wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:16

sarabande schreef:
Gezien het feit dat Maxime gek is op dit baantje zou het inderdaad zo maar eens kunnen gebeuren

Dan moet hij wel als de wiedeweerga dat congres gaan aflassen, anders wordt zijn karretje zo in de poep gereden, want dat congres gaat niet over regeren met de PVV, maar over meedoen in een regering in zijn algemeen. Ongeacht de samenstelling.

Anoniem

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:17

Afgelasten bedoel je zeker? Maxime is niet zo goed in lassen namelijk.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:22

jameyskatje schreef:
ik hoop echt dat het vvd, pvv en cda wordt. cda speelt het trouwens heel slim. laat eerst de vvd en pvv maar hun kaartjes op tafel gooien.. dan kunnen zij altijd nooit bijspringen.

nee hoor. kom maar op met die pvv. waar ik vorige week nog verdrietig en teleursgesteld was in mijn land heb ik nu zoiets van 'laat maar zien wat je in huis hebt, maak maar waar wat je beloofd hebt, geen woorden maar daden'. zal wilders deze rolsverandering trekken? hij was een tijdlang een man van woorden, maar zal hij nu ook de verantwoording van een land kunnen dragen?

als de vvd met links gaat, zitten we de volgende verkiezing waarschijnlijk met nóg meer zetels voor de pvv. laat hem maar direct in het diepe springen. hij heeft de meeste winst gehad met zijn partij, nederland schijnt dit zo te willen, dat is democratie, eigenlijk ook het meest eerlijk, dus laat het maar komen!

(alhoewel het risico er is dat we binnen de kortste keren weer met een gevallen kabinet zitten... maar soms moet je eerst fouten maken voordat je kan leren. *kruipt vast weg in een klein donker hoekje waar jullie me hopelijk niet kunnen vinden*)

mijn mening is dus bijgesteld. *D

Je wordt al ingehaald door de realiteit, want zojuist is de stekker uit de besprekingen getrokken. Dus PVV gaat de oppositie in en zullen inderdaad stemmen gaan winnen door de halsstarrigheid van het CDA. Ze hebben een gouden kans voorbij laten gaan om de PVV op zetelverlies af te sturen.

CDA trekt stekker uit rechts kabinet

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:24

Ik vraag me af of over vier jaar Islamieten nog steeds de zondebok zijn en de PVV dus dan nog meer zetels krijgt. Denk (en hoop) dat mensen langzamerhand vanzelf wel in gaan zien dat de problematiek in ons land niet enkel veroorzaakt wordt door Islamieten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:27

Lovely schreef:
Afgelasten bedoel je zeker? Maxime is niet zo goed in lassen namelijk.

Ik bedoel in jouw geval muggenziften!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:28

janesmith schreef:
Je wordt al ingehaald door de realiteit, want zojuist is de stekker uit de besprekingen getrokken. Dus PVV gaat de oppositie in en zullen inderdaad stemmen gaan winnen door de halsstarrigheid van het CDA. Ze hebben een gouden kans voorbij laten gaan om de PVV op zetelverlies af te sturen.

Het CDA wil best aanschuiven, maar pas nadat PVV en VVD op hoofdlijnen een accoord hebben, en de CDA achterban accoord is. Dat is niet "de stekker eruit trekken". Als Wilders en Rutte eruit komen, en een gedegen plan aan het CDA kunnen voorleggen, en de achterban is accoord, dan zal het CDA gerust meedoen. Als ze dan na een maand zich terugtrekken is dat de stekker eruit trekken :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:29

oo.. ik ben weer lekker up to date dus (not).

