Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:20

BigOne schreef:
Reactie yesilgoz op het verslag , ze haalt toch wel wat bakzeil, zo blij met het pluche ;
De VVD beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn",

Zou Rob Jetten hetzelfde besef hebben over JA21? En gaat Jesse Klaver het landsbelang boven zijn trots willen zetten en bereid zijn om eventueel gedoog steun toe te zeggen?

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:41

Ik vond dat idee van Lideweij niet eens zo gek om per onderwerp een meerderheid te vinden. Waarom zou je tegen een voorstel stemmen als dat in lijn is met je visie? Dan zou het niet uit moeten maken of je wel of niet in het kabinet zit lijkt me.

Las alleen dat GL en JA21 niet structureel ofzo wilde gedogen maar ik weet niet wat ze daarmee bedoelen. Per onderwerp en voorstel lijkt me gewoon logisch om te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:50

Gnome schreef:
Ik vond dat idee van Lideweij niet eens zo gek om per onderwerp een meerderheid te vinden. Waarom zou je tegen een voorstel stemmen als dat in lijn is met je visie? Dan zou het niet uit moeten maken of je wel of niet in het kabinet zit lijkt me.

Las alleen dat GL en JA21 niet structureel ofzo wilde gedogen maar ik weet niet wat ze daarmee bedoelen. Per onderwerp en voorstel lijkt me gewoon logisch om te doen.

Het maakt in zoverre uit dat je als kabinet je je aan afspraken houdt die je onderling hebt gemaakt.
Ook als het eigenlijk iets is wat waar je voor die afspraak anders over dacht.
In principe is afspraak, afspraak en geen dagkoers.

Als je per onderwerp een meerderheid gaat vinden krijg je geen geheel.
Zaken staan vaak niet los van elkaar, dingen hebben raakvlakken op meerdere thema''s. Geld maar een keer uitgegeven kan worden.

PVDA/GL en JA21 hebben gelijk. Als je alleen erbij wordt gehaald als het uitkomt zou ik ook een zekere afstand houden.
Dan ben je ineens wel goed genoeg maar om mee te regeren niet.

De steun van PVDA/GL is ook hard nodig in de eerste Kamer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 23:00

Als je steun wil van bijvoorbeeld GL/PvdA voor uitbreiding defensie, dan zal je wel ook overeenstemming moeten vinden over de financiering van dan die uitbreiding. VVD wil dat via de Zorg en GL/PvdA juist niet.

Dat idee van Lidewij de Vos is niet nieuw. Maar per onderdeel steun zoeken is lastig als je financiering moet regelen per onderdeel. En je moet ook nog eens een meerderheid hebben in de Eerste Kamer. Dat is er niet met JA21 en FvD.... en de leegloop bij BBB.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 04:13

Helder. Dank beide voor de uitleg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:46

journee schreef:
BigOne schreef:
Reactie yesilgoz op het verslag , ze haalt toch wel wat bakzeil, zo blij met het pluche ;
De VVD beseft dat op sommige onderwerpen een vorm van parlementaire samenwerking met ook GroenLinks-PvdA nodig kan zijn",

Zou Rob Jetten hetzelfde besef hebben over JA21? En gaat Jesse Klaver het landsbelang boven zijn trots willen zetten en bereid zijn om eventueel gedoog steun toe te zeggen?

Dat denk ik wel.

Ik vind het vooral ironisch dat Yesilgoz van de daken scnreeuwt niet met GL/PvdA in een kabinet te willen zitten, maar in een minderheidskabinet toch afhankelijk is van hun steun :').

Dan had je gewoon beter om de tafel kunnen gaan zitten en een meerderheidskabinet vormen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:20

Dan had ze te veel in moeten leveren en nu is er meer ruimte om de ministersposten te eisen die je graag wilt.
Yesilgoz zal ongetwijfeld asiel en veiligheid en/of financiën willen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:24

BigOne schreef:
Dan had ze te veel in moeten leveren en nu is er meer ruimte om de ministersposten te eisen die je graag wilt.
Yesilgoz zal ongetwijfeld asiel en veiligheid en/of financiën willen.

