Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:13

Het verhaal van die baby kon niet worden geverifieerd (https://m.jpost.com/israel-news/article-772181). Nogmaals: ik zeg niet dat ik de aanval van 7 oktober goedkeur.

Uit Gaza zijn wel beelden van onthoofde baby's, heb je die gezien? Ik hoop het overigens niet want het was vreselijk om te zien.

Ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk op mijn post ingaat maar ik denk inderdaad dat wij het niet eens worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:18

Eulogy schreef:
Anna79 schreef:
Ik kom even binnenvallen, lees af en toe mee en verbaas me elke keer weer over de anti-Israel toon die hier heerst.
Welk van Israëls vijanden doet alle mogelijke moeite om de burgers van de vijand te waarschuwen om een veilig heenkomen te zoeken omdat onder hun huizen een terroristische organisatie tunnels heeft zitten met wapens (ja precies ook in Libanon).
Over Iran, de bevolking heeft het daar niet best. Zag onlangs een hartbrekend filmpje waarin mensen smeekten om hun land aan te vallen in de hoop eindelijk verlost te worden van hun onderdrukking.
Deze oorlog met westerse ogen bekijken kan niet, dan vind je geen logica. Ik vind oorlog ook verschrikkelijk maar ik zie Israël zijn best doen om burgerslachtoffers te voorkomen hetgeen lastig is als de vijand ze gebruikt als menselijk schild.
Iran schiet gewoon random op heel Israël, zonder succes overigens. Iran heeft volgens mijn informatie (Amir Tsarfati op telegram) 1 Palestijn en een Jordanees vermoord met hun raketten. Wel hebben vanavond 2 palestijnen die in Israël werkten 6 burgers vermoord bij een schietpartij.
Iran heeft vooraf gewaarschuwd en niet op burgerdoelen geschoten. Dat is het punt.
Hoe doet Israël precies zijn best om burgerdoden te voorkomen? Het meest geavanceerde leger ter wereld kon meer dan 40.000 burgerdoden niet voorkomen? Geloof je Israëls zogenaamde intenties echt?

De LHBTQ gemeenschap erbij halen vind ik ook zo'n voorbeeld van westers superieuriteitsgevoel. Waar die gemeenschap in elk geval niet mee geholpen is, is platgebombardeerd worden. Overigens zijn ook pedofielen welkom in Israël, dus, nou ja.

Iran heeft wel degelijk huizen van mensen geraakt, maar tot nu toe geen mensen. Ik heb dit even direct gevraagd aan de persoon die ik ken in Tel Mond en ja, er zijn huizen verwoest. De Israëlische overheid zal herstel betalen zegt hij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:42

Eulogy schreef:
Het verhaal van die baby kon niet worden geverifieerd (https://m.jpost.com/israel-news/article-772181). Nogmaals: ik zeg niet dat ik de aanval van 7 oktober goedkeur.

Heb je het artikel wel gelezen? Het manier waarop het kind aan die brandwonden kwam kon niet onomstotelijk geverifieerd worden in de zin dat het door Hamas daadwerkelijk in een oven is verbrand. Want misschien had de moeder het kind wel verborgen in de oven toen Hamas het huis in brand stak. Is dat dan minder erg ofzo?
En dat je dit dan aanhaalt te midden van al die afschuwelijke vondsten die ook in dat artikel staan. Ik snap echt niet dat je dit artikel uberhaupt durft aan te halen om je punt te maken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:47

Mijn punt was dat het niet is geverifieerd en dat is exact het punt dat het artikel maakt. Ik heb ook nooit gezegd dat er geen vreselijke dingen gebeurd zijn op 7 oktober, of dat veel van de slachtoffers niet onschuldig waren, dat was niet mijn punt. Mijn punt was dat 7 oktober niet gebeurde in een vacuüm, en dat veel verhalen niet geverifieerd zijn.

Ik gebruik trouwens expres ook nog eens bronnen met een Israël bias (dat zijn vrijwel alle westerse bronnen, maar Israëlische bronnen natuurlijk al helemaal).

