Project X Haren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Project X Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:08

Indenk dat de relschoppers dat de ME knoeterhard hard optrede, maar dat deden ze gelukkig niet, want dan was heel Haren in gort geslagen. Rustig blijven en ondertussen zoveel mogelijk beeld materiaal maken. En volgende week de hele handel van bed lichten! En dan zijn het kleine jongetjes hoor.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:48

ik denk zoiezo als t niet zo een enorme heisa was geworden en zeker ook niet door de media die de ene artiest na de andere aankondigde dat hun kwamen dat de groep mensen veel kleiner had geweest en al had er al vanaf t begin af aan enorm veel ME en politie was geweest en ze vanaf t begin keihard waren in gewoon haren afgesloten houden dan was er niks aan de hand geweest

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:56

Artiesten kondigde ook zichzelf aan :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 03:32

Courses schreef:
Ik had 't over iets anders, even goed lezen? ;)

Maar had het gericht in het algemeen en niet aan hou :)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:58

NathalietjeB schreef:
ik denk zoiezo als t niet zo een enorme heisa was geworden en zeker ook niet door de media die de ene artiest na de andere aankondigde dat hun kwamen dat de groep mensen veel kleiner had geweest en al had er al vanaf t begin af aan enorm veel ME en politie was geweest en ze vanaf t begin keihard waren in gewoon haren afgesloten houden dan was er niks aan de hand geweest

Ik vraag me af hoe je alle wandelaars(vanaf bijv. Groningen centraal allemaal had tegen kunnen houden). Toen ik rond 10uur naar huis ging konden we alleen de oprit bij Eelde nog af en konden langs de politie omdat we zelf uit Haren komen. Maar iedereen werd daar wel degelijk tegen gehouden. Maar er zijn meerdere wegen naar Rome zo ook naar Haren toe. Ik denk dat het onmogelijk was geweest om iedereen tegen te kunnen houden. En zoals hier al is genoemd waren de bekende relschoppers van Groningen aanwezig. Ik denk wel dat ik durf te zeggen dat dit niet voorkomen had kunnen worden. Dit is alleen een hele goede les geweest over hoeveel impact social media heeft en hoe hier de volgende keer mee omgegaan zou kunnen worden. Het is alleen verschrikkelijk dat wat ik altijd het saaiste dorp van Nederland noem(omdat er na 6uur s'avonds geen kip meer op straat is) daar de dupe van is geworden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:08

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:15

Manny schreef:
NathalietjeB schreef:

Maar er zijn meerdere wegen naar Rome zo ook naar Haren toe. Ik denk dat het onmogelijk was geweest om iedereen tegen te kunnen houden. En zoals hier al is genoemd waren de bekende relschoppers van Groningen aanwezig. Ik denk wel dat ik durf te zeggen dat dit niet voorkomen had kunnen worden.

Ik denk dat er maar heel weinig mensen waren geweest die koste wat kost door de bosjes hadden geslopen op weg naar haren.
Je had hiermee de hoeveelheid mensen in Haren zelf gigantisch kleiner gehouden.
Maar dan hadden er waarschijnlijk weer veel mensen aan de rand van Haren rotzooi staan te trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:18

Het volgende zag ik net voorbij komen, origineel gepost op de site reddit.com:

Citaat:
Riots happen when "mob mentality" takes over and individuality is subsumed by group identity and action. This is directly related to number of people versus concentration: a small number of people tightly concentrated is just as likely to riot as a massive number of people with a solid amount of space. More people, less space = higher chance of riots. This is why there's so frequently riots at very crowded sporting events.

Being part of The Group gives a sense of security and membership and group belonging - a herd mentality, if you will - that makes external threats Other and can lead to hostile responses if the Other seems threatening somehow. This is how the riot likely started: clean party, 3K people there. A few fights, and obviously unwelcome guests, and the cops are called to get rid of them. The cops turn up, become Other, and then become a threatening Other when the proceed to attempt to break up the party - so the Group fights back.

I can guarantee that almost none of the people in either riot went out that morning planning on busting oliebol up. "Just teach them not to riot, herp derp!" is useless, because they've already been taught not to riot. But they are so invested in and consumed by their membership in the Group that those lessons, that person, just ain't there tonight.

Part of the problem with the Vancouver riots was that police and city officials decided to box the riots in the hopes of preventing them from spreading, but in doing so prevented non-rioters from leaving the downtown core, meaning that the group, the mob, had its membership swelled by a few thousand people who, if given the choice, would have gone the fiets home three hours ago.

These additional people are swept along by The Group in its actions, they come to perceive the police as a threat to them personally and the group as a whole, because, lets face it, riot police are scary and they're facing you down and they just grabbed that dude three people over and now they're beating the crap outta him, so maybe I need The Group to protect me from the police ... wait, oliebol. Now you're rioting too.