Weet je niet. Het is een afweging, nu moeten ze voor iedere poep en scheet onerhandelen en hopen dat er meegegaan wordt, waarbij je met een regeerakkoord veel stabieler de regeerperiode in gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:28

Electra63 schreef:
VVD stond op 14 zetels ongeveer in de peilingen, tot Yesilgoz GL/PvdA uitstoot, toen ging de VVD ineens stijgen.

Nederland en Europa gaan steeds meer naar extreem-rechts. Deels door de invloed van de media en idioten als Trumph. Schijnbaar vindt een deel van Nederland dit niet gevaarlijk.

Het zijn moeilijke tijden waar de politiek ingrijpende beslissingen moet nemen.
Ik verwacht niet dat het nieuwe (minderheidskabinet) de rit uitzit.
Afhankelijk van de peilingen en de situatie, zou Yesilgoz straks weer op een leugen het kabinet kunnen laten klappen.
Waarschijnlijk betalen D66 en GL/PvdA straks de rekening.

Europa laat de sluizen van buitenlandse beinvloeding doormiddel van sociale media ook maar wagenwijd open staan. Amerikaanse techbedrijven waarvan de ceo'smde republikeinse partij hebben gestemd hebnen zowat vrij spel.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:51

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
VVD stond op 14 zetels ongeveer in de peilingen, tot Yesilgoz GL/PvdA uitstoot, toen ging de VVD ineens stijgen.

Nederland en Europa gaan steeds meer naar extreem-rechts. Deels door de invloed van de media en idioten als Trumph. Schijnbaar vindt een deel van Nederland dit niet gevaarlijk.

Het zijn moeilijke tijden waar de politiek ingrijpende beslissingen moet nemen.
Ik verwacht niet dat het nieuwe (minderheidskabinet) de rit uitzit.
Afhankelijk van de peilingen en de situatie, zou Yesilgoz straks weer op een leugen het kabinet kunnen laten klappen.
Waarschijnlijk betalen D66 en GL/PvdA straks de rekening.

Europa laat de sluizen van buitenlandse beinvloeding doormiddel van sociale media ook maar wagenwijd open staan. Amerikaanse techbedrijven waarvan de ceo'smde republikeinse partij hebben gestemd hebnen zowat vrij spel.

Klopt helemaal. En waar maakt Nederland zich druk om? Asiel en migratie. D66 is alvast een partij die dit wél heel scherp op haar vizier heeft, én kundige personen in huis heeft. Alleen al daarom hoop ik dat het kabinet snel aan de slag kan, en dat we ook bij de EU weer gaan meedoen met het vormen van beleid en een Europese sterke digitale infrastructuur.

De afgelopen coalitie heeft zoveel stilstand veroorzaakt op zoveel vlakken... het is zo ontzettend zonde :(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:14

Dat ‘de beste stuurlui’ maar gauw weer aan wal komen te staan…

Ik denk dat onze enige kans als Europa is om echt nu onderling samen te gaan werken, onze identiteit hoog te houden want daarin zit onze waarde. Meegaan met agressors is imo niet de juiste reactie.
Ik vind terugvechten (defensie opbouw met al die drones nu) ook niet verstandig. .
Dan maar af en toe de andere wang ook bijdraaien.
Anders reageren dan de aanvaller verwacht.
Uiteindelijk zal het goede overwinnen.
Willen we niet allemaal het beste voor onze naasten en onszelf? Zou vrede van binnenuit kunnen terugkomen?

Dus als wij rustig en stabiel blijven als Europa en zorgen dat dit een voorbeeld blijft van hoe het ook kan.. lijkt me dat gewoon beter dan al onze energie (geld) te steken in het terugvechten tegen landen die we op dat vlak toch niet echt kunnen raken denk ik.
We verzwakken onszelf er alleen maar mee en laten de leiding over aan de agressors.

