Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:18

dat is.......... maar laat ik het dan zo zeggen........ een noordafikaans uiterlijk...... :D :D

en voor mij is dat geen uitzondering......... 80% van mijn personeelsbestand is niet nederlands van huis uit :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:23

Ja, op zich is dat misschien een stigma. Maar je moet ook niet op elke slak zout willen leggen. Bij ons in de buurt (Groningen) hebben we het ook wel eens over iemand in de trant van 'dat is een Fries', dat zou dan in principe net zo stigmatiserend zijn als zeggen dat iemand van Marokaanse afkomst is. En is het ook niet zo dat mensen zich niet moeten schamen voor hun afkomst? Het is jammer dat we het stigmatiserend kunnen vinden, terwijl het toch juist iets moet zijn waar je trots op bent, op je afkomst? Stel dat wij in een buitenland wonen, dan zouden we dat toch ook niet willen?

En Limamambo, ik vind dat je verder moet kijken dan je eigen leefomgeving. Nederland is wel ietsje groter dan een buurt in een stad, ik vind niet dat je op grond van je eigen ervaringen je stemgedrag altijd zou moeten bepalen. Maar goed, dat vind ik, dat vind jij niet ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:26

Alet74 schreef:
Ja, op zich is dat misschien een stigma. Maar je moet ook niet op elke slak zout willen leggen. Bij ons in de buurt (Groningen) hebben we het ook wel eens over iemand in de trant van 'dat is een Fries', dat zou dan in principe net zo stigmatiserend zijn als zeggen dat iemand van Marokaanse afkomst is. En is het ook niet zo dat mensen zich niet moeten schamen voor hun afkomst? Het is jammer dat we het stigmatiserend kunnen vinden, terwijl het toch juist iets moet zijn waar je trots op bent, op je afkomst? Stel dat wij in een buitenland wonen, dan zouden we dat toch ook niet willen?

En Limamambo, ik vind dat je verder moet kijken dan je eigen leefomgeving. Nederland is wel ietsje groter dan een buurt in een stad, ik vind niet dat je op grond van je eigen ervaringen je stemgedrag altijd zou moeten bepalen. Maar goed, dat vind ik, dat vind jij niet ;)

ik heb in 3 grote steden gewoond, zwolle, veenendaal en rotterdam
hoe noordelijker je gaat (lees: zwolle) hoe minder last je hebt
veenendaal werd al een hele omslag voor me.. en nu rotterdam, een echte kla in mijn gezicht

ik denk dat ik dus al wel redelijk wat ervaring heb op dat gebied.. ;) en daardoor ook mijn mening kan en MAG vormen

Blue_Eyes

Re: Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:29

Veenendaal een grote stad? :wow: ;)

Ik woon in een grote stad, heel zuidelijk en ook nog in een bruine wijk en geloof me - ik heb NOOIT last van moslims. Echt niet. Wel van mijn blanke, welgestelde buurman trouwens.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:31

En zo heeft ieder zijn ervaring. Mensen die slechte ervaringen met buitenlanders hebben, moeten onthouden dat niet alle buitenlanders slecht zijn. Dat geldt ook andersom. iemand die alleen goede ervaringen heeft met buitenlanders, moet niet denken dat alle buitenlanders goed zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:32

Sommige mensen hebben nu eenmaal vaak pech of trekken bepaalde dingen aan waar ze niet echt iets aan kunnen doen. WIj hebben ook een bevriend stel waarvan de mannelijke helft om de haverklap iets breekt, kneust, ziek is enzovoorts. Dat heb jij misschien met je leefomgeving LimaMambo.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:33

Blue_Eyes schreef:

Ik woon in een grote stad, heel zuidelijk en ook nog in een bruine wijk en geloof me - ik heb NOOIT last van moslims. Echt niet. Wel van mijn blanke, welgestelde buurman trouwens.

veenendaal is een durp ja.. met stadsrechten :P
heb er 3 jaar gewoond.. ben blij dat ik er weg ben haha

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:34

Alet74 schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal vaak pech of trekken bepaalde dingen aan waar ze niet echt iets aan kunnen doen. WIj hebben ook een bevriend stel waarvan de mannelijke helft om de haverklap iets breekt, kneust, ziek is enzovoorts. Dat heb jij misschien met je leefomgeving LimaMambo.

dat kan ook :P

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:35

Ik ga mee met LimaM.
Vooral mensen in de grote(re) steden worden dagelijks met de door Lima bovengenoemde problemen geconfronteerd.
Onderzoek van Het wetenschappelijk Onderzoeks en Documentatie centrum heeft aangetoond dat allochtone jongeren 4,5 x meer dan autochtone jongeren in aanraking komen met justitie.