Additionally, people in riot situations see the group as both shelter and cover, and often shed inhibitions rapidly in response to the percieved securtity of the anonymity of the sea of other people you're part of.
"I'm one person in 3K, throwing bricks looks fun, and they'll never get me for it - there's 3K other people here that that brick might've come from."

It's a combination of the greatest source of peer pressure you could ever find yourself in, fear, de-individualization, and the perceived invulnerability or security of membership in the mob.

Most of those people would have told you they'd never be a part of something like that the week prior, most will tell you they'll be like [1] Easterbrook, but really... They're blowing smoke up your ass. No one is above that. Easterbrook is really fiets impressive because I know how much innate "go along with it" instinct he had to be fighting to step up in that situation, but the truth of the matter is that if things had been different, I'm sure he could have been swept along just as easily as the people he was defending the truck from.

"But I'm not a follower" or "I'm better than that" or "I know better, I just won't..."

No. It doesn't work like that. You end up swept along with something like that, you only come up for air again when the crowd thins. You don't notice yourself getting pulled in, pulled along, joining in. You're just another body in the herd, and then you wake up the next morning absurdly ashamed and probably hurting in a few places.

All of this isn't saying that rioters shouldn't be held accountable for their actions - despite not really having a lot of choice in the matter, society can't just start not punishing rioters. What it is attempting to argue is that the whole "Kids riot? Bad parents." or "Rioters? fiets those guys, I'd never do that!" are both utter bullshit because you or your friends or your kids would "do that" if you were suddenly in the middle of a riot situation.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:32

Gewoon kul. Degenen die er geweest zijn, zijn gewoon schuldig. Ze hadden er niet mogen zijn.... en dan nog rotsmoesjes verzinnen voor dat soort gedrag .... bah....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:28

gekvanfleur schreef:
Asyaa schreef:
Als de ME een charge uitvoert en jij een knuppel in je nek krijgt omdat iemand 5 meter verderop aan het poedersuiker is doet dat weinig om sympathie te kweken richting de politie.

-O- van mensen die zo denken wil de politie echt geen symphatie..of wil je ze snel een vragenlijst in de handen drukken..kruis a of b.
Dat het zo uit de hand loopt is 1, maar ik krijg echt het schompus van al die mensen die er zijn en daarna gaan huilen..ik was het niet, ik deed niets, maar de politie sloeg me wel, huilie huilie. Rot daar dan gewoon op..er was geen feest...dus er was niets te zoeken.

_/-\o_

Laat ik nou nog NOOIT een charge van de ME uitgevoerd hebben zien worden. Goh... hoe zou dat toch komen... nou, omdat ik niet ergens naartoe ga waarvan je zoiets kunt verwachten. Net zoals 95% van de NL bevolking met wél enig gezond (boeren) verstand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:29

Even over een eerdere discussie.
Omstanders hebben wél geprobeerd te praten en vervolgens te roepen dat ze moesten kappen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:58

Het is op zich vrij duidelijk wat er staat en zo werkt het ook in een groep.
De ME wordt ineens de vijand en die ventjes die fietsen gooiden voelden zich waarschijnlijk door de adrenaline en de kick (en hoorde ik gejoel op de filmpjes?) een misplaatste 'held' door te vechten tegen de vijand.
En dat gevoel zoeken (zoals dominee Gremdaad zegt) sommigen in sporten, anderen in zingen en... nouja voor één keertje waren die gastjes uit Ten Boer waar normaal nooit wat gebeurt, eventjes de... ja. De man, zeg maar.

Maar het grootste probleem is toch echt dat duizenden mensen ondanks waarschuwingen, ondanks berichten van angstige bewoners, ondanks geruchten dat er hooligans of andere rottige groepen naartoe kwamen, er tóch naartoe gingen. Terwijl ze er niét gewenst waren.

Het idee dat er een leuk spontaan feest zonder rottigheid ontstaat, is [dat blijkt maar weer] een utopie met zoveel mensen.
En als je een béétje erover nadacht wist je ook van te voren dat de faciliteiten er niet voor waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:16

Het is onderzocht en bewezen dat er zeker sprake is van groepsdynamiek in zulke gevallen en dat ook mensen die normaal nooit zo idioot zouden doen toch meegesleept worden door wat er gebeurt. Het is wel eens omschreven als een soort energie die zich van je meester maakt en dat kan positief of negatief zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:32

Dat klopt Lovely, maar dat is een gegeven. Dat is al bekend VOORDAT mensen de beslissing nemen om er heen te gaan. VOORDAT ze in die groep terecht komen die vervolgens invloed heeft op het gedrag van de delen van de groep.