De USA heb ik geen goed woord voor over, waren de blanken daar maar nooit aan land gegaan, is niks goeds van gekomen. De grootste idioot staat bovenop de berg te schreeuwen.
Nee liever geen partner (NAVO) dan een onbetrouwbare partner.

Bovenstaande is een mindset die ik probeer vast te houden.. maar eigenlijk maak ik me erg zorgen.
Waarom moet iets wat goed is, weer stuk gaan.
Zou het huidige Europa over x aantal jaar in de boeken staan als iets dat ooit was, en in de vergetelheid raken, en dat ze over nog meer jaren opgravingen doen en overal plastic spullen vinden met ‘made in China’ erop?

Waarom blijven we de hele tijd zo naïef op het gebied van software en clouddiensten?
Hoe lang zijn we nu al bezig een koers te kiezen, hoe langer dat duurt, hoe groter de achterstand en hoe wilder de zee.

Ik zie soms niet meer hoe het nog goed kan komen allemaal. Einde van de groei = begin van het bewuster delen. En dat is moeilijk, zo blijkt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:37

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:43

Gnome schreef:
Waarom zeg je dan dat ik scheel ben als je het zelf ook niet ziet?

Omdat het aantal zetels en leden wel gewoon daalt. Niet zo drastisch dat je het een afstraffing kunt noemen, maar desondanks daalt het wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:00

Shadow0 schreef:
Gnome schreef:
Waarom zeg je dan dat ik scheel ben als je het zelf ook niet ziet?

Omdat het aantal zetels en leden wel gewoon daalt. Niet zo drastisch dat je het een afstraffing kunt noemen, maar desondanks daalt het wel.

Dat ben ik met je eens maar het is dus geen afstraffing. Die zien we beiden niet dus de volgende keer kun je ook normaal reageren of gewoon niet. Merci.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:00

journee schreef:
Voorlopig lijkt de enige mogelijkheid een minderheidskabinet van drie partijen. Maar steun vanuit oppositiepartijen lijkt (op zijn zachtst gezegd) niet vanzelfsprekend. Ik vraag me oprecht af of hier enige toekomst in zit?

https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10589505/minderheidscoalitie-in-beeld-nieuwe-politieke-cultuur-noodzakelijk

https://www.nu.nl/formatie/6378759/formatie-nu-door-in-minst-slechte-variant-ik-hemel-deze-combinatie-niet-op.html

Voelt voor mij ook echt kansloos maargoed we wachten het maar af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:04

journee schreef:
Voorlopig lijkt de enige mogelijkheid een minderheidskabinet van drie partijen. Maar steun vanuit oppositiepartijen lijkt (op zijn zachtst gezegd) niet vanzelfsprekend. Ik vraag me oprecht af of hier enige toekomst in zit?

https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politiek/10589505/minderheidscoalitie-in-beeld-nieuwe-politieke-cultuur-noodzakelijk

https://www.nu.nl/formatie/6378759/formatie-nu-door-in-minst-slechte-variant-ik-hemel-deze-combinatie-niet-op.html

Ja, dat is inderdaad de enige optie wanneer de VVD zo enorm vasthoudt aan haar uitsluitingen. Het wordt er niet makkelijker op, en het zal ook zeker niet makkelijk worden steun te vinden voor gewenst beleid.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:12

Ik vraag me af hoe de onderhandelingen nu gaan verlopen. Gaat de VVD net zo dwars zijn en willen ze dat D66 en CDA het bijna volledige VVD beleid gaan uitvoeren of is de VVD wel bereid om concessies te doen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:23

Gnome schreef:
journee schreef:

Voelt voor mij ook echt kansloos maargoed we wachten het maar af.

Het is de minst slechte optie voor nu van alle poedersuiker opties die er zijn. We gaan het zien. Thank you VVD.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:25

Loretta schreef:
Ik vraag me af hoe de onderhandelingen nu gaan verlopen. Gaat de VVD net zo dwars zijn en willen ze dat D66 en CDA het bijna volledige VVD beleid gaan uitvoeren of is de VVD wel bereid om concessies te doen?

