Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:56

Voorkomen is beter dan genezen. Helaas liggen dit soort zaken is ingewikkelder.

Toch vind ik dat het beleid zich veel meer moet richten op prefentie. Het krijgen van kinderen moet bij een bepaalde groep mensen ontmoedigd worden en voor een selectieve groep (waar die grenzen liggen moeten de proffesionals maar bepalen) moet het gewoon niet mogelijk zijn om kinderen te krijgen.

Een kind krijgen is een hele verantwoordelijkheid. Als er mensen zijn die nog niet eens goed voor zichzelf kunnen zorgen...waarom dan wel voor een kind? En tsja...ze willen het graag. Iedereen wil wel dingen in het leven die niet mogelijk zijn. Dat hoort erbij en dat moet je accepteren.

Maargoed, je kunt zo'n kindje moeilijk terugsturen dus het is in dit geval wel fijn dat er een vangnet is in de omgeving. Toch vind ik dat je zelfstandig voor een kind moet kunnen zorgen. Je zou alleen een beroep op je omgeving moeten doen in noodgevallen (zelf ziek o.i.d.).

Ik heb zelf een tijd geleden ook een docu gezien over een stel dat een kind kreeg. Hoewel ze 24 uur per week proffesionele hulp hadden en ook nog hulp van beide ouders leed het kind toch aan ondervoeding. Wat bleek: ze wisten niet dat ze 's nachts ook moesten eten en het gehuil hadden ze niet gehoord. Er werden noodflesjes voor ze gemaakt die ze bij thuiskomst meteen maar gaven, want ja...ze wisten eigenlijk helemaal niet goed hoe ze een flesje moesten maken.

Koken deden ze ook niet echt. En daar moet dan een kind in opgroeien?
Nee, ik vind dat dat gewoon niet moet kunnen.

Overigens vind ik het in bovenstaand artikel wel een beetje banketstaaf opgelost. Kind na 2 dagen weghalen bij de moeder enz... Daar had best wat zorgvuldiger mee omgegaan kunnen worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:57

Overigens vind ik het in bovenstaand artikel wel een beetje banketstaaf opgelost. Kind na 2 dagen weghalen bij de moeder enz... Daar had best wat zorgvuldiger mee omgegaan kunnen worden. Bloos

En dan hebben we het over hoger opgeleiden met waarschijnlijk een hoger IQ die zo lomp (ongeacht de beweegredenen, dit is gewoon idd onfastsoenlijk) en gevoelloos handelen richting ouders, waarvan de moeder nb net bevallen is.. Ach gut

Ik vergelijk het maar met de soms hautaine vorm van omgang met patienten in het ziekenhuis. Echt vreselijk.
Leuk dat het wetenschappers zijn, maar sociale omgangsvormen, daar zou heel wat aan bijgeschaafd mogen worden.

Het is tenslotte geen lopende bandwerk, ongeacht de werkdruk of andere redenen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:11

Heb het hele topic doorgelezen..... moeilijk zulke dingen, moeilijk, moeilijk.

Ik ga hier ook geen oordeel over geven

Wat ik wel even kwijt wil: kinderen krijgen en opvoeden is imo geen recht. Kinderen zijn een geschenk in mijn ogen.

Kinderen hébben is wel een heel zware verantwoordelijkheid. En om nu het te gaan "proberen of het kan" met een mensje vind ik een te groot risico......

Dit kwam zo in me op, kan geen mening geven over deze situatie, ik ken te weinig details.
Ga even proberen de uitzending van Nova terug te kijken Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:21

ik heb het programma ook gezien en dacht bij de aankondiging nog "maar goed ook." maar toen ik deze ouders zag, kon ik er niet meer bij met mijn pet. Ouders zijn allebei helder en kunnen gewoon een gesprek aan gaan. Ouders van deze mensen zijn bereid in te springen, vrienden zijn dat. Er is duidelijk veel over gepraat of dit een goede keuze is..
Ik had dit kind niet na 2 dagen al afgepakt. Onder toezicht hadden ze dit wat mij btreft goed aangekund..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:25

Hm, ik heb het net teruggekeken, maar een gesprek kunnen aangaan, is nog lang niet een kind kunnen verzorgen...... vond het frappant dat de oom direct begon over hulp van familie en vrienden......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:42

secricible schreef:
ik heb het programma ook gezien en dacht bij de aankondiging nog "maar goed ook." maar toen ik deze ouders zag, kon ik er niet meer bij met mijn pet. Ouders zijn allebei helder en kunnen gewoon een gesprek aan gaan.