Maar nogmaals, als we het over onthoofde en verbrande baby's hebben
... https://www.theguardian.com/commentisfr ... eli-babies

Electra63

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:02

Ik geloof nog steeds niet dat Israël 7 oktober niet heeft zien aankomen.
Israël heeft de beste inlichtingendienst, kijk naar de actie op de piepers, de uitschakeling van politieke tegenstanders.
En dan zo'n grote aanval niet zien aankomen ?
Het kwam Netanyahu goed uit, denk ik, al klinkt dit afschuwelijk. Israël heeft het sowieso onderschat.

Maar 7 oktober is nog steeds geen excuus voor 40.000 burgerdoden en dan nog de zwaargewonden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:11

Anna79 schreef:
Ik ga even op je laatste zin in, logisch nadenken, nogmaals met een Westerse bril kijken naar dit conflict is niet logisch en daarom ook zo onbegrijpelijk. Je hebt echt kennis nodig van het midden oosten,daar heb je geen democratie (behalve Israël). En houd Iran maar niet de hand boven het hoofd, Iran is uit op de totaalvernietiging van Israël. Ook van Amerika trouwens. Overigens zijn de hele radicale moslims sowieso anti westerse wereld. Dat is het meest cru je ziet bijvoorbeeld o.a. de LHBTQ gemeenschap steun betuigen aan de Palestijnen, terwijl deze gemeenschap gelijk vermoord zou worden. In Israël zijn zij welkom, echt niet binnen de radicale moslimwereld.

Jij gelooft toch werkelijk alle sprookjes die Israël vertelt hé.
1) Israël is geen democratie, want er zijn geen gelijke rechten voor joden en niet-joden. Joden van overal ter wereld mogen zich daar gaan vestigen, terwijl een Israëlische Arabier bijv. die wil trouwen met een meisje uit de West Bank, zijn bruid niet mag meenemen in Israël, en hij zelf zijn verblijfsvergunning voor Israël kan verliezen als hij in de West Bank verblijft.
2) Geen enkel land is uit op de totaalvernietiging van Israël, en Amerika zal hen helemaal worst wezen. Het is wel een feit dat ze een einde willen van het zionistisch koloniaal project, zoals eigenlijk iedereen die kennis van zaken heeft, want dat project is een koloniaal apartheidsregime (zelfs bevestigd met een quasi unanieme uitspraak van het ICJ, slechts één rechter stemde tegen omdat die de rechtbank niet bevoegd achtte). In feite is zelfs een tweestatenoplossing feitelijk onmogelijk door de 700 000 illegale kolonisten in de West Bank (al vind ik dat ze er maar moeten vertrekken, kunnen er 700 000 Palestijnen terugkeren), één staat met gelijke rechten voor iedereen, from the river to the sea, is geen terroristische leuze, maar een humane en rechtvaardige oplossing. En eerlijk gezegd zou ik ook een gat in de lucht springen mocht de VS niet zoveel meer in de pap te brokken hebben in de wereld, want geef toe: zonder hun wapens zou er geen oorlog zijn in het Midden-Oosten.
3) Dit is geen godsdienstoorlog maar een territoriale oorlog, waarbij Palestijnse (en waarschijnlijk Libanese ook) christenen evenzeer de dupe zijn. Hamas en Hezbollah hebben een religieuze basis, net zoals er christelijke politieke partijen zijn in België en vermoedelijk ook in Nederland) maar het is geen godsdienststrijd.
4) Van mensen die jaren in Gaza geleefd en gewerkt hebben, leerde ik dat homo's getolereerd worden in Gaza, zolang ze er niet mee te koop lopen. Er staat trouwens geen doodstraf op homoseksualiteit in Gaza. En met hen dood te bombarderen, help je hen al helemaal niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:12

Electra63 schreef:
Israël heeft de beste inlichtingendienst, kijk naar de actie op de piepers, de uitschakeling van politieke tegenstanders.
Het kwam Netanyahu goed uit, denk ik, al klinkt dit afschuwelijk. Israël heeft het sowieso onderschat.

Maar 7 oktober is nog steeds geen excuus voor 40.000 burgerdoden en dan nog de zwaargewonden.

Het gaat niet alleen om 7 oktober. 7 oktober is wel een uiting, een illustratie van wat er al jarenlang aan de gang is. Waar joden dagelijks mee leven.
E.e.a. verwoord in deze post. En dan vooral ook even het filmpje erbij kijken.
https://x.com/rafaeldahan/status/1835403643224297841

En dat zeg ik ook niet om een excuus voor de daden van Israel te geven. Wat er daar gebeurt is verschrikkelijk. Het conflict is zo diep geworteld dat mensen dit niet kunnen oplossen. Maar goed, het midden oosten is niet het enige zorgelijke conflict op dit moment.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:13

Eulogy schreef:
Mijn punt was dat het niet is geverifieerd en dat is exact het punt dat het artikel maakt. Ik heb ook nooit gezegd dat er geen vreselijke dingen gebeurd zijn op 7 oktober, of dat veel van de slachtoffers niet onschuldig waren, dat was niet mijn punt. Mijn punt was dat 7 oktober niet gebeurde in een vacuüm, en dat veel verhalen niet geverifieerd zijn.

Ik gebruik trouwens expres ook nog eens bronnen met een Israël bias (dat zijn vrijwel alle westerse bronnen, maar Israëlische bronnen natuurlijk al helemaal).

Maar nogmaals, als we het over onthoofde en verbrande baby's hebben
... https://www.theguardian.com/commentisfr ... eli-babies

Ik geloof dat je mijn punt mist....

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:15

Electra, ik ben het met je eens inderdaad. Daar is volgens mij ook bewijs voor, dat ze al meer dan een jaar van tevoren van het plan op de hoogte waren?

Babootje, ik denk het niet. Je X link ga ik overigens niet bekijken want ik wil niet bijdragen aan het bereik van dit soort posts (en ik vind X geen bron).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:18

Anna79 schreef:
Je ziet hiermee heel duidelijk dat ze totaal niet weten wie ze steunen, dat wil ik ermee zeggen. De vaak geopperde 2 Staten oplossing overigens is iets wat de Palestijnen pertinent niet willen Israël heeft daar wel open voor gestaan.

Dat is totaal niet waar. De tweestatenoplossing zit al in de diepvries sinds de moord op Rabin, van Israelische kant toch. De Palestijnen hebben ooit zelfs een voorstel aanvaard waarbij ze akkoord gingen met amper een 20% van historisch Palestina, maar ze hebben nooit eerlijke deals gekregen (zoals Oost-Jeruzalem als hoofdstad kon niet, in ruil kregen ze één of ander onbekend boeregat). Hamas heeft enkele maanden geleden bij een bezoek aan Turkije nog gezegd dat ze bereid waren te ontwapenen in ruil voor een tweestatenoplossing, maar dat heeft de westerse pers niet gehaald.

Hetzelfde van staakt-het-vuren nu: Israël heeft alle deals verworpen. Ik herinner me nog de headlines: "Hamas heeft een deal aanvaard", net voor Israël Rafah ging binnentrekken. Netanyahu: "oei, nee, toch niet onze tekst, er staan enkele puntjes en kommaatjes verkeerd, we vallen toch binnen". Maar dat zijn versies die hier vaak in het westen de media niet halen (in België valt het gelukkig wel mee, we hangen weliswaar tussen twee regeringen in, maar beter dan eentje zoals die van jullie)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:23

Eulogy schreef:
Babootje, ik denk het niet. Je X link ga ik overigens niet bekijken want ik wil niet bijdragen aan het bereik van dit soort posts (en ik vind X geen bron).

Tja, als discussie maar 1 kant op mag, dan houdt het allemaal wel op he?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:36

Nee, maar je licht zelf je punt vervolgens niet verder toe (en je reageert bovendien vrij selectief op mijn post). Ik sta ook zeker open voor bronnen, maar X is geen bron.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:41

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Het gaat niet alleen om 7 oktober. 7 oktober is wel een uiting, een illustratie van wat er al jarenlang aan de gang is. Waar joden dagelijks mee leven.

En dat zeg ik ook niet om een excuus voor de daden van Israel te geven. Wat er daar gebeurt is verschrikkelijk. Het conflict is zo diep geworteld dat mensen dit niet kunnen oplossen. Maar goed, het midden oosten is niet het enige zorgelijke conflict op dit moment.

Waar Joden dagelijks mee leven ?
En Palestijnen dan?

Je gaat in jouw bericht voorbij aan het gebrek aan rechten en de onderdrukking van Palestijnen en wat er nu (weer) gebeurt door de Kolonisten op de Westbank.

Ik vind het genocide wat Israël doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:01

Eulogy schreef:
Nee, maar je licht zelf je punt vervolgens niet verder toe (en je reageert bovendien vrij selectief op mijn post). Ik sta ook zeker open voor bronnen, maar X is geen bron.

X is een platform waarop je in de aangehaalde post wel een bron vind. Je zoekt spelden op laag water Eulogy. En ik heb zeker mijn post toegelicht. Je moet beter lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:10

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Electra63 schreef:
Waar Joden dagelijks mee leven ?
En Palestijnen dan?

Je gaat in jouw bericht voorbij aan het gebrek aan rechten en de onderdrukking van Palestijnen en wat er nu (weer) gebeurt door de Kolonisten op de Westbank.
Ik vind het genocide wat Israël doet.

Nee daar ga ik niet aan voorbij. Ik ben het met je eens dat de manier waarop Israel de eigen staat probeert te beschermen ook de plank mis slaat. Wat er gebeurt vind ik verschrikkelijk; geen twijfel daarover.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:12

Even iets anders:Eigenlijk is het apart dat we het steeds hebben over joden en Palestijnen. In Israël wonen inderdaad veel mensen die gekwalificeerd worden als jood, hoewel ze lang niet allemaal religieus zijn. Blijft over de kwalificatie als ras. Maar rassen zijn een verzinsel.
Voor wat betreft de Palestijnen: dat zijn Arabieren want ze komen allemaal uit het Ottomaanse rijk en heten dus naar Arabië?
Want er is nooit een land Palestina geweest. Of nou ja, in de bijbel maar toen woonden er joden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:18

Dit is geen eigen staat beschermen wat Israël doet, dit is de eigen staat uitbreiden ten koste van de Palestijnen en uiteindelijk zelfs van een stuk van de buurlanden (waarom anders staat er in hun regeerakkoord dat ze zoveel mogelijk nederzettingen moeten bouwen in de West Bank?). Trouwens, wat veel mensen niet lijken te beseffen, is dat Israël nooit veilig zal zijn zolang de Palestijnen niet vrij en veilig zijn.

@Mysa, er is wel degelijk een gebied Palestina geweest, niet een land zoals we de landen nu kennen.
Vroeger waren veroveringen en veldslagen en gebiedsuitbreiding schering en inslag, het Romeinse rijk bijvoorbeeld had volgens mij ook geen vaste landsgrenzen? Ik ben zowel geschiedkundig als geografisch niet zo sterk, maar de term "land" is behoorlijk recent dacht ik, iets van de laatste paar honderd jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:36

mysa schreef:
Even iets anders:Eigenlijk is het apart dat we het steeds hebben over joden en Palestijnen. In Israël wonen inderdaad veel mensen die gekwalificeerd worden als jood, hoewel ze lang niet allemaal religieus zijn. Blijft over de kwalificatie als ras. Maar rassen zijn een verzinsel.
Voor wat betreft de Palestijnen: dat zijn Arabieren want ze komen allemaal uit het Ottomaanse rijk en heten dus naar Arabië?
Want er is nooit een land Palestina geweest. Of nou ja, in de bijbel maar toen woonden er joden.

Joods zijn is een aangeboren iets naast een religieuze levensvisie. Je bent Joods (religie of niet) als je moeder dat is/was. Factor die je bedoeld is niet ras maar stam (sterk uitvergrote versie van familie), geen verzinsel dus. Ras is meer een recenter etiket op basis van uiterlijk, niet op basis van wie je moeder is.

