kudde moet - een prima uitgangspunt TOTDAT blijkt dat het paard in verschillende kuddes niet functioneert en zich alleen maar heel ongelukkig voelt. Of dat er geeist wordt dat een paard ook in de winter voldoende buiten moet zijn zonder dekens, want da's natuurlijk, alleen wordt er niet gezien dat sommige paarden daar gewoon niet tegen kunnen.
Ik ben van harte voorstander van nononsense lekker buiten met een groep, maar niet als je ziet dat het paard daardoor hard in conditie en welzijn achteruit gaat. En ja, dat heb ik gezien.

Dergelijke rigide, niet-betrokken benaderingen vind ik dus over het algemeen zeer kwalijk, in de dieren- en de mensenzorg verbeteren ze helemaal niet per definitie iets voor het welzijn.

En ik ben het met Anya eens: er zijn best mogelijkheden om alternatieven te realiseren, en die zouden nu zo langzamerhand best eens uitgeprobeerd en ingevoerd moeten worden. Dat hoeft ook niet meer allemaal vrijblijvend te zijn.

Maar dat 'de enige correcte manier' een rigide set stelregels is door onafhankelijke inspecteurs die geen betrokkenheid hebben bij paarden... brrrr. Dat lijkt me vragen om problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:47

HC, Dr. Sue is geen " externe inspecteur zonder hippische achtergrond". Dus wat wil je nu? En welk onderwerp wil je nu " principieel goed aangepakt" hebben?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:52

hc ik heb de titel van dit topic gelezen hoor.. maar of het het nu over boycot van sponsoring heb of over basis welzijnsnormen.. het blijft de kip of het ei. En jij maakt een giant leap naar het door jou gewenst EI (een geweldig groot en prachtig ei) en alles wat er tussen zit sla je over. Maar er is een weg naar dat prachtige gewenste ei. En die heet de weg van de geleidelijkheid. Nu van alles roepen zet geen zoden aan de dijk. Zeker niet als dat van alles roepen (het door sommige gewenste ei) mijlenver verwijderd is van de dagelijkse praktijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:08

OKHannes schreef:
En in je begin post heb je niets over Oomens vermeld..die komt nu ineens om de hoek.....?

Die heeft na 10 paginas een waardevolle bijdrage geleverd :)*

@Lovely
Dr.McDonnell is een onafhankelijke bioloog/etholoog, maatlat opsteller.

Voor het toesten van de maatlat heb je inderdaad inspecteurs nodig die niet van een paardenbril voorzien zijn maar gewoon zonder vooroordeel welke kant op ook het verschil tussen maatlat en werkelijkheid noteren. Voor de vólgende fase heb je namelijk de feiten nodig, niet de mensen-met-paarden-versie.

De volgende stap is het verschil analyseren. Het kan zijn dat met vertegenwoordigers van de maatlatopstellers, de dierenwelzijnsorganisaties en sector de inventarisatie getoetst moet worden.
Dat is een héél nuttige fase want dat er met non-argumenten over de inventarisatie geschermd wordt.

Kijk, dan ligt er een plaatje van paardenbelang en werkelijkheid op tafel.
Daar hou je dan het dierenwelzijnsbewustzijn van de maatschappij tegenaan om te vinden welk compromis met het paardenbelang acceptabel is voor de maatschappij en dat is het perspectief voor de onderhandelingen tussen alle betrokkenen.
Wat daar uit rolt is dan wat geïmplementeerd moet worden.
Dat de modale ruiter in NL die bui donker ziet hangen is helder. Geeft aan dat ze zelf al weten dát er een probleem is.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 18:09

Anya schreef:
hc ik heb de titel van dit topic gelezen hoor.. maar of het het nu over boycot van sponsoring heb of over basis welzijnsnormen..

Daarom probeer ík keer op keer naar het topic terug te gaan :D

Nét nog naar jou :)*

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:40

Nee HC, het is dezelfde medaille met een iets ander plaatje. En welk topic je ook start: als jij je druk gaat maken over sederen tijdens scheren en dat als item opvoert, dan verlies je 80% van de ruiters.

En die heb je echt nodig om iets voor elkaar te krijgen in Nederland. Eerder dan de sponsoren die doorgaans de ruiters volgen (want echt niet spontaan de paardensport sponsoren, meestal is dat op instignatie van een ruiterfamilielid).

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:16

Afgaan op oordelen van inspecteurs die geen kennis en kunde van paarden hebben, leveren naar mijn idee geen toegevoegde waarde. Zo´n persoon trekt makkelijk onbedoeld de balans de verkeerde kant op. Juist met kennis en kunde uit verschillende takken van paardensport kan je een gewogen afweging maken ...en om die mensen op een lijn te krijgen zal al moeilijk genoeg zijn.

