Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:45

Waarom trekt ze trouwens niet bij de vader van haar kind?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:47

_San87_ schreef:
Waarom trekt ze trouwens niet bij de vader van haar kind?

Citaat:
Bij de vader van haar zoontje intrekken is geen optie, benadrukte ze. "En mijn kind kan daar ook niet naar toe zonder mij. Ik kan nog geen vijf minuten zonder hem", zei ze, terwijl ze het jochie in de rechtszaal de borst gaf.

Dat haal ik hier ook niet uit.
Dat zij niet zonder hem kan is toch haar probleem.
Veel Nederlandse vrouwen werken bij een 8 maanden oude baby dus zullen ook zonder moeten.
2 huizen bezet houden dus.... niet te geloven en dat kan allemaal maar....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:47

‘Iets anders bij voorgesteld’.
Denk dat daar de crux ligt.

Het westen zien als de hemel op aarde. Maar de hemel bevindt zich helemaal niet op aarde, en het is al heel veel luxe, een zelfstandig woonadres krijgen in een ander land. En al die voorzieningen.

Maar ja, net zoals sommige Nederlanders het voor zichzelf kunnen verprutsen (denk bijv niet meewerken met de jeigdzorg), zo zal er soms ook een asielzoeker zijn zoals deze.

Ik was een tijd taalmaatje en die mensen zijn happy met whatever ze aangeboden kregen, na drie jaar ofzo wachten, hun jongste kindje is in het asielzoekerscentrum geboren, ze hadden daar totaal geen privacy.
Ze vonden Friesland (waar hun azc was) gezelliger dan de grote stad in het westen waar ze nu wonen. En zijn ook niet persé van plan hier altijd te blijven merkte ik.
Je ziet dan zo’n gezin van binnenuit en dat is ook wel eens goed.
Maar ook voor de individuele asielzoeker is het van belang dat het niet teveel wordt. Dat gaat immers ten koste van de begeleiding..

Edit: trouwens ik vraag me ook af hoe het überhaupt is voor een persoon uit een afrikaans land, met heel andere huizen, cultuur, alles, hoe een huis zoals wij die kennen, op hun overkomt.
Krijgen ze daar les of info over?
Of heeft de hele wereld inmiddels een smartphone en internet en is heel de wereld ineens derde-wereld af, en minimaal tweede-wereld en dus niet meer wereldvreemd?
Laatst bijgewerkt door Marigold op 23-02-24 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:53

Benzz schreef:
Het is de Televaag he! Die schrijven graag halve waarheden en houden van Stoken.

... ja. ;(

Je hebt gelijk.

Maar tja, telkens weer diezelfde smaad tegenspreken, het staat me tegen.
In principe zijn bokkers oud en wijs genoeg om dit te weten en (in goed Nederlands) hun facts te checken.

(In plaats daarvan las ik per ongeluk nog het volgende:
'Ze vond de woning te klein. Nogal verwend gedrag van een vluchteling.
Veel Nederlanders zouden dolbij zijn met die woning'.
... je zou de spreekster eens willen uitnodigen om een weekje in een azc te wonen - over "verwend" gesproken...)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:57

Blue_Eyes schreef:
Janneke2 schreef:
Er zijn heel veel asielzoekers die 'thuis' een beroep uitoefenden en dat hier graag weer willen oppakken.
Bijna 100%, zo is mijn ervaring.

En het beleid is tot op de huidige dag om dit zo veel mogelijk te frusteren.
Zelfs de taal leren mocht niet.

Dat inderdaad, wat Janneke zegt. Ik heb op mijn groepen artsen, tandartsen, verpleegkundigen, docenten, noem maar op. Willen allemaal GRAAG aan het werk. Niets liever. Maar moeten minimaal B2+ niveau halen om dan hun studie opnieuw te moeten beginnen.

Waarom moeten ze hun studie opnieuw doen? Dat je een bepaald niveau Nederlands spreekt lijkt me heel logisch voor iemand in de zorg. Maar ik vind het wel raar dat de hele opleiding opnieuw moet? Is er niet een tussenweg of zo, laatste jaar instromen, oid? Of proeve van bekwaamheid, weet ik het.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:58

Janneke2 schreef:
Benzz schreef:
Het is de Televaag he! Die schrijven graag halve waarheden en houden van Stoken.

... ja. ;(

Je hebt gelijk.

Maar tja, telkens weer diezelfde smaad tegenspreken, het staat me tegen.
In principe zijn bokkers oud en wijs genoeg om dit te weten en (in goed Nederlands) hun facts te checken.

(In plaats daarvan las ik per ongeluk nog het volgende:
'Ze vond de woning te klein. Nogal verwend gedrag van een vluchteling.
Veel Nederlanders zouden dolbij zijn met die woning'.
... je zou de spreekster eens willen uitnodigen om een weekje in een azc te wonen - over "verwend" gesproken...)

Smaad doe je zelf met je eigen gemaakte onwaarheden, dus check zelf eens je eigen teksten????!!!!
En het staat ook elders dan telegraaf dus....

En je zou de spreekster..... je mag de bokkers naam wel noemen, of ben je dan bang voor een ow?

Ik heb er gewerkt, en te veel gezien daar en gooi jou verhalen direct door naar fabels die juist van de mensen komen die er juist nooit geweest zijn....

En daarmee reageer ik verder niet meer op je....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-02-24 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:59

Ik denk omdat het niveau van opleiding wel verschillend is van hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:07

mika11 schreef:

dat denk ik ook.
Ik ken iemand die in Canada ging wonen, en op de lijst stond van gewenste beroepen. Anders kom je er niet zomaar in.
Voor haar was dat ook de zorg. Maar zij moest ook daar ook opnieuw diploma's halen omdat Canada de Nederlandse niet erkende.

hier staat hoe het Erasmus er naar kijkt, maar neem aan dat dat landelijk niet veel anders zal zijn

https://stip.erasmusmc.nl/Geneeskunde/896

Popstra

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 20:14

Een persoon die vlucht voor oorlog of what ever uit zuid Afrika is blij met alle hulp die het zou ontvangen. Ontzettend dankbaar zijn..

Maar zoals bekend komt er een hoop uitschot hier. Brutaal als de beulen, ontevreden en onbeschoft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:19

mika11 schreef:

Soms wel, vaak niet.

Uiteraard is de taal leren belangrijk,
en een bijscholing 'zo doen wij dat nou' kan ook geen kwaad (Nederlandsers zijn zo ongeveer de 'botste honden' die er bestaan. Zonder omhaal zeggen wat je denkt, en wees voorbereid op emoties, gedoe en onbeschoftheid.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:22

Popstra schreef:
Een persoon die vlucht voor oorlog of what ever uit zuid Afrika is blij met alle hulp die het zou ontvangen. Ontzettend dankbaar zijn..

Maar zoals bekend komt er een hoop uitschot hier. Brutaal als de beulen, ontevreden en onbeschoft.

PLUS voorgelogen door de smokkelaars en de foto's van die er al zijn op de oprit van "hun" huis (niet dus) en ergens nog wel een stuk gif verhaal qua schuld wegens slavernij/kolonialisme van de westerse wereld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:25

Popstra schreef:

Precies
toen ik bij het azc werkte zag je dat verschil goed.
Een groep die altijd vriendelijk waren en echt intens blij te zijn.
Maar ook deze mensen waren in het Azc al bang voor de andere groep.
Want die zochten altijd al ruzie.
sprak je ze daarop aan kreeg je te horen you are a woman so i don't listen to you.
Weet je meteen hoe ze gaan integreren hier.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:55

Janneke2 schreef:
Sansevieria schreef:
Onbegrijpelijk, menig ander zou hier heel blij mee zijn.
Ik vraag me dan oprecht wel eens af hoe die mensen in het land van herkomst woonden en of ze enig besef van de woningnood in dit land hebben?

... ik heb alleen gelezen dat iemand het 'te klein en onveilig' vind.

Vind jij dat iemand in een onveilig huis gestopt mag worden?

Wat is er onveilig aan een huis? En waar eigenlijk een heel gezin in kan wonen?

En wbt het opvangen van de vluchtelingen hier. Ik vind ook zeker dat ons land gewoon vol is, was ons land niet zo vol dan hoefden er geen mensen op het gras in ter Apel te slapen. Met dwangsommen betaald door de belastingbetaler tot gevolg.
Er zijn idd net als eerder aangegeven al veel te weinig zorgverleners. Tijd geleden stond ik bij de huisarts en werd er tegen een man gezegd dat er geen plek was voor hem... En dat zal vast niet bij de enige praktijk zo zijn.

Nederland kan en moet wel allemaal mensen opvangen maar waar is de grens? Tot hoever kun je gaan?

Laat men eerst eens even alle mensen verdelen en opvangen en als dat een beetje onder controle is, dan kun je misschien weer mensen toelaten.
Laatst bijgewerkt door purny op 23-02-24 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 20:56

_San87_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat inderdaad, wat Janneke zegt. Ik heb op mijn groepen artsen, tandartsen, verpleegkundigen, docenten, noem maar op. Willen allemaal GRAAG aan het werk. Niets liever. Maar moeten minimaal B2+ niveau halen om dan hun studie opnieuw te moeten beginnen.

Waarom moeten ze hun studie opnieuw doen? Dat je een bepaald niveau Nederlands spreekt lijkt me heel logisch voor iemand in de zorg. Maar ik vind het wel raar dat de hele opleiding opnieuw moet? Is er niet een tussenweg of zo, laatste jaar instromen, oid? Of proeve van bekwaamheid, weet ik het.

You tell me. Wat mij betreft is het indd taal leren, proeve van bekwaamheid en indien voldoende, dan aan de slag. Maar artsen en verpleegkundigen uit niet-westerse landen krijgen met regelmaat te horen: leuk, zo'n midden-oosters (oid) diploma, heb je hier niks aan. Je kunt opnieuw beginnen.

verootjoo

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:05

Terwijl midden-oosterse zorg bakken veel beter en hoger niveau is dan hier :=
Wel anders alleen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:11

Heel veel (universitaire) opleidingen uit landen buiten Europa worden binnen Europa niet erkend. Dat geldt dan o.a. voor artsen en tandartsen, maar ook ingenieurs en diverse andere opleidingen.
Is niet perse omdat het niveau lager zou zijn, maar simpelweg omdat er nooit een toets gedaan is of de opleiding gelijkwaardig is aan wat wij in Europa als norm hanteren.

Op mijn werk is een heel team van dierenartsen van buiten Europa, die hier niet als dierenarts mogen werken, maar die binnen onze organisatie de kans krijgen om te kijken of er werk is waar je geen (in Nederland erkend) dierenarts voor hoeft te zijn, maar wat hen wel aanspreekt.

Mijn Irakese collega heeft na zijn vlucht de hele studie diergeneeskunde opnieuw gedaan en cum laude afgestudeerd terwijl hij tegelijkertijd nog de taal aan het leren was, om hier in Nederland wel een van mijn beste collega's te zijn. Dus van een lager niveau is echt geen sprake.
Zijn Irakese vrouw was afgestudeerd bouwkundig ingenieur, ook zij heeft hier in Nederland nogmaals HBO bouwkunde kunnen studeren, om hier in Nederland een baan te kunnen vinden van een vergelijkbaar werk- en denkniveau als voor haar vlucht uit Irak.

Overigens is dat andersom net zo hoor.
De studie diergeneeskunde in Utrecht is erkend in in bv de VS te mogen werken.
Die in Gent niet.
Dus ook andere landen buiten Europa bepalen of een diploma elders behaald recht geeft op een baan in de bepaalde beroepsgroep.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:20

Suzanne F. schreef:
Dit is natuurlijk ook tenenkrommend. Eritrese asielzoeker die een woning weigert.

Toen ik mijn huurwoning veriet kwam vluchtelingenwerk langs voor een bezichtiging met een Eritrese vluchteling langs die mijn woning zou krijgen. Mw wilde hem niet.
Ze vondt het te klein, ze moest een trap op, geen tuin, de wc was "smerig" (kalkrandje in de pot), de keuken te klein en te lelijk. En er zat geen oven in . Ze wilde een oven. Badkamer te klein, zonwerende rolgordijnen wilde ze niet want er zat ergens een klein gaatje. Berging en kliko was buiten om de hoek en dat was ook niks, zolder was met een vlisotrap enz.
Ze wilde een gewoon huis en groter want dat had vriendin ook gekregen...

Het was een appartement van 60m² mey 2 slaapkamers waar 5 jaar daarvoor een nieuwe keuken en wc was geplaatst en waar kwijt met zn drieën prima hebben gewoond.
Echt,.m'n broek zakte af en het waren de langste en de meest frustrerende 45 min in m'n leven. Ik had een paar dingen die ze zo mocht hebben. Wilde ze niet. Ondanks dat vluchtelingenwerk uitlegde dat ze verder bijna geen budget had en ze na moest denken uit welk leven en situatie is was gekomen.
Ja, madam wilde wel de vloer hebben. En weet je, die had ze zo kunnen krijgen als ze niet met zo'n arrogantie rond had gelopen. Maar ik Heb hem eruit gesloopt en meegenomen. Tot aan de deurmat aan toe :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:34

Kleine waarschuwing: ik ben een deel van het gezeur zat.
Citaat:
Janneke2 schreef:

... ik heb alleen gelezen dat iemand het 'te klein en onveilig' vind.

Vind jij dat iemand in een onveilig huis gestopt mag worden?

Wat is er onveilig aan een huis?

Tja.
Heb je het trieste nieuws gelezen uit Valencia?
Een huis kan onveilig zijn.

Citaat:
maar waar is de grens? Tot hoever kun je gaan?

Goede vragen...!
Leugens vind ik een grens.
('Ze krijgen alles gratis...!')

En na de rellen van vorige week (een clubje Eritreeërs valt een groep andere Eritreeërs aan) vind IK het
'tenenkrommend'
dat er nu opeens schande wordt gesproken van een Eritresche vrouw die iets doet wat haar goed recht is. (Maar wat een aantal mensen haar niet gunt, om wat voor reden dan ook.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:38

Oh oh, pas op allemaal, mevrouw Janneke is er klaar mee.

Newsflash Janneke: het is een vluchteling geen goed recht een woning af te wijzen die door het COA en de woningstichting als geschikt bevonden zijn. Dat is overigens vaker zo. Dat als je als woningzoekende in de sociale huur je rechten kwijt raakt als je een geschikte woning afwijst. Een woning is niet onveilig omdat er sprake is van een open keuken. Hoe je het ook wendt of keert.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:40

Janneke: Als je het nieuwsitem had gezien dan had je ook gezien dat na de brand in de Grenfeld tower alle gebouwen hier in NL zijn gecontroleerd en dat er hier strenge eisen zijn aan een huis.

Dat deze mevrouw de woning heeft geweigerd vind ik triest. Wat mij betreft terug naar het azc en kijken waar ze het onveiliger vind. Er wordt haar een oplossing geboden die vele malen veiliger is dan een azc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:51

purny schreef:
Janneke: Als je het nieuwsitem had gezien dan had je ook gezien dat na de brand in de Grenfeld tower alle gebouwen hier in NL zijn gecontroleerd en dat er hier strenge eisen zijn aan een huis.

Klopt.
En we hebben al meer dan een eeuw 'bouw- en woningtoezicht'.
(En soms gaan er toch nog dingen fout.)

Citaat:
Dat deze mevrouw de woning heeft geweigerd vind ik triest. Wat mij betreft terug naar het azc

... ik vrees dat er verder weinig anders op zit.
Citaat:
en kijken waar ze het onveiliger vind.

???
... als je ergens gaat wonen, dan maar meteen op een plek waar het ook gewoon kan.
Vind ik geen gekke gedachte.

Citaat:
Er wordt haar een oplossing geboden die vele malen veiliger is dan een azc.

????
De kans dat een klein kind op een onbewaakt ogenblik in de keuken heet spul over zich heen krijgt lijkt mij in een azc erg klein.
In een huis met een open keuken is dat simpelweg veel lastiger.

En een azc is een aanslag op mijn zenuwen (sprak ik als vrijwilliger)
maar het is in principe veilig.

(... je gaat toch niet suggereren dat zo vanwege gedrag dat de Telegraaf niet bevalt naar een onveilige plaats moet?)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:55

purny schreef:
Maar volgens de meneer in het item gelden die regels wonderlijk genoeg niet voor tot woning omgebouwde kantoorpanden...
Maar ik denk niet dat die mevrouw die onveiligheid voor ogen had.
purny schreef:
Dat deze mevrouw de woning heeft geweigerd vind ik triest. Wat mij betreft terug naar het azc en kijken waar ze het onveiliger vind. Er wordt haar een oplossing geboden die vele malen veiliger is dan een azc.
Ja dat vind ik zo vreemd aan het verhaal. Ik neem niet aan dat die mevrouw met haar kind een vliegtuig heeft gepakt en 2 weekjes AZC heeft geboekt maar toch al een niet al te prettige reis en verblijfstijd achter de rug heeft. Dan vraag ik me af hoe je er bij komt om een goede woning te weigeren in de wetenschap dat je dan weer teruggezet wordt in het AZC :?

Wat mij betreft zijn er een aantal mogelijkheden:
Het verhaal is niet waar, of de woning was echt ver beneden de maat, of de mevrouw was niet goed bij haar hoofd, of er zijn haar gouden bergen en kastelen beloofd als ze in Nederland kwam (door mensensmokkelaars?), of ze heeft verkeerde info in het AZC gehad.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:02

Ik hoop dat een Nederlandse vrouw met kind het huis heeft gekregen. Die zou er maar wat blij mee zijn in deze tijd van huisnood.

Kom op zeg, een open keuken heeft zowat iedereen in Nederland.
Kan je ook nog afzetten met zo’n baby hekwerk ertussen.
Maar je kookt toch onder toezicht? Of ga je douchen als je kind los loopt, en je eten op het vuur hebt staan? Denk ieder normaal denkend mens niet ???!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:39

01San schreef:
Kom op zeg, een open keuken heeft zowat iedereen in Nederland.

Ja, en...?

Na jaren kamperen wil iemand een huis waarin het goed toeven is.
(Ik práát niet over luxe.)

Maar veilig kunnen koken is wel een dingetje...
Citaat:
Kan je ook nog afzetten met zo’n baby hekwerk ertussen.

Ja dat kan.
Maarre, ze krijgen het niet gratis en voor niets, hè.
En het is de vraag of zij dit weet, wil en of het er dus af kan.
Citaat:
Maar je kookt toch onder toezicht?

Ik niet, hoor. Ik kook zelf.
Citaat:
Of ga je douchen als je kind los loopt, en je eten op het vuur hebt staan? Denk ieder normaal denkend mens niet ???!!

Nooit over gepiekerd: douchen na kinderbedtijd...!
Maar wc bezoek...?
De deurbel...?
Drie seconden niet opletten met telefoneren...?

En bedenk: ook vluchtelingen kunnen bijvoorbeeld ADHD hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:41

Moeten we serieus 1 voorbeeld van een niet zo slimme dame uitmeten met een migratie achtergrond? Zijn zat voorbeelden van ondankbare Nederlanders die je ook een schop wilt geven. Zij kleurt niet het hele beeld van de vluchtelingen ondanks dat nationalistische partijen dat wel graag zo tonen.