Heb je mijn voorbeeld gelezen? Ik ken dus mensen die verbaal echt ontzettend sterk zijn, heel goed kunnen praten en ook heel veel zelfinzicht lijken te hebben. Tot het moment dat ze het ook in praktijk moeten brengen.
Op basis van een klein item in een tv-programma kun je NIET beoordelen waartoe de mensen werkelijk wel of niet in staat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:45

Yep, Shadow, heb jouw voorbeeld idd gelezen, het zegt me nog maar eens dat je niet te snel moet oordelen..... mensen kunnen vaak geweldig faken, en een eerste indruk zegt niet veel.....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:47

Yamcha schreef:
Yep, Shadow, heb jouw voorbeeld idd gelezen, het zegt me nog maar eens dat je niet te snel moet oordelen..... mensen kunnen vaak geweldig faken, en een eerste indruk zegt niet veel.....

Inderdaad, en ook is het moeilijk om af te gaan van wat de media ons geeft. Vaak te weinig of in andere gevallen onjuist.
Hopelijk komt het goed met de kinderen want die zijn het echte slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:49

Dat hoop ik dus ook Lachen

Imo gaan de rechten van het kind ook voor op de rechten van de ouders.
Mensen zeggen dat ze recht hebben op een kind.... maar een kind is toch geen bezit???

En dat kind dan?
Heeft dat geen rechten?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:42

Het kind heeft recht op een verantwoordelijke liefdevolle verzorging, met rust reinheid en regelmaat, geborgenehid, voeding, adk boven zijn hoofd, hygiene etc...

Wat zijn de argumenten volgens nova om het kind zo ineens weg te halen?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:31

Die werden niet gegeven, je hoorde alleen de kant van de ouders. Erg moeilijk om concrete uitspraken te doen, dus. Ik geef dus over deze casus geen commentaar, wel kan ik een mening geven in het algemeen Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 04:55

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het zowiezo een moeilijke kwestie.

Er zijn heel wat zwakbegaafde ouders die hun kinderen prima opvoeden. Er zijn ook normaal of hoogbegaafde ouders die de zorg niet aan blijken te kunnen.

Als je begint met het trekken van een grens is in mijn ogen het einde zoek. Grenzen kunnen immers constant verlegd worden. Dus nu zijn het mensen die zegmaar zwak begaafd zijn, straks mensen die niet minimaal een bepaald inkomen hebben of een handicap hebben, bedenk het maar. Net hoe de wind waait.

Ik denk dat met de nodige begeleiding heel veel leed voorkomen kan worden voor zowel kinderen als ouders. Alleen, dat kost geld en bijna niemand is nog bereid om te betalen voor andermans kinderen, hoewel die wel de toekomst vormen en voor de huidige generaties volwassenen de kwaliteit van de oude dag gaan bepalen.

Bovendien, is het niet heel erg neerbuigend naar mensen toe om op voorhand te zeggen van "jij mag geen kinderen krijgen want...". Met begeleiding komen veel ouders, minder begaafd of niet, nog heel ver. Laat het nu net aan die begeleiding ontbreken in heel veel gevallen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:39

moeilijk,ik heb dit ook gezien en ga zeker niet af op alleen het verhaal van de ouders.

een kindje opvoeden is een hele zware verantwoordelijkheid.
ik vraag me dan wel af of bepaalde mensen die verantwoordelijkheid aankunnen.
kan misschien neerbuigend klinken,maar het gaat wel om de veiligheid en het welzijn van een kindje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:46

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
ik heb het programma ook gezien en dacht bij de aankondiging nog "maar goed ook." maar toen ik deze ouders zag, kon ik er niet meer bij met mijn pet. Ouders zijn allebei helder en kunnen gewoon een gesprek aan gaan.