Het is net zoiets als alcohol: je weet dat je gemoedstoestand erdoor veranderd, dat je onder invloed raakt als je er meer van drinkt en dat grenzen vervagen. Er zijn mensen die vervolgens vervelend gedrag gaan vertonen. Dan kun je zeggen: dat komt door de drank! Maar op het moment dat je nuchter bent, neem je de beslissing dat eerste glas te nemen DAAR zit em de crux.

Mensen die besloten hebben om naar die plaats te gaan, wetende wat groepsdynamiek teweeg brengt, wetende dat werd afgeraden te gaan, etc. zijn verantwoordelijk voor die beslissing en voor de gevolgen daarvan. Zo zie ik dat.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:56

sallandval schreef:
[ Video ]

Ik kan nooit zo goed naar die man luisteren, ik hoor alleen maar Bert :')

Ik snap trouwens écht niet dat er nu achteraf mensen geschokt reageren met: "Niet te geloven dat dit gebeurd is, dit had ik echt niet verwacht.."

Kom óp zeg, dit kon je toch van 10 kilometer afstand zien aankomen of ben ik nou gek?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:10

gummie schreef:
Dat klopt Lovely, maar dat is een gegeven. Dat is al bekend VOORDAT mensen de beslissing nemen om er heen te gaan. VOORDAT ze in die groep terecht komen die vervolgens invloed heeft op het gedrag van de delen van de groep.

Het is net zoiets als alcohol: je weet dat je gemoedstoestand erdoor veranderd, dat je onder invloed raakt als je er meer van drinkt en dat grenzen vervagen. Er zijn mensen die vervolgens vervelend gedrag gaan vertonen. Dan kun je zeggen: dat komt door de drank! Maar op het moment dat je nuchter bent, neem je de beslissing dat eerste glas te nemen DAAR zit em de crux.

Mensen die besloten hebben om naar die plaats te gaan, wetende wat groepsdynamiek teweeg brengt, wetende dat werd afgeraden te gaan, etc. zijn verantwoordelijk voor die beslissing en voor de gevolgen daarvan. Zo zie ik dat.

En dit dit geval was er zelfs sprake van de gevolgen van groepsdynamiek en alcohol tezamen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:16

Amaris schreef:
Laat ik nou nog NOOIT een charge van de ME uitgevoerd hebben zien worden. Goh... hoe zou dat toch komen... nou, omdat ik niet ergens naartoe ga waarvan je zoiets kunt verwachten. Net zoals 95% van de NL bevolking met wél enig gezond (boeren) verstand.

De bewoners van Haren hebben het niet opgezocht en die hebben vrijdagavond wel een charge van de ME meegemaakt en nog veel meer dan dat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:21

maar ik denk niet dat die bewoners een draai om hun oren gehad hebben van de ME. Die bewoners waren waarschijnlijk te druk met het verdedigen van huis, haard, tuin en auto

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:59

Ik zag een man op TV Noord: "Ik heb in het donker achter de deur gezeten, met een stalen pijp.. Ik heb doodsangsten uit gestaan...."

:(:)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 24-09-12 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:00

Geëmotioneerde man hè Stef... :(:)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:01

Asyaa schreef:
Als de ME een charge uitvoert en jij een knuppel in je nek krijgt omdat iemand 5 meter verderop aan het poedersuiker is doet dat weinig om sympathie te kweken richting de politie.

Vorr wie dat gebeurd: wat doe je daar dan in hemelsnaam!!!!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:02

Die mensen hebben een trauma voor hun leven stef.
Ik denk net dat die nog snel in een grote menigte (concerten ofzo) te vinden zullen zijn :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:04

Amaris schreef:
maar ik denk niet dat die bewoners een draai om hun oren gehad hebben van de ME. Die bewoners waren waarschijnlijk te druk met het verdedigen van huis, haard, tuin en auto

Er zater er ook heel wat gewoon voor het raam te kijken naar de gebeurtenissen. Van wat ik op televisie heb gezien zijn er geen charges geweest van de ME. Dit zijn charges van de ME (vanaf 2 minuten): http://www.youtube.com/watch?v=PDgkWxOCqf0 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:16

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:22

Asyaa schreef:

Dat is de omgekeerde wereld he.... Politie moet sympathie kweken? Nee, je hebt daar niks te zoeken! Als je op 5 meter afstand staat van die rellen daar, moet je je toch hard gaan afvragen wat je daar doet. Als er tijdens een normale uitgaansgelegenheid ellende uitbreekt en je staat er dan helaas tussen, dan is het een ander verhaal. Dan maak je dat je wegkomt neem ik aan. Maar die ME komt niet uit de lucht vallen. Als je tussen het moment dat er ellende ontstaat en het moment dat iemand van de ME met een knuppel uithaalt, niet gauw maakt dat je weg bent... Sorry, maar dan heb je niets te piepen.

Het is niet de taak van de politie om sympathie te kweken.