Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:25

Voor zover bekend is, wat ik terug kan vinden, waren die appjes over zelfbevrediging en seks toen zij jonger dan 18 was en zij was dus toen per definitie een kind.
Maar deze discussie hebben we eerder gevoerd.
Ik ben het met je eens dat hij, met de kennis die we hebben, geen pedofiel is, aangezien dit meisje een puber was.

Over je laatste alinea, dat vind ik ook absoluut niet oké, alleen die informatie maakt wat hij heeft gedaan niet minder erg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:42

Hij heeft zich toch niet vergrepen aan haar? Hij heeft haar niet gemanipuleerd tot seks.
Nee sommige dingen zoals die appjes zijn niet handig geweest. Maar kom op zeg, een heel drama maken hiervan is wel overdreven hoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:43

anjali schreef:
@Kaya, jawel hoor. Ik verwacht van andere mensen\artiesten niet dat ze volmaakt zijn want dat ben ik zelf ook niet. Een zanger die zijn teksten zelf schrijft legt daar vaak wat persoonlijks in en ik voel me aangetrokken als ik er wat in herken. Misschien herken ik er dan ook zwakheden in die ik zelf ook heb. Daarentegen zijn er ook zangers\kunstenaars waar ik geen enkele resonantie mee heb, die op een geheel andere golflengte zitten, en die fout kunnen gaan op een manier waar ik geen enkel begrip voor kan hebben.M.a.w. waar ik gewoon niets mee heb . Terwijl anderen die mogelijk misschien juist weer wel leuk vinden.

Marco schrijft zijn teksten niet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:45

Bootsiebob schreef:
Ik merk dat ik de hele situatie zo neutraal mogelijk probeer te bekijken maar het is lastig voor me om Marco Borsato nog als persoon met zuiver geweten te zien. Ik geloof zeker dat hij de fout in is gegaan. Maar ik geloof en hoop ook dat hij geen gevaar is om nogmaals over de schreef te gaan.

Toen de berichten over MB en The Voice naar buiten kwamen waren er nog veel meer meldingen. Maar zolang betasten boven de kleding blijkbaar niet strafbaar is, ook al gaat om jonge meisjes, volgde er geen aangifte. Behalve dus bij het laatste meisje; daar was duidelijk meer aan de hand.
Het AD berichtte destijds (in 2022) daar het volgende over:
Presentator Tim Hofman vertelde wel het volgende: ,,Drie jonge vrouwen vertelden aan ons dat hij hen langdurig en meerdere malen betast heeft op de billen, en dat in de werksfeer. Een daarvan was medewerker bij The Voice of Holland. Ook meldden zich drie kandidaten van The Voice Kids bij ons. Een kandidate van veertien jaar vertelde dat Borsato haar tijdens een BBQ van The Voice Kids op de billen betastte. Toen ze wegliep, zocht de zanger haar opnieuw op en ging hij ermee door. Haar ouders bevestigen dit verhaal. Een andere kandidate, zij is 13 jaar, vertelde hoe de zanger haar geregeld aanraakte en te dichtbij kwam. Ook haar moeder bevestigt dit verhaal. Een derde kandidate vertelde: ‘Ik zag Marco geregeld aan jonge meisjes zitten op de set van The Voice Kids.’ Hij zou dan onder andere hun heupen aanraken.”

Je mag inderdaad hopen dat MB er iets van heeft geleerd, maar gezien zijn ontkenningen en stug blijven volhouden dat hij niets heeft gedaan, vrees ik van niet.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:48

Suzanne F. schreef:
Hij heeft zich toch niet vergrepen aan haar? Hij heeft haar niet gemanipuleerd tot seks.
Nee sommige dingen zoals die appjes zijn niet handig geweest. Maar kom op zeg, een heel drama maken hiervan is wel overdreven hoor.
Vind jij echt dat de grens van ongepast gedrag pas ligt bij aanrakingen? Vind je zijn gedrag echt onder 'niet handig' vallen?
Het gaat niet alleen over die appjes, ook over bij het meisje op de slaapkamer zijn terwijl hij wist dat ze naakt was, over haar benen strelen en haar billen aanraken, etc.