Goede vraag. Ze hebben tot nu toe de constructiviteit van een blok beton. Ik zag op insta nog deze analyse van Splinter Chabot, aan tafel bij Eva: https://www.instagram.com/reel/DSBCPqGj ... BiNWFlZA== . Helemaal mee eens, spijker op zijn kop (haha, splinter, spijker)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:31

Ik blijf erbij dat ik snap dat VVD zich aan z'n verkiezingsbelofte houdt. Dat werd ze hier notabene ook nog van eerdere keren verweten.. Dat ze dat toch nooit deden.

VVD moet zich dus alleen aan hun belofte houden als dat in het straatje van sommige past, anders moeten ze juist vooral geen ruggengraat hebben.

Ik snap het hé dat iedereen liever een meerderheidskabinet had gezien, ik ook, maar niet met links erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:39

Gnome schreef:
Dat ben ik met je eens maar het is dus geen afstraffing. Die zien we beiden niet dus de volgende keer kun je ook normaal reageren of gewoon niet. Merci.

Het gaat mij dus om het inhoudelijke gedrag van de VVD. Dat doet ons land flink schade. Nogmaals: dit is geen 'Wie Is De Mol' waar je wint als je doel het beste voor het lapje houdt, dit is ons land. Geen spel, de schade is echt. Hou op met die stomme semantische spelletjes, de VVD doet ons land schade.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:40

Ik snap nog steeds die grote weerstand naar links niet... Ik ben zelf niet heel links, eerder centrum, maar ik kan niks verzinnen wat links wil dat echt zo vreselijk zou zijn voor Nederland?

Eigenlijk niemand die rechts stemt kan dat echt goed uitleggen, het komt allemaal neer op 'de grenzen moeten dicht'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:42

Als D66 dat ook doet zal JA21 zeker niet aansluiten.
Waarbij ik D66 ook volledig begrijp.
Meer nog dan de VVD.

Probleem met verkiezingsbeloftes is dat ze samenwerking in de weg staan en er uiteindelijk toch een land geregeerd moet worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:51

_San87_ schreef:
Ik snap nog steeds die grote weerstand naar links niet... Ik ben zelf niet heel links, eerder centrum, maar ik kan niks verzinnen wat links wil dat echt zo vreselijk zou zijn voor Nederland?

Eigenlijk niemand die rechts stemt kan dat echt goed uitleggen, het komt allemaal neer op 'de grenzen moeten dicht'.

Dit dus. Wat ik nog steeds echt onbegrijpelijk vind is dat men veel meer openstaat voor samenwerking met radicale partijen, die allerlei antidemocratische en antirechtstatelijke dingen willen, soms puntje bij paaltje gewoon zwaar racistisch zijn, maar niet met partijen die misschien inhoudelijk wat verder van ze af staan, maar gewoon keurig binnen de lijntjes van de rechtstaat kleuren. Met professionele politici, en een keurige staat van dienst.

Het is ook een stukje verwachtingsmanagement. MEnsen denken dat partijen 1 op 1 hun verkiezingsbeloftes kunnen inwisselen. Dat is gewoon echt niet zo. En dan zijn mensen zwaar teleurgesteld als dat niet lukt. Gnome, ik denk dat jij heel goed verwoord wat veel mensen denken. Achterban pleasen belangrijker dan samenwerken.

Yesilgoz heeft echt ontzettend veel schade toegebracht aan Nederland. Is het niet tijd voor een functie elders? Hoe staat de rest van de partij eigenlijk in deze koers, ik kan me niet voorstellen dat het intern ook niet rommelt daar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:06

Gisteren bij Pauw en de Wit was Henk Kamp te gast.
Die had als zo mooi een berekening, 120 zetels voor Centrum-rechts.
Alsof het verschil tussen Centrum en Rechts verwaarloosbaar zou zijn.

Grapperhaus stelde de vraag of je de exteem-rechtse PVV en FVD er wel bij op moest tellen.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 09-12-25 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt