17 september 2025/Meer/België
Wolf valt schaap aan op 40 meter van woning in Meer: "Ik voel me niet meer veilig in mijn eigen tuin"
In Meer is een schaap aangevallen door een wolf. Het dier raakte zwaargewond en moest worden ingeslapen. De eigenares voelt zich niet meer veilig in haar eigen tuin en vraagt mensen om alert te zijn en dieren zeker 's nachts op te hokken. Het Wolf Fencing Team is een veiliger hekken komen plaatsen om de overige schapen in de weide te beschermen.
Maandagochtend vroeg kreeg Evy Rombouts uit Meer de schrik van haar leven. "Toen wij met de hond een wandeling maakten rond onze schapenweide, zag mijn man plots stukken huid op de grond liggen", zegt Evy zwaar geëmotioneerd.
Zwaar toegetakeld, laten inslapen
"Hij is dan in de weide op zoek gegaan naar onze schapen en zag 1 schaap staan, Jane. Ze was zwaar toegetakeld. Het vel op haar onderrug was helemaal weg, ze was als het ware gevild en ze was daar ook gebeten. Ook in de nek en buik had ze beten, haar ingewanden waren zichtbaar."
"De andere schapen waren het hokje ingevlucht. Jane was nog wel in leven, we hebben geprobeerd om haar naar het hokje te krijgen, waar ze beschut stond tegen de regen en wind."
"We hebben meteen de dierenarts gebeld, maar die heeft beslist dat Jane niet meer te redden was, we hebben haar dan moeten laten inslapen."
Onveiligheidsgevoel
"Die wolf heeft ons schaap aangevallen op 40 meter van ons huis, dat is heel dichtbij. Ik voel mij sindsdien niet meer veilig in mijn eigen tuin."
"We weten dat de wolf hier rondzwerft, maar we hadden nooit verwacht dat die onze schapen zou aanvallen. Ik vind het belangrijk dat mensen alert zijn en niet denken dat het hen niet kan overkomen. De wolf komt langs op plekken en momenten dat je het niet verwacht."
Veiligheidsmaatregelen
"Hok de dieren zeker 's nachts op en zorg dat ze ook overdag in een veilige omgeving staan", waarschuwt Evy. "Het Wolf Fencing Team is vandaag een noodomheining komen plaatsen. Die omheining is voldoende hoog zodat de wolf er normaal gezien niet over zal springen. Er staat ook elektriciteit op om de overige schapen in de weide te beschermen", zegt ze maar ten dele gerustgesteld.
Gevaarlijk voor mensen?
Koen Van Muylem van het Instituut Natuur- en Bosonderzoek meldde eerder nog dat wolven niet gevaarlijk zijn voor de mens. "We begrijpen dat die ongerustheid er is, maar er is in de recente geschiedenis nog geen enkele wolvenaanval op mensen gemeld. Zelfs niet in Duitsland, waar intussen al 2.000 wolven leven."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/17 ... n-meer-is/