Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:03

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2556904-dode-bij ... erreurdaad

Weer een in Frankrijk.

Verder weet ik niet zo goed hoe ik op deze complottheorieën moet reageren dus dat laat ik dan maar even.

Dit is een Algerijn..Dat heeft te maken met de geschiedenis van Fr en Algerije. Niets met de Duitse verkiezingen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:04

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:06

Die daders in Duitsland zijn volgens mij getriggerd door de opkomst van de AFD, met bijbehorende leuzen. Een complot gaat mij nog iets te ver.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:11

Twee aanslagen door messteken in Januari. Eén betrof uitgeprocedeerde asielzoeker die moest worden uitgezet. De ander was een Afgaan die eerder bekend was bij justitie vanwege geweldsmisdrijven.

https://nos.nl/l/2553526

Aanslag februari Berlijn:https://duitslandinstituut.nl/artikel/62333/mesaanval-berlijn-justitie-gaat-uit-van-antisemitisch-motief lijkt antisemitisme een rol te spelen.

München:https://www.ad.nl/buitenland/verdachte-24-vermoedelijke-aanslag-munchen-mocht-in-duitsland-wonen-ondanks-afwijzing-asielaanvraag~a1761af8/ Dit vind ik vooralsnog wel een vreemd verhaal.
Laatst bijgewerkt door journee op 22-02-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:17

Tja, alle daders hadden wel een motief. Maar een geheime dienst gaat natuurlijk juist op deze mensen af, als ze die voor hun eigen doelen willen gebruiken. Dan ga je geen lijntjes uitwerpen naar meneer Jansen die filiaalhouder van een reisbureau is en ook mevrouw de Boer die een kapsalon bestiert staat niet op je lijstje.

Ga ik weer...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:29

mysa schreef:
Tja, alle daders hadden wel een motief. Maar een geheime dienst gaat natuurlijk juist op deze mensen af, als ze die voor hun eigen doelen willen gebruiken. Dan ga je geen lijntjes uitwerpen naar meneer Jansen die filiaalhouder van een reisbureau is en ook mevrouw de Boer die een kapsalon bestiert staat niet op je lijstje.

Ga ik weer...

Bij aanslag in München is nog geen motief bekend. Verder hadden alle daders ook een andere nationaliteit. Dus daar lijkt ook geen lijn in te zitten. Neemt overigens niet weg dat er momenteel wel erg veel aanslagen worden gepleegd. Ik zit nu alleen in dubio of ik nu moeten hopen dat dit na morgen stopt, maar dus mogelijk kans op 'complot' of juist 'blij' moet zijn als er meer aanslag komen en een complot zo minder waarschijnlijk, maar dat is iets wat ik ook niet wenselijk vind. :(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:44

mysa schreef:
Even wat anders: ik heb mezelf nooit als complotdenker beschouwd maar vinden jullie ook niet dat er opeens wel een heleboel aanslagen door moslims/asielzoekers gepleegd worden de afgelopen tijd/dagen? Vorige week in München, gisteren weer in Berlijn, vandaag in Mulhouse. En allemaal opzichtig moslim/vluchteling, met koran en gebedskleed zwaaiend of Allahu Akbar roepend...

Precies mijn gevoel..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:02

Over complottheorieën gesproken. Gisteren hoorde ik dat Rusland, China en VS onder 1 hoedje gaan spelen bij landje-pik. Rusland wil Oekraïne, China wil Taiwan en VS wil Groenland en Gaza.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:19

Waar hoorde je dat? Zullen we het weer bij de feiten houden ajb?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 07:50

Tijdens mijn verjaardag, aan tafel. Inderdaad feiten graag, vandaar dat ik het schaar onder complottheorieën.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:31

Dat vind ik geen complot hoor, dat is gewoon schaken op het wereldtoneel. Bepaald niet de eerste keer. Diplomatie wordt het ook wel genoemd. Waarmee niet gezegd is dat het ook waar is, of uitgesproken is. Maar reken maar dat het bij een aantal betrokkenen ergens in het achterhoofd zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:44

Ik zeg ook niet dat het niet waar is. Want heb er zelf ook aan gedacht, net als het idee om een vredesplan te hebben waarin is opgenomen dat zodra de Russen Oekraïne binnenvallen, dat Oekraïne gelijk lid is van de NAVO en een aanval op een is een aanval op allen ingaat. (Plan Macron). Het feit dat Poetin reageerde alsof hij door een wesp gestoken is, zegt alles dat hij Oekraïne helemaal niet met rust wil laten. Hij heeft gewoon een pauze nodig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:29

dems75 schreef:
Over complottheorieën gesproken. Gisteren hoorde ik dat Rusland, China en VS onder 1 hoedje gaan spelen bij landje-pik. Rusland wil Oekraïne, China wil Taiwan en VS wil Groenland en Gaza.