Houdt er ook rekening mee dat hoewel Europa grotendeels geen stammenstructuren meer heeft dankzij handelen van het Romeinse rijk destijds, dat elders in de wereld anders is. Midden-oosten, Afrika & grote stukken Azie zijn primair stammenstructuren met een op zijn minst onhandig getrokken stel landsgrenzen, en regeringen (=grootste/sterkste stam binnen die strepen) die daar de boel bepaald. Loyaliteit is dan niet primair of uberhaupt aan de regering, maar aan de stam waar je toe behoort en een stuk sociaal vangnet en veiligheidsnet is.

Qua Palestijnen : Arabie is zuidelijk deel midden-oosten, niet de ottomanen (Turkije) of de perzen (nu Iran), verwar ze niet met elkaar, ze vinden elkaar lang niet altijd aardig. De Palestijnen zijn trouwens een aantal keren weggestuurd uit andere landen rondom Israel, kennelijk ontstonden er problemen/conflicten. Beeld is een beetje van niemand wil ze hebben, maar als lastpak voor Israel vinden we ze handig om te steunen en er herrie over te maken. Opvangen en zo alles oplossen willen ze geen van allen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 20:26

Bedankt voor de uitleg. Al is het wel zo dat door de diaspora en daaruit voortvloeiende assimilatie, nog maar heel weinig mensen echt tot de joodse groep behoren. Er is ooit DNA onderzoek gedaan en onderlinge verwantschap was vaak ver te zoeken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 21:24

@hwn

Citaat:
En eerlijk gezegd zou ik ook een gat in de lucht springen mocht de VS niet zoveel meer in de pap te brokken hebben in de wereld, want geef toe: zonder hun wapens zou er geen oorlog zijn in het Midden-Oosten.

Het is al ver ver voor de ontdekking van de VS oorlog in het Midden Oosten :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:55

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:12

Babootje schreef:
Het conflict is zo diep geworteld dat mensen dit niet kunnen oplossen.

En wie moet het dan wel gaan oplossen volgens jou?
Ik deel trouwens je mening niet: het conflict mag dan diep geworteld zijn, mocht de wereld het niet zo lang uit de hand hebben laten lopen (lees: hadden er nog geen +700 000 kolonisten in de West Bank gewoond) dan was het helemaal poepsimpel op te lossen. Alles staat al lang op papier en is in VN-resoluties gegoten, alleen is er nog bijna geen enkele nageleefd geweest.

Ik kreeg trouwens een mail van een Nederlandse vriendin, die vandaag het programma 1vandaag gezien had (kan ik als Belg wss niet zien, maar volgens haar zeker het kijken waard), en ze schreef het volgende:
"Het is zo shocking als je het tot je door laat dringen, ik kan wel janken.
Er worden twee Palestijnse vrouwen geïnterviewd. Eén van hen, Rita Natsheh, vertelt zo treffend hoe zij (de Palestijnen) de prijs betalen voor Europees antisemitisme.
Ik schaam me soms zo erg dat ik uit dit welvarende deel van de wereld kom, dat eigenlijk nog steeds niet is opgehouden met zich superieur voelen ten opzichte van anderen.
Mijn omgeving begrijpt het niet. Iedereen vindt het afschuwelijk wat er in Gaza gebeurt, alleen er komt altijd nog een "maar" richting Hamas 7 oktober.
Zelfs in het nieuws hoorde ik vandaag over de wraak van Israël nav 7 oktober vorig jaar. Beseft nou niemand dat Hamas toen wraak nam (wanhopig de aandacht van de wereld vroeg) op Israël!? In plaats van andersom!
In 1 vandaag vertelt één van de Palestijnse vrouwen dat Israël het (willen) doden van Hamas-strijders gebruikt als excuus om Gaza met de grond gelijk te maken. Dusdanig te vernietigen dat het niet meer kan worden opgebouwd, en dat Israël er straks ook nederzettingen kan neerzetten.
Waarom laat de hele wereld Israël zijn gang gaan?"