@ heino: jij bent hoopvol. net als ik eigenlijk. maar ik zie dit ook als een kans voor de islamitische gemeenschap om eens wakker geschudt te worden. er gebeurd al veel goeds door moslims, maar schijnbaar niet genoeg, daar zijn deze verkiezingen bewijs van. dus misschien is dit een aanleiding om nog meer te organiseren in het land, nog meer in dialoog te gaan met anderen, nog meer te laten zien (op positieve manier)... misschien is het maar goed. een conflict (laat ik lekker zwart wit zijn en zeggen 'tussen de pvv aanhangers en de moslims) is niet altijd negatief, het is ook een moment om je hart te luchten en eindelijk eens duidelijk te maken wat je van elkaar verlangt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:31

Ben het helemaal met je eens JK :)

Ik vind het trouwens wel weer typisch dat Wilders spreekt over "de stekker er uitgetrokken door het CDA".. Ik snap het CDA heel goed. Met drie partijen op een lijn terechtkomen is nog lastiger dan met twee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:33

Wilders is vast begonnen met om zich heen te slaan en de underdogpositie weer in te nemen, geheel volgens verwachting uiteraard :).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:34

Nee Wilders is al dagen aan het zeuren, hij wil gewoon manipuleren en het CDA leent zich er niet voor. Dus probeert Wilders het via de media te spelen zoals altijd.

Het CDA congres krijgt diverse vragen een ervan is zullen we überhaupt regeren een andere is is regeren mat de PVV acceptabel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:34

jameyskatje schreef:
oo.. ik ben weer lekker up to date dus (not).

@ heino: jij bent hoopvol. net als ik eigenlijk. maar ik zie dit ook als een kans voor de islamitische gemeenschap om eens wakker geschudt te worden. er gebeurd al veel goeds door moslims, maar schijnbaar niet genoeg, daar zijn deze verkiezingen bewijs van. dus misschien is dit een aanleiding om nog meer te organiseren in het land, nog meer in dialoog te gaan met anderen, nog meer te laten zien (op positieve manier)... misschien is het maar goed. een conflict (laat ik lekker zwart wit zijn en zeggen 'tussen de pvv aanhangers en de moslims) is niet altijd negatief, het is ook een moment om je hart te luchten en eindelijk eens duidelijk te maken wat je van elkaar verlangt.

buitengewoon goede post!!!

het draait allemaal om acceptatie en verantwoordelijkheid............

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:36

Ik begrijp dat van dat rechtse kabinet helemaal niet.
Als je het verkiezingsprogramma van de PVV leest gaat het om een linkse partij. Dus VVD/PVV/CDA is ook paars volgens mij.

Ik begin nu pas te zien wie hier de grote strateeg is. Volgens mij is Rutte hier de grote winnaar. Hij is altijd al beminnelijk geweest en hoeft dus niet eens een strategisch spelletje te spelen om zijn zin te krijgen. Zonder er iets voor te hoeven doen heeft hij de keuze uit Wilders die hem op alle gebieden geheel tegemoet zal moeten komen om maar mee te mogen regeren. Of als alternatief een regering vormen met mensen waar hij echt goed mee kan opschieten zoals Pechtold en Halsema, volgens het door hem bewonderde Cameron/Clegg model (snel allemaal water bij de wijn doen en aan de slag ermee).
Ik zelf denk echt niet dat Rutte er op zit te wachten dat aan de twee H's (H ash en H oeren) waar Nederland nu om bekend staat nog een derde wordt toegevoegd (H oofddoekjesbelasting), maar het is natuurlijk heerlijk als iemand anders jouw beslissingen neemt en jij je handen in onschuld kunt wassen. Dat is normaal en vrouwentactiek. :+

De praktijk wijst uit dat het zeer onverstandig is om te vertrouwen op toekomstige verkiezingen en al zou Wilders bij de volgende verkiezingen bijvoorbeeld 20% van de stemmen hebben als hij zichzelf nu buiten spel plaatst, dan nog betekent dit niet dat zijn situatie over 4 jaar ook maar iets beter is dan nu. Dus tenzij hij het echt leuk vindt om nog vier jaar als levende Wildersuitsprakengenerator door het leven te gaan is hij de grote verliezer.

