Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lughnassadh schreef:Maar Ava, dat is jouw persoonlijke verhaal. Mijn familie komt ook uit die wereld. Mijn opa heeft zich er ook aan ontworstelt. De rest niet. Die zijn altijd orthodox gebleven. Makkelijk? Nee. Maar hij is niet uitgestoten. Noch had hij niet de beschikking over informatie. En net als jouw verhaal niet uniek is, is het zijne dat ook niet.
irmaz schreef:Janneke2 schreef:De SGP is nadrukkelijk niet mijn partij, maar vlak de gereformeerde vrouwen zelf vooral niet uit...!
Al lang vóór 'het vrouwenstandpunt' een hot issue was, (tot en met rechtszaken aan toe) werd mevrouw Grabijn-Van der Putten lid van de SGP en praatte mee in haar afdeling.
De huidige vrouwen die actief zijn in de partij hebben zich verenigd in 'het Grabinaat'.
Domme, kortzichtige op macht beluste mensen heb je overal, ook onder vrouwen...
Avalanche schreef:Lughnassadh schreef:Maar Ava, dat is jouw persoonlijke verhaal. Mijn familie komt ook uit die wereld. Mijn opa heeft zich er ook aan ontworstelt. De rest niet. Die zijn altijd orthodox gebleven. Makkelijk? Nee. Maar hij is niet uitgestoten. Noch had hij niet de beschikking over informatie. En net als jouw verhaal niet uniek is, is het zijne dat ook niet.
Dat is mooi, dat hij die ervaring heeft, maar het informatie van mensen weghouden, ze wijsmaken dat je naar de hel gaat als je er wel naar kijkt, en mensen die zich eraan ontworstelen uitsluiten, is een probleem. Dat het bij niet iedereen gebeurt weet ik. Maar het feit dát het überhaupt gebeurt, en kan gebeuren is het probleem.
anjali schreef:@Tamary: voor klachten over de Islam moet je niet bij mij zijn want ik hang dat geloof niet aan.
Citaat:Bv Islam : korte versie : getuigenis van 1 man is net zoveel waard als dat van 4 vrouwen in de rechtbank. Erfenis : zonen krijgen meer dan dochters (die wel met minder geld kuis moeten blijven ... )
Het gaat niet om fysieke verschillen en biologische rollen, het gaat om hoeveel verschil (of niet) is er qua sociale en economische status. Zijn die gelijk? Of mogen vrouwen bv geen eigendom als een huis of bedrijf bezitten, wat gebeurt er met eigendommen bij trouwen of scheiden, hoeveel gewicht heeft een getuigenis in de rechtszaal? Etc. en op dat punt schieten religies nogal eens ernstig tekort.
rien10 schreef:En kleding voorschriften en mannen geen hand mogen geven en niet hand in hand met hun echtgenoot mogen lopen en en en.
Nagenoeg iedere religie die ik ken is sekse discriminerend.
Janneke2 schreef:Islamitische vrouwen hebben qua religie altijd de gelegenheid gehad om economisch zelfstandig te zijn, buitenshuis te werken en een eigen bedrijf te hebben.
tamary schreef:Janneke2 schreef:Islamitische vrouwen hebben qua religie altijd de gelegenheid gehad om economisch zelfstandig te zijn, buitenshuis te werken en een eigen bedrijf te hebben.
Khadiya = Mohammeds 1e vrouw idd.
En toch zitten de vrouwen onder de Taliban thuis, mogen niet studeren of doorgaan in hun werk zoals voor die machtsovername. Kennelijk is er wat veranderd in Mohammeds regels, want die mensen hebben veel jaren niets anders gedaan dan Koran studeren.
tamary schreef:Janneke2 schreef:Islamitische vrouwen hebben qua religie altijd de gelegenheid gehad om economisch zelfstandig te zijn, buitenshuis te werken en een eigen bedrijf te hebben.
