Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:07

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Dat ben ik met je eens maar het is dus geen afstraffing. Die zien we beiden niet dus de volgende keer kun je ook normaal reageren of gewoon niet. Merci.

Het gaat mij dus om het inhoudelijke gedrag van de VVD. Dat doet ons land flink schade. Nogmaals: dit is geen 'Wie Is De Mol' waar je wint als je doel het beste voor het lapje houdt, dit is ons land. Geen spel, de schade is echt. Hou op met die stomme semantische spelletjes, de VVD doet ons land schade.

Mee eens. De vvd is vooral bezig met de volgende verkiezingen en dat is enorm schadelijk.

Je opmerking over scheel kijken was wel heel onnodig en onaardig. Gnome mag er anders instaan. Je doet alsof ze bewust hier komt meepraten om even roet in het eten te gooien. Daar geloof ik helemaal niets van. Saboteert ook nog eens een prima discussie over de vvd, war me gewoon een hele nuttige discussie lijkt. Vvd heeft een enorm trouwe achterban, en ik denk dat veel mensen inderdaad politiek met talkshows verwarren met als gevolg djt soort ellende.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:32

_San87_ schreef:
Ik snap nog steeds die grote weerstand naar links niet... Ik ben zelf niet heel links, eerder centrum, maar ik kan niks verzinnen wat links wil dat echt zo vreselijk zou zijn voor Nederland?

Eigenlijk niemand die rechts stemt kan dat echt goed uitleggen, het komt allemaal neer op 'de grenzen moeten dicht'.

Ik heb hier eerder al op gereageerd in dit topic. Had niets te maken met grenzen dicht in ieder geval.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:34

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Dat ben ik met je eens maar het is dus geen afstraffing. Die zien we beiden niet dus de volgende keer kun je ook normaal reageren of gewoon niet. Merci.

Het gaat mij dus om het inhoudelijke gedrag van de VVD. Dat doet ons land flink schade. Nogmaals: dit is geen 'Wie Is De Mol' waar je wint als je doel het beste voor het lapje houdt, dit is ons land. Geen spel, de schade is echt. Hou op met die stomme semantische spelletjes, de VVD doet ons land schade.

Ja dat is allemaal prima dat je dat vindt maar dat had niets met mij te maken of waar je op reageerde van mijn en daar spreek ik je op aan.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:35

Dank Raineri voor je bijval. Waardeer ik echt want ik probeer inderdaad echt neutraal hiernaar te kijken. Heb geen VVD gestemd zelfs na jaren wel gedaan te hebben :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:43

Gnome schreef:
_San87_ schreef:
Ik snap nog steeds die grote weerstand naar links niet... Ik ben zelf niet heel links, eerder centrum, maar ik kan niks verzinnen wat links wil dat echt zo vreselijk zou zijn voor Nederland?

Eigenlijk niemand die rechts stemt kan dat echt goed uitleggen, het komt allemaal neer op 'de grenzen moeten dicht'.

Ik heb hier eerder al op gereageerd in dit topic. Had niets te maken met grenzen dicht in ieder geval.

Als ik het goed onthouden heb voornamelijk om (grote) bedrijven en klimaat? Waar je verder geen uitleg over gaf, maar het enkel benoemde als reden.

Alsnog zie ik niet welke plannen van GL/PvdA zo vreselijk zijn dat dat zo'n enorme weerstand oproept dat het onmogelijk is om met ze samen te werken. Ook (grote) bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen naar burgers (gezondheid) en klimaat. Volgens mij willen ze dat ook, daar ligt juist een kans.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:50

Gnome schreef:
Dank Raineri voor je bijval. Waardeer ik echt want ik probeer inderdaad echt neutraal hiernaar te kijken. Heb geen VVD gestemd zelfs na jaren wel gedaan te hebben :+

Al stem je het wel! Vind vvd de laatste jaren een klote partij maar ik voel weinig negatieve emoties als ik aan de achterban denk. Ik denk dat gros van alle stemmers altijd juiste intenties heeft.