Heb je mijn voorbeeld gelezen? Ik ken dus mensen die verbaal echt ontzettend sterk zijn, heel goed kunnen praten en ook heel veel zelfinzicht lijken te hebben. Tot het moment dat ze het ook in praktijk moeten brengen.
Op basis van een klein item in een tv-programma kun je NIET beoordelen waartoe de mensen werkelijk wel of niet in staat zijn.

bij deze wel, had het nog niet gelezen en ben het met je eens dat het mijn argument verzwakt. toch ben ik het er nog steeds niet mee eens dat dit kind is afgepakt. Wie ben jij, ik of wie dan ook om te beslissen dat dit voor deze mensen geld? Misschien voeden zij hun kind heel goed op. Er werd al vrij vroeg in het topic kraamhulp geroepen, en die is in het begin veel aanwezig. Verder zou ik kijken voor meer begeleiding, maar ik vind het schaamteloos dat je mensen niet de KANS geeft om dit te proberen en zomaar een kind wegtrekt uit iemands armen. Ik besef dat een kind niet echt een iets is waar je mee kan experimenteren, maar dit valt gewoon niet goed te praten...
Ik ben het ook helemaal met mick75 eens. hoogbegaafde mensen kunnen ook problemen hebben met emotioneel vlak. Ik had een vriendin, super slim, maar die zou ik mijn kind nog geen dag toevertrouwen. emotioneel had ze totaal geen inlevingsvermogen. Waarom word het zo iemand wel toegestaan om een kind te nemen. Nogmaals: wie zijn wij om te beslissen dat iemand die een laag iq heeft niet in staat is voor een kind te zorgen?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (dat ga ik vanavond thuis even doen) Wat ik me alleen wel afvraag hadden ze dit niet van tevoren kunnen bedenken ipv het kind later weg te halen....?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:52

IQ is geen garantie voor een goede of slechte opvoeding, wel een risicofactor, maar daar zijn er zoveel van (psychiatrische aandoeningen, chronische ziekten, sociaal arme gezinnen, schulden, mishandelingsverleden van de ouders, etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:22

NoGo schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (dat ga ik vanavond thuis even doen) Wat ik me alleen wel afvraag hadden ze dit niet van tevoren kunnen bedenken ipv het kind later weg te halen....?

Ze kunnen het kind toch niet weghalen als het nog in de moeder zit?
secricible schreef:
Verder zou ik kijken voor meer begeleiding, maar ik vind het schaamteloos dat je mensen niet de KANS geeft om dit te proberen en zomaar een kind wegtrekt uit iemands armen. Ik besef dat een kind niet echt een iets is waar je mee kan experimenteren, maar dit valt gewoon niet goed te praten...

Dat is het dus, je wilt ook de kans niet lopen dat het misgaat. Een kind is idd niet iets om mee te experimenteren.....

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:02

Yamcha schreef:
NoGo schreef:

Ze kunnen het kind toch niet weghalen als het nog in de moeder zit?[quote="secricible"]

Nee natuurlijk niet maar neem aan dat ze van te voren al begeleiding hadden en dat deze wisten dat ze kinderen wilden.
Als dat niet het geval is dan vind ik dat ze nu wel de kans moeten krijgen om te laten zien dat ze het kunnen.
Je kan toch ook niet zeggen sorry maar jij ben universiteir zo hoog opgeleid of jij hebt zulke extremistische gedachten jij mag geen kind opvoeden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:20

En waarom niet?
Iemand met extremistische gedachten vind ik idd niet wijs als die een kind opvoeden Lachen
Of iemand die sociaal een handicap heeft....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:07

mee eens.

er moet niet vergeten worden dat het om een kind gaat,geen expiriment

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:54

Yamcha schreef:
En waarom niet?
Iemand met extremistische gedachten vind ik idd niet wijs als die een kind opvoeden Lachen
Of iemand die sociaal een handicap heeft....

Okee maar een sociale handicap dan vind ik dat mensen met smetvrees ook geen kinderen mogen opvoeden en depresieve mensen ook niet.
Of iemand met straatvrees of ADHD als er maar in hokjes word gedacht.
Want die mensen kunnen dat echt niet.
Nee sorry ik blijf erbij dat iedereen een kans moet krijgen en het is begrijpelijk dat het kind geen experiment is maar om het nou weg te halen omdat ze een lager iq hebben dat gaat me toch echt te ver.
Zorg dan dat ze goede begeleiding krijgen bij de opvoeding ofzo dan hoeft het ook niet ten koste te gaan van het kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:23

Ik vind niet (en volgens mij is dat ook het punt waarop wij het niet eens zijn) dat mensen récht hebben op een kind.

Het kind zélf heeft rechten.
Een stabiele thuisbasis vind ik een van die rechten.
Ouders die het kind kunnen geven wat het nodig heeft.