Ik denk, en hoop, serieus dat als dit jouw dochter zou zijn die zulke appjes krijgt van een volwassen man, op die manier wordt aangeraakt door een volwassen man, en naakt in bed wordt benaderd door een volwassen man, je echt heel anders zou reageren.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 14:56

lor1_1984 schreef:
anjali schreef:
@Kaya, jawel hoor. Ik verwacht van andere mensen\artiesten niet dat ze volmaakt zijn want dat ben ik zelf ook niet. Een zanger die zijn teksten zelf schrijft legt daar vaak wat persoonlijks in en ik voel me aangetrokken als ik er wat in herken. Misschien herken ik er dan ook zwakheden in die ik zelf ook heb. Daarentegen zijn er ook zangers\kunstenaars waar ik geen enkele resonantie mee heb, die op een geheel andere golflengte zitten, en die fout kunnen gaan op een manier waar ik geen enkel begrip voor kan hebben.M.a.w. waar ik gewoon niets mee heb . Terwijl anderen die mogelijk misschien juist weer wel leuk vinden.

MB schrijft zijn nummers niet zelf en de melodieën zijn (of althans waren) van bekende Italiaanse nummers.
Maakt hem geen betere of slechtere zanger uiteraard, maar zijn eigen gevoel ligt niet in het schrijfwerk, enkel in de manier waarop hij het zingt. :)

Daar dacht ik ook aan, zo getalenteerd is hij nou ook weer niet. Maar goed dat maakt verder niet uit.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:05

Suzanne F. schreef:

Niet handig? Mannen die dergelijk contacten hebben met minderjarige meisjes zijn gewoon enorme viespeuken. Dit is zoveel meer dan 'niet handig'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:18

Saga schreef:
en naakt in bed wordt benaderd door een volwassen man, je echt heel anders zou reageren.

Hij werd gevraagd door moeder om naar haar toe te gaan. Dat is al super raar.
En hij heeft zich niet misdragen terwijl hij wist dat ze naakt in bed lag. Dus wat is nou het probleem?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:22

Dan had hij moeten zeggen 'nee, laat haar zich aankleden en naar beneden komen'.
Of ronduit: 'ben je te dom om te schijten ofzo dat je mij als man naar je naakte minderjarige dochter stuurt?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:25

Ah oke, ik denk dat ik hieruit kan opmaken dat jij het geen probleem zou vinden als een volwassen man de slaapkamer van jouw dochter binnen zou gaan als zij daar naakt op bed ligt en dit ook bekend is bij deze man.
Dan heeft deze discussie verder überhaupt geen zin en hebben wij hele andere grenzen wat betreft gepast en ongepast gedrag.
Ik ga er dan voor het gemak ook maar vanuit dat je de rest, die je niet quote, ook helemaal prima vindt.
Echt een heel groot verschil in normen en waarden tussen ons...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:38

Als moeder zou ik nooit een man naar de kamer van mijn naakte dochter laten gaan, dat zijn mijn waarden en normen.

Ik begreep uit het verslag, dat hij verder daar niets heeft gedaan, meisje lag onder het dekbed en MB zat op de rand.

Maar hij hoorde daar niet te zijn.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:44

Jouw dochter slaapt nooit bij een vriendinnetje? Gaat nooit op kamp? Een dagje weg met iemand anders?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:57

Electra63 schreef:
Ik vind het allemaal lastig te beoordelen.
Behalve MB had ook het slachtoffer een hele bekende en goede advocaat en daarbij de steun van een invloedrijke journalist, Van der Heuvel.
Geen geld eisen, zegt niets, als het motief bijvoorbeeld wraak is.
Maar wat mij opviel van de week bij een van de nabeschouwingen is dat er problemen waren met de tijdslijn.
Sommige appjes, bijv. over de zelfbevrediging zijn veel later gestuurd, niet toen zij pas 15 was, maar een paar jaar ouder. Sommige meisjes van 16 of 17 zien er uit als volgroeide vrouwen en als er dan sprake is van een bepaalde moraal, dan vervagen die grenzen misschien.
De suggestie dat MB pedofiel is, vind ik daarom overtrokken.
Ik vind het ook niet normaal, MB is veel ouder en het slachtoffer kwetsbaar.
Ik vind wel dat MB een grens had moeten stellen en naief is geweest, maar ik vind niet, dat hij strafbare feiten heeft gepleegd.

Vrouwen zijn niet altijd onschuldig en kunnen ver gaan; in de tijd van Elvis of Tom Jones gooiden vrouwen al slipjes op het podium. Andre Hazes ging met Rachel, toen zij pas 14 was. Celine Dion was ook heel jong en haar man veel ouder, enz. En zo zijn er nog veel voorbeelden van rijke/bekende/machtige mannen met veel jongere vrouwen.
De tijden zijn nu wel veranderd.
Maar deze zaak heeft vooral veel te lang geduurd, dat had nooit gemogen.

Je zegt, vrouwen zijn niet altijd onschuldig en dan heb je het over veel te jonge meisjes die met oudere mannen een relatie krijgen, zijn die meisjes schuldig in jouw ogen? Zo ja waaraan?

Elvis, daar gingen vrouwen los op ja, was ook geen normale/gezonde situatie.

Nu in het nieuws die gynaecoloog die wordt beschuldigt dat hij met zijn handen op plekken kwam waar die niet hoorde te komen. Ik zag een reactie van een man dat die vrouwen dat vast niet erg vonden want het is een knappe man, ze zullen hem wel uitgedaagd hebben %)

Ik geloof best dat die er tussen zitten maar die doen geen aangifte of misschien een valse bij afwijzing. En met nu zeker 50 meldingen kan je niet zeggen zal wel uitlokking zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:00

Saga schreef:
Jouw dochter slaapt nooit bij een vriendinnetje? Gaat nooit op kamp? Een dagje weg met iemand anders?

Dat is een andere situatie.
Ik heb geen huisvriend of baas die bij mij thuis komt en die ik, als moeder, naar boven stuur, naar mijn dochter.
Die situatie is nooit bij mij voorgekomen.

Mijn dochters zijn inmiddels volwassen en opgegroeid in de stad en ik heb mij nooit echt zorgen gemaakt. Zij zijn niet naief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:07

Saga schreef:
Ah oke, ik denk dat ik hieruit kan opmaken dat jij het geen probleem zou vinden als een volwassen man de slaapkamer van jouw dochter binnen zou gaan als zij daar naakt op bed ligt en dit ook bekend is bij deze man.
Dan heeft deze discussie verder überhaupt geen zin en hebben wij hele andere grenzen wat betreft gepast en ongepast gedrag.
Ik ga er dan voor het gemak ook maar vanuit dat je de rest, die je niet quote, ook helemaal prima vindt.
Echt een heel groot verschil in normen en waarden tussen ons...

Waar schrijf ik dat? Ik zeg toch dat het bizar is dat moeder dat vroeg? Ik zou nooit een man naar boven naar mijn dochter sturen en al helemaal niet als ze naakt is. Moeder is in mijn ogen veel fouter dan Marco. Marco heeft zich gezien de omstandigheden nog correct gedragen op dat moment.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:07

Jis_ schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het allemaal lastig te beoordelen.
Behalve MB had ook het slachtoffer een hele bekende en goede advocaat en daarbij de steun van een invloedrijke journalist, Van der Heuvel.
Geen geld eisen, zegt niets, als het motief bijvoorbeeld wraak is.
Maar wat mij opviel van de week bij een van de nabeschouwingen is dat er problemen waren met de tijdslijn.
Sommige appjes, bijv. over de zelfbevrediging zijn veel later gestuurd, niet toen zij pas 15 was, maar een paar jaar ouder. Sommige meisjes van 16 of 17 zien er uit als volgroeide vrouwen en als er dan sprake is van een bepaalde moraal, dan vervagen die grenzen misschien.
De suggestie dat MB pedofiel is, vind ik daarom overtrokken.
Ik vind het ook niet normaal, MB is veel ouder en het slachtoffer kwetsbaar.
Ik vind wel dat MB een grens had moeten stellen en naief is geweest, maar ik vind niet, dat hij strafbare feiten heeft gepleegd.