De huidige politieke partijen hebben ofwel het probleem ontkent ofwel niet werkende geldverslindende oplossingen gezocht.
Ik heb geen idee of Wilders de problemen die er in (vooral) de grote steden heersen op gaat lossen, maar ik kan de mensen die hem een kans willen geven ergens wel begrijpen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:46

Nobel1: oplossing voor sommige problemen werken niet van vandaag op morgen, dat kost tijd.
Verder wonen er nu eenmaal veel mensen in steden, deze wonen vaak ook nog dichtbij elkaar. Het lijkt me dan ook waarschijnlijker dat daar meer problemen tussen de bevolking zal zijn, dan in een dunbevolkt dorp of ander buitengebied.

Bij Netwerk was vanavond nog een onderwerp over de trek naar de stad...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:53

@Alet, de 'prachtwijken' oplossing en de buurtvaders oplossing (als voorbeeld) hebben geen zoden aan de dijk gezet en zullen dat ook nooit doen.
Ik denk persoonlijk dat er een hardere aanpak tav criminele jongeren an sich (allochtoon en autochtoon) moet komen te staan.
Het enige wat Donner zei over het onderzoek van het WOD was dat hij 'geschrokken' van het resultaat was... :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:55

LimaMambo schreef:
Blue_Eyes schreef:

veenendaal is een durp ja.. met stadsrechten :P
heb er 3 jaar gewoond.. ben blij dat ik er weg ben haha

Ja, nee, okee ;) Ik moest even lachen om de uitspraak '3 grote steden: Zwolle, Veenendaal en Rotterdam' ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:59

nobel1 schreef:
Vooral mensen in de grote(re) steden worden dagelijks met de door Lima bovengenoemde problemen geconfronteerd.

Ik geef toe dat Utrecht best dorps is van karakter, maar evengoed woon ik in Utrecht in 1 van die Vogelaarwijken, en ik kan me hier niet in vinden hoor... Dat je veel politie ziet is op zich bovendien geen probleem - het kan tenslotte ook betekenen dat de politie wat onderneemt. ('Meer blauw op straat' was toch een van de actiepunten, ook van bv Fortuijn?)
Om daar conclusies uit te trekken moet je op z'n minst wat meer weten. Als het ertoe leidt dat problemen voorkomen worden door vroegtijdig ingrijpen van de politie, of dat er meer daders gepakt worden, is die politieaanwezigheid toch vooral toe te juichen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:03

Nobel1: die prachtwijken bestaan toch nog niet zo lang? Ik denk meer in 5 tot 10 jaar voordat iets gaat werken.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:10

Shadow0 schreef:
nobel1 schreef:

Ik geef toe dat Utrecht best dorps is van karakter, maar evengoed woon ik in Utrecht in 1 van die Vogelaarwijken, en ik kan me hier niet in vinden hoor... Dat je veel politie ziet is op zich bovendien geen probleem - het kan tenslotte ook betekenen dat de politie wat onderneemt. ('Meer blauw op straat' was toch een van de actiepunten, ook van bv Fortuijn?)
Om daar conclusies uit te trekken moet je op z'n minst wat meer weten. Als het ertoe leidt dat problemen voorkomen worden door vroegtijdig ingrijpen van de politie, of dat er meer daders gepakt worden, is die politieaanwezigheid toch vooral toe te juichen.

Politie? Heeft Lima daar ook iets over geschreven? dan heb ik het over het hoofd gezien, sorry :o
Maar idd wat je zegt, als meer blauw op straat criminaliteit kan voorkomen op minstens verminderen dan is dat absoluut toe te juichen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:10

nobel1 schreef:
@Alet, de 'prachtwijken' oplossing en de buurtvaders oplossing (als voorbeeld) hebben geen zoden aan de dijk gezet en zullen dat ook nooit doen.

Dat is niet helemaal waar. Als 'de' oplossing zijn ze inderdaad niet geschikt, maar het is wel degelijk van invloed, vooral op de jongere kinderen. In combinatie met eerdere signalering en optreden vanuit school en een strengere aanpak is het wel iets dat invloed heeft, en die maatregelen zijn voor een deel ook al genomen. Maar je moet niet vergeten dat het hier om kinderen gaat die een bepaald patroon ontwikkelen. Dat is iets dat je niet in een paar jaar om kunt draaien. De effecten zijn er zeker, en die zijn in de wijken waar ze effectief worden uitgevoerd (een combinatie van duidelijker en sneller optreden aan de ene kant, en 'zachtere' positieve methoden aan de andere kant) ook beslist merkbaar. Alleen strenger straffen helpt al net zo min als alleen maar zachter, helaas moeten we het evenwicht tussen die twee methoden nog een beetje vinden. Maar de methode van Wilders is in elk geval niet de oplossing die het meest effect heeft.

