Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:29

Ineke2 schreef:
Wanneer is het vasten dit jaar eigenlijk afgelopen? Ik dacht 2 oktober?

De meesten zijn vandaag gestopt, Morgen is het suikerfeest. Officieel Donderdag pas, maar hier in elk geval niet.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:37

ik sprak vandaag een moslim of eigenlijk 2 die in mijn huis bezig zijn verwarming aanleggen.

ik dacht kom laat ik het eens vragen over het rekening houden met.

Hij vind het onzin hij zegt je hoeft met mij geen rekening te houden, als ik het eten niet aan kan zien,
ga ik wel ergens anders heen daar waar ik het niet zie.

Wij doen aan ramadam, jullie niet.

vind het wel oke ja toch

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:49

Ineke2 schreef:
Wanneer is het vasten dit jaar eigenlijk afgelopen? Ik dacht 2 oktober?

De turken die ik heb gesproken in Turkije vinden het maar raar dat hun volk zich zo anders gedraagd in Nederland dan in Turkije en dat dat allemaal maar word toegestaan in Nederland. Bijvb met betrekking tot de hoofddoekjes... In Turkije is het niet toegestaan om op school met een hoofddoekje te lopen en ook in publieke functies qua werk mag er geen hoofddoek gedragen worden. (dus in winkels, stadhuis etc...)

Het uitschot komt hier en de goede blijven daar zitten Vork

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:59

daNiielle_ schreef:
Maar zoals jullie hier zeggen, 'je moet rekening houden met de Ramadan.'... Ik denk dat het jullie meer bezig houdt, dan de moslims zelf.
In een kantine wordt gegeten, dat weet ieder mens. Als je dat niet kunt hebben, ga je daar niet zitten. Dat meisje ging daar wel zitten, en heeft er dus ook geen problemen mee dat mensen eten.
Een Nederlandse gaat zeggen 'Niet doen, zij doet mee aan de Ramadan, je kunt niet eten in haar bijzijn.' Daar ben ik het dus niet mee eens. Lachen

Even beter lezen, het was wel een moslim die dat zei Knipoog

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:04

Rekening houden prima in vele ruimten, maar de kantine is er om te lunchen (overslaan is tevens ongezond).
Als zij hiermee moeite hebben, moeten ze de kantine maar mijden.
Dat is niet sneu, als ze op mijn werk vanalles van een snackbar hebben laten aanrukken eet ik ook bewust vroeger of ergens anders (lijnen).

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 01:04

Klijn schreef:
Maris89 schreef:
Mijn school sluit vanwege het suikerfeest. Bizar.

Wanneer er anders maar 2 leerlingen in de klas zitten vind ik dat niet bizar.

Vind ik niet. Het is toch geen officiële feestdag? Dat werd laatst op het nieuws bekend gemaakt. Ik tel trouwens wel een stuk of 10 mensen in mijn klas die zijn moslim zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:27

Precies het is geen feestdag, dus dit willen ze straks tot officieel feestdag benoemen en jaren terug wilde ze kerst terug brengen naar 1 dag? Lekker dan...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:34

Tja, met een multiculturele samenleving, vind ik het ergens niet gek, dat je feestdagen moet verdelen.
Wie weet er van de gemiddelde Nederlander nu nog wat Pasen en Pinksteren betekenen? (Het is niet mijn bedoeling de christenen, die dit uiteraard wel weten, voor hun hoofd te stoten, ik weet zelf ook dat met Pasen de wederopstanding wordt gevierd en met Pinksteren het uitstorten van de Heilige Geest) maar wat ik bedoel is, er zijn zoveel 'niksen' qua geloof in Nederland. Voor hen maakt het toch feitelijk niet uit, of ze met Pinksteren of Pasen of Kerst 2 dagen vrij zijn, of bijvoorbeeld met het Suikerfeest?

Ik zou me kunnen vinden in een soort 'keuzevrijheid' in wat jij opneemt als feestdag.

Ik besef ook wel, dat Nederland daar niet klaar voor is.

Overigens is dit wel een beetje erg offtopic.