Ik zie nu dat de stekker er helemaal niet uit is getrokken maar dat Wilders zegt dat de stekker er is uitgetrokken, dat zijn natuurlijk wel twee heel verschillende dingen. :D
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 17-06-10 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:47

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:

Het CDA wil best aanschuiven, maar pas nadat PVV en VVD op hoofdlijnen een accoord hebben, en de CDA achterban accoord is. Dat is niet "de stekker eruit trekken". Als Wilders en Rutte eruit komen, en een gedegen plan aan het CDA kunnen voorleggen, en de achterban is accoord, dan zal het CDA gerust meedoen. Als ze dan na een maand zich terugtrekken is dat de stekker eruit trekken :D

Volg de pers maar de komende dagen en dan zul je zien wie er de schuld gaat krijgen. CDA.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:50

sarabande schreef:
een andere is is regeren mat de PVV acceptabel

Waar is je bron voor hetgeen je hier beweert? Want ik zeg dat je dit er zelf maar bij verzonnen hebt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:51

Maar is de CDA niet al de hele tijd de 'schuldige'? Na zoveel jaar JP Balkenende met zo veel ontevredenheid en tig gevallen kabinetten, hem alsnog als lijsttrekker kiezen? Zoveel stemmen verliezen, Balkenende die direct op stapt en de vierde partij worden. Imo kunnen ze niet veel meer doen dan hun wonden likken en dat is misschien wel het gemakkelijkste in de oppositie.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:58

janesmith schreef:

Correctie de realiteit is dat Wilders gezegd heeft: CDA trekt stekker uit rechts kabinet.
Hij doet het dus echt helemaal zelf.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:01

Een uitspraak van Wilders is geen feit. :+

Dat Rutte een uiterst bedreven politicus is staat buiten kijf. Niet dat ik op dit moment de VVD toegenegen ben want ik vind dat ze sociaal gezien vergeleken met 20 jaar geleden wel heel akelig naar Repuklikeins Amerika zijn getrokken (waar ze volgens mij ook een deel van hun geslaagde campagnetechnieken van hebben overgenomen - je wint de kiezer niet op grond van je beleidsvoornemens, maar op grond van beelden die je hem inprent en van emoties die je bij hem losmaakt. Ik vind dat gevaarlijk want emoties kunnen een eigen leven gaan leiden.)

Je kan Rutte en de VVD veel verwijten maar niet dat ze het politieke spel, en dan ook nog het spel om de kiezer, niet begrepen hebben.

Wilders is een verhaal apart, hij kan op het moment dat hij niet in een coalitie komt maar beter de underdogpositie zo goed mogelijk uitspelen. En dat zal hij ook wel met verve doen.

Een aantal posts geleden schreef Karl66 dat de SP veel populariteit verloren heeft doordat nooit is duidelijk geworden of ze hun plaats in de coalitie nou zelf verspeeld hebben of dat hun die plek nooit is gegund.
Dat is erg lomp van de SP, heb ik altijd gevonden, want daardoor ontstond er een soort vacuum rond deze partij. Hadden ze heel duidelijk gemaakt dat het of een principiele kwestie was of juist een buitensluiten van de andere partijen, dan had ze dat meer opgeleverd dan nu.

Een fout die je van Wilders dan weer niet verwacht.

Ik las nog een heleboel over Nazis en wetenschap en ik weet dat de discussie inmiddels verder is gegaan en dat dit eigenlijk een apart topic behoeft, maar ik wil jullie deze link niet onthouden:
http://www.theforbiddenknowledge.com/ha ... erclip.htm

Er is nog veel meer over te vinden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:33

janesmith schreef:
sarabande schreef:
een andere is is regeren mat de PVV acceptabel

Waar is je bron voor hetgeen je hier beweert? Want ik zeg dat je dit er zelf maar bij verzonnen hebt.

Ik begrijp dat het je niet aanstaat, maar dat is toch echt door CDA prominenten gezegd.
Net zoals de SP stemmen verloor door het vertrek van Marijnissen, verloor het CDA voornamelijk veel stemmen van mensen die Balkenende echt zat waren.

Daar heeft het bestuur van geleerd en vraagt nu eerst de achterban wat ze van zulke belangrijke beslissingen vinden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:05

Ik vind Wilders net een verwend klein kind die zijn zin niet krijgt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:18

yarrah schreef:
Ik vind Wilders net een verwend klein kind die zijn zin niet krijgt.

