Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Mel schreef:pharagirlke schreef:Dan ben jij even erg als hem _Mel
xCondor: nee die gozer moet geholpen worden, opsluiten, geen probleem, hij is nu eenmaal een gevaar voor de maatschappij, maar wel helpen!
Zo iemand is het niet eens waard om te helpen
Adil18 schreef:ukje schreef:Hij zou nooit meer op vrije voet moeten komen maar de doodstraf krijgt hij toch niet omdat belgie het europese verdrag heeft getekent en trouwens vindt IK dat je iemand moet laten boeten voor wat hij gedaan heeft en met een doodstraf komt degen er veel te gemakkelijk van af. Dit is helemaal mijn mening en dat er andere mensen anders over denken kan ik best wel respecteren.
Maar in een land waar levenslang niet levenslang is dan? Hij zou met 50 weer op vrije voeten kunnen zijn bij wijze van...
Inderdaad is het voor iemand vreselijker zijn hele leven lang te zitten, zijn wij dan:
Ten eerste juist humaner deze man de doodstraf op te leggen?
Ten tweede niet veel slimmer bezig als we zeker stellen dat deze man nooit schade meer aan kan richten?
Ten derde (en dit klinkt cru, I know) niet veel efficienter bezig? We moeten miljoenen uitgeven omdat wij willen dat iemand 'echt' boet voor zijn daden, terwijl ik dan veel meer het gevoel heb dat onze portomonee moet 'boeten'
En zoals Sigrid zegt ben ik er in bepaalde gevallen als deze voor, in andere gevallen als drugssmokkel niet...
_Sigrid_ schreef:Niet iedereen is op de hoogte geloof ik:
Een levenslange gevangenisstraf betekent in Nederland ook echt levenslang. De veroordeelde zal de rest van zijn leven in detentie verblijven.
bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... slang.html
Levenslang is dus wel degelijk levenslang in Nederland. Mohammed B. komt niet meer vrij in dit leven. De wetgeving hiervoor is enkele jaren geleden (na moord op Pim Fortuyn) gewijzigd.
Er is toen ook een extra gevangenisstrafmaat ingevoerd van 30 jaar. Om het gat tussen maximale straf van 20 jaar en levenslang te dichten.
Hoe het in België is geregeld weet ik niet. Maar ik geloof dat Dutroux ook niet mee vrijkomt.
pharagirlke schreef:Dan ben jij even erg als hem _Mel
xCondor: nee die gozer moet geholpen worden, opsluiten, geen probleem, hij is nu eenmaal een gevaar voor de maatschappij, maar wel helpen!
Rock schreef:Wat apart dat die injecties zo duur zijn dan... Ik bedoel... Zooi euthenase erin... werkt prima lijkt me
laverite schreef:Ivm je laatste argument ; ik heb vorig jaar een heleboel "geleerd" over de doodstraf, omdat we er ook heftige discussies over hadden. En uit een onderzoek blijkt dat het minstens even duur is om iemand de doodstraf te geven dan hem levenslang op te sluiten. Ik vond die cijfers ook ongeloofwaardig, maar klaarblijkelijk is het echt zo. ( ik denk dat het te maken heeft met die injecties die echt superduur zijn etc )
Bij interesse kan ik mijn best doen om ze even op te zoeken, maar kan niet beloven dat ik ze weer vindt.
pharagirlke schreef:dank nederland maar op twee knietjes dat ze geen doodstraf meer doen. Enig idee hoeveel onschuldigen er in deathrow zitten in Amerika? Hoeveel onschuldigen al geïnjecteerd zijn met jouw zogenaamde "prima werkende zooitje"?
pharagirlke schreef:laverite: als dutroux vrij komt kan die geen stap buiten de deur zetten of hij heeft een kogel door zijn kop
pharagirlke schreef:Adil: ik zeg niet dat ik dat goed keur, ik zeg enkel dat het zo is.Dutroux loopt echt geen half uur vrij rond......
enneh... In WO II gebruikte men wel meer dingen die efficient waren maar daarom niet ethisch verantwoord....Dus beetje "zonde" om daar terug naar toe te grijpen....