Ik wil je verzoeken niet telkens dat emoticoontje met het lampje te benutten in combinatie reacties naar ons toe...zeer denigrerend, en voor mij heb je nog steeds niet de wijsheid in je eentje in pacht.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 11-08-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:47

Ben het met OKHannes: mensen zonder kennis van zaken, dat schiet niet op. Dat is eigenlijk altijd zo met mensen die vanachter een bureau iets voor anderen bedenken; dat werkt niet.
Er moet gewoon een of andere stuurgroep of hoe je het ook wilt noemen met mensen uit het veld, dat lijkt mij het beste.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:51

Die stuurgroep is er dus al, vanuit de sector en LNV.......heb ik ook al eerder aangegeven, maar een peroonlijke missie schijnt belangrijker te zijn.....Overigens ken ik weinig beleid (hou een slag om de arm) dat enkel van achter een bureau is opgesteld. Dat was vroeger en helaas bestaat dat beeld nog steeds als t om de overheid gaat. Er ligt doorgaans gedegen wetenschappelijk onderzoek aan ten grondslag of is de markt vanwege de praktijkervaringen betrokken...Ik loop al dusdanig lang in die wereld mee dat ik dit zo stellig durf t ezeggen. Vaak begint wet of regelgeving klein maar doordat iedereen (mn de buitenwacht via publieke consulaties) graag iets ervan wil vinden, wordt het onnodig complex en daardoor voor inspecteurs moeilijk uitvoerbaar. Helaas.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:01

Oh sorry, ik heb niet alles doorgelezen (werd verblind door al die emoticoontjes met lampje ;) ).
Ik denk dat het met dat bureaubeleid in de paardenwereld ook wel meevalt, daarom is het ook zo belangrijk dat er niet opeens mensen van buiten de paardenwereld zich met dit soort zaken gaan bemoeien. De beweging die er nu is (er is toch wetgeving onderweg/in de bedenkfase als ik het juist heb), zet zich wel voort. Het zal nooit perfect worden (houden we ook nog iets te klagen tenminste - houden wij mensen van), maar vast wel beter!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:04

Mijn reactie was niet persoonlijk naar jou gericht hoor ;-).
Sluit me verder bij je reactie aan....maar je hebt er altijd bij die het beter kunnen....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:46

Om dan toch even inhoudelijk op het verhaal van Oomens in te gaan. Die negatieve publieke opinie is er niet en ik denk dat dat idee van een negatieve publieke opinie wishfull thinking van een aantal mensen is.

De gemiddelde nederlander denkt in het geval van scheren onder sedatie, die Anky heeft veel meer verstand van paarden dan ik, dus als zij zegt dat het zo het beste is, dan zal dat wel kloppen. Die gaat dan echt niet de barricaden op om de paardensport aan banden te laten leggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:26

Precies Karl :j
En gefeliciteerd trouwens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:10

Anya schreef:
als jij je druk gaat maken over sederen tijdens scheren en dat als item opvoert, dan verlies je 80% van de ruiters.

Dat is dan een mooie illustratie van de grootte van het probleem.
Alle reden om er de grootst mogelijke aandacht op te vestigen.

Lees de keurige uitleg van Oomens eens.
Als 80% van de ruiters het probleem niet ziet is er echt geen toekomst voor de ruiter te rechtvaardigen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:18

Karl66 schreef:
De gemiddelde nederlander denkt in het geval van scheren onder sedatie, die Anky heeft veel meer verstand van paarden dan ik, dus als zij zegt dat het zo het beste is, dan zal dat wel kloppen. Die gaat dan echt niet de barricaden op om de paardensport aan banden te laten leggen.

Dat is je verstoppen voor de ontwikkeling die Bandida aanhaalde Karl.

Hier in het kleine agrarische dorp in het bergachtige hart van andalucia heeft de publike opinie de ruiters behoorlijk in de tang.
De publieke opinie is tegen het zoals zij dat zien paardendwingen tussen bit en sporen. Sinds vorig jaar is de ruiterij totáál verrast met een paginagrote lijst met geboden en verboden tijdens de fiesta.
Howel het paard hier traditioneel volledig verweven is met de cultuur en fiestas is de ruiterij uit de dorpskern verbannen.

Vorige week was ik als hulpverlener op de fiesta in het buurdorp. Ook daar is dit jaar het paardengebeuren verbannen uit het dorp en er was géén ppubliek meer. Hoewel maar een paar ruiters echt over de schreef gaan wil het publiek het gewoon helemaal niet zien.
Mijn collegas merkten op dat ´het er elk jaar meer worden´ die mishandelaars. Dat is niet zo, het worden er zelfs minder, maar het wordt alleen steeds bewuster gezíen.

hc

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:22

Grappig, dit topic wordt geopend met gelijk een knal richting de huidige dressuursport. Daarna staat er dat er niet inhoudelijk over gesproken wordt maar volgens mij wordt er weer lekker genietus en wellust over de huidige dressuursport :+
HC: Ik heb een andere blik op de dressuursport (nu trap ik er ook in :Z ) maar je punt is duidelijk. Maar dit geldt ook voor meerdere producten, praktijken, diensten enz. Kijk goed naar wat je koopt en waar je dat doet, veel spullen die wij normaal vinden hebben een geen diervriendelijke achtergrond. Als je daar niet achter staat is het natuurlijk enigzins hypocriet om wel spullen daar te kopen. Ik sta bijvoorbeeld niet achter dierproeven voor cosmetica en ga vervolgens L'oreal producten kopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:31

Karl66 schreef:
Die negatieve publieke opinie is er niet en ik denk dat dat idee van een negatieve publieke opinie wishfull thinking van een aantal mensen is.