Ik heb ook tot 2017 (?) Vvd gestemd maar zaken begonnen me toch wat dwars te zitten. Ik was stuk minder politiek geïnteresseerd dan nu dus de beargumentering was wat zwak maar sta er nog wel achter de actie. Hoop dat ze wel weer bijdraaien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:52

Raineri schreef:
Gnome schreef:

Al stem je het wel! Vind vvd de laatste jaren een klote partij maar ik voel weinig negatieve emoties als ik aan de achterban denk. Ik denk dat gros van alle stemmers altijd juiste intenties heeft.

Ik heb ook tot 2017 (?) Vvd gestemd maar zaken begonnen me toch wat dwars te zitten. Ik was stuk minder politiek geïnteresseerd dan nu dus de beargumentering was wat zwak maar sta er nog wel achter de actie. Hoop dat ze wel weer bijdraaien.

Ik hoop dat eigenlijk ook. De VVD was, imo, altijd een betrouwbare stabiele partij, wel rechts natuurlijk, maar toch met een nog wat sociale inborst. Meer voor de kleine ondernemingen ook. Ik heb in het verleden ook wel VVD gestemd.

Ik weet niet goed waar het mis is gegaan, maar zoals het nu is trekt de partij me, op landelijk niveau, helemaal niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:03

_San87_ schreef:

nou ja, halveren van de veestapel is voor ons een reden om nooit op links te willen stemmen bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:24

juval schreef:
_San87_ schreef:

nou ja, halveren van de veestapel is voor ons een reden om nooit op links te willen stemmen bijvoorbeeld.

Vanuit jouw vakgebied begrijpelijk.

Vanuit leefbaarheid- en milieuoogpunt kun je haast niet anders dan gefaseerd afbouwen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:31

En echte halvering is toch niet nodig, dat standpunt is toch los gelaten?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:55

nps schreef:
_San87_ schreef:

Dit dus. Wat ik nog steeds echt onbegrijpelijk vind is dat men veel meer openstaat voor samenwerking met radicale partijen, die allerlei antidemocratische en antirechtstatelijke dingen willen, soms puntje bij paaltje gewoon zwaar racistisch zijn, maar niet met partijen die misschien inhoudelijk wat verder van ze af staan, maar gewoon keurig binnen de lijntjes van de rechtstaat kleuren. Met professionele politici, en een keurige staat van dienst.

Het is ook een stukje verwachtingsmanagement. MEnsen denken dat partijen 1 op 1 hun verkiezingsbeloftes kunnen inwisselen. Dat is gewoon echt niet zo. En dan zijn mensen zwaar teleurgesteld als dat niet lukt. Gnome, ik denk dat jij heel goed verwoord wat veel mensen denken. Achterban pleasen belangrijker dan samenwerken.

Yesilgoz heeft echt ontzettend veel schade toegebracht aan Nederland. Is het niet tijd voor een functie elders? Hoe staat de rest van de partij eigenlijk in deze koers, ik kan me niet voorstellen dat het intern ook niet rommelt daar...

Wat ik dus niet begrijp is het volgende. Veel mensen klagen steen en been dat in Nederland steeds meer mensen radicaal rechts stemmen. In mijn optiek stemmen veel mensen radicaal rechts omdat ze zich niet gehoord voelen. Vervolgens heb je partijen op centrum/links die pleiten voor solidariteit, samenwerking en roepen: Het kan wel! Om vervolgens heftige kritiek te hebben op partijen die niet samen willen werken en vervolgens zelf ook niet met radicale partijen in een kabinet wensen te stappen, waardoor de mensen die rechtsradicaal hebben gestemd met het idee niet gehoord te worden hier dus ook nog eens bevestiging van krijgen.

Zo veranderen er toch niets? Als je radicale partijen meer naar het centrum wilt krijgen zul je toch echt moeten samenwerken. Als mensen die groep stelselmatig blijven negeren hebben we straks een minderheidskabinet op het centrum, maar een bijna even grote oppositie aan de radicaalrechtse kant. Dat lijkt me gewoon niet heel werkzaam?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:01

Ze voelen zich genegeerd, maar ook andere partijen die houden wel rekening met hun belangen, dus worden ze dan “stelselmatig genegeerd”? De oplossing is misschien niet degene die ze van hun favoriete partij horen, maar het is niet zo dat ze niet vertegenwoordigd worden.