Vrouwen zijn niet altijd onschuldig en kunnen ver gaan; in de tijd van Elvis of Tom Jones gooiden vrouwen al slipjes op het podium. Andre Hazes ging met Rachel, toen zij pas 14 was. Celine Dion was ook heel jong en haar man veel ouder, enz. En zo zijn er nog veel voorbeelden van rijke/bekende/machtige mannen met veel jongere vrouwen.
De tijden zijn nu wel veranderd.
Maar deze zaak heeft vooral veel te lang geduurd, dat had nooit gemogen.

Je zegt, vrouwen zijn niet altijd onschuldig en dan heb je het over veel te jonge meisjes die met oudere mannen een relatie krijgen, zijn die meisjes schuldig in jouw ogen? Zo ja waaraan?

Elvis, daar gingen vrouwen los op ja, was ook geen normale/gezonde situatie.

Nu in het nieuws die gynaecoloog die wordt beschuldigt dat hij met zijn handen op plekken kwam waar die niet hoorde te komen. Ik zag een reactie van een man dat die vrouwen dat vast niet erg vonden want het is een knappe man, ze zullen hem wel uitgedaagd hebben %)

Ik geloof best dat die er tussen zitten maar die doen geen aangifte of misschien een valse bij afwijzing. En met nu zeker 50 meldingen kan je niet zeggen zal wel uitlokking zijn.

Ik vind zeker die meisjes niet fout. In het geval van Hazes, hebben haar ouders Rachel gewoon aangeboden als presentje. En dat gevoel heb ik bij die moeder in het geval van MB ook.

Maar dat doet allemaal niet terzake.
Ik vind dat MB een grens heeft overschreden, maar ik vertrouw op de uitspraak van de rechter en ik vind het geen sexueel misbruik van een kind, zoals hier gesuggereerd wordt.
En ik ben geen fan van MB; sommige liedjes vind ik mooi, andere niet.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:13

Electra63: Voor zover je weet.
En het overkomt echt niet alleen naïeve meisjes.
Eens met wat je zegt in je laatste post, dat het allemaal niet ter zake doet.

Suzanne F.: Correct gedrag zou zijn als hij die kamer helemaal niet binnen was gegaan, wétende dat zij naakt was.
Hij had daar, zeker op dat moment, niks te zoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:44

Suzanne F. schreef:
Saga schreef:
en naakt in bed wordt benaderd door een volwassen man, je echt heel anders zou reageren.

Hij werd gevraagd door moeder om naar haar toe te gaan. Dat is al super raar.
En hij heeft zich niet misdragen terwijl hij wist dat ze naakt in bed lag. Dus wat is nou het probleem?

1 van de situaties die in het dagboek van het meisje is beschreven is dat MB naast haar in bed kroop, terwijl ze naakt was en toen haar borsten en billen heeft gestreeld.
Wat MB vervolgens keer op keer heeft aangevoerd is de losse seksuele moraal en dat de moeder MB zelf heeft laten komen en met een knipoog naar boven heeft gestuurd en gezegd dat haar dochter naakt in bed lag. Wat de moeder van het meisje heeft ontkend. Het zijn de woorden van MB en zijn verdediging.

Dan vraag je je af wat wil MB en zijn verdediging daar dan mee. Waarom voeren ze dit aan. Want feitelijk doet het niets af aan het grensoverschrijdende gedrag van MB. Het is absoluut niet relevant.
Ook al had de moeder MB persoonlijk op het meisje gebonden, dan is dat nog geen vrijbrief om dit te doen.

Om dit dan "een beetje onhandig" te noemen gaat mijn "pet" echt ver te boven...

Waarom MB toch vrijgesproken is? De rechtbank kon niet vaststellen:
* Dat Borsato naast haar in bed kroop
* Dat hij haar borsten, billen of benen toen betastte
* Dat die aanraking zonder twijfel in deze situatie plaatsvond
* Wanneer dit moment precies zou hebben plaatsgevonden

Samengevat: de scène is wel beschreven door het slachtoffer, maar juridisch gezien niet bewezen, wegens het ontbreken van steunbewijs (volgens de rechtbank). Dat het ook in het - overigens als authentiek beoordeelde - dagboek is beschreven is dus blijkbaar niet voldoende.
Het OM vond dat er wel voldoende bewijs was. Heeft er ook lang over gedaan om tot die conclusie te komen.

En ten slotte: het is niet zo dat MB dit voorval categorisch heeft ontkend. Alleen dat hij niet te ver is gegaan en door moeder werd aangemoedigd, maar daar is net zo min bewijs voor als de beschuldiging van het meisje.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:50

Maar dat zie je hier in het topic ook de hele tijd gebeuren en ik vind dat echt niet te begrijpen... het staat volledig los van elkaar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:54

Suzanne F. schreef:
Waar schrijf ik dat? Ik zeg toch dat het bizar is dat moeder dat vroeg? Ik zou nooit een man naar boven naar mijn dochter sturen en al helemaal niet als ze naakt is. Moeder is in mijn ogen veel fouter dan Marco. Marco heeft zich gezien de omstandigheden nog correct gedragen op dat moment.

Sterk staaltje victimblaming, waarbij we eigenlijk niet helemaal weten of dit wel waar is.

MB en zijn advocaten hebben dit naar buiten gebracht, om maar zoveel mogelijk vuil over een familie te uitten en de media is er mee aan de haal gegaan. Een familie die helemaal niet terecht stond. MB stond terecht.

Ik vind het godsgeklaagd dat een advocaat en MB zoveel bagger naar buiten hebben gebracht om de aandacht ergens anders op te krijgen. Misselijkmakend. En dat iedereen er in mee gaat is nog erger.

MB stond terecht! Niet dat meisje!

En het resultaat: Nog minder meiden die aangifte durven doen, want ohjee wat voor vuilnis zullen ze wel niet gaan zoeken over die meisjes om ze in een daglicht te zetten alsof ze er om vroegen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:00

Marco had gewoon tegen die moeder moeten zeggen: spoor jij wel helemaal? Ik heb niks te zoeken bij je naakte dochter op haar kamer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:07

Ik geloof niet bij voorbaat een dagboek. Als tiener was ik ook verliefd op mn oudere instructeur _O- Een dagboek is vaak fantasie.

En een man naar boven sturen naar je naakte dochter is al debiel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:26

CharleyT schreef:
Marco had gewoon tegen die moeder moeten zeggen: spoor jij wel helemaal? Ik heb niks te zoeken bij je naakte dochter op haar kamer.

Daar heb je gelijk in. Dat had de beste reactie geweest inderdaad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:26

Zonnetje81 schreef:
Ik geloof niet bij voorbaat een dagboek. Als tiener was ik ook verliefd op mn oudere instructeur _O- Een dagboek is vaak fantasie.

En een man naar boven sturen naar je naakte dochter is al debiel.

Lees nu eens goed... De moeder ontkent dat het zo gegaan is. We vinden met zijn allen dat dat heel raar zou zijn toch? Dus kan het niet zo zijn, dat het niet is zo gebeurd als MB ons wil laten geloven. En dat de moeder de waarheid spreekt?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:51

Lusitana schreef:
Ik heb dit niet vanaf het begin gevolgd en zag er toevallig iets over in een Nederlands actualiteiten programma dat ik net ontdekt heb op NPO gemist en een paar afleveringen van heb gekeken. Daarin bleek ook dat hij een zeer bedreven advokaten team er op heeft gezet die het allemaal mooi konden draaien. Ik ben blij dat je even aangeeft dat ze het inderdaad niet voor het geld doet, maar voor erkenning.

En het gevolg is dat ze, zoals het meestal gaat, ze voor leugenaar of in elk geval de slechte partij wordt weggezet. Zo wreed.

Elke (zeer bedreven) advocaat zal de zaak naar de hand van zijn/haar cliënt zetten. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig en dat geeft ook niet aan wie er nou liegt en wie gelijk heeft. Hoe beter je advocaat, hoe beter je naar alle waarschijnlijkheid er zelf vanaf komt.

Erkenning via een rechtszaak afdwingen en daarbij aangeven dat je geen geld of celstraf wil, maar wel nog gewoon bij de vermeende dader gaan zwemmen roept wel vraagtekens op of niet :D