Alet1: inderdaad, volgens Wikipedia stamt het uit 2007. Het effect is trouwens wel degelijk merkbaar - alleen niet direct bij de groep die het meest de (negatieve) aandacht trekt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:13

5 tot 10 jaar vind ik nog redelijk positief gedacht. In mijn werk blijkt eigenlijk al dat je in een generatie moet rekenen voor zo'n project echt iets uithaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:51

sarabande schreef:
Alet74 schreef:
Ik denk dat Kim het erbij noemde ter illustratie.

Ja maar dat is toch raar alsof het een uitzondering is dat je normaal met een jongen van Marokaanse afkomst zou kunnen communiceren.
Dat is toch een stigma.
De groep waar geen communicdatie mee mogelijk is, is maar zon klein deel van de hele populatie.

20 Jaar geleden hielp ik zijn vader (bij wijze van) in het Frans, dat deden wij in de fabriek waar ik werkte allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:56

nobel1 schreef:

Ook niet helemaal waar. Ik woon zelf welgeteld 150 meter van de plek waar Mohammed B is gearresteerd en dat is dus middenin een grote stad, vlakbij een overwegend donkere wijk (je zou het probleemwijk kunnen noemen), maar toch ben ik het niet eens met wat Lima aandraagt en ik ben het ook niet eens met de kreet dat het allemaal zo erg is in de steden, want het is gewoon niet waar.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:59

Las vandaag in een artikel in HP/De Tijd dat het tegenwoordig niet meer uitmaakt WAT een politiek zegt, het gaat erom wat de kiezer HOORT. Dus als je daar achter bent, als je weet welke woorden werken en welke niet, dan is de rest eenvoudig. Wilders weet in ieder geval dat zijn woorden aanslaan bij een deel van de bevolking.

Wil jullie een leuke oneliner die ik niet kende, maar in hetzelfde artikel stond (over taalgebruik in de politiek), Femke Halsema heeft over Mark Rutte gezegd dat hij alleen groen is onder de band van zijn Rolex. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:26

Alet74 schreef:
Las vandaag in een artikel in HP/De Tijd dat het tegenwoordig niet meer uitmaakt WAT een politiek zegt, het gaat erom wat de kiezer HOORT. Dus als je daar achter bent, als je weet welke woorden werken en welke niet, dan is de rest eenvoudig. Wilders weet in ieder geval dat zijn woorden aanslaan bij een deel van de bevolking.

Wil jullie een leuke oneliner die ik niet kende, maar in hetzelfde artikel stond (over taalgebruik in de politiek), Femke Halsema heeft over Mark Rutte gezegd dat hij alleen groen is onder de band van zijn Rolex. Haha!

Ha ha dat is echt een doordenkertje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:18

hahahaha die is wel steengoed!!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:44

Interessant stuk in de Volkskrant van gisteren over Wilders en zijn buitenlandse netwerk (bezoek aan Denemarken, VS).
Er stond onder meer in dat WIlders in Nederland de elite verguisd, maar deze in de VS juist opzoekt. En waarom? Voor geld, donaties.
Las in diezelfde krant dat hij van Moslimorganisaties (of omroep, weet ik zo niet meer) openheid wil over de oorsprong van hun gelden, maar zelf wil hij dat niet geven. Beetje krom.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:06

Alet74 schreef:
Interessant stuk in de Volkskrant van gisteren over Wilders en zijn buitenlandse netwerk (bezoek aan Denemarken, VS).
Er stond onder meer in dat WIlders in Nederland de elite verguisd, maar deze in de VS juist opzoekt. En waarom? Voor geld, donaties.
Las in diezelfde krant dat hij van Moslimorganisaties (of omroep, weet ik zo niet meer) openheid wil over de oorsprong van hun gelden, maar zelf wil hij dat niet geven. Beetje krom.

Dat is des Wilders he, nooit ergens antwoord op geven, en in het wilde(rs) weg iedereen beschuldigen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:16

Wilders zal de Volkskrant waarschijnlijk ook een links grachtengordelblad vinden, denk ik ;)

Leuk gevonden trouwens, in het wilde(rs) weg! :D