Gevoel is lang niet altijd feit.
(Dat er wat aan dat gevoel moet worden gedaan eens, maar das nog niet zo makkelijk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:12

journee schreef:
Zo veranderen er toch niets? Als je radicale partijen meer naar het centrum wilt krijgen zul je toch echt moeten samenwerken. Als mensen die groep stelselmatig blijven negeren hebben we straks een minderheidskabinet op het centrum, maar een bijna even grote oppositie aan de radicaalrechtse kant. Dat lijkt me gewoon niet heel werkzaam?

Ik wil radicale rechtse partijen trouwens helemaal niet naar het centrum krijgen. De beste plek voor Nazi's in een regering lijkt me: helemaal f*cking niet. Radicaalrechts is slecht voor een land, voor ieder land waar ze te veel invloed krijgen. Het wordt er onveiliger door, de economie gaat slechter, de chaos wordt groter. Het lost nergens iets op.

Dus waarom moeten we daar nog compromissen mee zoeken? Het lijkt mij juist hoog tijd om te benadrukken hoe gevaarlijk het is, hoeveel slechter het wordt, hoe rechtsradicale partijen de situatie voor iedereen slechter maken.

En dit is geen situatie waarbij je links en rechts gewoon tegenover elkaar kunt zetten. GroenlinksPvdA sluit een partij als JA21 uit omdat ze klimaatverandering hebben ontkend, en 2e persoon Nanninga tweetjes deed over Hitler en dobbernegers: onfatsoenlijk, fascistisch, naar gedrag.

Terwijl omgekeerd GLPvdA niet radicaal is en ook niets radicaals wil, maar gewoon een beetje van de chaos stoppen en onze maatschappij in stand houden. Die twee zijn niet 2 gelijkwaardige maar tegenovergestelde zijden. Ze zijn echt heel erg anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:31

journee schreef:

Dat is toch geen doel?

Je wilt stemmers uit de radicale hoek krijgen maar de partijen an sich niet.

Mensen onderschatten, denk ik, hoe radicaal hun keuze is en hoe extreem dicht de partijen tegen extreem-rechts aan zitten.
Ze onderschatten ook gevaarlijk dat kan zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 16:59

Is dit een goede keuze??

DEN HAAG (ANP) - D66 wil dat Rianne Letschert de nieuwe informateur wordt. Een woordvoerder van de partij bevestigt een bericht van BNR daarover. Letschert is bestuursvoorzitter van de Universiteit Maastricht en moet Sybrand Buma opvolgen als informateur.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... 6193&ei=15

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 17:40

Shadow0 schreef:
journee schreef:

Ik wil radicale rechtse partijen trouwens helemaal niet naar het centrum krijgen. De beste plek voor Nazi's in een regering lijkt me: helemaal f*cking niet. Radicaalrechts is slecht voor een land, voor ieder land waar ze te veel invloed krijgen. Het wordt er onveiliger door, de economie gaat slechter, de chaos wordt groter. Het lost nergens iets op.

Dus waarom moeten we daar nog compromissen mee zoeken? Het lijkt mij juist hoog tijd om te benadrukken hoe gevaarlijk het is, hoeveel slechter het wordt, hoe rechtsradicale partijen de situatie voor iedereen slechter maken.

En dit is geen situatie waarbij je links en rechts gewoon tegenover elkaar kunt zetten. GroenlinksPvdA sluit een partij als JA21 uit omdat ze klimaatverandering hebben ontkend, en 2e persoon Nanninga tweetjes deed over Hitler en dobbernegers: onfatsoenlijk, fascistisch, naar gedrag.

Terwijl omgekeerd GLPvdA niet radicaal is en ook niets radicaals wil, maar gewoon een beetje van de chaos stoppen en onze maatschappij in stand houden. Die twee zijn niet 2 gelijkwaardige maar tegenovergestelde zijden. Ze zijn echt heel erg anders.

Zo, hebben we nu al nazi's in onze regering? Dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde nazi's die poetin bestrijdt in Oekraïne? :+

Groenlinks is ook ooit aan de links radicale kant gestart. Door de tijd kunnen radicale partijen dus ook niet of minder radicaal worden. Maar door juist dat polariserende gedachtengoed te verspreiden zorg je dat de tweedeling en het verschil tussen partijen zo groot blijft. En dat is in mijn optiek pas echt gevaarlijk en onwenselijk.