Zo heeft hij altijd gereageerd, het duidelijkst toen hij de rechtszaal uitkwam in het voorjaar en op de rechter en iedereen die zijn zin niet deed begon te spuwen.

Ergens in de laatste dagen voor de verkiezingen is er een sleutel bij hem omgedraaid die de modus, vriendelijk zijn, ingesteld heeft.

Die is nu bijna terug gedraaid

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:45

het CDA wil niet om de tafel voor onderhandelingen met de PVV en VVD ,,dan kan je moeilijk de schuld in de schoenen van de pvv schuiven.
PVV word aan de kant gezet (waar ik me kapot aan erger)en dan is de PVV een soort van martelaar want ik denk niet dat de kiezers dit erg leuk gaan vinden

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:53

Niet meer dan normaal dat CDA het afhoudt.. Zou heel raar opkijken als het CDA akkoord gaat, lijkt me onwaarschijnlijk.. Zo wel, dan is het CDA een compleet ongeloofwaardige partij in mijn ogen... En zal dan een groot deel van achterban kwijtraken..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:05

Moniek schreef:
het CDA wil niet om de tafel voor onderhandelingen met de PVV en VVD ,,dan kan je moeilijk de schuld in de schoenen van de pvv schuiven.
PVV word aan de kant gezet (waar ik me kapot aan erger)en dan is de PVV een soort van martelaar want ik denk niet dat de kiezers dit erg leuk gaan vinden

De PVV heeft anderen niet nodig om buitenspel te staan, dat kunnen ze op eigen kracht ook heel goed.
De meerderheid van de kiezers zal er niet wakker van liggen denk ik. Op dit moment zijn er echt andere prioriteiten, zoals hoe onze multiculturele knuffelvoetbalploeg het gaat doen. :+

Ik vrees voor je dat de keus in ons politieke systeem als volgt is: Je kiest voor het martelaarschap of gaat ten onder in een coalitieregering.

Het valt niet mee met die democratie, dat zie je in dit bokttopic van 130 pagina's. Churchill zei het al "democratie is de ergste regeringsvorm, met uitzondering van alle andere die men uitgeprobeerd heeft".

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:06

Moniek schreef:

Nee dat is niet juist, het CDA wil dat de VVD en de PVV eerst over de grote verschillen in hun beider programma's overeenstemming bereiken en het CDA wordt geconfronteerd met een morrende achterban die het er niet mee eens is dat ze in een regering met de PVV stappen

Beide redenen zijn vrij plausibel gezien het grote verlies van het CDA moet die echt wel voorzichtig met degenen die hen trouw gebleven zijn omgaan

Het is typisch PVV om dat allemaal als PVV pesten te zien.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:20

randalinpony schreef:
Dat Rutte een uiterst bedreven politicus is staat buiten kijf. Niet dat ik op dit moment de VVD toegenegen ben want ik vind dat ze sociaal gezien vergeleken met 20 jaar geleden wel heel akelig naar Repuklikeins Amerika zijn getrokken (waar ze volgens mij ook een deel van hun geslaagde campagnetechnieken van hebben overgenomen - je wint de kiezer niet op grond van je beleidsvoornemens, maar op grond van beelden die je hem inprent en van emoties die je bij hem losmaakt. Ik vind dat gevaarlijk want emoties kunnen een eigen leven gaan leiden.)

Ik ben bang dat dit soort campagnetechnieken steeds verder zullen doordringen. Ik denk echt niet dat andere partijen nu meteen weer dezelfde fouten gaan maken. Ook tegen underdog spelen, herhaaldelijk roepen van uitdagende oneliners, andere mensen voortdurend interrumperen, enz. bestaan effectieve gesprekstechnieken. Als Dr. Phil erbij was geweest hadden de debatten er wel anders uitgezien voor Wilders. :+
Maar het wordt allemaal wel erg onecht natuurlijk.

Operation paperclip is inderdaad een bizar hoofdstuk uit de naoorlogse geschiedenis en toont mooi aan hoezeer het om eigenbelang gaat.

Om op nog een oud onderwerp terug te komen, ik moest hier wel om lachen:

Umberto Tan als staatssecretaris