Dit heb ik enige tijd geleden al voorbij horen komen. Niet specifiek het onder één hoedje spelen, maar meer dat ze de andere kant op gaan kijken als iemand aan landje pik doet... Dat is in mijn ogen ook een belangrijke reden om wel als Europa te zorgen dat de oorlog in Oekraïne tot een halt wordt gebracht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:03

Die Brekelmans begint bij mij steeds meer positief op te vallen. Vandaag haalt hij uit naar Trump, vrijdag was hij degene die Faber aanpakte en donderdag zei hij dat onder zijn ministerie de wens van SGP en BBB over abortus er niet gaat komen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 19:25

Ja, die durft gelukkig nog voor zijn mening uit te komen en volgt niet klakkeloos wat zijn coalitiegenoten denken en willen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:01

En wilders feliciteert de AfD in plaats van winnaar CDU in Duitsland. Wat valt die man me tegen zeg, steeds meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:20

Viel mij altijd al tegen, categorie veel geschreeuw weinig wol.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:37

Dat, plus het openlijk racistisch en polariserende gedrag op twitterX…

Voelt als een geruststelling, afd niet de grootste. Al helemaal met wat er nu allemaal speelt. Uit artikel over de uitslag:

artikel schreef:
De vraag die nu leeft, is hoe de nieuwe regering er na de verkiezingen uit zal zien. Samenwerken met AfD is voor de andere partijen uit den boze. Ze weigeren die samenwerking, omdat ze AfD als extreemrechts zien, met ondemocratische en racistische ideeën.

Ook dat is gunstig. Bij ons wilde VVD ineens wel, waardoor we nu met dit klunzige kabinet zitten… voelt alsof er ergens nog wel wat common sense is op de wereld

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:43

Daar kwam Brekelmans mee, met dat idee om de deur open te zetten voor Wilders toendertijd. Ik ben dus niet zo fan van de beste man, ook al doet ie het nu wel oke.

Ik heb geen X, kan iemand de tweet van Wilders delen. Ben wel nieuwsgierig namelijk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:57

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:02

Pff ook echt weer zo vreselijk naar en persoonlijk :(

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:51

BigOne schreef:
Dit is er eentje en die is nog “ netjes”
https://x.com/geertwilderspvv/status/18 ... EopP3zUX6Q

Naar en op de persoon. Het gekke is, je raakt er aan gewend en verwacht het ook. Ten minste ik haal mijn schouders er een beetje bij op. In plaats van dat je denkt, goh hij heeft wel tijd om te twitteren maar niet om te werken aan de problemen van het land. Ja behalve het erger te maken. Nu ook weer een week vakantie. Het kabinet, de kamer terwijl ze naar mijn gevoel net terug zijn van reces( vakantie)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:54

Dat is juist het gevaar, de andere kabinetsploegen halen ook hun schouders op, het is Wilders maar, zijn we gewend. Ze gaan hier zo ontzettend de mist in met dit te accepteren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 09:58

Libra76 schreef:
BigOne schreef:
Dit is er eentje en die is nog “ netjes”
https://x.com/geertwilderspvv/status/18 ... EopP3zUX6Q

Naar en op de persoon. Het gekke is, je raakt er aan gewend en verwacht het ook. Ten minste ik haal mijn schouders er een beetje bij op. In plaats van dat je denkt, goh hij heeft wel tijd om te twitteren maar niet om te werken aan de problemen van het land. Ja behalve het erger te maken. Nu ook weer een week vakantie. Het kabinet, de kamer terwijl ze naar mijn gevoel net terug zijn van reces( vakantie)

dit, ik begrijp ook niet echt waarom ze de schoolvakanties moeten volgen. Dat gebeurt in het gewone bedrijfsleven toch ook niet?
Ik snap heel goed dat ze hard werken (sommigen dan) en het geen 9 tot 5 baantje is, maar daar worden ze ook vorstelijk voor betaald.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:44

Afbeelding

ik heb de verkiezingen in Duitsland een beetje gevolgd. Ziet er veel overzichtelijk uit door de kiesdrempel van 5%.

Zou dat in NL ook kunnen werken? het plaatje zou er heel anders uit zien aangezien er op dit moment (peilingen 20-2) 8 partijen de kiesdrempel niet zouden halen.
Laatst bijgewerkt door juval op 24-02-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt