Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:37

En waarom zou je geen invloed (viel nog best mee trouwens) mogen hebben op een uitzending waarin je zelf de hoofdrol vervult? Ik zou zelf ook zeker geen interview willen geven - vooropgesteld dat wat te vertellen zou hebben - ;) zonder het recht van autorisatie.

Nog belangrijker is in dit geval dat men is begonnen maar liefst vijf jaar geleden! Toen Kaag dus in de verste verte geen lijsttrekkerskandidaat was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:08

mysa schreef:
En waarom zou je geen invloed (viel nog best mee trouwens) mogen hebben op een uitzending waarin je zelf de hoofdrol vervult? Ik zou zelf ook zeker geen interview willen geven - vooropgesteld dat wat te vertellen zou hebben - ;) zonder het recht van autorisatie.

Nog belangrijker is in dit geval dat men is begonnen maar liefst vijf jaar geleden! Toen Kaag dus in de verste verte geen lijsttrekkerskandidaat was.

Het gaat erom dat de journalistiek volledig onafhankelijk moet zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:38

Loretta schreef:
mysa schreef:

Het gaat erom dat de journalistiek volledig onafhankelijk moet zijn.
De mate waarin hangt natuurlijk wel af van het doel. Een documentaire waarbij iemand gevolgd wordt is wat dat betreft heel iets anders dan een verslag of reportage. Punt is dat het hier om een prominente politicus gaat, en dan ligt het punt autorisatie wel wat gevoeliger dan wanneer het, zeg maar, een zangeres of schrijfster zou betreffen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:40

Dat is onmogelijk, dan wordt de kopij erg schaars. Niemand met gezond verstand laat zich vijf jaar lang volgen zonder autorisatie.

Bovendien, als mevrouw nou in het zicht van de filmploeg steekpenningen had aangenomen of aangeboden, kun je er op rekenen dat daar een onafhankelijk artikel over gepubliceerd zou zijn. Zelfs als die hele documentaire daardoor geschrapt had moeten worden. Want dat zou betekenen dat de publicisten goud in handen hadden.

Echt, ik zie in die documentaire echt geen kwalijke bestuurlijke zaken die men onder het tapijt wilde vegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:44

mysa schreef:
Dat is onmogelijk, dan wordt de kopij erg schaars. Niemand met gezond verstand laat zich vijf jaar lang volgen zonder autorisatie.

Bovendien, als mevrouw nou in het zicht van de filmploeg steekpenningen had aangenomen of aangeboden, kun je er op rekenen dat daar een onafhankelijk artikel over gepubliceerd zou zijn. Zelfs als die hele documentaire daardoor geschrapt had moeten worden. Want dat zou betekenen dat de publicisten goud in handen hadden.

Echt, ik zie in die documentaire echt geen kwalijke bestuurlijke zaken die men onder het tapijt wilde vegen.

Dat bedoel ik.
Steekpenningen, ambtenaren of bedrijven onder druk zetten om zaken in de doofpot te doen.
Maar geen gordel dragen?

Ik vind het veel kwalijker dat Wilders heks Twittert.
Omdat ik vind dat politici een voorbeeldfunctie hebben.
Dit is gewoon onbeschoft, zoals hij eerder al de dame van GL met haar hoofddoekje zwaar beledigde.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:45

Mysa, ik zeg alleen dat het gevoeliger ligt (dat blijkt nu wel). Niet dat er terecht ophef over is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:49

Electra63 schreef:
mysa schreef:

Dat bedoel ik.
Steekpenningen, ambtenaren of bedrijven onder druk zetten om zaken in de doofpot te doen.
Maar geen gordel dragen?

Ik vind het veel kwalijker dat Wilders heks Twittert.
Omdat ik vind dat politici een voorbeeldfunctie hebben.
Dit is gewoon onbeschoft, zoals hij eerder al de dame van GL met haar hoofddoekje zwaar beledigde.

Dat is gewoon zijn handelskenmerk. Of, zoals Bert Wagendorp het in de VK van vandaag stelde:"Elke poging Wilders enige vorm van matiging bij te brengen, is bij voorbaat kansloos. Het zou hem overbodig maken." Hij zou er harder op aangepakt mogen worden - vooral door zijn collega-parlementariërs, dat zeker.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 19:54

Het gaat om de vraag of ze net voor de verkiezingen het beeld van Kaag net iets teveel opgepoetst hebben. Is het antwoord ja, dan heb je als publieke omroep echt wel wat uit te leggen. Het gaat dus niet om de vraag of D66 of Kaag iets fout hebben gedaan, het gaat vooral om de vraag of de publieke omroep in de fout is gegaan. De discussie was dus ook niet met Kaag maar met Slob, de verantwoordelijke minister.

Wat de formatie betreft, ze hebben gewoon tijd nodig om eerst Rutte weer premierwaardig te maken en nu om de CU weer binnenboord te hengelen. We moeten als kiezers het idee krijgen dat het heel zwaar was, dat ze allemaal hobbels moesten overwinnen, dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan en meer van die blabla. Dat is de reden voor de trage formatie, het beeld van partijen die echt tot het gaatje zijn gegaan is veel belangrijker voor ze dan een snelle formatie. Want daar draait het namelijk voor een groot deel om in de politiek, beeldvorming.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:13

mysa schreef:

Ze gaan het onderzoeken. Dus dat is goed.

Ik zie het als willens en wetens een vrouwelijke succesvolle politica proberen te beschadigen.
Eerst het gezeur over haar (palesteinse ongelovige man), en later vaker krijgt ze onder uit de zak vd rechtse media (Telegraaf bv). Nu is het geen Stijldie hier achter zit. We zullen zien hoe dit afloopt. De rechtse partijen spinnen hier in ieder geval garen bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:33

Zonet werd er indirect recht gedaan aan een andere politieke kwestie waarbij de Franse vissers behoorlijk negatieve kritiek kregen daar ze zo boos waren over de pulsvisserij en vonden dat de Nederlanders hier mee moesten stoppen.
Het was net op het journaal het echte verhaal (dat ik wist en verteld hebben) nl dat de Nederlanders misleidende info gaven aan de EU comissie over het pulsvissen.
Ik heb dit toen verteld vanuit want vanuit de Franse media was dit bekend. De Fransen kregen er toen flink van langs in de Nederlandse media. Dat was dus onterecht blijkt nu ook in Nederland want de Nederlanders logen en bedrogen gewoon over de cijfers hetgeen nu ook door de minister ruiterlijk wordt toegegeven. Dus ze moesten stoppen van de Fransen die dit fel aankaartten indertijd hetgeen overgenomen werd door de EU. De Franssen werden weggezet als slechte verliezers want wij Nederlanders deden het zoveel beter. Niet dus, wij Nederlanders hielden ons niet aan de afspraken. Tja zo gaat dat. Het beeld van die Fransen staat nog steeds want daar wordt niet meer over gepraat. Maar de rest is open gemeld nu en hoe het werkelijk zit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:49

Er is een klein groepje mensen in Nederland, of in ieder geval een minderheid, die de Brexit geweldig vindt, die vindt dat er ook zo snel mogelijk een Nexit moet komen en die dan als voorbeeld de pulsvisserij hebben. Want die hebben ze ons afgepakt en dat is een schande. En dan heb je de overgrote meerderheid in Nederland, die al jarenlang doorheeft dat het verbod op pulsvisserij echt onze eigen schuld is. Dat is hier in Nederland echt meer dan genoeg in het nieuws geweest. Net zoals die nieuwe informatie hier ook gewoon weer in het nieuws is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 20:52

pien_2010 schreef:
Zonet werd er indirect recht gedaan aan een andere politieke kwestie waarbij de Franse vissers behoorlijk negatieve kritiek kregen daar ze zo boos waren over de pulsvisserij en vonden dat de Nederlanders hier mee moesten stoppen.
Het was net op het journaal het echte verhaal (dat ik wist en verteld hebben) nl dat de Nederlanders misleidende info gaven aan de EU comissie over het pulsvissen.
Ik heb dit toen verteld vanuit want vanuit de Franse media was dit bekend. De Fransen kregen er toen flink van langs in de Nederlandse media. Dat was dus onterecht blijkt nu ook in Nederland want de Nederlanders logen en bedrogen gewoon over de cijfers hetgeen nu ook door de minister ruiterlijk wordt toegegeven. Dus ze moesten stoppen van de Fransen die dit fel aankaartten indertijd hetgeen overgenomen werd door de EU. De Franssen werden weggezet als slechte verliezers want wij Nederlanders deden het zoveel beter. Niet dus, wij Nederlanders hielden ons niet aan de afspraken. Tja zo gaat dat. Het beeld van die Fransen staat nog steeds want daar wordt niet meer over gepraat. Maar de rest is open gemeld nu en hoe het werkelijk zit.

Ik ben blij, dat zulke zaken boven water komen.

Ook wat er van de week (weer) over de slachthuizen naar buiten werd gebracht.
Mooi dat o.a. McDonald hun relatie heeft verbroken.

Die misstanden blijven afschuwelijk. Daar moet veel meer aandacht voor zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:07

Karl als dat zo zou zijn, ben ik blij. Dat zou fantastisch zijn als het was zoals jij beschrijft.
Ik heb het nl anders in mijn hoofd. Naast Frans nieuws kijken wij gewoon elke dag Nl nieuws en programma's over het nieuws in Nederland . In het Nl nieuws werd dit niet zo genoemd zoals ik mij herinner. Fijn als het anders zou zijn, zoals jij schrijft.

Electra eens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:26

Pien, ik had dat nieuws 's morgens al op radio 1 gehoord en die dag in verschillende (digitale) kranten gelezen. De hele pulsvisserij discussie is hier gewoon gevoerd. En met uitzondering van de groep die een stok zoekt om de EU te slaan, is het echt wel bekend dat het onze eigen schuld was.

De PVV is vandaag ook weer belachelijk uit de bocht geschoten met die opmerking over Kaag. En het ergste is nog dat Bosma het door liet gaan, onder het motto dat het vrijheid van meningsuiting is. Maar sinds wanneer valt laster onder de vrijheid van meningsuiting? Ik denk dat dit voor Bosma zomaar einde vice-voorzitterschap kan worden, afhankelijk van hoe hard het gespeeld gaat worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:33

Karl ik had het over een jaar geleden of nog langer toen de vissers in Nederland moesten stoppen. Toen was het al bekend dat de Nederlanders de boel tilden en zich niet aan de quota hield. Dat is deze week pas volmondig toegegeven. Maar niet een jaar geleden. De Fransen waren ouderwets→ kijk eens hoe fijn die pulsvisserij is etc. De Fransen kregen onder uit de zak. Terwijl ze gewoon gelijk hadden en inderdaad ze zijn conservatief, alleen ging het daar nu niet over. Het ging over het feit dat de NL vissers zich niet aan de afspraken hielden en tot op hoog niveau hier aan mee werd gewerkt. Nu wordt daar heel onschuldig over gedaan dat dit toen niet werd geweten, maar God hoort Carola Schouten (die ik zeer sympathiek vindt overigens) wel brommen. Ze wist dat denk ik wel degelijk. Want als IK het weet, dan weet zij het zeker.

Van de week kwam pas het echte verhaal eruit, maar dat verhaal was al heel erg lang bekend. Al toen deze kwestie speelde (1 of 2 jaar geleden?). Daar had ik het over. Niet over deze week. Dit verhaal speelt al veel langer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:43

De reden waarom we moesten stoppen is omdat er geen onderzoek gedaan werd, maar dat er commercieel gevist werd. De discussie van dit moment is dat de ambtenaren de EU bewust verkeerde cijfers heeft voorgeschoteld. En voor die informatie hoef je echt niet naar het Franse nieuws toe.

En dat de Nederlanders fout zaten, verandert er ook niks aan dat de Franse vissersvloot zwaar verouderd is, dat er geen geld is om te moderniseren en dat ze bang waren om de concurrentie met Nederland te verliezen. En dat Nederland fout zat en dat ze daarom in het gelijk gesteld zijn, verandert er niks aan dat dat de belangrijkste reden was om het pulsvissen aan te vechten.

En dat is zo jammer in deze discussie, er is vooral naar de regels gekeken en niet naar wat een nieuwe techniek voor het milieu kan opleveren. En dat is de schuld van Nederland, maar ook van Frankrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 20:56

Citaat:
En dat is zo jammer in deze discussie, er is vooral naar de regels gekeken en niet naar wat een nieuwe techniek voor het milieu kan opleveren. En dat is de schuld van Nederland, maar ook van Frankrijk.

Die conclusie trokken wij hier ook een jaar geleden en vd week weer. Alleen maar verliezers. Zo zonde.
Nederland heeft zelf deze grote kans op verbetering voor iedereen verknald. Heel zonde, want de Fransen kunnen en moeten zeer zeker vernieuwen, is hoog tijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:03

helaas worden de vissersfamilies nu afgerekend op fouten die het ministerie heeft gemaakt. erg triest verhaal dit. :(
terwijl het zo'n mooie en milieuvriendelijker manier van vissen is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:39

Juval de families hebben helaas ook boter op hun hoofd. Echt niet alleen het ministerie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:48

pien_2010 schreef:
Juval de families hebben helaas ook boter op hun hoofd. Echt niet alleen het ministerie.

leg uit?? wat hebben ze fout gedaan. Ze willen gewoon vissen zoals ze al generaties lang doen. En nu gaan een groot aantal verplicht moeten stoppen om niet failliet te gaan. Enig idee wat voor investeringen de vissers hebben gedaan, die waarschijnlijk nooit terugverdient worden.

tuurlijk, eigen schuld... ondernemersrisicio....

vissers zijn net als de boeren op het verkeerde been gezet door de overheid met regelgeving die steeds weer veranderd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:56

De vissers kenden de hoeveelheden die ze mochten vangen en hebben met volle bewustzijn de investeringen gedaan in de overtuiging dat ze er mee weg zouden komen.
Is het sneu, meer als dat. Maar ze wisten dat ze al heel lang meer visten dan was toegestaan en dat is teruggefloten waardoor de visserij een enorme vooruitgang niet heeft kunnen maken.

Maar de enorme hoeveelheden vergeleken bij hun collega's die ze vingen waren enorm . De enige die er hopelijk wat beter van wordt zijn hopelijk de vissen zelf. Maar daar ben ik niet zeker van. Ik hoop dat er minder gevangen gaat worden waardoor de visstand kan groeien.

Ik ga niet alles opzoeken want krijg eters tussen de middag en ga morgen op vakantie. Dus heb daar geen tijd voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:42

juval schreef:
vissers zijn net als de boeren op het verkeerde been gezet door de overheid met regelgeving die steeds weer veranderd.
Dat ben ik in deze niet met je eens Juval. In het artikel van de NOS staat:
"Uit de geopenbaarde stukken blijkt dat ambtenaren zware druk ervoeren van de Tweede Kamer en de visserijsector om zoveel mogelijk pulsvisvergunningen binnen te halen."
https://nos.nl/artikel/2387300-nederlan ... rgunningen

Daar waren die vissers toch echt zelf bij.

De enige groep in deze waar ik mededogen mee voel zijn de onder druk gezette ambtenaren om iets te doen waarvan ze wisten dat het niet in de haak was.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:01

Roodvos schreef:
juval schreef:
Dat ben ik in deze niet met je eens Juval. In het artikel van de NOS staat:
"Uit de geopenbaarde stukken blijkt dat ambtenaren zware druk ervoeren van de Tweede Kamer en de visserijsector om zoveel mogelijk pulsvisvergunningen binnen te halen."
https://nos.nl/artikel/2387300-nederlan ... rgunningen

Daar waren die vissers toch echt zelf bij.

De enige groep in deze waar ik mededogen mee voel zijn de onder druk gezette ambtenaren om iets te doen waarvan ze wisten dat het niet in de haak was.

Maar het is wel een uitdaging om je zin te krijgen door net niet te liegen en/of vragen zo te interpreteren dat je met je verhaal toch weg komt. In dit geval ten faveure van de Nederlandse vissers. En dat is de uitdaging die de ambtenaren zijn aangegaan en waar ze best een tijd mee zijn weggekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:06

ik heb wel ens gehoord: je moet de huid niet verkopen voordat je de beer geschoten hebt

is dat hier ook niet een beetje, buiten europa rekenen

nederlanders zijn een ondernemend volkje en zijn heel vooruitstrevend zijn altijd een handelsnatie geweest
is dat ook niet vaak de reden dat ze teruggefloten worden door europa

denken als het er eenmaal is en winstgevend blijkt zijn mag het wel blijven

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:25