Om op het onderwerp van de TS terug te komen: Ik vind niet dat je in een kantine rekening moet houden met iemand die wil vasten/lijnen of wat dan ook. Een kantine is bedoeld voor het nuttigen van eten, waar zou je dat anders moeten gaan doen?

Het is ieders vrije keuze om wel of niet te vasten, als jij wil vasten en last hebt van mensen die soep eten, moet je maar niet in de kantine gaan zitten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:38

Marije: Voor de laatste keer offtopic Clown
Ik ben het met het bovenste niet mee eens, ze (welke groep?) zitten nu al te trekken aan ons sinterklaasfeest. Straks vieren wij alleen nog maar die rottige feesten en zijn onze eigen feestdagen helemaal weg. Overigens "vier" ik de feestdagen niet om hun betekenis maar om de gezelligheid met de familie Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:43

Ik lees overigens nu nog een stuk van het topic terug en zie hoe KiWiKo ´haar´ mensen aanstuurt en ik vind dat wel goed bedacht Ja
Op die manier kun je mensen hun eigen feestdagen geven.
@ Mistral: maakt het dan voor die gezelligheid uit of je nu het Pinksterfeest met je familie doorbrengt, omdat dat een feestdag is, of het Suikerfeest, als dat als feestdag wordt opgenomen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:47

Ja dat maakt voor mij wel uit, suikerfeest ben ik niet mee opgegroeid daar komt bij dat het hele geloof mij tegen staat, misschien wel gemaakt door de extremen binnen dat geloof maar ik zal dus nooit en te nimmer het suikerfeest oid vieren.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:55

Dat maakt voor mij ook zeker wel uit. IK vind dat onzin om dat hier te gaan doen in Nederland. Wij zijn toch geen islamitisch land? Moeten we dadelijk dan al onze Nederlandse dingen aan de dijk zetten en verruilen voor islamitische? Ik vind dat zo raar? Gaan ze in islamitische landen ook Katholieke feestdagen nemen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:57

Esperanza schreef:
Dat maakt voor mij ook zeker wel uit. IK vind dat onzin om dat hier te gaan doen in Nederland. Wij zijn toch geen islamitisch land? Moeten we dadelijk dan al onze Nederlandse dingen aan de dijk zetten en verruilen voor islamitische? Ik vind dat zo raar? Gaan ze in islamitische landen ook Katholieke feestdagen nemen?

ROFL Ik zie ze daar al pasen vieren

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:07

Ik zeg ook niet dat we alle feestdagen op moeten geven.
Maar er zijn heel veel mensen in Nederland die zichzelf ook niet identificeren met het christelijk geloof. Waarom moet je dan zo perse vasthouden aan díe feestdagen? Uit traditie?
Mensen zijn vrij op Pinksteren, sommigen zonder te weten waarom we eigenlijk Pinksteren vieren.
Dan kun je toch in principe net zo goed vrij zijn op bijv. het Suikerfeest? Dan hoef je niet het Suikerfeest als zodanig te vieren, maar het gaat in feite gewoon om een vrije dag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:08

Mensen komen toch hier naar toe? Waarom moeten wij dan feestdagen voor die mensen aanpassen? Gebeurd andersom ook niet

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:09

Op mijn werk heeft iedereen een speciale doorbetaalde vrije dag die opgenomen kan worden voor bijvoorbeeld feestdagen maar ook om een dag vrijwilligerswerk te verrichten.
Persoonlijk vind ik dat een hele goeie aanpak van mijn baas. Mijn collega heeft hem voor het suikerfeest opgenomen, ik voor het kleuterfeest op school van de kinderen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:11

Sommige moslims zijn hier geboren en getogen, dan zijn hun opa en oma hiernaartoe gekomen, of zelf overgrootopa of overgrootoma.

Voor hen is 'teruggaan' niet echt een optie meer. Maar zij zijn wel opgegroeid met hun eigen geloof.

Dat is zeker een goede aanpak, Anne, hulde voor jouw baas!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:14

Anne_GTI schreef:
Op mijn werk heeft iedereen een speciale doorbetaalde vrije dag die opgenomen kan worden voor bijvoorbeeld feestdagen maar ook om een dag vrijwilligerswerk te verrichten.
Persoonlijk vind ik dat een hele goeie aanpak van mijn baas. Mijn collega heeft hem voor het suikerfeest opgenomen, ik voor het kleuterfeest op school van de kinderen.

Fijn dat je zo'n goede baas hebt, daar zouden een hoop andere bazen nog eens wat van kunnen leren!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:15

Marije_jiplover schreef:
Sommige moslims zijn hier geboren en getogen, dan zijn hun opa en oma hiernaartoe gekomen, of zelf overgrootopa of overgrootoma.

Voor hen is 'teruggaan' niet echt een optie meer. Maar zij zijn wel opgegroeid met hun eigen geloof.

Dat is zeker een goede aanpak, Anne, hulde voor jouw baas!

Sommige ja...

De andere komen hier wel voor de lusten maar niet de lasten en aanpassen doen we al helemaal niet.
Terwijl als jij daar naar toe zou gaan verwacht men wel dat jij je aanpast aan hun regeltjes. Maar goed dat is natuurlijk niet alleen in moslim landen zo

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:17

Anne_GTI schreef:

Dat vind ik toch anders, dat is gewoon flexibel zijn naar ALLE werknemers toe.
En dat is een super innitiatief.

Maar dat vind ik toch wat anders als het suikerfeest tot nationale feestdag bombarderen. Ik vind niet dat we dat moeten doen. Gewoon vrije dagen kunnen opnemen is prima toch? En in zulke sectoren als waar Kiwiko in zit is het ook nodig dat vrije dagen gespreid worden, maar dan kan het toch? Ik zit hier ook vast aan een bouwvak, vind ik ook niet leuk, maar dat weet je als je in de bouw gaat werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:20

ik heb voor zover ik weet geen moslim collega's,maar ik denk niet dat de baas hier er moeilijk over zou doen.

als iemand een vrije dag wil opnemen vanwege het suikerfeest,zal je mij niet over horen.

maar aan kerst en sinterklaas ed moeten ze gewoon niet komen,dat zijn ónze feesten.
en nee ik wil principieel niet vrij op suikerfeest alleen vanwege een vrije dag.

suikerfeest nationale feestdag?kom nou zeg,we leven hier toch niet in een islamitisch land(of bijna wel inmiddels)

een vrije dag indien mogelijk geen probleem,de ander neemt weer vrij vanwege iets anders

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:06

MISTRAL94 schreef:
Ja dat maakt voor mij wel uit, suikerfeest ben ik niet mee opgegroeid daar komt bij dat het hele geloof mij tegen staat, misschien wel gemaakt door de extremen binnen dat geloof maar ik zal dus nooit en te nimmer het suikerfeest oid vieren.

ja zo kan je wel door gaan,

je hebt zoveel soorten geloven in nederland, stel dat we alles niet zouden vieren waar iemand op tegen is of het niet aanstaat.

wat maakt het uit, ieder geloof heeft zijn feestdagen,

en de moslims doen in ieder geval nog iets aan hun geloof, en wij als nederlanders christenen vinden die dagen die wij hebben kerst pasen etc. alleen maar lekker omdat je dan vrij bent,
uitzonderingen daargelaten.

dus van mij mag het een feestdag worden geen probleem of je nu met de kerst vrij bent of met ramadam pff

gr

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:11

Dat vind jij ja, dit is geen moslimland een land met eigen feestdagen en eigenaardigheden. Moet je zien wat er gebeurd als jij daar kerst of sinterklaas zou vieren, maar hier kan alles maar gewoon.

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:14

mijn broer is vorig jaar op zijn oog geslagen omdat hij een broodje kebab op at,
vandaag is het suikerfeest,wij moeten naar school Boos!
als wij kerst vakantie hebben hebben jun dat ook ,
ik vind dat wij kaas feest moeten houden Tong uitsteken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:17

Dan hebben we straks na de kerststol, paasstol, pinkerstol ook de suikerfeeststol Huilen van het lachen
Moet niet gekker worden.
TS het meisje gaat in de kantine zitten, dan had ze maar ergens anders heen moeten gaan.
Aanpassen? Ja tot op zekere hoogte.