Ik ben zo'n whishfull thinker uit het bovenstaande stukje, en het beste wat je voor mij kan doen is op deze manier reageren, hoe minder de ruiterij zichzelf onder de loep wil nemen, hoe sneller het van buitenaf zal komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:45

Huertecilla schreef:
Anya schreef:
als jij je druk gaat maken over sederen tijdens scheren en dat als item opvoert, dan verlies je 80% van de ruiters.

Dat is dan een mooie illustratie van de grootte van het probleem.
Alle reden om er de grootst mogelijke aandacht op te vestigen.

Lees de keurige uitleg van Oomens eens.
Als 80% van de ruiters het probleem niet ziet is er echt geen toekomst voor de ruiter te rechtvaardigen.

hc

Nee, dan VINDT jij. Dat vindt 80% van de ruiters dus niet. En er is natuurlijk sederen en sederen.. Een praam die door de hoefsmid gebruikt wordt maakt ook gebruik van een middel om een paard rustig te maken. En liever een praam zodat het enge minder eng is en de volgende keer die praam niet meer nodig is, als een paard dat zo gestressed is dat hij de hoefsmid an gort schopt en zichzelf bezeert.

In de paardensport worden paarden nu eenmaal geschoren. En daar zijn veel redenen voor en tegen te benoemen. Maar het is wel een gegeven feit. En ik weet dat een paard dat niet geschoren is (ik heb er twee) wel degelijk last kan hebben van een stevige hoeveelheid wintervacht. De een maakt nu eenmaal een dikkere vacht aan dan de ander. Dus dat wordt zo'n eindelose discussie tussen de pro-scheren en de tegen scherenlobby (die ook nog vaak gelijk opgaat met de groepen 'gewone ruiters vs natural'. En denk je nu werkelijk dat zo'n discussie zoden aan de dijk zet. En effect sorteert bij mogelijke sponsors.

Echt niet.

Ik zou zeggen: kies je barricade. En neem er dan eentje die je ook nog kunt winnen. Dan heb je meer resultaat als beginnen bij scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:55

Koeien worden ook geschoren, maar daar hoor je de publieke kritische massa ook al niet over :n.

HC, jammer dat er door de afschaffing van de paardennummers geen publiek meer kwam op de fiesta, dat is best jammer voor de andere deelnemers.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:05

Slaat het publiek van de fiestas dan niet een beetje door? Ziet men door de aandacht van de media alleen nog maar de slechte kanten en niet dat het juist vaak heel goed gaat? Jammer!
Dat is een goed voorbeeld van hoe het kan gaan wanneer niet-paardenmensen hierover beslissingen gaan nemen: die kunnen flink doorslaan naar de verkeerde (in mijn ogen althans) kant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:08

Bovendien, als het scheren onder verdoving echt het belangrijkste probleem is in de paardensport kan ik wel wat ethisch-moreel pijnlijkere situaties verzinnen om je druk over te maken.
Ik vind niet dat dat altijd de dooddoener moet zijn voor alle acties, of dat paardenwelzijn dus helemaal niet belangrijk is, maar een klein beetje perspectief is misschien wel leuk als er nog miljarden mensen nog niet een fractie van de omstandigheden hebben waar een doorsnee wedstrijdpaard in mag leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:26

Lovely schreef:
HC, jammer dat er door de afschaffing van de paardennummers geen publiek meer kwam op de fiesta, dat is best jammer voor de andere deelnemers.

Publiek genoeg op de fierias en fiestas en ook aktiviteit te over. Alleen wil men niet meer met het gedoe van de ruiterij geconfronteerd worden. Díe is verbannen naar de rand voor een zelfbevredigingsfeestje.

Omdat gemeentes en publiek beslist wel geïnteresseerd zijn in paarden is er ruim budget vanuit de locale en regionale overheden. Men ziet het paard als cultureel erfgoed, maar wil geen negatief gedoe.
Het is tekenend dat een foto van mij optomingloos tijdens de carreras de cintas het toeristische gemeentebulletin opsiert terwijl alle paardengedoe het dorp uit is...

Let wel, dat is de publieke opinie in een agrarisch bergdorp in het hart van het culturele paardenland bij uitstek :)*

Dat ís al negatief gebleken voor de sponsoring van die feestjes; sponsoring is geen reclame als het niet positief is noch gezien wordt door publiek.
Dat is niet alleen jammer voor de ruiters, het is ook niet effectief mbt van het verbeteren van paardenwelzijn. Buiten het zicht van het publiek gaat het er in eerste instantie niet beter op worden.

De sponsors hadden vijf jaar geleden hun centen voorwaardelijk beschikbaar moeten stellen :)*

hc