En via haar kreeg ik ook nog een interessante link: "De schaduwoorlog tussen Iran en Israël" https://youtube.com/watch?v=IZsyKTc0puk ... mr5Bggpa1d

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:43

De aanval met de piepers was al twee jaar in voorbereiding, ze wisten exact waar en waarmee ze moesten bombarderen om de leider van hezbollah uit te schakelen maar 7 oktober zagen ze niet aankomen? Netanyahu had een aanleiding nodig voor dit geweld ( anders liep hij de steun van eu en usa mis) en die heeft hij gekregen, niemand heeft het meer over de gijzelaars, veel zijn er zeer waarschijnlijk gesneuveld door Israëlische bombardementen. Misschien hard om te zeggen maar de doden van 7 oktober komen voor rekening van Netanyahu en zijn extremistische regering! Niet door het Joodse volk maar door hun regering.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 02:17

Hwn, geen enkele vorm van wraak is goed te praten waarbij onschuldigen om het leven komen. Verder zitten er zeker goede punten in je tekst maar dat stukje over dat Hamas wraak nam op Israël om de aandacht te vragen van de wereld… nee dat kan je niet goed praten, elke vorm van onschuldig bloed is vreselijk.

En om even te benadrukken dat dit dus ook geldt voor wat de Israëlische regering heeft gedaan en doet richting de Palestijnen. Ik snap niet waarom deze oorlog heerst, ja , tegen Hamas, maar daar hebben de Palestijnse burgers niks mee te maken. Het is een uiterst trieste situatie…

Goede vriendin van mij is Libanees , haar familie zit gelukkig niet in het zuiden maar ook voor haar en haar familie is het natuurlijk een stressvolle tijd… het is zo bizar hoeveel impact dit allemaal heeft op iedereen…

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 08:52

@Rennie, dat is niet mijn tekst, een vriendin mailde me dit toen ze vertelde over die uitzending van 1Vandaag.

Ik keur inderdaad 7 oktober niet harder af dan de vele moorddadige acties tegen de Palestijnen (verzet is in eerste instantie altijd legitiemer dan agressie van de bezetter, al zijn er die dag natuurlijk ook niet legitieme zaken gebeurd, maar dat geldt minstens evenzeer voor de tegenpartij), daar zit de rol van de media ook voor iets tussen dat het westen dit niet gelijkstelt, plus dat er over 7 oktober heel wat meer leugens de wereld in gestuurd zijn (die vaak achteraf ontkracht zijn maar bij sommigen zijn blijven hangen). Ik persoonlijk denk niet dat het wraak was, volgens mij zagen ze (oa door Netanyahu's plannen voor akkoorden met de Arabische wereld, waarin geen Palestina op de kaart te zien was) dat de Palestijnen anders stilzwijgend van de kaart geveegd gingen worden (want die 700 000 kolonisten in de West Bank zijn er ook niet in één dag gekomen, en ze gaan daar nog ongestoord mee door, het uitbreiden van de illegale nederzettingenpolitiek staat zelfs in hun regeerakkoord).

Dit is trouwens geen oorlog tegen Hamas, maar zoals we stilaan beginnen beseffen: 7 oktober als vrijbrief voor Israël om hun plan tot uitschakelen van de Palestijnen (voor wie er nog aan twijfelt: zoiets heet genocide) uit te voeren. Want hoe verklaar je anders wat er gebeurt in de West Bank, waar Abbas aan de macht is, die niets doet voor de Palestijnen maar integendeel eerder de politieagent van Israël speelt?

En dat ze nu beginnen tegen Libanon: Libanon heeft altijd gezegd dat ze zouden stoppen met raketten afschieten op Israël als er een staakt-het-vuren kwam in Gaza. De hele wereld vraagt dit staakt-het-vuren, alleen vraagt Libanon het iets minder beleefd. Lijkt me toch duidelijk dat Israël uit is op een escalatie. Ik hoop alleen dat ze hun tanden weer stukbijten op hun grondoffensief, zoals in 2006. Maar dan vrees ik dat ze weer de techniek van verschroeide aarde (met veel schade onder de burgers) zoals in Gaza gaan toepassen, iets wat compleet illegaal is, maar omdat het Israël is, kunnen ze toch ongestoord hun gang gaan.

FIFA zou de voorbije week beslissen over schorsing van Israël, maar ze moeten het nog maar eens wat langer onderzoeken. Pff, na de uitspraak van het ICJ is het toch niet zo moeilijk? Apartheidsstaat zoals Zuid-Afrika, dus schorsen zoals Zuid-Afrika?