Khadiya = Mohammeds 1e vrouw idd.
En toch zitten de vrouwen onder de Taliban thuis, mogen niet studeren of doorgaan in hun werk zoals voor die machtsovername. Kennelijk is er wat veranderd in Mohammeds regels, want die mensen hebben veel jaren niets anders gedaan dan Koran studeren.
Janneke2 schreef:
Citaat:Bv Islam : korte versie : getuigenis van 1 man is net zoveel waard als dat van 4 vrouwen in de rechtbank. Erfenis : zonen krijgen meer dan dochters (die wel met minder geld kuis moeten blijven ... )
Het gaat niet om fysieke verschillen en biologische rollen, het gaat om hoeveel verschil (of niet) is er qua sociale en economische status. Zijn die gelijk? Of mogen vrouwen bv geen eigendom als een huis of bedrijf bezitten, wat gebeurt er met eigendommen bij trouwen of scheiden, hoeveel gewicht heeft een getuigenis in de rechtszaal? Etc. en op dat punt schieten religies nogal eens ernstig tekort.
Ja, zo kan het wel weer, hè.
De islam is vele malen vrouwvriendelijker dan het christendom.
Dat het getuigenis van een vrouw 'lichter' zou zijn heeft haar oorsprong in de gedachte dat vrouwen emotioneler zijn en meer gericht op relaties.
Erfrecht binnen de islam weet ik niet, huwelijksrecht wel.
Waar in "ons vrijgevochten tolerante" Nederland een getrouwde vrouw tot 1954 handelingsonbekwaam was,
hadden islamitische vrouwen vanaf de profeet Mohammed altijd eigen bezit,
er was een hoeveelheid geld binnen het huwelijk waar de man niet aan kon komen zonder toestemming.
Islamitische vrouwen hebben qua religie altijd de gelegenheid gehad om economisch zelfstandig te zijn,
buitenshuis te werken en een eigen bedrijf te hebben.
(Die waninfornatie van GW ben ik goed zat.)
Citaat:Vind jij het dan vrouwvriendelijk dat je je man zou moeten delen met nog 3 andere officiele vrouwen en zoveel bijvrouwen daarbij als hij kan betalen? En nee, jij als vrouw mag niet meer mannen hebben.
Citaat:Dit is soms in Nederland wel een probleem omdat hier een man maar 1 vrouw mag hebben waardoor allerlei regels en uitkeringen enzo niet meer kloppen....
Janneke2 schreef:Citaat:Vind jij het dan vrouwvriendelijk dat je je man zou moeten delen met nog 3 andere officiele vrouwen en zoveel bijvrouwen daarbij als hij kan betalen? En nee, jij als vrouw mag niet meer mannen hebben.
Dat heet selectief lezen.
Nee, meerdere mannen hebben is niet toegestaan voor een vrouw.
Maar kijk even naar de clausule 'zo veel als hij kan betalen'.
... vind jij prostitutie vrouwvriendelijk?
Ik noem het doorgaans 'het zwaarste beroep ter wereld'.
Er zitten een hele serie regels rond het hebben van meerdere vrouwen. Economische regels, sociale regels, de families moeten accoord zijn enz enz enz.
Met name voor de derde en vierde vrouw geldt dat het de bedoeling is om een arme vrouw status te geven.
Een islamitische vrouw heeft zoals gezegd rechten binnen het huwelijk.Citaat:Dit is soms in Nederland wel een probleem omdat hier een man maar 1 vrouw mag hebben waardoor allerlei regels en uitkeringen enzo niet meer kloppen....
Ja, racisme.
Ooit waren wij, Nederland, het grootste islamitische land ter wereld. En we hadden een mooie grondwet - maar reken maar niet dat die in 'ons Indië' gold.
Beetje raar, hè?
Een mooie grondwet, met ook toen al een gelijkheidsbeginsel - maar niet geldig in Indië of Suriname of de Antillen...