Ik heb ADHD. Ik heb er voor gekozen geen kinderen te hebben, om reden dat ik het kind niet de structuur en de stabiliteit kan bieden die het nodig heeft.
Ik vind niet dat ik recht heb op een kind.
Het kind heeft wél recht op stabiliteit, structuur, regelmaat, die dingen zijn in mijn opinie onmisbaar bij de opvoeding van een kind.
Ik kan dat niet bieden. En dus kan ik de verantwoordelijkheden, die horen bij het hebben van kinderen niet aan. Om dan wél een kind geboren te laten worden, en er vervolgens maar op te gokken dat het goed gaat, vind ik niet acceptabel. Een kind is geen experiment.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:42

Yamcha je zegt zelf ik heb er voor gekozen om geen kinderen te hebben,deze mensen hebben ervoor gekozen om wel een kind op de wereld te zetten en op te voeden helaas is ze dat tot nu toe niet gegund.
En wie zegt dat deze ouders geen stabiliteit, structuur en regelmaat o en vergeet niet een heleboel liefde kunnen geven??
Je zegt zelf jij kan het niet bieden nou prima jouw/jullie keus en gelukkig hebben we in NL nog keuzes.

Ik zeg niet dat het goed zou gaan, maar nu is het voor het kind ook geen ideale situatie en als dit kind niet naar de ouders terug mag hoe zal hij gaan denken over zijn ouders? zal hij daar later geen problemen mee krijgen? Wordt het daardoor een probleem jongere.
Ouders kiezen er ook niet voor om een kind met een handicap, in welke vorm dan ook, te krijgen maak je dan ook de keus het kind maar elders te plaatsen omdat je het als ouder misschien niet aan kunt, nee dan zijn er ook instanties die je kunnen helpen indien nodig. En als het echt niet anders kan plaats je je kind elders(heb het nu over jonge kinderen) maar dat is geen makkelijke beslissing.

Zoveel vragen en weinig antwoorden

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:55

rumay schreef:
Yamcha je zegt zelf ik heb er voor gekozen om geen kinderen te hebben,deze mensen hebben ervoor gekozen om wel een kind op de wereld te zetten en op te voeden helaas is ze dat tot nu toe niet gegund.
En wie zegt dat deze ouders geen stabiliteit, structuur en regelmaat o en vergeet niet een heleboel liefde kunnen geven??
Je zegt zelf jij kan het niet bieden nou prima jouw/jullie keus en gelukkig hebben we in NL nog keuzes.

Ik zeg niet dat het goed zou gaan, maar nu is het voor het kind ook geen ideale situatie en als dit kind niet naar de ouders terug mag hoe zal hij gaan denken over zijn ouders? zal hij daar later geen problemen mee krijgen? Wordt het daardoor een probleem jongere.
Ouders kiezen er ook niet voor om een kind met een handicap, in welke vorm dan ook, te krijgen maak je dan ook de keus het kind maar elders te plaatsen omdat je het als ouder misschien niet aan kunt, nee dan zijn er ook instanties die je kunnen helpen indien nodig. En als het echt niet anders kan plaats je je kind elders(heb het nu over jonge kinderen) maar dat is geen makkelijke beslissing.

Zoveel vragen en weinig antwoorden

Precies goed verwoord.
Heb er dan ook niets aan toe te voegen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:28

Yamcha schreef:
Ik vind niet (en volgens mij is dat ook het punt waarop wij het niet eens zijn) dat mensen récht hebben op een kind.

Het kind zélf heeft rechten.
Een stabiele thuisbasis vind ik een van die rechten.
Ouders die het kind kunnen geven wat het nodig heeft.

Ik heb ADHD. Ik heb er voor gekozen geen kinderen te hebben, om reden dat ik het kind niet de structuur en de stabiliteit kan bieden die het nodig heeft.
Ik vind niet dat ik recht heb op een kind.
Het kind heeft wél recht op stabiliteit, structuur, regelmaat, die dingen zijn in mijn opinie onmisbaar bij de opvoeding van een kind.
Ik kan dat niet bieden. En dus kan ik de verantwoordelijkheden, die horen bij het hebben van kinderen niet aan. Om dan wél een kind geboren te laten worden, en er vervolgens maar op te gokken dat het goed gaat, vind ik niet acceptabel. Een kind is geen experiment.

ik ben het helemaal met je eens,weinig aan toe te voegen.
erg eerlijk van je