Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 00:07

nps schreef:
Volgens mij hebben we allang uitgelegd wat radicaal is en wat niet, en VVD heeft het laagste zetelaantal sinds 1971 (!!!) en dit is het slechtste moment ooit om ineens wel principes te hebben. Het is echt een dikke middelvinger naar het landsbelang.

GLPvdA is samengevoegd en ze hebben nóg minder zetels dan toen het nog twee partijen waren én ze zijn 5 gezakt ten opzichte van vorige verkiezingen(!!!). Wat geeft hun nu ineens meer rechten om in de coalitie te mogen?

Ik vind het geen middelvinger naar het landsbelang maar opkomen voor het landsbelang. Dat is net hoe je ernaar kijkt natuurlijk en geen feit.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 00:34

nps schreef:
journee schreef:

Ik deel hem nog maar eens, VVD heeft op 87% en CDA op 60% overeenkomst met JA21.

https://www.hartvannederland.nl/politiek/verkiezingen/artikelen/stemwijzer-lijsttrekkers-reacties-verkiezingen-2025

Als D66 er met VVD uit kan komen, waarom dan niet met JA21? VVD heeft maar weinig overeenkomst met Gl/PvdA, maar waarom verwacht je wel dat VVD heel veel wil inleveren om een coalitie te vormen met Gl/PvdA, maar gebruikt je dat als excuus waarom D66 er niet uit zou kunnen komen met JA21? Dat is toch gewoon met twee maten meten?

Ik zeg het nog maar eens, omdat Ja21 écht een stuk radicaler is dan VVD. VVD was van oudsher geen radicale partij is, maar een coalitiepartner met wie viel samen te werken. Oók met links. Waarom kan dat nu niet meer? Je zet weer iets vrij radicaals op hetzelfde niveau als iets degelijks. Maar misschien heb ik nig de VVD zoals ie ooit was in mijn hoofd. Degelijk.

VVD en GL/PvdA liggen alsnog dichter bij elkaar als D66 / Ja21. En D66 is aan zet, dus de VVD heeft daarin te volgen en moet dus gewoon aan tafel.

@gnome, ze hoeven niet eens in een kabinet, maar moeten in ieder geval wél proberen en een beetje constructief zijn. Praten.

Volgens mij hebben VVD en GL-PvdA de afgelopen week samen met de verkenner gesproken? En partijen moeten helemaal niet met elkaar om de tafel als ze dat niet willen, dat is nog altijd op vrijwillige basis, hoe graag jij dat misschien ook anders zou zien.

Waarop baseer jij overigens dat VVD en Gl/PvdA dichter bij elkaar liggen dan D66 en Ja21?

Partij vergelijkers:

https://groenlinkspvda.nl/partijvergelijker/vvd/

https://d66.nl/kieswijzer/d66-ja21/

Hoewel de VVD eerder wel in een coalitie met PvdA heeft gezeten, trok ook Rutte de grens bij een coalitie met GroenLinks en PvdA. Die combinatie is dus echt niet zo vanzelfsprekend. Zo flexibel is de ruggengraat van de VVD in het verleden dus ook niet geweest.

https://nos.nl/collectie/13861/artikel/2383597-rutte-wil-niet-met-pvda-en-groenlinks-geen-licht-tussen-mij-en-hoekstra

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 00:49

nps schreef:
Volgens mij hebben we allang uitgelegd wat radicaal is en wat niet, en VVD heeft het laagste zetelaantal sinds 1971 (!!!) en dit is het slechtste moment ooit om ineens wel principes te hebben. Het is echt een dikke middelvinger naar het landsbelang.

Volgens mij hebben zowel D66 als CDA hun kiezers beloofd dat ze willen samenwerken in het landsbelang. VVD en JA21 lijken hiervoor open te staan. Leg mij uit waarom deze partijen nog niet in het landsbelang samen aan tafel zitten? Dat D66 de voorkeur heeft voor een coalitie over links kan ik begrijpen, maar dat is niet noodzakelijkerwijs in het landsbelang, maar waarschijnlijk vooral in het belang van D66.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 01:05

De rechtse meerderheid heeft zoveel moeite met het asielbeleid.
Blijkt de overlast rondom AZC's best mee te vallen volgens een onderzoek.

https://chrisklomp.nl/

Misschien kunnen de partijen zich beter richten op de echte problemen van Nederland.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 01:09

Electra63 schreef:

Misschien kunnen de partijen zich beter richten op de echte problemen van Nederland.

De linkse kant heeft erg veel moeite met de stikstof “crisis”. Dat blijkt ook best mee te vallen maar daarvoor zit het land op slot en moeten er miljarden in klimaat geïnvesteerd worden.

Zij kunnen zich inderdaad ook beter op de echte problemen richten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 01:13

Jildau schreef:
Electra63 schreef:

De linkse kant heeft erg veel moeite met de stikstof “crisis”. Dat blijkt ook best mee te vallen maar daarvoor zit het land op slot en moeten er miljarden in klimaat geïnvesteerd worden.

Zij kunnen zich inderdaad ook beter op de echte problemen richten.

Waaruit blijkt de stikstofcrisis mee te vallen ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:19

Jildau schreef:
Ik vind juist dat links kinderachtig doet nu. Steeds zeggen dat VVD geen winnaar was deze verkiezingen, GLPvdA is veel meer gezakt he? Wel PVV en FvD uitsluiten, dat is allemaal top maar als de VVD een partij uitsluit dan is het ineens kinderachtig en door en door slecht…

Rechtse partijen radicaal noemen en GLPvdA een “degelijke partij”. Lijkt me een mening want ik vind GL alles behalve een degelijke partij.

Links kan het gewoon niet hebben dat de VVD deze positie heeft nu omdat ze toch weer 22 zetels gekregen hebben. Dat is dan heel erg jammer maar het is hun goed recht om niet met elke partij in zee te willen gaan. Moeten ze dan maar hun principes en de dingen waar zij voor staan allemaal aan de kant gooien omdat een aantal linkse stemmers zo pro GLPvdA zijn? Belofte verbreken tegenover hun kiezers? Nee dat moeten ze zeker niet.

Precies dit :j

Electra, in het nieuwe rapport over stikstof blijkt dat. Ben even kwijt wie die gemaakt heeft.

Overigens geloof ik niks van dat stikstof verhaal, komt nu weer een hele nieuwe woonwijk pal naast de Hoge Veluwe te liggen wat eerder sportvelden waren. Alsof dat goed is voor de natuur..

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:29

Nou fijn dat er geen klimaatprobleem is omdat er huizen gebouwde worden waar eerst een sportveld is.

Mijn Syrische buurman werkt dus er is geen asielprobleem. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:35

Ik vond dit wel bijzonder.. een dorp dat waarschijnlijk over tien jaar weg moet zijn omdat de industrie uit moet breiden

https://www.nu.nl/binnenland/6375636/do ... strie.html

Ben benieuwd waar ze die mensen gaan huisvesten, met een beetje mazzel worden ze gunstig uitgekocht, maar of dat altijd zo is als de gemeente iets wil hebben?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:35

MarlindeRooz schreef:
Nou fijn dat er geen klimaatprobleem is omdat er huizen gebouwde worden waar eerst een sportveld is.

Mijn Syrische buurman werkt dus er is geen asielprobleem. :)

Dat is volgens mij helemaal niet wat Elisa zegt en bedoeld.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:39

Cer schreef:
Ik vond dit wel bijzonder.. een dorp dat waarschijnlijk over tien jaar weg moet zijn omdat de industrie uit moet breiden

Ben benieuwd waar ze die mensen gaan huisvesten, met een beetje mazzel worden ze gunstig uitgekocht, maar of dat altijd zo is als de gemeente iets wil hebben?

Ik moest gelijk denken aan die filmpjes van Partij tegen de burger, waarin ze grapjes maken over het opofferen van dorpen of steden maar nooit gedacht dat ze dat echt zouden doen. Blijkbaar is het al heel lang een discussie. Je zou er maar wonen ja.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:41

Het kabinet Rutte-II, dat uit VVD en PvdA bestond, is het enige kabinet-Rutte geweest dat niet is geklapt. Het is ook het langstzittende kabinet geweest sinds WOII volgens Wikipedia.
VVD kan echt wel met links samenwerkem. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:49

Het is ook niet het PvdA deel in GL/PvdA dat het probleem is, me dunkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:51

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:52

_San87_ schreef:
Het is ook niet het PvdA deel in GL/PvdA dat het probleem is, me dunkt.

Nee inderdaad. Dit heb ik al tig keer gezegd in dit topic maar dat wordt niet gelezen. Elke keer komen met “ja maar ze konden eerder wel met PvdA samenwerken”. Dat klopt, maar niet met GL. Mark Rutte wilde ook niet met GL in een coalitie.

Denk dat een aantal hier nog niet op de hoogte zijn dat die partijen zijn samengevoegd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:53

Cer schreef:

Is goed voor de natuur en het klimaat. :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:01

Nou ja dat ligt er helemaal aan wat de uitstoot is van dat nieuwe gebied, en waar de oude bewoners heen gaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:15

Cer schreef:
Ik vond wel iets over een resort, nog niet over een woonwijk..
Is de hele Hoge Veluwe natura2000 ?

https://edesevos.nl/inwoners-hoenderloo ... ge-veluwe/

Dit is in het park zelf...lijkt mij ook totaal niet wenselijk.

De Veluwe is het grootste landelijke natura 2000 gebied.

https://www.atlasvanede.nl/thema-s/dorp ... e-woonwijk
Dit is de nieuwe woonwijk die pal tegen de Hoge Veluwe aan komt te liggen.

Klopt Gnome, maar Marlinde maakt er een gewoonte van om zaken te verdraaien. Ik ga daar dus maar gewoon niet meer op in. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:16

Nee ik ben het zat dat jij constant misinformatie verspreidt in een toon alsof het de waarheid is.

Jij gelooft niet dat er een stikstofprobleem is. Dat is toch bizar. Dan weet jij het beter dan alle wetenschappers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:18

Cer schreef:

Heel bijzonder..450 hectare voor energiestations, dat is dus een direct gevolg van overstappen op meer stroom/ energie etc. Ik vraag me dan ook af of dit bij een dorp gaat blijven of dat er meer 450 hectare grond nodig gaat zijn voor energie stations.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:19

MarlindeRooz schreef:
Nee ik ben het zat dat jij constant misinformatie verspreidt in een toon alsof het de waarheid is.

Jij gelooft niet dat er een stikstofprobleem is. Dat is toch bizar. Dan weet jij het beter dan alle wetenschappers.

Ik heb al vaker uitgelegd waarom het op mij niet geloofwaardig over komt..ik heb recht op mijn eigen mening. Net als jij, als het je niet aanstaat dan zou ik je willen aanraden om te gaan leren andersmans mening te leren respecteren. Geeft je een veel plezieriger leven. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:20

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik heb al vaker uitgelegd waarom het op mij niet geloofwaardig over komt..ik heb recht op mijn eigen mening. Net als jij, als het je niet aanstaat dan zou ik je willen aanraden om te gaan leren andersmans mening te leren respecteren. Geeft je een veel plezieriger leven. :)

Ik heb een bijzonder plezierig leven. Ik heb alleen een hekel aan dat mensen foutieve informatie brengen als feiten. Iets wat jij erg vaak doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:22

Grappig dan dat ik mijn mening steeds weet te onderbouwen met bronnen en jij niet..

En nu houdt ik er over op, als je door gaat ga je gewoon op de Foei lijst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:24

Elisa2 schreef:
Grappig dan dat ik mijn mening steeds weet te onderbouwen met bronnen en jij niet..

En nu houdt ik er over op, als je door gaat ga je gewoon op de Foei lijst.

Lees jij dezelfde berichten als ik? :=

AI als bron. Geloof ik direct.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:43

Elisa geeft volgens mij op gewoon hele nette manieren aan dat ze ergens anders over denkt. Ook duidelijk vanuit HAAR perspectief dus niet als een feit. Zou fijn zijn als dat gerespecteerd kan worden.

Je verdraaide in dit geval zelf haar woorden wat het nog minder netjes maakt.