Lyonesse schreef:Als ik zeg dat ik met mensen van een bepaald geloof niets heb omdat ik me in 1 van de fundamtele overtuigingen van hun geloof niet kan vinden, vind ik dat ik dat recht heb zonder meteen mensen in hokjes te stoppen of racistisch te zijn. Dat wil namelijk niet zeggen dat ik onbeschoft tegen ze ben of ze met argusogen bekijk, slechts dat ze niet mijn vrienden zullen worden. Dat is ook een onderscheid dat gemaakt moet worden in zo'n discussie. Niemand hoeft met iedereen vriendjes te zijn, en dat gaat ook niet kunnen. En soms als er iets algemeens aan een bevolkingsgroep is waar jij je niet in kunt vinden, zullen mensen dus die hele bevolkingsgroep uitsluiten. Dat is zelfs onder asielzoekers zelf zo. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die niet met andere kinderen van een andere afkomst mogen spelen in een AZC.
Je mag dat wel vinden, maar het is wel een beetje raar (kortzichtig) natuurlijk om zo te generaliseren; binnen een religie kunnen mensen er verschillend over zaken denken!!
Natuurlijk hoef je niet met iedere wereldburger vriendjes te zijn, maar je moet niet te klein denken! Zelf vind ik het een beetje een dooddoener om te zeggen dat asielzoekers ook bevolkingsgroepen uitsluiten. Denk aan: verbeter de wereld, begin bij jezelf!