Die partijen zijn er nu eenmaal en door op partijen af te geven of ze te negeren gaan ze echt niet verdwijnen. Sterker nog, ondanks alle kritiek op die radicale partijen zou het mij niets verbazen als er uit het komende kabinet nog wel het strengste asielbeleid ooit zou rollen, zonder dat er zelfs maar één radicale partij bij zit. Dat zou je toch aan het denken zetten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:01

journee schreef:
Zo, hebben we nu al nazi's in onze regering? Dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde nazi's die poetin bestrijdt in Oekraïne? :+

Je gedraagt je als een troll. Maar in de VS zitten de nazi's in elk geval wel in de regering, en ze zijn al bezig met de razzia's daar, dus het is echt zinvol om daar alert op te blijven. Het is niet iets van lang geleden of ver weg. Het kan nu weer gebeuren. Het is geen tijd voor kinderachtige spelletjes met 'jamaarhunnie'.

Citaat:
Maar door juist dat polariserende gedachtengoed te verspreiden zorg je dat de tweedeling en het verschil tussen partijen zo groot blijft.

Nee, onzin, en de werkelijkheid onderstreept dat ook helemaal niet. De 'tweedeling' is niet de oorzaak. De oorzaak ligt erin dat er veel meer mensen zijn die bereid zijn om spelletjes te spelen zonder dat ze echt beseffen wat er op het spel staat. Dat ze het prima vinden om emotie belangrijker te vinden dan rechtsprincipes en feiten. Dat ze politiek liever zien als een spelshow / voetbaltoernooi dan iets dat hele rechtstreekse gevolgen heeft voor ons land. Dat ze liever nep-verontwaardigd doen over het noemen van nazi's dan over werkelijke nazi's die met spandoeken met hakenkruizen door de straten marcheren, vernielingen aanrichten en politici bedreigen.

Citaat:
Die partijen zijn er nu eenmaal en door op partijen af te geven of ze te negeren gaan ze echt niet verdwijnen.

Dit is een van de trucjes van autoritaire regimes (in wording): versterken dat je er toch niks meer aan kan doen. Maar dat kunnen we dus wel, en de eerste stap is echt heel erg simpel: ophouden met het verdedigen van de schade, en benoemen waarom het fout is. We *hoeven* het niet normaal te vinden dat politici als Yesilgoz leugen na leugen vertellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:03

Kan het wel netjes blijven? Eerst was iemand scheel, nu gedraagt iemand zich als een troll. Het is niet echt leuk discussieren zo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:21

mce schreef:
Is dit een goede keuze??

DEN HAAG (ANP) - D66 wil dat Rianne Letschert de nieuwe informateur wordt. Een woordvoerder van de partij bevestigt een bericht van BNR daarover. Letschert is bestuursvoorzitter van de Universiteit Maastricht en moet Sybrand Buma opvolgen als informateur.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... 6193&ei=15

Ik vind het wel interessant, een frisse blik erover.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:27

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:33

San87, maar vind je dat een opmerking als
"Zo, hebben we nu al nazi's in onze regering? Dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde nazi's die poetin bestrijdt in Oekraïne? :+ "
nog veel ruimte laat voor een 'leuke' discussie? Ik niet namelijk. Het blijven dezelfde spelletjes met dezelfde schadelijke uitkomst. Journee had er ook voor kunnen kiezen om iets te zeggen over de nazi's in de VS en wat we kunnen doen om niet dezelfde kant op te gaan bijvoorbeeld. Dan hadden we een prima inhoudelijke discussie kunnen hebben. Maar dat was niet de keuze.

En ik ben dus wel echt heel boos, omdat het wel ons land is. Wat we nodig hebben is een behoorlijk landsbestuur dat zorgt dat onze digitale infrastructuur niet wordt uitgeleverd aan de VS - een land dat zich uit heeft gesproken Europa te willen ondermijnen. Wat we krijgen zijn eindeloze spelletjes, waar wij als land de verliezer van gaan zijn. Dat is niet leuk en dat gaat ook niet gezellig worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:37

journee schreef:
nps schreef:
Dit dus. Wat ik nog steeds echt onbegrijpelijk vind is dat men veel meer openstaat voor samenwerking met radicale partijen, die allerlei antidemocratische en antirechtstatelijke dingen willen, soms puntje bij paaltje gewoon zwaar racistisch zijn, maar niet met partijen die misschien inhoudelijk wat verder van ze af staan, maar gewoon keurig binnen de lijntjes van de rechtstaat kleuren. Met professionele politici, en een keurige staat van dienst.

Het is ook een stukje verwachtingsmanagement. MEnsen denken dat partijen 1 op 1 hun verkiezingsbeloftes kunnen inwisselen. Dat is gewoon echt niet zo. En dan zijn mensen zwaar teleurgesteld als dat niet lukt. Gnome, ik denk dat jij heel goed verwoord wat veel mensen denken. Achterban pleasen belangrijker dan samenwerken.

Yesilgoz heeft echt ontzettend veel schade toegebracht aan Nederland. Is het niet tijd voor een functie elders? Hoe staat de rest van de partij eigenlijk in deze koers, ik kan me niet voorstellen dat het intern ook niet rommelt daar...

Wat ik dus niet begrijp is het volgende. Veel mensen klagen steen en been dat in Nederland steeds meer mensen radicaal rechts stemmen. In mijn optiek stemmen veel mensen radicaal rechts omdat ze zich niet gehoord voelen. Vervolgens heb je partijen op centrum/links die pleiten voor solidariteit, samenwerking en roepen: Het kan wel! Om vervolgens heftige kritiek te hebben op partijen die niet samen willen werken en vervolgens zelf ook niet met radicale partijen in een kabinet wensen te stappen, waardoor de mensen die rechtsradicaal hebben gestemd met het idee niet gehoord te worden hier dus ook nog eens bevestiging van krijgen.

We hebben een compleet rechts-radicale coalitie gehad de afgelopen anderhalf jaar. Als rechts radicale kiezer kán je het niet meer cadeau krijgen.

Ik hoop dat met het -terecht- niet willen samenwerken met radicale, antidemocratische- en antirechtstatelijke partijen het eindelijk eens duidelijk wordt dat dat een land niks brengt. Ik snap dat gehoord worden nooit zo. Wat wil je nou, iemand die gevoel verwoord of iemand die problemen ook echt oplost?

Kijk wat radicaal stemmen in andere landen brengt. Kijk naar Amerika. Kijk naar Engeland. Kijk naar Polen. Het lost écht niks op en maakt heel veel dingen voor heel veel mensen heel veel eeger.

Willen we echt radicaal iets anders? Stem dan eens een keer solidair en níet radicaal. Of op partijen die nadrukkelijk níet willen samenwerken met radicale of racistische partijen. Er werd eerder een lijstje gedeeld van de gelukkigste landen ter wereld ergens. Wat viel op aan de meest gelukkige landen?

Ik ga met Shadow mee, al verwoord zij het hard. Het kan niet vaak benoemd worden wat radicaal-rechts voor schadelijke gevolgen heeft gehad en nog steeds heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:44

Je hoeft niet naar het buitenland te kijken , kijk maar gewoon in Nederland met ministers en staatssecretarissen die willen scoren en daarbij de mist ingaan , Wiersma die bij alles, tegen alle adviezen
En gerechtelijke uitspraken in overal tegen gaat of gewoon niet uitvoert, totale ramp en onkunde. Brekelmans met nexperia, asielbeleid, stikstofbeleid, er is gewoon niets bereikt . Alleen totale chaos en stilstand. Ze moeten zich schamen, diep schamen .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:47

Ik snap dat niet gehoord worden ook niet zo goed.
De groep die niet gehoord wordt door een deel van de politiek is het stille midden.
Compleet genegeerd door radicaal rechts.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:56

fransje23 schreef:
Ik snap dat niet gehoord worden ook niet zo goed.
De groep die niet gehoord wordt door een deel van de politiek is het stille midden.
Compleet genegeerd door radicaal rechts.

Ook nog eens. Het hele debat, de media, het interweb en de commentsecties, helemaal gekaapt door mensen die zich "niet gehoord" voelen. En ik dan? Er is al decennia lang geen echt sociale coalitie geweest, zorg en onderwijs waar mijn lieve familieleden werken worden compleet uitgekleed, fijne voorzieningen die ik kon gebruiken toen ik jong was zijn er niet meer (stufi! Ov jaarkaart!)… ik heb nou niet echt het idee dat de politiek van nu míjn geluid vertegenwoordigd. Verre van.